نرم افزار حقوق و دستمزد برای اشخاص و شرکت ها

  نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز محصولی از سایت کاناز اسپید می باشد و سعی شده که با ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.4) با قابلیت تبدیل ...

ابلاغ دستورالعمل جدید کارت اعتباری مرابحه

احتراما پیرو بخشنامه شماره 95/168811 مورخ 1395/05/28 موضوع ابلاغ سقف اعتبار کارت های اعتباری بدین وسیله به استحضار می رساند کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران "اصلاحیه دستورالعمل کارت اعتباری" را که پیش از این تحت عنوان "دستورالعمل کارت اعتباری مرابحه" به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده بود، بر اساس بازخوردهای دریافتی از بانک ها، موسسات اعتباری، کارشناسان و صاحب نظران حوزه بانکی، فن آوری و اعتباری به شرح پیوست مورد تصویب قرار داده است. هدف از این بازنگری تسهیل استفاده از کارت های اعتباری توسط متقاضیان تسهیلات از شبکه بانکی کشور و نیز رفع برخی ابهامات و انطباق هرچه بیشتر آن با شرایط و مقتضیات روز کشور و البته اهداف و برنامه های دولت محترم در زمینه تحریک تقاضا و افزایش رفاه خانوارهابوده است. در همین راستا اهم تغییرات اعمال شده در دستورالعمل جدید عبارتند از:
1- ایجاد امکان بازپرداخت تسهیلات دریاغفتی با کارت اعتباری مرابحه به صورت نسیه اقساطی با اقساط حداقل 12 تا حداکثر 36 ماهه. علاوه بر نسیه دفعی
2- الزام به تخفیف حداقل 90 درصد سود مستتر در قسط/اقساط زود پرداخت( متناسب با مدت باقیمانده تا سررسید قسط/اقساط پرداخت شده) در صورت بازپرداخت تمام یا بخشی از تسهیلات کارت اعتباری توسط مشتری پیش از سررسید
3- عدم دریافت سود از مشتری در صورت توافق موسسه اعتباری و پذیرنده کارت، مبنی بر پرداخت مطالبات پذیرنده از سوی موسسه اعتباری(ناشی از استفاده مشتری از کارت اعتباری) در پایان دوره تنفس، مشروط به این که مشتری بدهی خود را تا پایان دوره تنفس پرداخت نماید.
4- ایجاد امکان واریز وجه به کارت اعتباری از سوی مشتری، به منظور افزایش مبلغ قابل پرداخت در خریدهای با مبالغ بیش از سقف های تعیی نشده با استفاده از کارت اعتباری
همانطور که در بخشنامه فوق الذکر نیز اشاره گردید، با توجه به ظرفیت بالای عقد مرابحه و کارت های اعتباری مبتنی بر این عقد که اعطای تسهیلات برای تامین طیف وسیعی از کالاها و خدمات مورد نیاز آحاد جامعه را شامل می شود، مقرر است این کارت ها به تدریج جایگزین تسهیلات متنوع خرد فعلی شبکه بانکی کشور در زمینه های مختلف شود تا از این راه، ضمن تامین نیازهای مالی اقشار مختلف جامعه در زمینه های گوناگون کالایی و خدماتی، فرایندهای زمان بر و پر هزینه اعطای تسهیلات بانکی کوتاه و انحرافات موجود در مصرف تسهیلات با موضوع قرارداد به حداقل رسانده شود. همچنین به منظور برخورداری طبقات مختلف جامعه از کارت های اعتباری و اجرای صحیح دستورالعمل ابلاغی، چنین مقرر شده که هریک از بانک ها و موسسات اعتباری صراف مجاز به اعطای یک کارت اعتباری به متقاضیان بوده، لیکن دریافت کارت های متعدد از چند بانک یا موسسه اعتباری، منوط به رعایت سقف پانصد میلیون ریال( موضوع ماده 12 دستورالعمل) برای هر مشتری بلامانع است.
با عنایت به مراتب فوق ، ضمن ارسال یک نسخه ازدستورالعمل جدید کارت اعتباری، خواهشمند است دستور فرمایند به منظور اتخاذ تدابیر و مقدمات لازم ، مراتب به قید تسریع به تمامی واحد های ذی ربط آن بانک/ موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت دقیق و موثر به عمل آید، به نحوی که حداکثر تا تاریخ 1395/07/01 عرضه کارت های بانکی مرابحه در سطح بانکی کشور در چارچوب دستورالعمل موصوف امکان پذیر باشد. در خاتمه لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا نسخه ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذیربط به مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری این بانک ارسال گردد.
مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولوشیی
عبدالمهدی ارجمند نژاد - حمیدرضا غنی آبادی
زمان ارسال: 28 شهریور 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

