محصولات کاناز
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران) اندازه کتاب: رحلی نوع ...
فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات بر‌حقوق با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا ...
این بار با یک محصول جدید و کاملا متفاوت در خدمت شما هستم. آموزش حسابداری ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد ﮐﺎﻧﺎﺯ نرم افزاری جامع و کامل می باشد که در عین سادگی، ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یا واردات یکی از موارد مهم و ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سلام. من سید مصطفی هاشمی برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با ...
کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده در 353 نکته نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن ...
آموزش حسابداری مالیات بر ارزش افزوده توسط سایت کاناز اسپید تهیه شده است. قانون ...
کتاب حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده و آموزش آن با نرم افزارهای حسابداری به ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ذخیره ...

کتاب آموزش دادرسی مالیاتی باآموزش لایحه نویسی

پیج اینستاگرام کاناز اسپید

نکات صوتی مالی و مالیاتی

نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 67
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 68
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 69
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 070
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 71
پادکست 72- مشوق تبصره 2 ماده 38 ق.م.ا.ا
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 073
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 074
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 075
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی

گروه تلگرامی آکادمی مالیاتی

فیلم‌های ناب مالی، مالیاتی و حسابداری در اینستاگرام ما

صفحه آموزش حسابداری در اینستاگرام

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات

آموزش حسابداری

در این موضوع به مباحث مختلف و پرکاربرد حسابداری اعم از حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری پیمانکاری، حسابداری خدماتی، حسابداری آژانس های هواپیمایی و سایر مباحث مرتبط با حسابداری پرداخته شده است. چراکه حسابداری یکی از گسترده ترین علوم بشر است.

در این مطلب از سایت کاناز اسپید سوالی درباره عدم ثبت و رد دفاتر مطرح شده است و اظهارنظر یکی از روسای گروه مالیاتی شمال تهران درباره این سوال در زیر آمده است.

سوال: اگر مودی دفاتر و اسناد را به طور کامل ارائه کند و دفاتر و اسناد از لحاظ ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشند لیکن برخی از هزینه ها مانند هزینه آب و برق و ... در دفاتر ثبت نشده باشد، آیا اداره امور مالیاتی می تواند دفاتر را رد کند و مالیات را به طور علی الراس محاسبه کند یا خیر؟

 

blush پاسخ:

عدم ثبت هزینه های جاری مانندآب،برق،گاز،تلفن و سایر هزینه های جاری از مصادیق عدم ثبت رویداد مالی تلقی شده و موجب مردودی دفاتر قانونی می شود لیكن صرف مردودی دفاتر قانونی موجب تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس نخواهد بود و در اینگونه موارد (مردودی دفاتر)در صورت تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس واحد مالیاتی می بایست گزارش توجیهی در خصوص عدم تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی پیوست گزارش خود نماید.طبق تبصره ذیل ماده ٩٧قانون م م ،در صورتیكه تعیین درآمد واقعی مودی از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی وجود داشته باشد واحد مالیاتی مكلف است(مكلف است نه مجاز)تعیین درآمد مشمول مالیات را از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی انجام دهد.لذا با عنایت به توضیحات داده شده ،چون عدم ثبت هزینه های جاری ماهیت درآمدی نداشته (فاقد بار مالیاتی ست)می توان بدون إرجاع پرونده به هیات بند٣طبق تبصره ذیل ماده ٩٧قانون م م از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی عمل نمود.

در حسابرسی مالیاتی ،عدم ثبت رویداد مالی و عدم شناسایی(یاشناسایی كمتر از واقع)دو مقوله متفاوت است .در بحث عدم ثبت رویداد مالی،یك رویداد مالی اتفاق افتاده ولی در دفاتر ثبت نگردیده است (مثل عدم ثبت هزینه برق)لیكن در بحث عدم شناسایی(یا شناسایی كمتر از واقع)رویداد مالی یا اتفاق نیفتاده(مورد عدم شناسایی تسعیر ارز یا ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان)و یا رویداد مالی اتفاق افتاده و ثبت شده لیكن كمتر شناسایی شده است(مثل عدم استفاده از روش درصد پیشرفت كار در پیمانكاری)حال باید توجه داشت كه عدم ثبت رویداد مالی از موارد ردی دفاتر بوده لیكن عدم شناسایی (یا شناسایی كمتر از واقع)از موارد ردی دفاتر نمی باشد و در اینگونه موارد (عدم شناسایی)واحد مالیاتی می تواند با استفاده از اسناد و مدارك كافی نسبت به شناسایی درآمد شناسایی نشده( و یا كمتر شناسایی شده)اقدام و در تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ نماید.

