فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم‌آموزش تهیه و ارسال‌لیست‌مالیات‌بر‌قوق بانرم افزار(با نسخه ...

فیلم آموزش‌حسابداری‌حقوق‌و‌دستمزد با اکسل و نرم‌افزار‌حسابداری

فیلم آموزش‌حسابداری‌حقوق‌و‌دستمزد با اکسل و نرم افزار‌حسابداری(کاملا ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز (تبدیل اکسل‌به‌VCF) (نسخه ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(نسخه جدید) ...

افزونه تبدیل تاریخ کاناز برای اکسل

  افزونه(Add-In) تبدیل تاریخ کاناز برای اکسل یکی دیگر از سری نرم افزارهای کاربردی سایت ...

دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار‌حقوق‌و‌دستمزد کاناز نسخه 12.6 (نسخه آنتوریوم)   به روزرسانی ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05   ...
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
کانال کاناز اسپید در آپارات

ضرایب ارزش افزوده هشت گروه از مودیان

ضرایب ارزش افزوده هفت گروه از مودیان

طبق قانون بودجه 1396 سازمان امور مالیاتی کشور تا کنون ضرایب مالیات بر ارزش افزوده 8 گروه از مودیان مالیاتی را تعیین کرده است که خلاصه آن به شرح زیر است:


* تبصره ۶ - بند ز : سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده گروههایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع بند (ب) این تبصره [ مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده ] را با اعمال ضریب ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین نماید .

* مقررات این بند درخصوص دوره‌هایی که مالیات آنها قطعی نشده است، جاری خواهد بود.
* ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

* باستناد این بند از تبصره ۶ قانون بودجه سال 1396 ، سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون هفت دستورالعمل برای ( 8 ) گروه از اشخاص جهت اعمال آن مقرر نموده است .

* توضیح اینکه ضرایب تعیین شده صرفاً برای تعیین ماخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آندسته از مودیانی است که در انتهای زنجیره فروش خواهند بود .

*اول - دستورالعمل شماره ۵۱۲/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/05/11 در خصوص فروشندگان آهن آلات ، که ضریب ۶% را تعیین نموده است .

*دوم - دستورالعمل شماره ۵۱۶/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/07/19 برای فعالیت بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی با اعمال ضریب ۶%

*سوم - دستورالعمل شماره ۵۱۸/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/08/06 برای شرکت های تعاونی مصرف با ضریب ۷%

*چهارم - دستورالعمل شماره ۵۲۰/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/08/21 برای فعالیت عمده فروشان آجیل و خشکبار با اعمال ضریب ۶%

*پنجم - دستورالعمل شماره ۵۲۱/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/09/04 برای فعالیت تولیدکنندگان آجر دستی و ماشینی به ترتیب با اعمال ضریب ۱۰% و ۱۲%

*ششم - دستورالعمل شماره ۵۲۲/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/09/04 برای فعالیت عمده فروشان کارت شارژ و سیم کارت با اعمال ضریب ۲%

*هفتم - دستورالعمل شماره ۵۲۳/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/09/04 برای فعالیت بنکداران و عمده فروشان عینک و قطعات و لوازم مربوط با اعمال ضریب 8%

*هشتم: دستورالعمل شماره ۵۲4/ ۹۶/ ۲۶۰ تاریخ 1396/09/12 برای فعالیت بنکداران و عمده‌فروشان پوشاک، کیف، کفش و پارچه با اعمال ضریب 7%

توجه: دقت کنید ضریب مالیات بر ارزش افزوده برای سال 1396 همان 9% است منتهی روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای 7 گروه فوق به این شرح است که ابتدا درآمد محاسبه و سپس در ضرایب فوق ضرب می شود و سپس در عدد 9% ضرب و مالیات بر ارزش محاسبه می شود.

مثلا اگر درآمد عمده فروش عینک در 3 ماهه پاییز 1396 100 میلیون تومان باشد به شرح زیر محاسبه می شود:

100000000*%8=8000000

8000000*%9=720000

که 720000 تومان برابر با مالیات و عوارض قابل پرداخت توسط مودی است.

زمان ارسال: 9 آذر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

مسدود کردن کارت بانکی متوفی و مالیات آن

مسدود کردن کارت بانکی متوفی و مالیات آن

سوال
با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر حسابهای بانکی دارای کارت بانکی است، اگر پس از استعلام میزان موجودی متوفی توسط اداره امور مالیاتی از بانک(اطلاع بانک از فوت صاحب حساب) مبلغ 100 میلیون از موجودی متوفی پس از استعلام بوسیله کارت بانکی توسط وراث برداشت شود ، با توجه به مقررات ماده 34 ق.م.م اگر فوت متوفی بعد از سال 1395 باشد.
1 مسئولان بانک تا معادل ارزش مال مشمول وراث نسبت به پرداخت مالیات و جرائم متعلق مسوولیت تضامنی دارند. مشمول جریمه‌ای به میزان دو برابر مالیات متعلق نیز خواهند بود؟
2 با توجه به قانون جدید ارث بانک حق مسدود کردن حسابهای متوفائی که تاریخ فوت اش بعد از 1395 هست را دارد؟
** متن ماده 34 حذف شده بدین شرح است:
بانک‌ها و شرکت‌ها و موسسات و اشخاصی که اموالی از متوفی نزد خود دارند مکلفند ظرف یک ماه از تاریخ اطلاع از فوت. صورت آن اموال اعم از وجوه نقد یا سفته یا جواهر و نیز مقدار سهام یا سهم‌الشرکه متوفی را تنظیم و به اداره امور مالیاتی محل تسلیم نمایند. همچنین موظفند در صورت مراجعه اداره امور مالیاتی. دفاتر و اسناد مورد نیاز را برای رسیدگی در اختیار آنها بگذارند. (مصوب 3 اسفند 1366. تاریخ اجرا از اول سال 1368)

پاسخ اول:

به استناد اصلاحیه ماده 34 بانکها مکلفند به محض اطلاع از فوت صاحب حساب بدون اخذ گواهی پرداخت مالیات از تحویل اموال متوفی به وراث خوداری نمایند.حال تنها راه جلوگیری از وضع جرایم قسمت اخیر ماده مذکور برای مقصران ، مسدود کردن حساب است .البته پرداخت تا مبلغ یک میلیون تومان(1000000) تومان جهت ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 9 آذر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اعتبار مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری

منطق آزاد انزلی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید پرسش و پاسخ پیرامون اعتبار مالیاتی خرید از مناطق آزاد تجاری بحث می شود و پاسخ کارشناسان مالیاتی را در این زمینه جویا می شویم.

 

سوال

در شرايطي كه خريد كالا از يك مودي حقوقي ثبت نام شده در نظام ارزش افزوده ولي مقيم مناطق آزاد و تحويل كالا در سرزمين اصلي صورت پذيرفته ايا اداره رسيدكي ارزش افزوده مي تواند اعتبار خريد از اين شركت را نپذيرد؟

پاسخ اول:

به نظر بنده شرکت مقیم در مناطق آزاد در صورت فروش به سرزمین اصلی می بایست از طریق قلمرو گمرکی اقدام نماید. گمرک وظیفه اخذ مالیات ارزش افزوده را دارد بعبارتی شرکت حق اخذ مالیات ارزش افزوده را ندارد بنابراین اعتبار مالیاتی آن هم قابل تایید نیست و صرف ثبت نام دال بر پرداخت آن مالیات نیست.

پاسخ دوم:

( تبصره ٢ ماده ٢٠) ليكن برخي فروشها وجود دارد كه از گمرگ رد نمي شود مانند گاز پتروشيمي ها كه از طريق لوله به خارج مناطق انتقال ميابد وسازمان لازم است در اين خصوص چاره انديشي كند.

پاسخ سوم:

- شركت فروشنده مقيم منطقه ازاد ، از گمرك كالا را رد ميكند و ارزش افزوده را پرداخت ميكند و اعتبار شناسايي ميكند.حال كالا را در سرزمين اصل به خريدار ميفروشد بايد ارزش افزوده را دريافت و براي خريدار اعتبار است ؟!

با گمرك مشكلي نيست !٢- شركت فروشنده مقيم منطقه ازاد كالايي را در داخل سرزمين اصلي ميخرد و ميفروشد چرا ماليات بر ارزش افزوده نگيرد و اگر گرفت اعتبار ماليات مالياتي خريدار بعدي نباشد ؟

پاسخ چهارم:

به نظرم صرفا فعالیت داخل منطقه  معاف هست و فعالیت های خارج از منطقه مشمول ارزش افزوده و اعتبار آن با رعایت مقررات  مثل سایر مودیان مورد قبوله.

پاسخ پنجم:

چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به مناطق آزاد تجاری

چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی شماره: 54409 تاریخ: 1388/5/26

نظر به این که چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در محدوده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی موجب بروز سوالاتی برای ادارات امور مالیاتی و مودیان گرامی گردیده ، لذا به منظور ایجاد رویه واحد ، اجرای صحیح مقررات و به استناد مفاد مواد 6 و 7 و 13 و 52) قانون مذکور مقرر می‌دارد:

1- مبادلات کالاها و خدمات فی‌مابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ، در داخل محدوده مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانونیاد شده نمی‌باشد .

2- صادرات کالاها و خدمات از مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین واردات کالا و خدمات از خارج ازکشور به مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون نمی‌باشد .