12 پیش بینی درباره آینده حسابداری

12 پیش بینی درباره آینده حسابداری

مطابقت بطورکامل کالایی‌سازی خواهدشد. مطابقت قانونی یک وظیفه تکرارشونده است که درآن ابرکامپیوترها پردازش و چک کردن داده ها را تقبل می کنند. دپارتمانهای مالیات به زودی گزارش‌دهی استاندارد تجارت و سپرده‌گذاری "تک-کلیکی" مالیات به سیستمهای حسابداری اینترنت را برپا خواهند کرد. حسابدار برای گزارش‌دهی سالیانه در آینده کنار گذاشته خواهدشد.

حسابداری ابری(Cloud Accounting) در بیش از 90% تجارتهای کوچک تا متوسط راه اندازی خواهد شد. هیچ کس نمی تواند تغییر اجتماعی را متوقف کند. افراد داده ها و اطلاعاتشان را روی دستگاه موبایلشان می خواهند. هیچ کس نمیتواند شرکتهای فناوری عظیم را از پیشرفت سنگین راه حلهایشان برای تجارتها بازدارد. اکنون زمان به آغوش کشیدن تغییر است.
مدیریت اقدام ابری در بیش از 90% شرکتهای حسابداری وجود خواهد داشت. مزایا واضح میباشند: بازدهی بهتر، هزینه های عملیاتی ارزانتر و پویایی. در بعضی زمانها فراهم کنندگان سخت افزار که همچنین راه‌حلهای ابری را فراهم میکنند به روزرسانیهای سخت افزار را خاموش خواهند کرد. آن زمان این است که مزایای تغییر را به آغوش کشید.
مربیان و مشاوران، سرویس گیرندگان بیشتری را انتخاب خواهند کرد. کسی که دسترسی به داده‌های مالی دارد صاحب رابطه دراز مدت است. برای یک غیرحسابدار آسان میباشد تا به یک سرویس گیرنده کمک کند تا وارد حسابداری ابری و سایر محصولات اضافه‌شونده گردد. به افراد دیگری اجازه ندهید تا ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 6 شهریور 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

پولشویی و مراحل آن

پولشویی و مراحل آن

تطهیر پول(پولشویی) ترجمه تحت اللفظی اصطلاح Money laundering است. پولشویی طی یک عملیات پیچیده به وقع می پیوندد. از آنجایی که عواید غیرقانونی ناشی از پولشویی معمولا وجه نقد است، لازم است که این وجه نقد را وارد سیستم مالی  کرده یا از مرزها خارج کنند. هدف اصلی در پرده ابهام قرار دادن منبع و ماهیت ثروت مورد نظر است.
بسیاری از کشورها در اجرای ضوابط جلوگیری از پولشویی برای قبول پول نقد از مشتریان در بانک ها حدودی قایل شده اند(مثلا 10 هزار دلار یا یورو) یا در کشور ما برداشت بیش از 150 میلیون ریال پول نقد در هر روز ممنوع شده است.

فرار از مبارزه پولشویی 3 مرحله دارد که ممکن است همزمان در جریان یک انتقال انجام شود.
1- مرحله جای گذاری
2- مرحله خواباندن
3- مرحله ادغام
 
1- مرحله جای گذاری
این مرحله زمانی است که پول نقد وارد سیستم مالی می شود. در این مرحله پول کثیف به دست آمده از فعالیت های غیرقانونی که مقدار زیادی وجه نقد است، در ابعاد کوچک جای گذاری یا از کشور خارج می شود. در این مرحله است که پول نامشروع بیش از هرزمان دیگری در معرض کشف قرار می گیرد چراکه وارد کردن این وجوه نقد باعث مشکوک شدن مقامات قانونی می شود.
 