زمان‌ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 1

با نزدیک شدن به پایان سال یکی از کارهای مهم همه حسابداران و شرکت ها بستن حساب ها می باشد. در این مطلب از سایت کاناز اسپید قصد دارم آموزش حسابداری بستن حساب ها با با بیان و روشی ساده توضیح بدهم.
در ابتدا شما باید حساب های موقت را ببندید. حساب های موقت چیست؟ حساب های موقت همان حساب های سود و زیان است یعنی اقلامی که در گزارش سود و زیان نمایش داده می شود حساب موقت هستند. مانند فروش، هزینه ها، بهای تمام شده و ... .
برای بستن حساب های سود و زیانی یک گزارش در سطح تفصیل از سود وزیان تهیه کنید. مانند تصویر زیر:

 

پس از تهیه سود و زیان تمام حساب هایی که دارای گردش بدهکار است مانند هزینه ها، بهای تمام شده و ... را باید در قسمت بستانکار سند حسابداری ثبت کنید. یعنی یک سند حسابداری به تاریخ 29 اسفند (برای سال های کبیسه 30 اسفند) ایجاد کرده و تمام حساب هایی که در گزارش سود وزیان دارای گردش بدهکار می باشد را در قسمت بستانکار ثبت کنید و معادل همه این مبالغ از سرفصل سود وزیان استفاده کرده و در قسمت بدهکار ثبت کنید. مثلا اگر مجموع تمام حساب های دارای گردش بدهکار 10000000 ریال باشد باید حساب سود و زیان را معادل 10000000 ریال در قسمت بستانکار سند حسابداری ثبت کنید.
و سپس همه حساب هایی که دارای گردش بستانکار است مانند فروش و درآمد را در قسمت بدهکار سند حسابداری ثبت کنید و معادل همه این مبالغ حساب سود و زیان را در قسمت بدهکار ثبت کنید و اکنون می توانید سند را ثبت کنید.

پس از ثبت سند حسابداری اکنون حساب های موقت بسته شده(اصطلاحا صفر شده) و اگر گزارشی از سود وزیان تهیه کنید باید هیچ حسابی نشان ندهد.(چون همه حساب ها بر خلاف ماهیت ثبت شده و مانده آنها صفر شده).

اکنون باید حساب های دایم را ببندیم. به حساب های دایم حساب های ترازنامه ای نیز می گویند به عبارتی تمام حساب هایی که در ترازنامه نمایش داده می شود حساب دایم گفته می شود.حالا یک گزارش از تراز آزمایشی تفصیلی تهیه کنید و یک سند حسابداری ایجاد و تمام حساب های تراز آزمایشی را بر خلاف مانده ثبت کنید. یعنی اگر حسابی دارای مانده بدهکار است در قسمت بستانکار سند حسابداری و اگر مانده بستانکار دارد در قسمت بدهکار سند حسابداری ثبت کنید. با این کار نیز تمام حسابهای دایم یا به عبارتی حساب های ترازنامه ای نیز صفر می شود(یعنی بسته می شود) و به این صورت شما حساب ها را با موفقیت بسته اید.

دقت کنید اگر سود خالص دارید یعنی شرکت شما سودده است باید بعد از بستن حساب های موقت یک سند حسابداری ایجاد کرده و ذخیره مالیات بر درآمد را محاسبه کنید. به صورت زیر:
سود خالص(معادل 0.25 مالیات بردرآمد)****
ذخیره مالیات بر درآمد(معادل 0.25 مالیات)****

سپس بعد از ذخیره و محاسبه مالیات بردرآمد اقدام به بستن حساب های دایم کنید.

