نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 ( نسخه رز) به روزرسانی در تاریخ 1396/07/06 (با قابلیت ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم آموزش نرم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.8) با قابلیت پشتیبانی کامل ...
سال 1396- سال اقتصاد مقاومتی-اشتغال

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره مالیات رانندگان پیمانی کامیون

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره مالیات رانندگان پیمانی کامیون

در این مطلب از سایت کاناز اسپید به بررسی پرسشی درباره مالیات رانندگان کامیون که به صورت پیمانی قرارداد دارند پرداخته شده است.

مالک یکدستگاه تریلی 3 ماه است که با شهرداری قرارداد داشته و تمام وقت در شهرداری کار می کند چون قرار داد احتمالا به دارای ارسال خواهد شد.

1- آیا مالک کامیون به عنوان پیمانکار باید شروع فعالیت دهد تا بتواند سال آینده از معافیت مالیاتی برخوردار گردد؟
2-آیا درآمد کامیون مثل درآمد کامیون های دیگر طبق جدول درآمد وسائط نقلیه در نظر گرفته خواهد شد و یا درآمد پیمانکاری با درآمد کامیون طبق جدول مقایسه و هرکدام بیشتر باشد ماخذ درآمد مشمول خواهد بود؟

پاسخ اول:

برای عملکرد 95 صاحبان وسائط نقلیه نیازی به تسلیم اظهارنامه نداشتند و بعید نیست برای عملکرد 96 هم تسلیم اظهارنامه ضروری نباشند.

پاسخ دوم:

خودقرارداد نمی تواند مبنای درآمد مالک وسائط نقلیه قرار گیرد.واحد مالیاتی پس از استعلام از شهرداری مکلف است مبلغ دریافتی را ماخدقراردهد. حال بخواهد مالیات متعلقه کمتر از جدول باشد ویا بیشتر از جدول.زیرا مالک وسائط نقلیه نمیتواند درمدت قرارداد از این وسیله درآمد دیگری کسب کند،لذا چون بجز این قرارداد درآمد دیگری ندارد واحد مالیاتی مکلف به مطالبه مالیات بر درآمد این قرارداد می باشد.

پاسخ سوم:

بنظر من این بخشنامه برمالکان وسائط نقلیه ای دلالت میکند که هیچگونه قرداد ویا اسناد درآمدی به یازمان واصل نمیگردد. چنانچه به بند 4 دقت گردد،اگر بصودت کامل فعالیت نداشته باشد به مدت کارکرد ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 20 شهریور 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

8 نکته مهم آموزش حسابداری مالیاتی

8 نکته مهم آموزش حسابداری مالیاتی

در این مطلب به آموزش حسابداری 8 نکته مهم مالیاتی اشاره می کنم. امید است مورد توجه دانشجویان و کاربران حسابداری قرار گیرد.

-نکته اول: مطابق ماده 113 ق.م.م مالیات موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی بابت کرایه مسافر و حمل کالا و امثال آن ها از ایران به طور مقطوع عبارت است از پنج درصد(5%) کلیه وجوه که از این بابت عاید آن ها خواهد شد اعم از این که وجوه مزبور در ایران فقط یا در مقصد یا در بین راه یافت می شود.

-نکته دوم: مطابق تبصره (5) ماده 109 ق.م.م ، موسسات بیمه خارجی که با قبول بیمه اتکایی از موسسات بیمه ایرانی تحصیل درآمد می نمایند مشمول مالیاتی به نرخ دو درصد حق بیمه دریافتی و سود حاصل از سپرده مربوط در ایران می باشند. در صورتی که موسسات بیمه ایرانی در کشور متبوع موسسه بیمه گر اتکایی دارای فعالیت بیمه بوده و از پرداخت مالیات بر معاملات اتکایی معاف باشند، موسسه مزبور نیز از پرداخت مالیات دولت ایران می باشد.

-نکته سوم. مطابق ماده 53 ق.م.م ، درآمد مشومل مالیاتی املاکی که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال/ الاچاره اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره

-نکته چهارم. مطابق بخشنامه شماره 73/93/230 مورخ 1393/05/07، نظر به اینکه حسب مفاد تبصره (1) ماده 143 ق.م.م ، از هر نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در سایر شرکت ها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (4%) ارزش اسمی آن ها وصول می شود و انتقال دهندگان سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.، لذا هرگونه نقل و انتقالات سهام و سهم الشرکه اعم از با نام و بی نام در کلیه شرکت ها، مشمول پرداخت مالیات مقرر در تبصره مذکور خواهد بود.

