نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 ( نسخه رز) به روزرسانی در تاریخ 1396/07/28 (با قابلیت ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم آموزش نرم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.8) با قابلیت پشتیبانی کامل ...

خرید و فروش پشت گمرکات کشور و اثرات مالیاتی آن

خرید و فروش پشت گمرکات کشور و اثرات مالیاتی آن

سوال

اگر جنسی را از شرکت خارجی خریداری کنیم و پشت گمرک به شرکتی دیگر به فروش رسانیم وظایف فروشنده در خصوص نحوه صدور فاکتور فروش و ارزش افزوده به چه صورتیست؟ آیا باید فاکتور فروش صادر کنیم ؟ آیا کالایی که پشت گمرک فروخته میشود مشمول ارزش افزوده میباشد؟ آیا در اینکه خریدار وزارت دفاع باشد یا شرکت حقوقی تفاوتی باید قایل شویم.

پاسخ اول

بحث های فنی در این خصوص با توجه به اینکوترمز بسیار است. اما طی استعلام صورت گرفته از معاونت مالیات بر ارزش افزوده چیزی تحت عنوان فروش پشت گمرک وجود ندارد. البته ممکن است دو طرف تجاری از عقد صلح برای یک کالا استفاده کنند که در این صورت تکلیف مصالح و متصالح مشخص است. تکلیف وزارت دفاع در خرید مالیات بر ارزش افزوده معلوم است

پاسخ دوم

كلاً اينگونه معاملات بوى حسابسازى و فرارمالياتى مى دهد و گرنه دليلى ندارد گشايش اعتبار بكنيم و جنس را هم با مشقات زياد تاپشت در گمرك بياوريم و بعد همانجا بفروشيم يا به كس ديگرى صلح كنيم معامله پشت گمرك معنايي ندارد زيرا كسى كه جنس را از گمرك ترخيص مى كند واردكننده شناخته ميشود و بايد درقبال واگذارى كالا فاكتور صادر كند خريدار هم هرشخصى ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 17 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بخشنامه تعیین ضریب مالیات بر ارزش افزوده آهن فروشان

بخشنامه تعیین ضریب مالیات بر ارزش افزوده آهن فروشان

مخاطبین: رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران

مدیران کل محترم امور مالیاتی استان­ها

مدیران کل محترم مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران

مدیرکل محترم امور مالیاتی مؤدیان بزرگ

موضوع: نحوه اجرای بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 در مورد فعالیت فروشندگان آهن­ آلات

در راستای حکم بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 که مقرر می دارد: "سازمان امور مالیاتی کشور می تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع بند (ب) این تبصره را با اعمال ضریب ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین نماید. مقررات این بند در خصوص دوره هایی که مالیات آن ها قطعی نشده است، جاری خواهد بود. ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد." و با عنایت به تعیین ضریب ارزش افزوده فعالیت فروشندگان آهن آلات و تأیید آن توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، به منظور تکریم مؤدیان و تعامل با آنان و وحدت رویه در اجرای مقررات موارد ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد:

1- بنا بر اختیار حاصل از بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 کل کشور ضریب ارزش افزوده، برای فعالیت ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 14 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

نقد و بررسی تقبل زیان انباشته توسط سهامداران و یا از محل جاری شرکاء

نقد و بررسی تقبل زیان انباشته توسط سهامداران و یا از محل جاری شرکاء

در این مطلب به تقبل زیان انباشته توسط سهامداران و یا از محل جاری شرکاء و ابطال رای شورای عالی مالیاتی توسط دیوان عدالت اداری توسط اساتید مالیاتی پرداخته شده است. جهت مشاهده متن کامل رای دیوان به این لینک مراجعه کنید.

