فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه ...

نرم افزار حقوق و دستمزد برای اشخاص و شرکت ها

  نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز محصولی از سایت کاناز اسپید می باشد و سعی شده که با ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.6) با قابلیت تبدیل ...

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره سهام

سوال:

باتوجه به اینکه سازمان خصوصی سازی کشور  در راستای خصوصی سازی بنگاه های تولیدی وتجاری اقدام به فروش و واگذاری سهام دولت در بنگاه های قابل واگذاری بصورت نقد واقساط می نماید ایا این نقل وانتقال مشمول مالیات ارزش افزوده ومالیات بر درامد میباشد؟
اگرشخص حقیقی یا حقوقی بنگاه تولیدی یا تجاری خریداری شده را طبق مبایعه نامه ای به شخص دیگری واگذار نماید ایا این انتقال مشمول مالیات میباشد. ؟
با توجه به اینکه سهام واگذارشده به خریدار تا پایان تسویه اقساط در وثیقه سازمان مذکور میباشد ایا خریدار میتواند سرمایه گذاری خودرا در ترازنامه شرکت خریداری شده ثبت نماید؟
ایا سازمان مذکور تکلیفی برای ارسال این معاملات ( ماده 169 )به سازمان مالیاتی دارد ؟
طبق ماده 2 ق.م.م سازمان های دولتی معاف میباشند

پاسخ اول:

 از توجه به فهوای حاکم بر سوال مطروحه آنچه مشهود است اینکه چون واگذاری از سوی سازمان خصوصی سازی در چارچوب سیاستهای ابلاغی وقانون واگذاری سیاستهای اصل 44   صورت میپذیرد انجه محل رجوع است قانون موصوف است و در خصوص قسمت اول باید شرایط واگذاری را ملحوط نظر قرار داد لذا اگر در سرخط پیشین شمول مالیات پیش بینی نشده باشد موضوع منتفی است.در خصوص انتقال توسط خریدار نیز اذن و تنفیذ مرتهن ملاک عمل است چنانچه مرتهن بیع نامه و انتقال مورد رهن توسط راهن را بصورت کتبی تنفیذ نماید برابر مقررات موضوعه مشمول مالیات خواهد بود.

پاسخ دوم:

سهام سرکتها درعداداموال غیرمنقول است وانتقال آن مشمول مالیات برارزش افزوده نیست.

پاسخ سوم:

با عنایت به ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم الحاقی 1388/9/25 از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی چه در بورس و چه در بازارهای خارج از بورس صرفا مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد ارزش فروش سهام یا حق تقدم انها وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درامد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

از آنجاييكه سهام كالا نيست لذا خريد و فروش آن مسمول مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده نمى باشد. بايد توجه داشت خدمات كارگزارى خريد و فروش سهام بعنوان خدمت مشمول مقررات قانون مذكور مى باشد.

زمان ارسال: 22 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

تفویض اختیار تعیین ارزش اجاری املاک مشابه

مخاطبان اصلی/ ذینفعان: - اداره کل امور مالیاتی شرق، غرب، جنوب و شمال استان تهران
- اداره کل امور مالیاتی استان ...
موضوع: تفویض اختیار تعیین ارزش اجاری املاک مشابه (موضوع مقررات ماده 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31)،