 

یعنی با روش بالا شما طی دو سند حسابداری حساب های موقت و دایم را بسته اید و دقت کنید دقیقا همان حساب های سند دایم که در پایان سال بسته اید در سند افتتاحیه دوره مالی بعد وارد و ثبت کنید.

زمان‌ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

حتما برای هر حسابداری اتفاق افتاده که بخش تدارکات شرکت زمانی که می خواهد کالایی را خرید کند اول از حسابدار شرکت می خواهد که بررسی کند آیا شرکت مورد نظر معتبر است یا اینکه جزو شرکت های کد فروش(صوری) است. در این مطلب از سایت کاناز اسپید قصد دارم تا شما را با نحوه اعتبارسنجی شرکت از طریق سامانه آنلاین سازمان مالیات بر ارزش افزوده آشنا کنم.

نحوه اعتبارسنجی بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.

ابتدا باید کد ملی مدیرعامل شرکت مورد نظر را به پیدا کنیم. جهت این کار دو راه وجود دارد: 1 یا از خود شرکت استعلام کنیم یا از طریق ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مقدمه
دلایل و ضرورتهای اصلاح تبصره ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب تیرماه 1394 ( در گزارشی با عنوان آسیب شناسی قوانین مالیات بر درآمد حاصل از قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی به شماره مسلسل 14996 به استحضار نمایندگان محترم رسیده است. لذا در این گزارش تنها به بررسی لایحه ارائه شده و اصلاحاتی كه لازم است بر روی این لایحه انجام شود، پرداخته شده است. شایان ذكر است در پیوست گزارش به اختصار مروری بر بودجه فعالیتهای پژوهشی در لایحه بودجه سال 1396 كل كشور انجام گرفته است
اظهارنظر كارشناسی در خصوص لایحه ارائه شده
« در جدول ذیل اظهارنظر كارشناسی در خصوص تبصرههای 1 و 2 ماده 86 ( قانون مالیاتهای مستقیم) ارائه شده ازسوی دولت و نیز پیشنهاد نهایی )كه برآمده از سلسله جلسات كارشناسی با مسئولان و كارشناسان
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی كشور است ارائه شده است.