 

نظر اول:

در این یکی دو روز اخیر رای دیوان عدالت اداری در خصوص عدم تعلق مالیات به زیان انباشته منتقل شده به حساب سهامداران (تقبل زیان توسط سهامداران!!!!)در محافل حسابداری در حال گسترش است. ظاهرا این کار چنان شایع شده که تبدیل به رویه گردیده و کار به وزارت دارائی و دیوان عدالت کشیده است.!! طبق قانون تجارت در شرکتهای سهامی حذف زیان انباشته یا از طریق سود سالهای بعد و یا از طریق تعدیل سرمایه امکان پذیر است و مجوز قانونی برای جابجائی زیان از طریق حساب جاری سهامداران یا هر حساب دیگری وجود ندارد. هرگونه تعدیل سرمایه نیز نیازمند گزارش توجیهی هیئت مدیره ، گزارش بازرس قانونی و مصوبه مجمع عمومی فوق العاده است. طبق قانون تجارت سود قابل تقسیم است ولیکن زیان قابل تقسیم نیست و زیان از سود سالهای بعد قابل کسر است.(به تعریف سود قابل تقسیم در قانون تجارت مراجعه شود) بنابراین مجامع اختیار تقسیم سود دارند نه تقسیم زیان و انتقال زیان به حساب سهامداران تحت عنوان فداکارانه تقبل زیان توسط سهامداران!!! فاقد محمل قانونی است. قابل پرسش است که چرا سهامداران عزیز علاقه مند تقبل زیان انباشته هستند ولی علاقمند تقبل بدهی بانکی یا تقبل مالیات عملکرد نیستند؟!! علت روشن است ، انتقال زیان انباشته به حساب سهامداران برای تحریف بنیادی صورتهای مالی و dress کردن آن صورت میگیرد، این عمل یک تحریف عادی همانند تحریف یک سرفصل در ترازنامه نیست بلکه تحریف محتوی کلی صورتهای مالی است چرا که وجود زیان انباشته می تواند نشانه وجود مشکلات و گرفتاریهای زیادی در شرکت باشد همانند " وجود سوء جریان ، بی کفایتی مدیران، عدم کارائی عملیات ، عدم بهره برداری مناسب از منابع ، عدم دسترسی به منابع مالی کافی و ......." که با حذف زیان انباشته تمام این نشانه تا حد زیادی حداقل از چشم خواننده معمولی صورتهای ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 5 مرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره مالیات رهن و اجاره

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

سوال:

اجاره نامه ای رهن کامل است.آیا حوزه رسیدگی کننده عملکرد ۹۵ موجرمی تواند با استناد به ماده 54 ق. م. م و اینکه چون مبلغ رهن کامل قرارداد اجاره از 80% املاک مشابه کمتر است، نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد اجاره اقدام نماید؟ مقایسه رهن کامل با ارزش اجاری چگونه خواهد بود؟

پاسخ اول:

چون مبلغ کرایه پرداختی صفر و یا هر عدد جزئی، از 80درصد ارزش جدول املاک مشابه کمتر است، مبلغ اجاره بر اساس ارزش جدول املاک مشابه محاسبه خواهد شد. 

پاسخ دوم

با توجه به مفاد تبصره 1 ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم فقط در صورتیکه مستاجر جزو اشخاص موضوع تبصره 9 ماده 53 باشد درآمد مشمول مالیات فقط بر اساس اجاره پرداختی محاسبه میگردد و چنانچه رهن کامل باشد قاعدتا درآمد مشمول مالیات اجاری موضوعیت پیدا نمیکند . ولی چنانچه مستاجر غیر از اشخاص مزبور باشد درآمد بر اساس املاک مشابه محاسبه میگردد.