-نکته پنجم. مطابق تبصره (5) ماده 109 ق.م.م ، موسسات بیمه خارجی که با قبول بیمه اتکایی از موسسات بیمه ایرانی تحصیل درآمد می نمایند مشمول مالیاتی به نرخ دو درصد حق بیمه دریافتی و سود حاصل از سپرده مربوط در ایران می باشند. در صورتی که موسسات بیمه ایرانی در کشور متبوع موسسه بیمه گر اتکایی دارای فعالیت بیمه بوده و از پرداخت مالیات بر معاملات اتکایی معاف باشند، موسسه مزبور نیز از پرداخت مالیات دولت ایران می باشد.

-نکته ششم. مطابق ماده 110 ق.م.م، محل تسلیم اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی باشند، تهران است.

-نکته هفتم، مطابق تبصره (5) ماده 109 ق.م.م، موسسات بیمه ایرانی مکلف اند و در موقع تخصیص حق بیمه ایرانی به نام بیمه گر اتکایی خارجی مشمول مالیات موضوع این تبصره، دو درصد آن را به عنوان مالیات بیمه گر اتکایی کسر نمایند و وجوه کسر شده در هر ماه را منتهی تا پایان ماه بعد به ضمیمه صورتی حاوی مشخصات بیمه گر اتکایی و حق بیمه متعلق به اداره مالیاتی ارسال و وجه مزبور را به حساب مالیاتی پرداخت نمایند.

-نکته هشتم. مطابق تبصره 180 ق.م.م، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی مقیم ایران در صورتی که درآمدی از خارج کشور تحصیل نموده و مالیات آن را به دولت محل تحصیل درآمد پرداخته باشند و درآمد مذکور را در اظهار نامه یا تراز نامه و حساب سود و زیان خود حسب مورد طبق مقررات قانون مالیات های مستقیم اعلام نمایند مالیات پرداختی آن ها در خارج از کشور و یا آن مقدار مالیاتی که به درآمد تحصیل شده در خارج از کشور با تناسب به کل درآمد از درآمد مشمول مالیات کسر می شود. مثلا در دانمارک نرخ مالیات بر درآمد 40 درصد است. اگر سود حاصله در دانمارک با نرخ مالیات 40درصدی کسر شود در ایران فقط تا 25 درصد آن از درآمد مشمول مالیات کسر می شود.

زمان ارسال: 2 شهریور 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

آموزش حسابداری مالیات حق الوکاله به زبان ساده

آموزش حسابداری مالیات حق الوکاله به زبان ساده

در این مبحث از سایت کاناز به آموزش حسابداری  مالیات حق الوکاله موضوع ماده 103 قانون مالیات های مستقیم می پردازم و در انتها ثبت های حسابداری مالیات حق الوکاله را توضیح می دهم.

 

مالیات حق الوکاله موضوع ماده 103 قانون مالیات های مستقیم است. توجه کنید طبق مفاد ماده 103 ق. م م دو نوع مالیات حق الوکاله داریم :

1- مالیات حق الوکاله دعاوی که در مراجع قضایی ( دادگاه ها ) مطرح میشود.

2- مالیات حق الوکاله دعاوی که در مراجع غیر قضایی ( مثلا هیئت های مالیاتی، شهرداری و ... ) مطرح میشود. اکنون به محاسبه این دو نوع مالیات حق الوکاله می پردازیم.

1- مالیات حق الوکاله دعاوی مراجع قضایی

 

طبق ماده 103 قانون مالیات های مستقیم و وکلای دادگستری که در محاکم قضایی ( دادگاه ها) وکالت میکنند مکلفند 5% از رقم ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 26 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بزرگراه اطلاعات مالیاتی

بزرگراه اطلاعات مالیاتی

در این بخش از سایت کاناز به آموزش چند نکته مهم از قانون مالیات های مستقیم اشاره می کنم. این نکات از مواد مختلف گردآوری شده است.