متن لایحه اظهارنظر كارشناسی پیشنهاد نهایی
پرداختهایی كه كارفرمایان به اشخاص حقیقی با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات،
حق التدریس و حق التحقیق پرداخت میكنند، بدون
رعایت معافیت موضوع ماده ) 84 ( این قانون مشمول
مالیات مقطوع به نرخ ده درصد ) 10% ( میباشد. كارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلق را كسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده ) 86 ( این قانون با اعلام مشخصات دریافتكنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی كشور به اداره امور مالیاتی پرداخت كنند. در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.
. « مفاد تبصره 1 لایحه پیشنهادی دولت، »
میتواند منجر به فرار مالیاتی گسترده در مورد
مالیات بر حقوق شود. توضیح آنكه با توجه به
اینكه پرداختی به افراد با عناوین خاص مصرح
در این تبصره نظیر حق حضور در جلسات یا
حقالمشاوره، مشمول مالیات به نرخ 10 درصد
میباشد، كارفرمایان میتوانند حقوق بالای افراد
را كه بر اساس ماده ) 85 ( قانون مالیاتهای
مستقیم، مشمول مالیات با نرخ 20 درصد است
را به گونهای پرداخت نمایند كه بخشی از
پرداختی به آنها با عناوین فوقالذكر انجام گیرد
تا این قبیل افراد هیچگاه مشمول مالیات به نرخ
20 درصد نشوند.
2 . در این تبصره تنها برای سه عنوان خاص یعنی
حق حضور در جلسات، حقالتدریس و حقالمشاوره
سازوكار اخذ مالیات بهصورت تكلیفی و با نرخ 10
درصد دیده شده است. این در حالی است كه بهنظر
میرسد این كار از منطق قابل قبولی برخوردار
نیست. سؤالی كه مطرح است اینكه چه تفاوتی
میان پرداخت بابت این سه عنوان خاص با پرداخت
بابت سایر عناوین مانند خدمات فنی مهندسی، -
خدمات مالی، نویسندگی، ویراستاری، ترجمه،
تألیف، تصنیف، تدوین و ... وجود دارد.
3 . هدف اصلی از این تبصره آن است كه چنانچه
افراد از بیش از یك محل حقوق دریافت
مینمایند، تنها یكبار مشمول معافیت مالیات
حقوق موضوع ماده ) 84 ( شوند كه تبصره مذكور
نمیتواند این مهم را محقق سازد. زیرا در صورتی
كه یك نفر در دو محل توأمان مطابق قانون كار
فعالیت نماید، میتواند دو بار از معافیت موضوع
ماده ) 84 ( استفاده كند؛ چون در هر دو محل
پرداخت به وی مشمول كسورات بیمه بوده و
تابع تبصره ماده ) 86 ( نخواهد بود.
4 . تبعیض نرخ مالیات میان پرداخت به
غیركاركنان )موضوع این تبصره( با پرداخت به
كاركنان موضوع ماده ) 85 ( عادلانه بهنظر
نمیرسد كه این معضل در بخش پژوهش،
فلسفه وجودی این لایحه است.
در مورد پرداختهایی كه از طرف غیر از پرداخت كننده اصلی حقوق به عمل میآید، پرداختكنندگان این قبیل وجوه مكلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را بدون رعایت معافیت
موضوع ماده ) 84 ( این قانون به نرخهای مقرر در ماده ) 85 ( این قانون محاسبه، كسر و حداكثر تا پایان ماه بعد با صورتی
حاوی نام و نشانی دریافتكنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت كنند.
قراردادهای پژوهشی با رعایت سایر احكام مقرر در « تبصره 1 مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد » ( 5 % میشوند.)

دقیقاً معادل عربی واژه » تحقیق « . كلمه است و تفاوتی بین این دو وجود ندارد. » پژوهش «این در حالی است كه در لایحه دولت یكی در « تبصره 1 « و دیگری در تبصره » 2 آمده است. »

2 . با توجه به اینكه قراردادهای پژوهشی به صورت عام ذكر شده است و با عنایت به نرخ پایین تر مالیات این نوع قراردادها در مقایسه با سایر انواع قراردادها، این تبصره میتواند به یكی از راههای فرار مالیاتی تبدیل شود. به گونه ای كه میتوان سایر
قراردادهایی را كه اساساً جنبه پژوهشی ندارند، با این عنوان منعقد كرده و از نرخ پایین مالیاتی استفاده كرد. پس لازم است یا این تبصره محدود به دانشگاهها، مراكز و مؤسسات دارای مجوز از مراجع ذیربط به عنوان مسیرهای مورد تأیید و قابل
نظارت برای پژوهش در كشور گردد )كه این امر خود میتواند به تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه كمك نماید( و یا اگر قرار است، این تبصره همه كارفرمایان را دربرگیرد، لازم است، دستورالعملی برای تعیین چارچوب و ضوابط قراردادهای پژوهشی تدوین گردد.

پرداختهای دانشگاهها،مراكز و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری كه دارای مجوز از شورای
گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سایر مراجع قانونی ذیربط میباشند، به اشخاص حقیقی اعم از كاركنان و غ یركاركنان خود در قالب حق التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای
پژوهشی و تحقیقاتی با رعایت سایر احكام مقرر در « تبصره 1 مشمول مالیات ،»مقطوع به نرخ پنج درصد ( 5 % میشوند.)
زمان‌ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