پاسخ سوم

درتبصره 9 ماده 53 در خصوص کسر مالیات تکلیفی از اجاره پرداختی به موجر ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 28 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

سوال:

باتوجه به اینکه سازمان خصوصی سازی کشور  در راستای خصوصی سازی بنگاه های تولیدی وتجاری اقدام به فروش و واگذاری سهام دولت در بنگاه های قابل واگذاری بصورت نقد واقساط می نماید ایا این نقل وانتقال مشمول مالیات ارزش افزوده ومالیات بر درامد میباشد؟
اگرشخص حقیقی یا حقوقی بنگاه تولیدی یا تجاری خریداری شده را طبق مبایعه نامه ای به شخص دیگری واگذار نماید ایا این انتقال مشمول مالیات میباشد. ؟
با توجه به اینکه سهام واگذارشده به خریدار تا پایان تسویه اقساط در وثیقه سازمان مذکور میباشد ایا خریدار میتواند سرمایه گذاری خودرا در ترازنامه شرکت خریداری شده ثبت نماید؟
ایا سازمان مذکور تکلیفی برای ارسال این معاملات ( ماده 169 )به سازمان مالیاتی دارد ؟
طبق ماده 2 ق.م.م سازمان های دولتی معاف میباشند

پاسخ اول:

 از توجه به فهوای حاکم بر سوال مطروحه آنچه مشهود است اینکه چون واگذاری از سوی سازمان خصوصی سازی در چارچوب سیاستهای ابلاغی وقانون واگذاری سیاستهای اصل 44   صورت میپذیرد انجه محل رجوع است قانون موصوف است و در خصوص قسمت اول باید شرایط واگذاری را ملحوط نظر قرار داد لذا اگر در سرخط پیشین شمول مالیات پیش بینی نشده باشد موضوع منتفی است.در خصوص انتقال توسط خریدار نیز اذن و تنفیذ مرتهن ملاک عمل است چنانچه مرتهن بیع نامه و انتقال مورد رهن توسط راهن را بصورت کتبی تنفیذ نماید برابر مقررات موضوعه مشمول مالیات خواهد بود.

پاسخ دوم:

سهام سرکتها درعداداموال غیرمنقول است وانتقال آن مشمول مالیات برارزش افزوده نیست.

پاسخ سوم:

با عنایت به ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم الحاقی 1388/9/25 از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی چه در بورس و چه در بازارهای خارج از بورس صرفا مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد ارزش فروش سهام یا حق تقدم انها وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درامد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

از آنجاييكه سهام كالا نيست لذا خريد و فروش آن مسمول مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده نمى باشد. بايد توجه داشت خدمات كارگزارى خريد و فروش سهام بعنوان خدمت مشمول مقررات قانون مذكور مى باشد.

زمان ارسال: 22 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

تفویض اختیار تعیین ارزش اجاری املاک مشابه

مخاطبان اصلی/ ذینفعان: - اداره کل امور مالیاتی شرق، غرب، جنوب و شمال استان تهران
- اداره کل امور مالیاتی استان ...
موضوع: تفویض اختیار تعیین ارزش اجاری املاک مشابه (موضوع مقررات ماده 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31)،