به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور به انضمام نسخه ای از الگوی ضوابط ارزش اجاری املاک
در اجرای مقررات مادۀ 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31، مسئولیت تعیین ارزش اجاری املاک مشابه در مرکز استان و شهرهای تابعه به آن اداره کل تفویض می گردد. از این‌رو به جهت صیانت از حقوق مؤدیان محترم مالیاتی و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و رعایت منویات قانون گذار توجه ادارات امور مالیاتی را به نکات ذیل جلب و مقرر می دارد؛
1- ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن رعایت الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پیوست این دستورالعمل، با کسب نظر از اتحادیه مشاورین املاک و اطلاعات بانک های مربوط به املاک در کشور نظیر سامانه هوشمند املاک و مستغلات (کد رهگیری) و گزارشات فصلی مرکز آمار ایران و سایر منابع اطلاعاتی نسبت به بررسی، احصاء و استخراج دقیق ارزش اجاری املاک به تفکیک نوع کاربری آن ها مطابق با نقشه های بلوک بندی ارزش معاملاتی املاک خود اقدام نمایند. همچنین نظر به تشابه ساختاری در حوزه های جغرافیایی همجوار و عوامل مؤثر بر ارزش اجاری املاک، ضروری است ادارات کل امور مالیاتی قبل از ابلاغ جدول اجاره املاک مشابه با تشکیل کارگروه های تخصصی املاک در اداره کل، نسبت به بررسی تصمیمات ادارات تابعه از حیث رعایت قوانین و مقررات و میزان ارزش های اجاری تعیین شده (بر اساس معیارهایی از قبیل سطح توسعه یافتگی، استقرار در شهرک های صنعتی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و فاصله از مرکز استان) نظارت نموده و سپس با هماهنگی لازم اقدام به ابلاغ جداول مزبور نمایند.
شایان ذکر است الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پیوست در راستای شفاف سازی، ساده سازی و یکسان نمودن ضوابط محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک در کشور و نیز برنامه-های در دست اجرا در سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و ارسال می گردد. بنابراین ادارات امور مالیاتی می توانند متناسب با شرایط و موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی مناطق تحت پوشش، نصاب ها و نرخ های مندرج در الگوی مذکور را تعدیل نمایند.
2- با عنایت به نص صریح مقررات ماده 54 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، ادارات امور مالیاتی مکلفند در تشخیص و رسیدگی به مالیات بر درآمد اجاره املاک در مواردی که قرارداد (اعم از رسمی یا عادی) وجود ندارد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد (80 %) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد و همچنین در مورد واحدهای مسکونی خالی (موضوع مقررات ماده 54 مکرر قانون مذکور)، میزان اجاره بها را بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین نمایند. بدیهی است تعیین اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه مانع از اجرای مقررات تبصره 2 ماده 54 قانون یادشده نخواهد بود و چنانچه بر اساس اسناد و مدارک مثبته معلوم شود ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 13 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد املاک اجاری

مالیات بر درآمد املاک اجاری

 

آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد املاک اجاری

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، در موارد زیر مالیات بر درآمد اجاره املاک به مؤدیان تعلق می‌گیرد:
• درآمد شخص حقیقی یا حقوقی، ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌باشد. درآمد مشمول مالیات املاک عبارتست از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر (25 %) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.
• بر اساس اصلاحیه مصوب 31/4/1394 قانون مالیات‌های مستقیم، از ابتدای سال 1395، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیاتی معادل نسبتی از مالیات بر اجاره می‌باشد.
• از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می شود.
وظایف مؤدیان
1- تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 80 و 57 ق.م.م (حسب مورد)
اظهارنامه اجاره املاک مؤدیان هر سال باید به صورت الکترونیکی در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی بخش اظهارنامه الکترونیکی تا پایان تیرماه سال بعد ثبت شود. به این منظور مؤدیان می توانند با مراجعه به بخش اظهارنامه الکترونیکی سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به دریافت نرم‌افزار الکترونیکی ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی و راهنمایی مربوط، اقدام نمایند. سازمان امور مالیاتی از طریق شماره تلفن 1526 (بدون پیش شماره) پاسخگوی سؤالات مؤدیان در خصوص مراحل ثبت اظهارنامه های الکترونیکی می‌باشد.
2- ارائه مدارک جهت تشکیل پرونده
• تصویر و اصل سند مالکیت و بنچاق
• تصویر و اصل صفحه اول شناسنامه مالک و مستأجر
• تصویر و اصل اجاره نامه رسمی یا عادی
• تصویر برابر اصل اسناد رهنی (برای ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 9 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.3 ( نسخه رز)