نکته اول: مطابق تبصره ماده 97 ق.م.م، دآمد شرکت­های مدنی (اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمد ناشی از فعالبت های مضاربه در صورتی که عامل (مضارب) یا صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد تابع مقررات فصل مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.

نکته دوم: مطابق ماده 100 ق.م.م مودیان فصل مالیات بر درآمد مشاغل اضهارنامه مالیاتی به فعالیت های شغلی خود در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا بریا هر محل جداگانه طبق نمونه ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امورمالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 ق.م.م پرداخت می­نماید.

نکته سوم: مطابق تبصره ماده 9 ق.م.م، درآمد شرکت­های مدنی ( اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمد ناشی از فعالیت های مضاربه در صورتی که عامل( مضارب) یا صاحب سرمایه شخص ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 23 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

دستورالعمل بند س ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

دستورالعمل بند س ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

بسمه تعالی
با صلوات بر محمد و آل محمد
وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بنا به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به استناد بند «س » ماده 132 قانون مالیات های مستقیم موضوع ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر وارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394، دستور العمل اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند :
دستور العمل اجرایی بند «س » ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم موضوع ماده 31 قانون موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
ماده 1- معادل هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی اشخاص حقوقی خصوصی و تعارض در واحدهای تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه های ذیربط که درآمد ( فروش) ناخالص ابزاری حاصل از فعالیت تولیدی و معدلی آنها در سال انجام هزینه از مبلغ پنج میلیارد ( 5000000000) کمتر نباشد، با رعایت شرایط زیر حداکثر به میزان ده درصد ( 10%) مالیات ابزاری سال انجام هزینه بخشوده میشود:
1- شخص حقوقی خصوصی و تعاونی در زمان انجام هزینه دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط باشد.
2- قرارتحقیقاتی و پژوهشی با دانشگاه ها یا مراکز پژوهشی و آموزش عالی دارای مجوز قطعی از وزارتخانه های علوم و تحقیقات و فناوری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده باشد.
فعالیت آنها به هر دلیلی خاتمه یابد، هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده بابت قرارداد مذکور با رعایت سایر مفاد این دستور العمل مشمول بخشودگی موضوع این دستور العمل می باشد.
3- قراردادهای تحقیقاتی، پژوهشی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده باشد. و در سامانه اطلاعات کشوری علوم، تحقیقات و فن آوری ( عتف ) ثبت شود.
تبصره 2- تغییر نقشه جامع علمی کشور، مانع از برخورداری از بخشودگی مالیاتی یاد شده باری طرح های تحقیقاتی و پژوهشی که پیش از آن درچارچوب نقشه جامع علمی کشور به تایید رسیده است نخواهد بود.
4- گزارش پیشرفت سالانه قرارداد تحقیقاتی و پژوهشی به تصویب شورای پژوهش دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مربوطه ( مجری طرف قرارداد) رسیده باشد.
5- فهرست طرح یا طرح های تحقیقاتی موضوع این دستور العمل که قبلا به تایید مرجع مربوطه رسیده باشد به ادارها مور مالیاتی مربوطه تسلیم گردد.
6- هزینه های انجام شده طرح یا طرح های تحقیقاتی باید در چارچوب مواد 147 و148 قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفته باشد.
ماده 2- بخشودگی مالیاتی مزبور صرفا در خصوص هزینه های حاصل از طرح های تحقیقاتی و پژوهشی با رعایت مندرج در بندهای فوق الذکر می باشد وقابل تسری به هزینه های حاصل از سایر فعالیت های اشخاص مذکور و همچنین طرح های تحقیقاتی و پژوهشی که قبل ازلازم الاجرا شدن این قانون اجرای آن ها آغاز گردیده است نخواهد بود.
ماده 3- معادل مبلغ منظور شده هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی به حساب مالیات اشخاص صدر الذکر، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نخواهد شد.
ماده 4- وزارتخانه های علوم، تحقیقاتی و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور و شورای پژوهشی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی ویا آموزش عالی موظف اند امکان دسترسی بر خط ( آنلاین) به فهرست مجوزها و تاییدیه های صادره را برای سازمان امورمالیاتی کشور فراهم آورند.
ماده 5- درآمد حاصل از فروش ضایعات کالی تولیدی و خدمات انجام شده به وسیله ماشین آلات تولیدی نیز جز درآمد حاصل از فعالیت تولید محسوب میگردد.
ماده 6- بخشودگی موضوع این بند صرفا در خصوص اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی می باشد و به سایر اشخاص و همچنین اشخاصی که بیش از50% سهام یا سهم الشرکه آنها مجتمعا یا منفردا متعلق به دولت و یا نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، تسری ندارد.
ماده 7- با توجه به بند « ت » ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم، عدم تسلیم اظهار نظر در موعد مقرر قانونی موجب محرومیت از بخشودگی این دستور العمل خواهد شد.