2-مرحله خواباندن(لایه گذاری)
لایه گذاری اقدامی برای مخفی کردن منشا مالکیت پول است. به نحوی که با ایجاد لایه های پیچیده از طریق معاملات چندگانه از هر گونه حسابرسی در امان باشد. در این مرحله پول نامشروع در درون موسسه مالی که در ابتدا به آنجا سپرده شده است، به چندین شاخه منشعب می شود یا از درون چندین موسسه عبور داده می شود یا به نحوی دستکاری می شود که تنها یک چهره حقیقی از مبدا و ماخذ ایجاد  پول برجای نماند. اعلام قیمت های گران برای کالاها جهت حمل از کشوری به کشور دیگر یا استفاده از کارت های اعتباری با ارزش زیاد جهت پرداخت برای خرید کالا و خدمات و نیز پرداخت صورتحساب کالا از طریق کارت اعتباری با پول های سپرده شده در بانک های امن ، از جمله راهکارهایی است که توسط پولشویان اتخاذ می گردد.
 

3- مرحله ادغام
ادغام یا یکپارچه سازی آخرین مرحله فرایند پولشویی است. در این مرحله پول غیرقانونی و کثیف دوباره وارد سیستم مالی رسمی و قانونی می شود به گونه ای که به نظر می رسد از راه قانونی تحصیل شده است. این مرحله ممکن است از طریق خرید اموال غیرمنقول، اتومبیل، فلزات گرانبها، جواهرات و عتیقه انجام گیرد. استفاده از پول های نامشروع جهت تامین سرمایه یک شرکت سهامی عام یکی دیگر از روش هایی است که پولشویان حرفه ای از آن استفاده می کنند.

ذکر این مراحل سه گانه به این معنی نیست که پولشویان حتما باید این مراحل را طی کنند ولی بررسی فعالیت های مجرمانه پولشویان نشان داده که فعالیت های پولوشیان این مراحل را در بطن خود داشته اند.

زمان ارسال: 28 مرداد 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

شواهدی تجربی از مدیریت سود و IFRS در شرکت های چینی عضو بورس

 

چندین دهه است که حاکمیت شرکتی به یکی از موضوعات پژوهش تبدیل شده است. در اینجا تعدادی از مطالعات مربوط به حاکمیت شرکتی را بررسی می کنیم. 
لی و سامسل (2009) نشان می دهند که اقتصادها از نظر تأکید بر قواعد رسمی در مقابل روابط غیررسمی متفاوت هستند. در اقتصاد کشورهای انگلیسی زبان، مکانیزم اصلی حاکمیت بازار سهام است (سابروال و اسمیت، 2008). در چین، مکانیزم اصلی حاکمیت دولت و شبکه های غیررسمی است (شن و چن، 2009). جاج (2010) مرور کاملی از حاکمیت شرکتی را در سراسر دنیا ارائه کرده است.
لی (2010) جابجایی های انجام شده از سوی سهامداران کنترل کننده را در شرکت های دولتی چین بررسی کرد. جابجایی به معنای انتقال دارایی  شرکت های دولتی به نفع سهامداران کنترل کننده است. لی (2010) نتیجه گیری می کند که جابجایی دشوار است و مالکیت خصوصی شدت آن را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. ظاهراً پژوهش لی (2010) نتیجه گیری شن و چن (2009) را تأیید می کند یعنی مکانیزم اصلی حاکمیت در چین دولت و شبکه های غیررسمی است. مطالعات اخیر درباره مالکیت و حاکمیت شرکتی عبارتند از پژوهش های سویوشی، گوتو و اومی (2010) درباره بنگاه های ژاپنی. آن ها نتیجه گیری کردند که سهامداری پایدار یکی از ابعاد مهم حاکمیت شرکتی سنتی در ژاپن است، هرچند سهامداری پایدار فقط زمانی عملکرد عملیاتی را افزایش می دهد که نسبت سهام در اختیار سهامداران پایدار بیش از 61.21% باشد. 
اما لوز، ناندا و ویسوکی (2003) دریافتند که در اقتصادهای دارای بازار سهام برزگ، مالکیت پراکنده، حقوق بالای سرمایه گذار، و اعمال قدرتمند قانون ظاهراً مدیریت سود کمتر انجام می شود. این نتیجه گیری با پژوهش لی (2010)، شن و چن (2009) و سویوشی، گوتو و اومی (2010) تناقض دارد. این مطالعات دریافتند که سهامداری بزرگ و دولتی یکی از مکانیزم های مهم حاکمیت است. نتیجه گیری لوز و همکاران (2003) بر اساس داده های 31 کشور از تاریخ 1990 تا 1999 انجام شده است. این کشورها عبارتند از کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، فیلیپین، اندونزی، کره، و نیز آمریکا، بریتانیا، بلژیک و غیره. چین در این مجموعه داده ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 16 مرداد 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