به روزرسانی در تاریخ 1396/05/19
(با قابلیت فرمول نویسی و ارسال فیش حقوقی از طریق تلگرام)
قابل استفاده برای سال های مالی مختلف
نرم افزار حقوق و دستمزد رایگان کاناز
ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﮐﺎﻧﺎﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍی جامع و کاربردی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و بر پایه تکنولوژی دات نت مایکروسافت (.NET) طراحی و برنامه نویسی شده و به طور کامل از زبان فارس پشتیبانی می کند. شرکت ها و بنگاههای اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.
این نرم افزار از قوانین کار، بیمه و قانون مالیات های مستقیم بخش مالیات بر حقوق پشتیبانی می کند و کاربر می تواند درصدها و ضرایب محاسبات را با توجه به قوانین کار و مالیات هرساله، تغییر دهد.
بعد از چند ماه بررسی نظرات کاربران و مطالعات پیرامون تغییرات مورد نیاز کاربران، نسخه 11.3 نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز با طیف وسیعی از بهینه سازی و قابلیت های منحصر به فرد برروی سایت قرار گرفت.
***نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز، نسخه کامل است و هیچگونه محدودیت زمانی و یا کارکردی ندارد.***

برخی از امکانات منحصر به فرد نرم افزار حقوق و دستمزد کانازنسخه 11.3 (نسخه رز) به شرح زیر است:
1- امکان ارسال فیش حقوقی پرسنل از طریق تلگرام(جهت صرفه جویی در کاغذ و کمک به محیط زیست)
2- امکان ارسال پیام و استیکر به پرسنل از طریق تلگرام
3- امکان فرمول نویسی
4- امکان طراحی فیش حقوقی
5- امکان طراحی قرارداد کار به صورت کاملا باز و دلخواه
6- امکان طراحی خلاصه گزارش حقوق و دستمزد پرسنل
7- افزوده شدن دیسکت بانک ملی سامانه بام
8- امکان تعیین ضریب ماده 85 قانون مالیات های مستقیم برای هر سال با توجه به قانون بودجه.
9- امکان تعیین حداقل و حداکثر عیدی برای هر سال.
10- امکان تعیین معافیت مالیاتی برای هر سال با توجه به قانون بودجه.
11- امکان تعیین نوع معافیت مالیاتی برای هر پرسنل
12- امکان ذخیره اسکن مدارک پرسنل
13- امکان محاسبه عیدی،مرخصی و سنوات هر پرسنل در پایان سال بر اساس کارکرد سالانه
14- امکان نمایش پیغام اصلاح جدید و دریافت فایل اصلاحی به صورت خودکار و آنلاین.
15- امکان تولید بارکد(QR Code) برای هر پرسنل
16- امکان ثبت اطلاعات اتباع خارجی به عنوان مثال اتباع عراقی و افغانی.
17- و دهها قابلیت مفید دیگر.
ﻧﮑﺘﻪ:ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺩﺭ ﻭﯾﻨﺪﻭﺯ ﻫﺎی 7 (سرویس پک 1)8.1 (32 بیتی و 64 بیتی)و 10 (32 بیتی و 64 بیتی)ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
 حجم کلی این نرم افزار 284 مگابایت است و پیشنهاد می شود جهت دانلود از نرم افزار IDM استفاده نمایید.
خلاصه ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ حقوق و دستمزد رایگان ﮐﺎﻧﺎﺯ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺯﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ:
* امکان ارسال فیش حقوقی پرسنل از طریق تلگرام و همچنین ارسال پیام و استیکر به پرسنل از طریق تلگرام
* امکان دریافت خودکار فیش حقوقی توسط کاربران با وارد کردن کد دستوری از طریق تلگرام
* امکان فرمول نویسی
*امکان تعریف مشخصات هویتی و احکام حقوق و دستمزد پرسنل
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻪ صورت ساعتی و روزانه
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ثبت مبالغ ﻣﺰﺍﻳﺎیی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻖ ﻣﺴﻜﻦ، حق اولاد، بن و خواروبار ، حق سرپرستی، حق جذب، عیدی و پاداش، ماموریت، شب کاری و نوبت کاری، تعطیل کاری، اضافه کار برای هر پرسنل.
*ﺍﻣﻜﺎﻥ تعریف ﺣﻖ ماموریت و درصد مربوط
* امکان ذخیره اسکن مدارک پرسنل
*امکان ویرایش اطلاعات پرسنل
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﻛﺎﺭ ﻁﺒﻖ نمونه قرارداد کار وزارت کار و قابلیت تنظیم و طراحی دلخواه قرارداد کار.
*ﺍﻣﻜﺎﻥ تعریف وام پرداختی ﺑﻪ ﭘﺮﺳﻨﻞ
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺛﺒﺖ، ویرایش و حذف ﺍﻁﻼﻋﺎﺕ ﺣﺴﺎﺏ بانکی پرسنل و ارسال لیست حساب های بانکی به اکسل
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﺍﻁﻼﻋﺎﺕ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﭘﺮﺳﻨﻞ
*ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮔﺰﺍﺭﺷﺎﺕ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﺷﺎﻣﻞ:
  a.ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺳﺎﻝ
  b.ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﻩ
  c.ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺳﺎﻝ ﻭ ﻣﺎﻩ ﻭ ﺍﻁﻼﻉ ﺍﺯ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ پرداختی
*ﺫﺧﻴﺮﻩ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ اکسل
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭼﺎپ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎ
*امکان چاپ فیش حقوقی و امکان چاپ فیش های حقوقی به صورت پشت سر هم
*ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ وام های پرداختی به پرسنل
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺴﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﻧﺮﺥ ﻣﺮﺑﻮﻁﻪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﺮﺥ ﻣﺰﺍﻳﺎ ﻭ ﻣﺰﺍﻳﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺑﻴﻤﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ
*ﺍﻣﻜﺎﻥ تهیه فایل پشتیبان و بازیابی آن.
*ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻘﻮﻕ (برای شرکت هایی ﻛﻪ ﺍﺯ ﻁﺮﻳﻖ ﺣﺴﺎﺏ بانکی پرداخت می کنند)
* دارای برنامه قدرتمند و معروف تبدیل تاریخ 4000 ساله
* دارای بخش کامل و حرفه ای جهت ثبت ساعات حضور و غیاب پرسنل به صورت کامل و دقیق
* امکان ثبت، ویرایش و حذف مرخصی پرسنل
* ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﺮﺥ ﻣﺰﺍﻳﺎ ﻭ ﻣﺰﺍﻳﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺑﻴﻤﻪ و مالیات ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ و افزوده شدن اضافه کار به این بخش
* امکان تعیین مالیات استفاده از مسکن و اتومبیل طبق قانون مالیات مستقیم و استفاده از محاسبه آن در تعیین کسورات مالیات بر حقوق
* امکان محاسبه نوبت کاری، شب کاری
* بهینه سازی محاسبه اضافه کار، شب کاری، نوبت کاری و ماموریت
*امکان محاسبه و به کارگیری ماده 80 قانون تامین اجتماعی برای هر پرسنل
* امکان محاسبه و اعمال معافیت دو هفتم مالیات بر حقوق برای هر پرسنل
*- امکان تهیه دیسکت حقوق بانک های تجارت و ملت
*امکان تعیین تعلق یا عدم تعلق بیمه برای هر پرسنل(مثلا بازنشسته ها)
*امکان تعریف مرکز هزینه و معرفی هر پرسنل در مرکز هزینه دلخواه و ارائه گزارش حقوق و دستمزد هر مرکز هزینه
* امکان تهیه دیسکت حقوق بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سپه و بانک ملی ایران(به همراه فیلم آموزشی)
* امکان ورود اطلاعات ورود و خروج پرسنل از اکسل
* افزوده شدن ابزار جهت اعتبارسنجی کد ملی، اعتبارسنجی شناسه ملی اشخاص حقوقی و اعتبارسنجی کد شبای بانکی جهت تعیین و پیگیری صحت اطلاعات وارد شده.
* امکان تعیین نوع همکاری اصلی و غیراصلی مطابق با قانون مالیات های مستقیم
*امکان تعیین و ثبت بیمه تکمیلی
*امکان محاسبه کسر کار و اعمال فرمول جهت محاسبه کسر کار(که برای جلوگیری از مخدوش شدن کارکرد به کار می رود)
*- امکان فراخوانی داده های نرم افزار در اکسل جهت بارگذاری در حضور و غیاب با افزونه اکسل کاناز41- افزوده شدن بخش مساعده پرسنل
* امکان محاسبه عیدی برای پرسنل مشخص در پایان ماه
* امکان محاسبه مزایا بر اساس میزان کارکرد
* امکان تعریف روزهای تعطیل سال
* امکان محاسبه تعطیل کاری
* امکان تعریف شیفت های کاری به تعداد نامحدود و امکان تعیین ساعات هر شیفت
* امکان تعریف و ثبت پرسنل تا 6000 نفر
* امکان تعیین شغل برای هر پرسنل
* امکان درج توضیحات در فیش حقوقی برای هر کارمند جهت اطلاع رسانی و رویت پرسنل و همچنین ذخیره آن در پایگاه داده جهت استفاده های بعدی.
* امکان محاسبه عیدی،مرخصی و سنوات هر پرسنل در پایان سال بر اساس کارکرد سالانه.
*در پایان از آقایان اونق از استان گلستان، پوردهقان از استان آذربایجان شرقی، آقای سید محمد حسینی از تهران و آقایان مصطفی سبحانی و کیامرثیان به خاطر پیشنهادات سازنده سپاسگزارم.
*از آقای واعظیان کارشناس بانک ملت شاهرود به خاطر راهنمایی در تهیه دیسکت بانک ملت سپاسگزارم. همچنین از خانم خواجه وندی کارشناس بانک سپه و آقای بهشتی کارشناس بانک ملی به خاطر همکاری در تهیه دیسکت حقوق بانک های سپه و ملی سپاسگزارم.
لازم به ذکر است دریافت مبلغ 17000 تومان بابت هزینه هاست و هزینه های جزیی برنامه نویسی است.
 
