فیلم آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم افزار حسابداری

فیلم آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم افزار حسابداری(کاملا کاربردی و عملی)   ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل اکسل به VCF) (نسخه 13) با قابلیت پشتیبانی کامل از ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق با آخرین ...

دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 12.1 (نسخه آنتوریوم)   به روزرسانی در تاریخ ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05   ...
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
کانال کاناز اسپید در آپارات

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

سوال:

باتوجه به اینکه سازمان خصوصی سازی کشور  در راستای خصوصی سازی بنگاه های تولیدی وتجاری اقدام به فروش و واگذاری سهام دولت در بنگاه های قابل واگذاری بصورت نقد واقساط می نماید ایا این نقل وانتقال مشمول مالیات ارزش افزوده ومالیات بر درامد میباشد؟
اگرشخص حقیقی یا حقوقی بنگاه تولیدی یا تجاری خریداری شده را طبق مبایعه نامه ای به شخص دیگری واگذار نماید ایا این انتقال مشمول مالیات میباشد. ؟
با توجه به اینکه سهام واگذارشده به خریدار تا پایان تسویه اقساط در وثیقه سازمان مذکور میباشد ایا خریدار میتواند سرمایه گذاری خودرا در ترازنامه شرکت خریداری شده ثبت نماید؟
ایا سازمان مذکور تکلیفی برای ارسال این معاملات ( ماده 169 )به سازمان مالیاتی دارد ؟
طبق ماده 2 ق.م.م سازمان های دولتی معاف میباشند

پاسخ اول:

 از توجه به فهوای حاکم بر سوال مطروحه آنچه مشهود است اینکه چون واگذاری از سوی سازمان خصوصی سازی در چارچوب سیاستهای ابلاغی وقانون واگذاری سیاستهای اصل 44   صورت میپذیرد انجه محل رجوع است قانون موصوف است و در خصوص قسمت اول باید شرایط واگذاری را ملحوط نظر قرار داد لذا اگر در سرخط پیشین شمول مالیات پیش بینی نشده باشد موضوع منتفی است.در خصوص انتقال توسط خریدار نیز اذن و تنفیذ مرتهن ملاک عمل است چنانچه مرتهن بیع نامه و انتقال مورد رهن توسط راهن را بصورت کتبی تنفیذ نماید برابر مقررات موضوعه مشمول مالیات خواهد بود.

پاسخ دوم:

سهام سرکتها درعداداموال غیرمنقول است وانتقال آن مشمول مالیات برارزش افزوده نیست.

پاسخ سوم:

با عنایت به ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم الحاقی 1388/9/25 از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی چه در بورس و چه در بازارهای خارج از بورس صرفا مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد ارزش فروش سهام یا حق تقدم انها وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درامد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

از آنجاييكه سهام كالا نيست لذا خريد و فروش آن مسمول مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده نمى باشد. بايد توجه داشت خدمات كارگزارى خريد و فروش سهام بعنوان خدمت مشمول مقررات قانون مذكور مى باشد.

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

تفویض اختیار تعیین ارزش اجاری املاک مشابه

مخاطبان اصلی/ ذینفعان: - اداره کل امور مالیاتی شرق، غرب، جنوب و شمال استان تهران
- اداره کل امور مالیاتی استان ...
موضوع: تفویض اختیار تعیین ارزش اجاری املاک مشابه (موضوع مقررات ماده 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31)،