مسائل موجود بین رابطه‌ی نظریه و عمل در حسابداری مدیریت

مسائل موجود بین رابطه‌ی نظریه و عمل در حسابداری مدیریت

1. مقدمه

فراخوان مقاله‌ها برای چنین مسئله‌ی خاصی تنها منجر به دادن پاسخ بسیار محدودی شده است. احتمالاً چنین پاسخی دید جامعه‌ی دانشگاهی را منعکس می‌کند، این مسئله که چگونه پژوهش‌ها و تحولات در نظریه‌های حسابداری مدیریت با عمل رابطه دارند چندآن‌هم مهم نیست. به‌احتمال فشارها و شرایط حال حاضر به‌خوبی اهمیت مسائل عملی را برای دانشگاه‌ها کم‌ارزش جلوه داده است. در این مقاله‌ی کوتاه بعضی از دلایلی را که چرا چنین اتفاقی افتاده است ارائه می‌کنیم، و استدلال می‌کنیم که آیا پژوهش‌های حسابداری مدیریت به هدف حفظ تمایز آن با دیگر علوم اجتماعی و رشته‌های است که به آن مربوط می‌شود. نیاز به توجه به حفظ هسته فنی عمل وجود دارد. 
2. پژوهش‌های حسابداری مدیریت معاصر
طی دهه‌های اخیر تحولات تازه‌ای درزمینه پژوهش‌های حسابداری مدیریت و نظریه‌ی نهفته در پس آن وجود داشته است. این تحولات به خاطر کمی حجم کار نبوده است. همچنین در این حوزه شاهد وسیع‌تر شدن دامنه موضوع پژوهش و اصول نظری بکار گرفته‌شده توسط محققان بوده‌ایم. باوجود چنین تحولاتی توجه کمی از طرف کسانی که درزمینه ی حسابداری مدیریت فعالیت دارند دیده می‌شود. تنها استثناء قابل‌توجهی که در این کار دیده می‌شود از طرف هاروارد و توسط دانشگاه‌های آر.کپلان و آر.کوپر بر سر موضوعاتی چون هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت و کارت امتیازدهی متوازن بوده است. این اقدام شکل شناسایی، توسعه و ارتقاء راه‌حل‌های عملی را که از ابتدا در مطالعه‌ی موردی عمل حال حاضر آشکارشده‌اند، به خود می‌گیرد. درنتیجه شاید بتوان آن را در اواخر پیشرفت فرآیند R و D مشاهده کرد. درواقع این کار بر اساس بازگرداندن اعمال موجود است. اقدام دانشگاه‌هاروارد نشان می‌دهد که متخصص با اشتیاق نوع خاصی از پژوهش را استفاده می‌کند. درواقع سنجش‌ها نشان می‌دهند که این کار به‌طور قابل‌توجهی حسابداری مدیریت را تغییر داده است؛ برای مثال Innes و همکارانش.
طی سال‌های اخیر حسابداری مدیریت عملی خلاقانه و درنتیجه پتانسیل موجود برای پژوهش‌ها به‌منظور ایفای نقشی مکمل در رشد این رشته در سطح عمل بوده است، حداقل با ارزیابی اعمال جدیدی که معرفی‌شده‌اند. در این نقش استقلال موقعیت دانشگاهی برای محققان سود خواهد داشت. بااین‌حال پرواضح است که جامعه پژوهش‌های گسترده‌تر توجه اندکی به اعمال تأثیرگذار یا درنظرگرفتن متخصصان به‌عنوان مخاطبان محصولات خود دارد. در مقاله‌ی ون هلدن بخش عمومی کشور هلند به‌عنوان‌مثال ذکرشده، که پیرو همین مسئله است. بیشتر پژوهش‌ها درزمینه ی حسابداری توسعه، حسابداری عملی... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 9 مرداد 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

معرفی و آموزش استانداردهای بین‌المللی حسابداری در گرجستان

معرفی و آموزش استانداردهای بین‌المللی حسابداری در گرجستان

1. مقدمه

اجرا و تحقق استانداردهای فنی و حرفه‌ای مختلف در زمینه‌های گوناگون اقتصادی برای بهبود و کمک به عملکرد معقول هر نظام اقتصادی مهم است. نظام اقتصادی جهان به تدریج در حال یکپارچه‌شدن است و کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه در پی تجربیات قبلی‌شان تلاش می‌کنند قوانین تجاری و حسابداری را ایجاد کنند که روابط اقتصادی را تسهیل نموده و مقایسه نتایج را کم‌و‌بیش ممکن سازد. 
نقش کمیته‌ها و کمیسیون‌های بین‌المللی به‌خصوص برای اقتصادهای ناپایدار با ارزش است. فرآیند گذار از اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده به اقتصاد مبتنی‌بر‌بازار برای بسیاری از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی از جمله گرجستان کاملا رنج‌ آور و طولانی بود. بودجه دولتی در شروع دوره گذار ناکارا بود و نشان داده شد که به اشتراک‌گذاری تجربه بین‌المللی بااهمیت و مفید است. به‌خصوص وقتی برنامه‌های استراتژیک کشور پیشروی با استانداردهای بین‌المللی حسابداری را ترسیم نمود، منابع انسانی و مالی برای معرفی نظام‌های تاییدشده در سایر کشورها بیشتر از قبل به‌کار گرفته‌شد. 
پارلمان گرجستان در پنجم فوریه سال 1999 قانونی برای نظارت بر حسابداری و دفترداری (اجرایی‌شده از 11 فوریه 1999) تصویب کرد و با این اقدام، کشور گرجستان در معرفی استانداردهای بین‌المللی حسابداری به کشوری پیشگام در بین کشورهای اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری، ثبت موفقیت‌آمیز عملیات‌های اقتصادی را در قالب اقتصاد مبتنی‌بر‌بازار ممکن کرده و با سیستم حسابداری قبلی گرجستان مبتنی بر اقتصاد دستوری-اداری (تا دهه 1990) متفاوت است. 
معرفی استانداردهای بین المللی بهترین راه حل است. می توان استانداردها را پس از بررسی دقیق استانداردهای مورد استفاده دز سایر کشورها اتخاذ نمود. 
2. توضیحات
در فرآیند پژوهش از روش‌های تحلیل، ترکیب و مقایسه استفاده شده‌است. داده سازمان‌های رسمی و غیردولتی و بین‌المللی جهت اهداف مطالعه پردازش شده‌است که برای نمونه می‌توان به اقدامات قانونی، مقالات علمی، گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی و... اشاره نمود. 
3. نتایج
کشور گرجستان با پذیرش بسته کامل استانداردهای بین‌المللی حسابداری، گام مهمی به سمت یکپارچه‌شدن و کاهش موانع غیرضروری برداشته‌است. شرکت‌های بزرگ باید به اصول حسابداری مطابق استادنداردهای بین‌المللی حسابداری (IFRS) عمل کنند. با توجه به این که تحلیل‌گران، شرکت‌ها را از نظر درآمدشان بر حسب دلار مقایسه می‌کنند، سرمایه‌گذاران درآمد را معیاری از ارزش خالص می‌پندارند. شرکت‌های با درآمد بالاتر منتفع خواهند شد. بنابراین شرکت‌هایی که از استانداردهای IFRS برای گزارش‌دهی مالی استفاده می‌کنند نسبت به شرکت‌های چندملیتی آمریکایی که US GAAP را به کار می‌برند، مزیت متمایزی خواهند داشت. در رابطه با کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، سیستم حسابداری باید ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 5 مرداد 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