 

دانلود بخشنامه اصلی

زمان ارسال: 20 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

خرید و فروش پشت گمرکات کشور و اثرات مالیاتی آن

خرید و فروش پشت گمرکات کشور و اثرات مالیاتی آن

سوال

اگر جنسی را از شرکت خارجی خریداری کنیم و پشت گمرک به شرکتی دیگر به فروش رسانیم وظایف فروشنده در خصوص نحوه صدور فاکتور فروش و ارزش افزوده به چه صورتیست؟ آیا باید فاکتور فروش صادر کنیم ؟ آیا کالایی که پشت گمرک فروخته میشود مشمول ارزش افزوده میباشد؟ آیا در اینکه خریدار وزارت دفاع باشد یا شرکت حقوقی تفاوتی باید قایل شویم.

پاسخ اول

بحث های فنی در این خصوص با توجه به اینکوترمز بسیار است. اما طی استعلام صورت گرفته از معاونت مالیات بر ارزش افزوده چیزی تحت عنوان فروش پشت گمرک وجود ندارد. البته ممکن است دو طرف تجاری از عقد صلح برای یک کالا استفاده کنند که در این صورت تکلیف مصالح و متصالح مشخص است. تکلیف وزارت دفاع در خرید مالیات بر ارزش افزوده معلوم است

پاسخ دوم

كلاً اينگونه معاملات بوى حسابسازى و فرارمالياتى مى دهد و گرنه دليلى ندارد گشايش اعتبار بكنيم و جنس را هم با مشقات زياد تاپشت در گمرك بياوريم و بعد همانجا بفروشيم يا به كس ديگرى صلح كنيم معامله پشت گمرك معنايي ندارد زيرا كسى كه جنس را از گمرك ترخيص مى كند واردكننده شناخته ميشود و بايد درقبال واگذارى كالا فاكتور صادر كند خريدار هم هرشخصى ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 17 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بخشنامه تعیین ضریب مالیات بر ارزش افزوده آهن فروشان

بخشنامه تعیین ضریب مالیات بر ارزش افزوده آهن فروشان

مخاطبین: رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران

مدیران کل محترم امور مالیاتی استان­ها

مدیران کل محترم مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران

مدیرکل محترم امور مالیاتی مؤدیان بزرگ

موضوع: نحوه اجرای بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 در مورد فعالیت فروشندگان آهن­ آلات

در راستای حکم بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 که مقرر می دارد: "سازمان امور مالیاتی کشور می تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع بند (ب) این تبصره را با اعمال ضریب ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین نماید. مقررات این بند در خصوص دوره هایی که مالیات آن ها قطعی نشده است، جاری خواهد بود. ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد." و با عنایت به تعیین ضریب ارزش افزوده فعالیت فروشندگان آهن آلات و تأیید آن توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، به منظور تکریم مؤدیان و تعامل با آنان و وحدت رویه در اجرای مقررات موارد ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد:

1- بنا بر اختیار حاصل از بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 کل کشور ضریب ارزش افزوده، برای فعالیت ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 14 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0
نرم افزار حسابداری فراپیام
تماس با سید مصطفی هاشمی
کانال کاناز اسپید در آپارات
فیلم آموزش مالیات بر حقوق
کانال تلگرام کاناز اسپید
افزونه اکسل اعتبارسنجی همه کاره برای حسابداران
نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز
فروشگاه محصولات آموزش حسابداری
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
ساخت آنلاین کد QR
پلیس فتا