رمز فایل:kanazspid.ir
 
قیمت: 17000 تومان ( 170000 ریال) 
 

 

زمان ارسال: 8 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 55

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره ارث

پرسش و پاسخ مالیاتی درباره ارث

در این مطلبا ز سایت کاناز اسپید نظر چند تن از کارشناسان امور مالیاتی را درباره یک سوال مربطو به ارث بررسی می کنیم.

سوال:

خانه پدری پس از فوت پدر توسط دادگاه به فروش می رسد و وجوه آن در حساب دادگستری در بانک سپرده می گردد .هرکدام از وراث بجز مادر سهم خود را با پرداخت مالیات بر ارث از دادگستری دریافت می دارند . مادر در دی ماه ۹۵ فوت می کند ،وراث مادر برای اخذ مفاصا به واحد مالیاتی مراجعه می کنند ، واحد مالیاتی وجوه مادر در حساب سپرده دادگستری را مشمول بند ۳ماده ۱۷ یعنی ۱۰٪ می داند ولی وراث معتقدند که اولا: این وجوه به هرحال در حساب سپرده بانکی بوده و هدف مقنن که سپرده بانکی را ۳٪ مشمول مالیات دانسته محقق است. ثانیا : در سپرده بانکی سود هم نصیب وراث می گردد اما در سپرده دادگستری سود به وراث تعلق نمی گیرد بلکه نصیب خود آن قوه می شود!!. عدالت مالیاتی حکم می کند که این سپرده ها هم مشمول بند ۱ ماده ۱۷ یعنی ۳٪ باشد اما واحد مالیاتی آن را مشمول ۱۰٪ موضوع بند ۳همان ماده می داند . به نظر شما کدام نظر به قانون و عدالت مالیاتی نزدیک تر است؟

پاسخ اول:

به استناد ماده ۱۲ آئین نامه اجرائی ماده ۳۴ ق.م.م سپرده‏ ها و سودهاي متعلق متوفي نزد بانك ‏ها و اشخاص موضوع تبصره ماده (۱۴۵) قانون، به نرخ بند (۱) ماده (۱۷) قانون و سپرده‏ ها و سودهاي متعلق متوفي نزد ساير اشخاص به نرخ مذكور در بند (۳) ماده (۱۷) قانون تحت عنوان ساير اموال و دارايي مشمول ماليات است.
لذا باعنایت به اینکه مبلغ نزد دادگستری سپرده شده است و دادگستری نیز از مشمولین تبصره ماده ۱۴۵ نمی باشد لذا به استناد ماده فوق الاشاره مشمول بند انتهایی ماده ۱۲ آئین نامه موصوف می باشد.
تبصره ماده ۱۴۵ - در مواردی که در قانون مالیات‌های مستقیم به بانکها اشاره می‌شود، امتیازات، تسهیلات، ترجیحات و تکالیف ذکر شده شامل موسسات‌ اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده‌اند یا می‌شوند، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، صنایع دریایی و بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز خواهد شد.

پاسخ دوم:

اولا به تمام سپرده های بانکی سود تعلق نمی گیره . ثانیا سپرده بانکی که نزد دادگستری در بانک هست به اسم متوفی نیست و به نام دادگستری است و تنها از همان طریق دستور برداشت خواهد گرفت در نتیجه از مصادیق بند 3 ماده 17 بوده و به نرخ 10 درصد مشمول مالیات خواهد بود .

زمان ارسال: 3 تیر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

شمول استخر و تلویزیون اینترنتی در نظام ارزش افزوده

شمول استخر و تلویزیون اینترنتی در نظام ارزش افزوده

در این مطلب از سایت کاناز اسپید نظر چند کارشناس ارشد مالیاتی درباره شمول استخر با مجوز از تربیت بدنی و تلویزیون اینترنتی در نظام ارزش افزوده را بررسی می کنیم.

سوال:

آیا فعالیت استخر که بصورت شخص حقیقی اداره میشود و دارای مجوز از تربیت بدنی میباشد و همچنین فعالیت کانال تلویزیونی اینترنتی که بصورت شخص حقوقی اداره میشود و دارای معافیت بند ل ماده 139ق.م.م میباشد؛مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود یا خیر؟

پاسخ اول:

به نظر با استناد به ماده ۳ آیین نامه شماره ۳۳۲۱۹ در تاریخ ۱۳۸۱/۰۱/۱۰  که در آن مجوز از سازمان تربیت بدنی معیار پرداخت ویا عدم پرداخت می باشد و با توجه به قسمت اول سوال که در آن داشتن مجوز از تربیت بدنی قید شده است می شود چنین استنباط کرد که  معاف از مالیات است.

پاسخ دوم:

در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده مربوط به فعالیت استخر نیز باید گفت
مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند به استناد ماده 12 این قانون، برخی خدمات از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف است که عملکرد باشگاه ها و استخر ها در زمره این معافیت ها نیست. لذا مشمول مالیات بر ارزش افزوده هست .

پاسخ سوم:
با توجه به اینکه استخر شخص حقیقی می باشد با توجه به ۷ مرحله مشمولین ارزش افزوده با بررسی حجم فعالیتش می توان تشخیص داد که مشمول کدام مرحله می باشد .

در مورد فعالیت کانال تلویزیونی چون در ماده ۱۲ معافیتها به این فعالیت اشاره ای نشده است لذا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد .

پاسخ چهارم:

سئوال بیشتر جهتش این بود که در هر دو مورد استخر و تلویزیون اینترنتی از خریداران خدمات ارائه شده میتوان 9درصد ارزش افزوده گرفت؟آیا شخصی که از خدمات استخر استفاده میکنه باید علاوه بر مبلغ بلیط استخر 9درصد بلیط رو هم پرداخت کنه؟تلویزیونها و کانالهای اینترنتی داخلی هم آیا مشمول 9درصد هستند؟صورتحسابی که هرکدام از دو شغل وفعالیت فوق صادر میکنند باید مطابق ماده169 باشند؟

پاسخ پنجم:

براساس فراخوانهای سازمان مکانهای تفریحی وورزشی مشمول مرحله چهارم هستند.

پاسخ ششم:

درموردقسمت دوم سوال هم هرگونه خدمات ویافروش کالاکه خارج ازماده۱۲قانون مالیات برارزش افزوده باشدمشمول می باشدودرسوال مربوطه چون شخص حقوقی است بایستی براساس حجم فروش یاخدمات ارایه شده بایدبررسی گرددکه مشمول کدوم مرحله می باشد

زمان ارسال: 29 خرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بخشنامه صدور برگ قطعی صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم ابلاغ شد.

بخشنامه صدور برگ قطعی صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم ابلاغ شد.

ماده 29 اصلاحی آیین نامه اجرایی موضوع ماده 219
مخاطبین/ ذینفعان: امور مالیاتی شهر و استان تهران
ادارات کل امور مالیاتی
موضوع: صدور برگ مالیات قطعی صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم وفق تبصره الحاقی ماده 29 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیات های مستقیم
با توجه به سیاست های سازمان امور مالیاتی کشور در جهت اجرای مطلوب تر عدالت مالیاتی از طریق تعامل با مؤدیان محترم، استفاده بهینه از منابع در جهت کاهش زمان حسابرسی پرونده های مالیاتی و هزینه های وصول مالیات، توسعه و ترویج فرهنگ خوداظهاری در جامعه و به جهت پاسخگویی به اعتماد مؤدیان محترم مالیاتی، مقرر می گردد:
1- ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند، تا در خصوص صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، چنانچه اظهارنامه تسلیمی عملکرد سال 1395 این مؤدیان از لحاظ درآمد مشمول مالیات ابرازی و مالیات متعلقه، منطبق با سوابق مالیاتی تسلیم شده باشد و نیز اسناد و مدارک مثبته ای دال بر تعلق مالیات بیش از مبلغ اظهار شده، واصل نگردیده باشد، با رعایت مقررات تبصره الحاقی ماده 29 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیات های مستقیم برگ مالیات قطعی عملکرد سال 1395 این گونه مؤدیان حداکثر تا پایان مهرماه سال 1396 صادر گردد.
2- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که مشخص شود مالیات متعلقه مؤدی بیش از مالیات قطعی شده در اجرای تبصره فوق الذکر باشد، مالیات مابه التفاوت و جرائم متعلقه مطالبه می گردد.
3- ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که اوراق قطعی صادره، ظرف مدت حداکثر سی (30) روز از تاریخ صدور، به مؤدیان مالیاتی ابلاغ گردد.
4- مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات می بایست با هماهنگی معاونت مالیات های مستقیم، فهرست اولیه واجدین شرایط این شرایط این دستورالعمل را تا پانزدهم مردادماه 1396 به ادارات کل امور مالیاتی نماید. 23-17/3


سید کامل تقوی نژاد


تاریخ اجرا: مطابق دستورالعمل
مدت اجرا: مطابق دستورالعمل
مرجع ناظر: دادستانی انتظامی مالیاتی
نحوه ابلاغ: فیزیکی/سیستمی
بخشنامه ها و دستورالعمل های منسوخ (شماره و تاریخ):
لطفاً هرگونه ابهام و توضیح را از طریق شماره 29903532 با دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی مطرح و پیگیری نمایید.

 

دانلود متن اصلی بخشنامه

زمان ارسال: 27 خرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

نحوه حذف قبض مالیات در سامانه جامع مالیاتی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید به چگونگی حذف قبض صادره در سامانه جامع مالیاتی اشاره می کنم. گاهی اوقات برخی مودیان اظهارنامه ای را با قبض اشتباه ارسال می کنند و چون اظهارنامه مالیاتی اصلاحی ارسال می کنند هنوز قبض مالیاتی صادره از اظهارنامه مالیاتی قبلی در سیستم وجود دارد و ممکن است باعث مشکلاتی در آینده شود. بنابراین لازم است که در چنین مواقعی قبض صادره حذف شود.

برای حذف قبض صادره باید مراحل زیر را انجام دهید.

1- ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شوید و برروی گزینه پرداخت الکترونیکی مالیات کلیک کنید. مانند تصویر زیر(برای نمایش بزرگتر تصاویر برروی آنها کلیک کنید)

نحوه حذف قبض مالیات در سامانه جامع مالیاتی

2- سپس در صفحه باز شده برروی سامانه پرداخت الکترونیک کلیک کنید مانند تصویر زیر:

نحوه حذف قبض مالیات در سامانه جامع مالیاتی

3- سپس در صفحه باز شده نام کاربری و رمز عبور کد اقتصادی را وارد کرده تا به پنل خود وارد شوید. مانند تصویر زیر:

نحوه حذف قبض مالیات در سامانه جامع مالیاتی

4- اکنون در صفحهای که بارگذاری شده برروی دکمه نمایش قبوض قبلی کلیک کنید تا لیست قبوض صادره را مشاهده کنید. مانند تصویر زیر

نحوه حذف قبض مالیات در سامانه جامع مالیاتی

5- اکنون برای حذف قبض مورد نظر خود کافیست برروی دکمه ضربدر کنار قبض مورد نظر کلیک کنید و پس از تایید قبض مورد نظر از سیستم مالیاتی حذف خواهد شد. مانند تصویر زیر

نحوه حذف قبض مالیات در سامانه جامع مالیاتی

 

دقت کنید قبوضی که پرداخت شده باشند نمی توانید آنها را از سیستم مالیاتی حذف کنید و فقط قبوضی که پرداخت نشده باشند می توانید حذف کنید.

زمان ارسال: 24 خرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

تعیین مالیات مقطوع سال 1395 صاحبان مشاغل خودرویی در اجرای تبصره ماده 100

تعیین مالیات مقطوع سال 1395 صاحبان مشاغل خودرویی در اجرای تبصره ماده 100

مخاطبین/ ذینفعان: امور مالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امور مالیاتی

موضوع: تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال 1395 صاحبان مشاغل خودرویی در اجرای تبصره ماده 100 اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیات های مستقیم

بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 مالیات عملکرد سال 1395 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین آلات راهسازی و صنعتی، مطابق جداول پیوست با رعایت گروه بندی استان ها به شرح زیر تعیین می گردد:

1- استان های کشور با توجه به امکانات و شاخص های مؤثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه های زیر تقسیم می گردند:

گروه (1): شهر تهران.

گروه (2): استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران، سایر شهرهای استان تهران (غیر از شهر تهران).

گروه (3): استان های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

گروه (4): استان های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی.

گروه (5): استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و اردبیل.

2- مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن موضوع جداول 3 الی 7 پیوست، با اعمال ضرایب جدول زیر تعیین می گردد.

        گروه بندی استان ها

شهرها/ شهرستان ها

استان گروه (1)

استان های گروه (2)

استان های گروه (3)

استان های گروه (4)

استان های گروه (5)

مراکز استان

100 %

95 %

90 %

85 %

80 %

شهرها/ شهرستان های طبقه (الف)

95 %

90 %

85 %

80 %

75 %

شهرها/ شهرستان های طبقه (ب)

90 %

85 %

80 %

75 %

70 %

 3- در خصوص مالکین تاکسی یا وانت که دارای دو خودرو یا بیشتر باشند، با توجه به اینکه درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 24 خرداد 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0