ترازنامه به عنوان مدل اطلاعات

ترازنامه به عنوان مدل اطلاعات

1.روش

امکان بکارگیری  ترازنامه بعنوان مدل اطلاعات که منعکس کننده ی وضعیت مالی یک سازمان است اساسا با حسابداری دوطرفه عوامل اقتصادی زندگی تعیین می شود.حسابداری دوطرفه(حسابداری دوبل) نه تنها تساوی کل داراییها و بدهیها در تراز نامه را تعیین می کند بلکه بین اقلام آن ارتباط برقرار می کند. این مساله با این واقعیت مشخص می شود که بروز(نمایه) هر تراکنش به طور همزمان بر روی دو حساب انجام می شود. درنتیجه زمان ثبت نام در این بایگانی، بین حسابها رابطه تابعی وجود دارد.
بنابراین از این فرض می توان نتیجه گرفت که برای مدلسازی اقتصادی-ریاضی وضعیت مالی یک سازمان امکان استفاده از داده های ترازنامه وجود دارد.
پژوهش رابطه و همبستگی بین پدیده ها و روندهای عینی موجود، نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کند. ترتیب پیچیده همبستگی عوامل تعیین کننده اقتصادی را می توان بخوبی با روشهای ریاضی وبویژه با انجام تحلیل رگرسیون همبستگی ترازنامه بررسی نمود. 
تحلیل رگرسیون همبستگی، روابط متغیر عوامل تعیین کننده اقتصادی را در برمی گیرد که در نتیجه ی چندین عامل تجمعی موثر، ایجاد شده اند که بطور دقیق در فرمول ریاضی تعریف می شوند. این تحلیل همچنین بر عوامل تعریف شده تاثیر می گذارد و در روند اقتصادی مربوطه که هدف آن رسیدن به نتایج خاصی است مداخله می کند.
دانشمندان اهداف زیر را برای تحلیل رگرسیون همبستگی ترازنامه تعیین می کنند:
• تعیین عوامل اصلی موثر بر ویژگیهای نهایی و تخمین میزان تاثیر آنها.
• پیش بینی رگرسیون و ارزش(مقدار) در صورتی که مقدار عوامل ثابت باشد.
جالب ترین مسئله برای ما بررسی تاثیر متغیرهای مختلف بر عامل تعیین کننده "سود انباشته" است. براساس این مجموعه داده ها، می توان معادله رگرسیونی ایجاد نمود.

2.نتیجه
تحلیل تاثیر عوامل بر سود تراز یک سازمان ضروری است. تحلیل عامل سود، بهره علمی زیادی دارد و از منظر شناسایی اندوخته های نشانه گذاری سود و تدبیر اقدامات برای به حداکثررسانی این اندوخته ها اهمیت کاربردی دارد.
برای ایجاد مدل تحلیل سود انباشته، طبقه بندی عوامل ضروری است که داده های آن را می توان از ترازنامه بدست آورد. در اینجا انتخاب عوامل برای تحلیل رگرسیون همبستگی حائز اهمیت است که این نوع تحلیل باید بدرستی براساس ترازنامه ای انجام گیرد که همه عوامل ارتباط قوی بایکدیگر دارند.
به منظور حل مساله تعیین شده، چندین عامل را بدست آوردیم که تاثیر کیفی آنها را می توان با ایجاد مدل اقتصادی-ریاضی رگرسیون چندگانه برآورد نمود. تحلیل با کمک برنامه STATGRAPHICS PLUS انجام شد.

عواملی که تاثیرآنها بر سود تراز مورد تجزیه و تحلیل واقع شد عبارتند از دارایی، کارخانه و تجهیزات(XL)، سرمایه گذاری مالی بلندمدت(X2)، موجودی(X3)، مطالبات کوتاه مدت(X4)، قراردادهای پیمانکاری(x5)، حسابهای پرداختنی(x6). فهرست عوامل در جدول 1 آورده شده است.
انتخاب عوامل براساس تحلیل دینامیک ترازنامه پیشرفت JSC 2014-2008انجام شد. عوامل تعیین کننده ای انتخاب شدند که برتغییر سود تراز تاثیر گذار بودند.
با فرض احتمال استفاده از داده های ترازنامه برای اجرای تحلیل رگرسیون همبستگی، از جملات زیر آغاز کردیم:
• همه داده های تراز نامه به صورت ارقام ارائه می شوند.
• مقیاس کل داده های تحلیل شده بسیار بزرگ است( ما داده های ترازنامه پیشرفت JSC  را طی 24 دوره_ از 31 دسامبر 2008تا 31 اکتبر 2014 بدست آوریم)
• ثبات خاص فعالیتهای تجاری و روش حسابداری به کارگرفته شده، امکان فرض همگنی کل موارد مورد مطالعه را ایجاد می کند.
تحلیل عواملی که  بر سود تراز تاثیر دوچندان دارند، چندبعدی بودن عامل سود انباشته را ثابت نمود که  شرط لازم برای ایجاد مدل چندعاملی برای این(عامل) است.
برای تعیین تاثیر عوامل بر تغییر سود تراز، استفاده از رویکرد تحلیل رگرسیون-همبستگی مناسب است که امکان رسیدن به مجموعه کامل عوامل موثر بر سود تراز را فراهم می کند.
مدل چندعاملی عامل سود تراز که با کارگیری این روش ساخته شد تصویر روشنی از اندازه ومیزان تاثیر هریک از عوامل بررسی شده بر سود ارائه می دهد. این مدل همچنین اظهار داشت که براساس نوع تاثیر می توان بواسطه ی عوامل مثبت پشتیبانی کننده و عوامل منفی کاهنده، رشد سود تراز را طراحی نمود.
مدل رگرسیون چند عاملی عامل سود تراز در چندین مرحله ساخته می شود:
• انتخاب شکل رابطه بین عوامل و عامل تعیین کننده نهایی
• ایجاد و حل مجموعه ای از معادلات معمولی
• تخمین کیفیت مدل رگرسیون چندعاملی ساخته شده بوسیله معیارهای آماری.
به طور کلی مساله تحلیل رگرسیون –همبستگی به صورت تابع جستجو در می آید:
Y=f(x1,x2,…xn)
ساخت مدل عامل تعیین کننده ی سود تراز، امکان یافتن فرمول ریاضی برای برآورد تاثیر عوامل بر عامل سود در طی دوره فعلی و طراحی رشد سود تراز را بادرنظر گرفتن احتمالات فراهم می نماید  که این فرمول مشخصه رابطه بین عوامل استدلال و سود تراز است.
براساس تحلیل مشاهده کل معادله رگرسیون چندگانه زیر بدست آمد:
Y=…….(فرمول در متن اصلی)
بنابراین افزایش دارایی ثابت 1000rur منجر به افزایش سود تراز 0,263RUR یا 263RUR می شود. افزایش موجودی 1000RUR منجر به سود تراز 1,994RUR یا 1994RUR می شود. افزایش مطالبات کوتاه مدت 1000RUR باعث افزایش سود تراز 0.290RUR یا 290RUR  می شود. 
برای برآورد تاثیر نسبی عوامل بر سود، ضریب کشش(حساسیت) را باید با استفاده از فرمول زیر محاسبه نمود:
E=bix/y
 کهbi ضریب عامل x مربوطه(متناظر) است.
مقادیر ضریب کشش براساس عوامل تغییر سود تراز در جدول 2 بیان شده اند.

4.نتیجه گیری
نتایج بدست آمده از محاسبه ضرایب کشش ثابت می کند که رشد 1%دارایی ثابت  افزایش 0.43% سود تراز را بدنبال دارد. رشد 1% موجودی، 99% سودآوری دارد و افزایش 1% مطالبات کوتاه مدت منجر به رشد  0.17% سود می شود.
 بنابراین برای به حداکثر رساندن سود تراز یک سازمان، بدست آوردن دارایی ثابت، افزایش موجودی و مطالبات کوتاه مدت لازم است. در مراحل بعدی تحلیل و کنترل این عوامل باید به صورت مفصل تر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

جدول 1: عوامل تاثیرگذار برعامل سودتراز
__________________________________
عامل             نام عامل
___________________________________
   X1            داراییهای ثابت(ملک،کارخانه و تجهیزات)، RUR000’s
   X2           سرمایه گذاری مالی طولانی مدت 
   X3           موجودی
   X4           مطالبات کوتاه مدت 
   X5           قراردادهای پیمانکاری
    X6          حسابهای پرداختنی


جدول 2. مقادیر ضریب کشش
___________________________
عامل                        ضریب کشش
__________________________
داراییهای ثابت          (مقادیر در صفحه اصلی)
موجودی
مطالبات کوتاه مدت
زمان ارسال: 27 تیر 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات و حسابرسی آن

 

 

صرف نظر از اندازه سازمان و خدماتی که سازمان فراهم می‌کند، حسابرسان داخلی باید از علائمی که نشان‌دهنده وجود مشکلات سیستماتیک در رویکرد مدیریت پروژه در بخش فن‌آوری اطلاعات شناخت کافی و آگاهی کاملی داشته باشند زیرا که در صورت وجود برخی از علایم یا تمام موارد زیر عملاً نشانه‌ای از وجود مشکل در این بستر باشد:

 

الف) کاربران بخش‌های کسب و کار (تجاری) از کیفیت و بهنگام بودن اطلاعات اخذ شده از پروژه فناوری اطلاعات اظهار نارضایتی می‌کنند و ...
ب) کاربران با بیان الزامات و انتظارات خود که می‌بایست در نرم‌افزارها و سیستم و شبکه سازمان مستقر می‌بود به وضوح بخش فناوری اطلاعات را مقصر می‌دانند همچنین سازمان دارای تجربه‌های مکرر در انتخاب نرم‌افزارها و شبکه انتقال داده‌ها از منابع و ارائه دهندگان خدمات می‌باشد و به تبع آن هزینه‌های خود درخصوص اجرای این پروژه‌های حساس بصورت هنگفت افزایش داده است.
ج) سؤال دیگر مربوط به حساسیت پروژه و دریافت پاسخ‌های متفاوت از بخش فناوری اطلاعات و مدیران ارشد می‌باشد بطوریکه سازمان فرصت‌های موجود در جهت تقویت کسب و کار خود را از دست داده است، زیرا که سیستم‌های فناوری اطلاعات موجود و یا برنامه‌های کاربردی و اجرایی فعلی برای رسیدن سازمان به اهداف محوله کافی نیست.
د) وجود سطح پایین آگاهی در مدیریت ممکن است منجر به عدم اتخاذ یکی از بهترین شیوه‌های پیشرو در بکارگیری و اجرای فن‌آوری اطلاعات خواهد شد در حالی که راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات وجود دارد لذا با توجه به مراتب فوق بهترین شیوه برای کمک به سازمان، در جهت اجرای مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات که در ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 10 تیر 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

مالیات بر دخانیات در ایالات متحده آمریکا

 

 

در این مطلب پیرامون نرخ مالیات بر دخانیات(سیگار)  ورتبه بندی آن در ایالات متحده آمریکا صحبت خواهد شد. مالیات بر سیگار در ایالات مختلف آمریکا با هم متفاوت است. در زیر توضیحات مالیات بر سیگار در آمریکا شرح بیان شده است.
 
میانگین نرخ مالیات سیگار در سراسر ایالات آمریکا 1.61 دلار در هر بسته (20 نخ) است.
میانگین نرخ مالیات سیگار در ایالات اصلی تنباکو 48.5 سنت در هر بسته است.
میانگین نرخ مالیات سیگار در سایر ایالات 1.76 دلار در هر بسته است.
 
در زیر جدول کل ایالات آمریکا با مقدار نرخ مالیات بر سیگار در هر ایالت و همچنین رتبه ایالت در بین سایر ایالات مشخص شده است. این جدول تا اول آوریل 2016( برابر با 13 فروردین 1395) توسط دولت فدرال آمریکا به روزرسانی شده است.
برای مشاهده جدول و توضیحات آن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
زمان ارسال: 6 تیر 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0