به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور به انضمام نسخه ای از الگوی ضوابط ارزش اجاری املاک
در اجرای مقررات مادۀ 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31، مسئولیت تعیین ارزش اجاری املاک مشابه در مرکز استان و شهرهای تابعه به آن اداره کل تفویض می گردد. از این‌رو به جهت صیانت از حقوق مؤدیان محترم مالیاتی و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و رعایت منویات قانون گذار توجه ادارات امور مالیاتی را به نکات ذیل جلب و مقرر می دارد؛
1- ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن رعایت الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پیوست این دستورالعمل، با کسب نظر از اتحادیه مشاورین املاک و اطلاعات بانک های مربوط به املاک در کشور نظیر سامانه هوشمند املاک و مستغلات (کد رهگیری) و گزارشات فصلی مرکز آمار ایران و سایر منابع اطلاعاتی نسبت به بررسی، احصاء و استخراج دقیق ارزش اجاری املاک به تفکیک نوع کاربری آن ها مطابق با نقشه های بلوک بندی ارزش معاملاتی املاک خود اقدام نمایند. همچنین نظر به تشابه ساختاری در حوزه های جغرافیایی همجوار و عوامل مؤثر بر ارزش اجاری املاک، ضروری است ادارات کل امور مالیاتی قبل از ابلاغ جدول اجاره املاک مشابه با تشکیل کارگروه های تخصصی املاک در اداره کل، نسبت به بررسی تصمیمات ادارات تابعه از حیث رعایت قوانین و مقررات و میزان ارزش های اجاری تعیین شده (بر اساس معیارهایی از قبیل سطح توسعه یافتگی، استقرار در شهرک های صنعتی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و فاصله از مرکز استان) نظارت نموده و سپس با هماهنگی لازم اقدام به ابلاغ جداول مزبور نمایند.
شایان ذکر است الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پیوست در راستای شفاف سازی، ساده سازی و یکسان نمودن ضوابط محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک در کشور و نیز برنامه-های در دست اجرا در سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و ارسال می گردد. بنابراین ادارات امور مالیاتی می توانند متناسب با شرایط و موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی مناطق تحت پوشش، نصاب ها و نرخ های مندرج در الگوی مذکور را تعدیل نمایند.
2- با عنایت به نص صریح مقررات ماده 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، ادارات امور مالیاتی مکلفند در تشخیص و رسیدگی به مالیات بر درآمد اجاره املاک در مواردی که قرارداد (اعم از رسمی یا عادی) وجود ندارد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد (80 %) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد و همچنین در مورد واحدهای مسکونی خالی (موضوع مقررات ماده 54 مکرر قانون مذکور)، میزان اجاره بها را بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین نمایند. بدیهی است تعیین اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه مانع از اجرای مقررات تبصره 2 ماده 54 قانون یادشده نخواهد بود و چنانچه بر اساس اسناد و مدارک مثبته معلوم شود ... بقیه در ادامه مطلب

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد املاک اجاری

مالیات بر درآمد املاک اجاری

 

آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد املاک اجاری

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، در موارد زیر مالیات بر درآمد اجاره املاک به مؤدیان تعلق می‌گیرد:
• درآمد شخص حقیقی یا حقوقی، ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌باشد. درآمد مشمول مالیات املاک عبارتست از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر (25 %) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.
• بر اساس اصلاحیه مصوب 31/4/1394 قانون مالیات‌های مستقیم، از ابتدای سال 1395، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیاتی معادل نسبتی از مالیات بر اجاره می‌باشد.
• از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می شود.
وظایف مؤدیان
1- تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 80 و 57 ق.م.م (حسب مورد)
اظهارنامه اجاره املاک مؤدیان هر سال باید به صورت الکترونیکی در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی بخش اظهارنامه الکترونیکی تا پایان تیرماه سال بعد ثبت شود. به این منظور مؤدیان می توانند با مراجعه به بخش اظهارنامه الکترونیکی سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به دریافت نرم‌افزار الکترونیکی ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی و راهنمایی مربوط، اقدام نمایند. سازمان امور مالیاتی از طریق شماره تلفن 1526 (بدون پیش شماره) پاسخگوی سؤالات مؤدیان در خصوص مراحل ثبت اظهارنامه های الکترونیکی می‌باشد.
2- ارائه مدارک جهت تشکیل پرونده
• تصویر و اصل سند مالکیت و بنچاق
• تصویر و اصل صفحه اول شناسنامه مالک و مستأجر
• تصویر و اصل اجاره نامه رسمی یا عادی
• تصویر برابر اصل اسناد رهنی (برای ... بقیه در ادامه مطلب

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره ارث

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره ارث

در این مطلبا ز سایت کاناز اسپید نظر چند تن از کارشناسان امور مالیاتی را درباره یک سوال مربطو به ارث بررسی می کنیم.

سوال:

خانه پدری پس از فوت پدر توسط دادگاه به فروش می رسد و وجوه آن در حساب دادگستری در بانک سپرده می گردد .هرکدام از وراث بجز مادر سهم خود را با پرداخت مالیات بر ارث از دادگستری دریافت می دارند . مادر در دی ماه ۹۵ فوت می کند ،وراث مادر برای اخذ مفاصا به واحد مالیاتی مراجعه می کنند ، واحد مالیاتی وجوه مادر در حساب سپرده دادگستری را مشمول بند ۳ماده ۱۷ یعنی ۱۰٪ می داند ولی وراث معتقدند که اولا: این وجوه به هرحال در حساب سپرده بانکی بوده و هدف مقنن که سپرده بانکی را ۳٪ مشمول مالیات دانسته محقق است. ثانیا : در سپرده بانکی سود هم نصیب وراث می گردد اما در سپرده دادگستری سود به وراث تعلق نمی گیرد بلکه نصیب خود آن قوه می شود!!. عدالت مالیاتی حکم می کند که این سپرده ها هم مشمول بند ۱ ماده ۱۷ یعنی ۳٪ باشد اما واحد مالیاتی آن را مشمول ۱۰٪ موضوع بند ۳همان ماده می داند . به نظر شما کدام نظر به قانون و عدالت مالیاتی نزدیک تر است؟

پاسخ اول:

به استناد ماده ۱۲ آئین نامه اجرائی ماده ۳۴ ق.م.م سپرده‏ ها و سودهاي متعلق متوفي نزد بانك ‏ها و اشخاص موضوع تبصره ماده (۱۴۵) قانون، به نرخ بند (۱) ماده (۱۷) قانون و سپرده‏ ها و سودهاي متعلق متوفي نزد ساير اشخاص به نرخ مذكور در بند (۳) ماده (۱۷) قانون تحت عنوان ساير اموال و دارايي مشمول ماليات است.
لذا باعنایت به اینکه مبلغ نزد دادگستری سپرده شده است و دادگستری نیز از مشمولین تبصره ماده ۱۴۵ نمی باشد لذا به استناد ماده فوق الاشاره مشمول بند انتهایی ماده ۱۲ آئین نامه موصوف می باشد.
تبصره ماده ۱۴۵ - در مواردی که در قانون مالیات‌های مستقیم به بانکها اشاره می‌شود، امتیازات، تسهیلات، ترجیحات و تکالیف ذکر شده شامل موسسات‌ اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده‌اند یا می‌شوند، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، صنایع دریایی و بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز خواهد شد.

پاسخ دوم:

اولا به تمام سپرده های بانکی سود تعلق نمی گیره . ثانیا سپرده بانکی که نزد دادگستری در بانک هست به اسم متوفی نیست و به نام دادگستری است و تنها از همان طریق دستور برداشت خواهد گرفت در نتیجه از مصادیق بند 3 ماده 17 بوده و به نرخ 10 درصد مشمول مالیات خواهد بود .

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

شمول استخر و تلویزیون اینترنتی در نظام ارزش افزوده

شمول استخر و تلویزیون اینترنتی در نظام ارزش افزوده

در این مطلب از سایت کاناز اسپید نظر چند کارشناس ارشد مالیاتی درباره شمول استخر با مجوز از تربیت بدنی و تلویزیون اینترنتی در نظام ارزش افزوده را بررسی می کنیم.

سوال:

آیا فعالیت استخر که بصورت شخص حقیقی اداره میشود و دارای مجوز از تربیت بدنی میباشد و همچنین فعالیت کانال تلویزیونی اینترنتی که بصورت شخص حقوقی اداره میشود و دارای معافیت بند ل ماده 139ق.م.م میباشد؛مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود یا خیر؟

پاسخ اول:

به نظر با استناد به ماده ۳ آیین نامه شماره ۳۳۲۱۹ در تاریخ ۱۳۸۱/۰۱/۱۰  که در آن مجوز از سازمان تربیت بدنی معیار پرداخت ویا عدم پرداخت می باشد و با توجه به قسمت اول سوال که در آن داشتن مجوز از تربیت بدنی قید شده است می شود چنین استنباط کرد که  معاف از مالیات است.

پاسخ دوم:

در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده مربوط به فعالیت استخر نیز باید گفت
مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند به استناد ماده 12 این قانون، برخی خدمات از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف است که عملکرد باشگاه ها و استخر ها در زمره این معافیت ها نیست. لذا مشمول مالیات بر ارزش افزوده هست .

پاسخ سوم:
با توجه به اینکه استخر شخص حقیقی می باشد با توجه به ۷ مرحله مشمولین ارزش افزوده با بررسی حجم فعالیتش می توان تشخیص داد که مشمول کدام مرحله می باشد .

در مورد فعالیت کانال تلویزیونی چون در ماده ۱۲ معافیتها به این فعالیت اشاره ای نشده است لذا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد .

پاسخ چهارم:

سئوال بیشتر جهتش این بود که در هر دو مورد استخر و تلویزیون اینترنتی از خریداران خدمات ارائه شده میتوان 9درصد ارزش افزوده گرفت؟آیا شخصی که از خدمات استخر استفاده میکنه باید علاوه بر مبلغ بلیط استخر 9درصد بلیط رو هم پرداخت کنه؟تلویزیونها و کانالهای اینترنتی داخلی هم آیا مشمول 9درصد هستند؟صورتحسابی که هرکدام از دو شغل وفعالیت فوق صادر میکنند باید مطابق ماده169 باشند؟

پاسخ پنجم:

براساس فراخوانهای سازمان مکانهای تفریحی وورزشی مشمول مرحله چهارم هستند.

پاسخ ششم:

درموردقسمت دوم سوال هم هرگونه خدمات ویافروش کالاکه خارج ازماده۱۲قانون مالیات برارزش افزوده باشدمشمول می باشدودرسوال مربوطه چون شخص حقوقی است بایستی براساس حجم فروش یاخدمات ارایه شده بایدبررسی گرددکه مشمول کدوم مرحله می باشد

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0