موسسه اطلاعات علمی (ISI) موسسه ای با تمرکز بر علم سنجی و انتشارات علمی است که در سال 1960 توسط یوجین گارفیلد که مدرک دکترای شیمی از دانشگاه پنسیلوانیا داشت تاسیس شد(البته قبل از آن نیز وجود داشت اما تغییر نام داد). در سال 1992 به علت بیماری یوجین گارفیلد موسسه ISI به شرکت تامسون فروخته شد و به عنوان موسسه اطلاعات علمی تامسون شناخته شد. شرکت تامسون در سال 2002 شرکت رویترز را خریداری کرد و شرکت تامسون رویترز تشکیل شد که دفتر مرکزی اش در نیویورک قرار داد. دیوید تامسون رییس این شرکت با 19 میلیارد دلار سرمایه در سال 2010 در رده بیستم میلیاردرهای دنیا قرار گرفت. موسسه ISI سابق یا تامسون رویترز فعلی در سال 2011 معادل 12 میلیارد و 900 میلیون دلار درآمد داشته و 60 هزار کارمند در بیش از 100 کشور جهان دارد. موسسه تامسون رویترز (ISI قدیم) در سال 1978 حدود 5200 مجله را پوشش می داد. در سال 1998 این تعداد به 8000 ژورنال رسید و این رقم در سال 2013 به حدود 17590 مجله رسیده است. بنابراین در حال حاضر حدود 20 هزار مجله در فهرست ISI قرار دارد و حدود 2000 مجله نیز در هر سال به این فهرست افزوده می شود. در واقع تامسون رویترز یک ابر شرکت است و این موسسه چندین زیر مجموعه دارد که دوزیر مجموعه آن در حیطه علمی بسیار مشهور می باشد. این دو زیر مجموعه به شرح زیر است:
1- سایت دانش (WOK)
این سایت که یکی از زیر مجموعه های تامسون رویترز است و دو وظیفه مهم را بر عهده دارد. اولین و مهمترین کار سایت دانش این است که لیست مجلات معتبر را منتشر می کند که به مجلات ISI معروف هستند. دومین کار این زیر مجموعه تهیه ضریب تاثیر یا(IF) است که به گزارش استنادی مجلات معروف است.

سایت علم (WOS)
این سایت که یکی از زیر مجموعه های تامسون رویترز است به نوعی در داخل سایت WOK قرار دارد. این سایت شامل 5 پایگاه اطلاعاتی بزرگ است که از این 5 پایگاه اطلاعاتی، 2 مورد مربوط به کنفرانس ها می باشد. سایت WOK حدود 45 زبان را پوشش می دهد و 12000 مجله با بالاترین ضریب تاثیر را پوشش می دهد.
بهترین راه برای کسب اطلاع از اینکه آیا یک مجله در ISI نمایه شده یا خیر مراجعه به سایت تامسون رویترز است.
نحوه جستجو در این سایت به این صورت است که در قسمت Master Journal List عنوان مجله مورد نظر را تایپ کرده و گزینه Search را کلیک کنید. اگر مجله در این پایگاه موجود باشد اطلاعات آن نمایش داده می شود و اگر موجود نباشد عبارت یافت نشد را نمایش می دهد.

زمان‌ارسال: 24 اسفند 1395 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

در این مطلب جهت آشنایی و ارتقای دانش حسابداران وکاربران سایت کاناز اسپید، 10 سوال مهم مالیاتی به همراه پاسخ تهیه کردم. این 10 سوال حول محور مالیات اشخاص حقوقی(شرکت ها و مووسات ثبت شده) است و حاوی نکات مهمی در زمینه مالیات می باشد.

 

1- جریمه عدم تسلیم اظهارنامه و دفاتر قانونی جمعا چند درصد است؟
blush پاسخ:
مطابق ماده 192 ق.م.م در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به موجب مقررات قانون مالیات های مستقیم از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل 30% مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و 10% مالیات متعلق برای سایر اشخاص می باشد. ضمنا برابر ماده 193 ق.م.م نسبت به مودیانی که به موجب قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل 20% مالیات متعلق خواهند بود. بنابراین در سوال فوق کل جرایم 50% مالیات متعلق خواهد بود.

2- درآمد مشمول مالیات شرکت طوس که اظهارنامه مالیاتی 1395 را به اداره امور مالیاتی تسلیم نکرده است به مبلغ ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 13 اسفند 1395 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مجوز سایت از وزارت ارشاد

مجوز سایت از وزارت ارشاد

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید