فیلم آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم افزار حسابداری

فیلم آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم افزار حسابداری(کاملا کاربردی و عملی)   ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل اکسل به VCF) (نسخه 13) با قابلیت پشتیبانی کامل از ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق با آخرین ...

دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 12.1 (نسخه آنتوریوم)   به روزرسانی در تاریخ ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05   ...
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
کانال کاناز اسپید در آپارات

اعتبار مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری

منطق آزاد انزلی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید پرسش و پاسخ پیرامون اعتبار مالیاتی خرید از مناطق آزاد تجاری بحث می شود و پاسخ کارشناسان مالیاتی را در این زمینه جویا می شویم.

 

سوال

در شرايطي كه خريد كالا از يك مودي حقوقي ثبت نام شده در نظام ارزش افزوده ولي مقيم مناطق آزاد و تحويل كالا در سرزمين اصلي صورت پذيرفته ايا اداره رسيدكي ارزش افزوده مي تواند اعتبار خريد از اين شركت را نپذيرد؟

پاسخ اول:

به نظر بنده شرکت مقیم در مناطق آزاد در صورت فروش به سرزمین اصلی می بایست از طریق قلمرو گمرکی اقدام نماید. گمرک وظیفه اخذ مالیات ارزش افزوده را دارد بعبارتی شرکت حق اخذ مالیات ارزش افزوده را ندارد بنابراین اعتبار مالیاتی آن هم قابل تایید نیست و صرف ثبت نام دال بر پرداخت آن مالیات نیست.

پاسخ دوم:

( تبصره ٢ ماده ٢٠) ليكن برخي فروشها وجود دارد كه از گمرگ رد نمي شود مانند گاز پتروشيمي ها كه از طريق لوله به خارج مناطق انتقال ميابد وسازمان لازم است در اين خصوص چاره انديشي كند.

پاسخ سوم:

- شركت فروشنده مقيم منطقه ازاد ، از گمرك كالا را رد ميكند و ارزش افزوده را پرداخت ميكند و اعتبار شناسايي ميكند.حال كالا را در سرزمين اصل به خريدار ميفروشد بايد ارزش افزوده را دريافت و براي خريدار اعتبار است ؟!

با گمرك مشكلي نيست !٢- شركت فروشنده مقيم منطقه ازاد كالايي را در داخل سرزمين اصلي ميخرد و ميفروشد چرا ماليات بر ارزش افزوده نگيرد و اگر گرفت اعتبار ماليات مالياتي خريدار بعدي نباشد ؟

پاسخ چهارم:

به نظرم صرفا فعالیت داخل منطقه  معاف هست و فعالیت های خارج از منطقه مشمول ارزش افزوده و اعتبار آن با رعایت مقررات  مثل سایر مودیان مورد قبوله.

پاسخ پنجم:

چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به مناطق آزاد تجاری

چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی شماره: 54409 تاریخ: 1388/5/26

نظر به این که چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در محدوده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی موجب بروز سوالاتی برای ادارات امور مالیاتی و مودیان گرامی گردیده ، لذا به منظور ایجاد رویه واحد ، اجرای صحیح مقررات و به استناد مفاد مواد 6 و 7 و 13 و 52) قانون مذکور مقرر می‌دارد:

1- مبادلات کالاها و خدمات فی‌مابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ، در داخل محدوده مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانونیاد شده نمی‌باشد .

2- صادرات کالاها و خدمات از مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین واردات کالا و خدمات از خارج ازکشور به مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون نمی‌باشد .

3- واردات کالا و خدمات از مناطق یاد شده به قلمرو گمرکی کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض می‌باشد .

شایان ذکر است به استناد مفاد ماده (‌ 13) قانون مالیات بر ارزش افزوده ، صادرات کالاها و خدمات صرفاً به خارج کشور از طریق مبادی و خروجی رسمی ، مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمی‌باشد و مالیاتهای پرداخت شده بابت آنها را با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته ، مسترد می‌گردد .

سازمان امور مالیاتی کشور

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اصلاح آیین نامه 5 ماده 169 ق.م.م-عدم بررسی گردش بانکی کمتر از 5 میلیارد تومان

آیین نامه جدول 8 ماده 169

در تاریخ 1396/07/26 بخشنامه اصلاحی آیین نامه تبصره 5 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم توسط رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد. جدول 8 این آیین نامه اصلاحات قابل توجهی انجام شده از جمله عدم بررسی گردش حساب های بانکی کمتر از 5 میلیارد تومان اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. در زیر جداول قدیم و جدید این آیین نامه قرار داده شده است.

 

پیرو ابلاغ آیین نامه موضوع تبصره (5) ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، طی بخشنامه شماره 41997/230 مورخ 1395/11/02، بر اساس پیشنهاد شماره 10574/200 مورخ 1396/07/06 سازمان امور مالیاتی کشور که به تصویب وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری رسیده است، بخشی از جدول موضوع ماده 8 آیین نامه مذکور اصلاح گردید. به پیوست متن اصلاحیه شماره 152637 مورخ 1396/06/27 جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می شود. لازم به ذکر است سایر مفاد جدول موضوع ماده 8 آیین نامه مذکور به وقت خود باقی است.

سید کامل تقوی نژاد

 

 

نوع معامله

مفاد قبلی آیین نامه

مفاد جدید آیین نامه

 زمان ارسال

معاملاتی

خرید و فروش ارز (اعم از نقدی یا برات یا حواله ای)

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی ها با میزانی بیش از 25.000 دلار و یا معادل آن در هر سال

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی ها با میزانی بیش از یکصد هزار دلار و یا معادل آن در هر سال

سالانه

مالی، پولی، اعتباری و سرمایه ای

جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراق بهادار

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان یک میلیارد ریال و بیشتر باشد.

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان پنجاه میلیارد ریال و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب های ریالی و ارزی (سپرده های دیداری) نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

سالانه

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپرده های غیر دیداری ریالی و ارزی و سود آنها نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی:

جمع گردش و مانده کلیه سپرده ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

الف) اشخاص حقوقی:

جمع گردش و مانده کلیه سپرده ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

سالانه

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب ها، سپرده و سود آنها (سپرده های دیداری و غیره

اطلاعات تمامی حساب ها، سپرده ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی)

اطلاعات تمامی حساب ها، سپرده ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی)

سالانه

در اجرای تبصره (5) ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 بدین وسیله اصلاح بخشی از جدول موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی شماره 203829 مورخ 1395/10/29 به شرح زیر که به تصویب وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری به منظور اجرا از عملکرد سال 1395 رسیده است: بقیه در ادامه مطلب

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

مالیات اسنپ و تپسی چگونه محاسبه می شود

مالیات اسنپ و تپسی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید پرسش و پاسخ درباره مالیات بر ارزش افزوده شرکت اسنپ و شرکت های مشابه مانند تپسی مطرح می شود و پاسخ کارشناسان مالیاتی را جویا می شویم.

 

سوال

آیا شرکتی مثل اسنپ که در قبال خدمات به راننده و مسافر کارمزد میگیره این کارمزد مشمول ارزش افزودست؟

 

پاسخ اول:

پاسخ منفی است. مطابق بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده.

پاسخ دوم:

خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری ، جاده‌ای ، ریلی ، هوایی و دریایی؛ معاف هست ولي احتمالا ديدگاهي باشه مبني بر اينكه خدمت به راننده و مسافر ميده و درامد خدمت را از راننده ميگيره و احتمالا خدمت حمل و نقل عمومي مسافري محسوب نشود.

پاسخ سوم:

اسنپ مثل آژانس هواپیمایی مثل شرکت مشاوره املاکی مثل ... یک شرکت کمیسیون بگیر هست و جز هیچ یک از موارد ماده ۱۲ نیست.

پاسخ چهارم:

به نظر اینجانب اسنپ در واقع بستری نرم افزاری است که رابطی است بین رانندگان و مسافران. و چون بابت حمل و نقل مسافر وجهی دریافت نمی کند و صرفا کارمزدی از رانندگان ... بقیه در ادامه مطلب

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک 1396

ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک

ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک طی بخشنامه ای از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی در تاریخ 1396/07/13 ابلاغ شد. متن کامل بخشنامه به شرح زیر است:

 

مخاطبین اصلی / ذینفعان: - اداره کل امور مالیاتی استان .....

- اداره کل امور مالیاتی شرق، غرب، جنوب و شمال استان تهران (به استثنای ادارات کل امور مالیاتی شهر تهران)

موضوع: ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک

پیرو بخشنامه شماره 111/94/220 مورخ 1394/11/21 که با هدف یکسان سازی محاسبات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک در کشور صورت پذیرفت، به منظور هم افزایی و تطابق حداکثری مصوبات کمیسیون های تقویم املاک در کشور با نرم افزار یکپارچه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک و امکان پیاده سازی کامل ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی با نرم افزار مذکور، به پیوست الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک برای بهره برداری ابلاغ می گردد. از این رو برای صیانت و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مؤدیان محترم مالیاتی وفق مقررات قانونی مربوط، توجه ادارات کل امور مالیاتی استان ها و واحدهای تابعه آنان را به نکات ذیل جلب و مقرر می دارد؛

1- اداراتی که دوره یکساله اجرای ارزش معاملاتی املاک آنان به اتمام رسیده است، ترتیبی اتخاذ نمایند که حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به برگزاری و تشکیل کمیسیون های تقویم املاک و تصویب ارزش های معاملاتی املاک سال 1396 مطابق مقررات ماده 64 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 با رعایت مفاد الگوی مذکور به ویژه با توجه به تغییرات به وجود آمده در بخش اول ضوابط اجرایی (ارزش معاملاتی عرصه املاک)، نسبت به اصلاح و درج میانگین ارزش معاملاتی عرصه املاک با کاربری های مسکونی، تجاری و اداری در نقشه های بلوک بندی املاک (مطابق نمونه پیوست) اقدام نمایند.

2- ادارات امور مالیاتی سراسر کشور موظف اند ضمن استخراج دقیق قیمت های روز املاک در محدوده های تحت پوشش تصمیمات کمیسیون مربوط، دقت لازم را مبذول و در این رابطه از ظرفیت های دستگاه های اجرایی و مراجع ذیربط و نیز سایر اعضای کمیسیون تقویم املاک استفاده نمایند. همچنین به منظور پرهیز از هرگونه تبعیض میان مؤدیان مالیاتی ناشی از اختلاف قیمت املاک واقع در بلوک بندی های مناطق تحت پوشش، ارزش های معاملاتی بلوک های مربوط در سال 1396 را معادل چهار ... بقیه در ادامه مطلب

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بخشنامه بررسی تطبیق و استفاده از اطلاعات استخراج شده از سامانه اطلاعات مالیاتی

بخشنامه بررسی تطبیق و استفاده از اطلاعات استخراج شده از سامانه اطلاعات مالیاتی

این بخشنامه در تاریخ 1396/07/22 از طرف رییس سازمان امور مالیاتی صادر شده و حسابداران و مدیران مالی حتما مطالعه کنند.

 

پیرو دستورالعمل شماره 537/93/200 مورخ 1393/03/28 موضوع نحوه برخورد و اقدام در خصوص اطلاعیه های واصله از سامانه استخراج اطلاعات مالیاتی، علی رغم تأکیدهای مکرر بر اجرای مفاد دستورالعمل صدرالذکر طی بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد از جمله بخشنامه شماره 26699/230/د مورخ 1395/07/07، شماره 26648/230/د مورخ 1395/07/06، شماره 521/95/230 مورخ 1395/11/24 و شماره 12520/230/د مورخ 1394/04/14، بعضاً مشاهده می شود ترتیبات مقرر از سوی ادارات کل امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی نادیده گرفته می شود، لذا مجدداً تأکید می شود که اطلاعیه های استخراج شده از سامانه صدرالذکر بیانگر همه واقعیت های مرتبط با پرونده مالیاتی مؤدیان نبوده و صرفاً قرینه ای برای رسیدگی مالیاتی و تشخیص نزدیک به واقعیت درآمدهای مکتسبه مؤدی می باشد. بنابراین مقرر می دارد ادارات امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده های مالیاتی مؤدیان و همچنین مراجع حل اختلاف مالیاتی به منظور احتراز از شمولیت در مفاد بند (1) ماده (270) قانون مالیات های مستقیم، مراتب ذیل را در تعامل با اطلاعات مالیاتی استخراج شده از سامانه ذیربط مدنظر قرار داده و رعایت نمایند:

1- ادارات امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده مالیاتی مکلفند در زمان ابلاغ دعوت نامه موضوع ماده (229) قانون مالیات های مستقیم به مؤدیان ذیربط، نسبت به ارائه اطلاعات مالیاتی استخراج شده از سامانه های مالیاتی از جمله فهرست اطلاعیه های خرید، فروش، واردات، صادرات و قرارداد حسب مورد مؤدیان مالیاتی اقدام نمایند.

2- در هر مرحله از رسیدگی های مالیاتی که مؤدیان محترم به اطلاعات استخراج شده از سامانه های اطلاعات مالیاتی اعتراض داشته باشند، مسئول مربوط در همان مرحله مکلف به راهنمایی دقیق مؤدی بوده و می بایست حداکثر همکاری لازم را برای رفع مغایرت با افراد ذینفع به عمل آورد و در صورت لزوم کسب اطلاعات تکمیلی و اخذ مدارک و مستندات لازم از اشخاص ثالث، نسبت به انجام مکاتبات با رعایت سلسله مراتب اداری اقدام و از احاله کردن موضوع رفع مغایرت به مؤدیان مالیاتی ... بقیه در ادامه مطلب

نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0