3- واردات کالا و خدمات از مناطق یاد شده به قلمرو گمرکی کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض می‌باشد .

شایان ذکر است به استناد مفاد ماده (‌ 13) قانون مالیات بر ارزش افزوده ، صادرات کالاها و خدمات صرفاً به خارج کشور از طریق مبادی و خروجی رسمی ، مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمی‌باشد و مالیاتهای پرداخت شده بابت آنها را با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته ، مسترد می‌گردد .

سازمان امور مالیاتی کشور

زمان ارسال: 27 آبان 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اصلاح آیین نامه 5 ماده 169 ق.م.م-عدم بررسی گردش بانکی کمتر از 5 میلیارد تومان

آیین نامه جدول 8 ماده 169

در تاریخ 1396/07/26 بخشنامه اصلاحی آیین نامه تبصره 5 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم توسط رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد. جدول 8 این آیین نامه اصلاحات قابل توجهی انجام شده از جمله عدم بررسی گردش حساب های بانکی کمتر از 5 میلیارد تومان اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. در زیر جداول قدیم و جدید این آیین نامه قرار داده شده است.

 

پیرو ابلاغ آیین نامه موضوع تبصره (5) ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، طی بخشنامه شماره 41997/230 مورخ 1395/11/02، بر اساس پیشنهاد شماره 10574/200 مورخ 1396/07/06 سازمان امور مالیاتی کشور که به تصویب وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری رسیده است، بخشی از جدول موضوع ماده 8 آیین نامه مذکور اصلاح گردید. به پیوست متن اصلاحیه شماره 152637 مورخ 1396/06/27 جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می شود. لازم به ذکر است سایر مفاد جدول موضوع ماده 8 آیین نامه مذکور به وقت خود باقی است.

سید کامل تقوی نژاد

 

 

نوع معامله

مفاد قبلی آیین نامه

مفاد جدید آیین نامه

 زمان ارسال

معاملاتی

خرید و فروش ارز (اعم از نقدی یا برات یا حواله ای)

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی ها با میزانی بیش از 25.000 دلار و یا معادل آن در هر سال

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی ها با میزانی بیش از یکصد هزار دلار و یا معادل آن در هر سال

سالانه

مالی، پولی، اعتباری و سرمایه ای

جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراق بهادار

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان یک میلیارد ریال و بیشتر باشد.

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان پنجاه میلیارد ریال و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب های ریالی و ارزی (سپرده های دیداری) نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

سالانه

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپرده های غیر دیداری ریالی و ارزی و سود آنها نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی:

جمع گردش و مانده کلیه سپرده ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

الف) اشخاص حقوقی:

جمع گردش و مانده کلیه سپرده ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

سالانه

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب ها، سپرده و سود آنها (سپرده های دیداری و غیره

اطلاعات تمامی حساب ها، سپرده ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی)

اطلاعات تمامی حساب ها، سپرده ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی)

سالانه

در اجرای تبصره (5) ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 بدین وسیله اصلاح بخشی از جدول موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی شماره 203829 مورخ 1395/10/29 به شرح زیر که به تصویب وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری به منظور اجرا از عملکرد سال 1395 رسیده است: بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 23 آبان 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

مالیات اسنپ و تپسی چگونه محاسبه می شود

مالیات اسنپ و تپسی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید پرسش و پاسخ درباره مالیات بر ارزش افزوده شرکت اسنپ و شرکت های مشابه مانند تپسی مطرح می شود و پاسخ کارشناسان مالیاتی را جویا می شویم.

 

سوال

آیا شرکتی مثل اسنپ که در قبال خدمات به راننده و مسافر کارمزد میگیره این کارمزد مشمول ارزش افزودست؟

 

پاسخ اول:

پاسخ منفی است. مطابق بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده.

پاسخ دوم:

خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری ، جاده‌ای ، ریلی ، هوایی و دریایی؛ معاف هست ولي احتمالا ديدگاهي باشه مبني بر اينكه خدمت به راننده و مسافر ميده و درامد خدمت را از راننده ميگيره و احتمالا خدمت حمل و نقل عمومي مسافري محسوب نشود.

پاسخ سوم:

اسنپ مثل آژانس هواپیمایی مثل شرکت مشاوره املاکی مثل ... یک شرکت کمیسیون بگیر هست و جز هیچ یک از موارد ماده ۱۲ نیست.

پاسخ چهارم:

به نظر اینجانب اسنپ در واقع بستری نرم افزاری است که رابطی است بین رانندگان و مسافران. و چون بابت حمل و نقل مسافر وجهی دریافت نمی کند و صرفا کارمزدی از رانندگان ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 19 آبان 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1