به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور به انضمام نسخه ای از الگوی ضوابط ارزش اجاری املاک
در اجرای مقررات مادۀ 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31، مسئولیت تعیین ارزش اجاری املاک مشابه در مرکز استان و شهرهای تابعه به آن اداره کل تفویض می گردد. از این‌رو به جهت صیانت از حقوق مؤدیان محترم مالیاتی و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و رعایت منویات قانون گذار توجه ادارات امور مالیاتی را به نکات ذیل جلب و مقرر می دارد؛
1- ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن رعایت الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پیوست این دستورالعمل، با کسب نظر از اتحادیه مشاورین املاک و اطلاعات بانک های مربوط به املاک در کشور نظیر سامانه هوشمند املاک و مستغلات (کد رهگیری) و گزارشات فصلی مرکز آمار ایران و سایر منابع اطلاعاتی نسبت به بررسی، احصاء و استخراج دقیق ارزش اجاری املاک به تفکیک نوع کاربری آن ها مطابق با نقشه های بلوک بندی ارزش معاملاتی املاک خود اقدام نمایند. همچنین نظر به تشابه ساختاری در حوزه های جغرافیایی همجوار و عوامل مؤثر بر ارزش اجاری املاک، ضروری است ادارات کل امور مالیاتی قبل از ابلاغ جدول اجاره املاک مشابه با تشکیل کارگروه های تخصصی املاک در اداره کل، نسبت به بررسی تصمیمات ادارات تابعه از حیث رعایت قوانین و مقررات و میزان ارزش های اجاری تعیین شده (بر اساس معیارهایی از قبیل سطح توسعه یافتگی، استقرار در شهرک های صنعتی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و فاصله از مرکز استان) نظارت نموده و سپس با هماهنگی لازم اقدام به ابلاغ جداول مزبور نمایند.
شایان ذکر است الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پیوست در راستای شفاف سازی، ساده سازی و یکسان نمودن ضوابط محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک در کشور و نیز برنامه-های در دست اجرا در سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و ارسال می گردد. بنابراین ادارات امور مالیاتی می توانند متناسب با شرایط و موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی مناطق تحت پوشش، نصاب ها و نرخ های مندرج در الگوی مذکور را تعدیل نمایند.
2- با عنایت به نص صریح مقررات ماده 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، ادارات امور مالیاتی مکلفند در تشخیص و رسیدگی به مالیات بر درآمد اجاره املاک در مواردی که قرارداد (اعم از رسمی یا عادی) وجود ندارد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد (80 %) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد و همچنین در مورد واحدهای مسکونی خالی (موضوع مقررات ماده 54 مکرر قانون مذکور)، میزان اجاره بها را بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین نمایند. بدیهی است تعیین اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه مانع از اجرای مقررات تبصره 2 ماده 54 قانون یادشده نخواهد بود و چنانچه بر اساس اسناد و مدارک مثبته معلوم شود ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 13 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد املاک اجاری

مالیات بر درآمد املاک اجاری

 

آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد املاک اجاری

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، در موارد زیر مالیات بر درآمد اجاره املاک به مؤدیان تعلق می‌گیرد:
• درآمد شخص حقیقی یا حقوقی، ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌باشد. درآمد مشمول مالیات املاک عبارتست از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر (25 %) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.
• بر اساس اصلاحیه مصوب 31/4/1394 قانون مالیات‌های مستقیم، از ابتدای سال 1395، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیاتی معادل نسبتی از مالیات بر اجاره می‌باشد.
• از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می شود.
وظایف مؤدیان
1- تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 80 و 57 ق.م.م (حسب مورد)
اظهارنامه اجاره املاک مؤدیان هر سال باید به صورت الکترونیکی در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی بخش اظهارنامه الکترونیکی تا پایان تیرماه سال بعد ثبت شود. به این منظور مؤدیان می توانند با مراجعه به بخش اظهارنامه الکترونیکی سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به دریافت نرم‌افزار الکترونیکی ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی و راهنمایی مربوط، اقدام نمایند. سازمان امور مالیاتی از طریق شماره تلفن 1526 (بدون پیش شماره) پاسخگوی سؤالات مؤدیان در خصوص مراحل ثبت اظهارنامه های الکترونیکی می‌باشد.
2- ارائه مدارک جهت تشکیل پرونده
• تصویر و اصل سند مالکیت و بنچاق
• تصویر و اصل صفحه اول شناسنامه مالک و مستأجر
• تصویر و اصل اجاره نامه رسمی یا عادی
• تصویر برابر اصل اسناد رهنی (برای ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 9 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0
نرم افزار حسابداری فراپیام
تماس با سید مصطفی هاشمی
فیلم آموزش مالیات بر حقوق
کانال کاناز اسپید در آپارات
سال 1396- سال اقتصاد مقاومتی-اشتغال
کانال تلگرام کاناز اسپید
افزونه اکسل اعتبارسنجی همه کاره برای حسابداران
نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز
فروشگاه محصولات آموزش حسابداری
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
ساخت آنلاین کد QR
پلیس فتا