فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه ...

نرم افزار حقوق و دستمزد برای اشخاص و شرکت ها

  نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز محصولی از سایت کاناز اسپید می باشد و سعی شده که با ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.6) با قابلیت پشتیبانی ...

گواهی مالیات بر ارزش افزوده و بهانه ای جدید برای دیرپرداخت کردن بدهی

گواهی مالیات بر ارزش افزوده و بهانه ای جدید برای دیرپرداخت کردن بدهی

همانطور که می دانیم نظام مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه 1387 با تصویب مجلس اجرایی شد و تا کنون همه اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در این نظام شده اند. یکی از مدارک و اسنادی که سازمان امور مالیاتی برای مودیان ثبت نام شده در نظام ارزش افزوده صادر می کند گواهی ثبت نام ارزش افزوده یا به عبارتی گواهی اعتبار مالیاتی می باشد. این گواهی با وجه به اعتبار و کارکرد مودیان با اعتبار 3 ماه، 6 ماه و 1 سال صادر می شود و مودیان باید پس از پایان اعتبار دوباره نسبت به تمدید آن اقدام کنند. از طرفی بحث شرکت های کد فروش(صوری) در دو سه سال اخیر داغ شده و اهمیت این گواهی ها چندبرابر شده به طوریکه اگر شرکتی دارای این گواهی باشد قطعا جزو شرکت های کد فروش نیست. البته نداشتن این گواهی نیز دلیل بر عدم اعتبارنیست.
اما نکته اینجاست که داشتن یا نداشتن این گواهی اخیرا بهانه ای شده تا بعضی از شرکت ها پس از خرید کالا یا خدمات درخواست رویت این گواهی را دارند و اگر شرکت فروشنده این گواهی را نداشته باشد پول را پرداخت نمی کنند.
سوال مهم اینجاست اگر به این شرکت شک داشتید(دارید) پس چرا کالا یا خدمات خود را خریداری کردید؟ ثانیا اگر می خواهید مطمئن شوید شرکت در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و الکی از شما ارزش افزوده نمی گیرد خوب خیلی راحت می توانید ... بقیه در ادامه مطلب

 

زمان ارسال: 5 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اظهارنظر مالیاتی درباره رد دفاتر

اظهارنظر مالیاتی درباره رد دفاتر

در این مطلب از سایت کاناز اسپید سوالی درباره عدم ثبت و رد دفاتر مطرح شده است و اظهارنظر یکی از روسای گروه مالیاتی شمال تهران درباره این سوال در زیر آمده است.

سوال: اگر مودی دفاتر و اسناد را به طور کامل ارائه کند و دفاتر و اسناد از لحاظ ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشند لیکن برخی از هزینه ها مانند هزینه آب و برق و ... در دفاتر ثبت نشده باشد، آیا اداره امور مالیاتی می تواند دفاتر را رد کند و مالیات را به طور علی الراس محاسبه کند یا خیر؟

 

blush پاسخ:

عدم ثبت هزینه های جاری مانندآب،برق،گاز،تلفن و سایر هزینه های جاری از مصادیق عدم ثبت رویداد مالی تلقی شده و موجب مردودی دفاتر قانونی می شود لیكن صرف مردودی دفاتر قانونی موجب تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس نخواهد بود و در اینگونه موارد (مردودی دفاتر)در صورت تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس واحد مالیاتی می بایست گزارش توجیهی در خصوص عدم تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی پیوست گزارش خود نماید.طبق تبصره ذیل ماده ٩٧قانون م م ،در صورتیكه تعیین درآمد واقعی مودی از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی وجود داشته باشد واحد مالیاتی مكلف است(مكلف است نه مجاز)تعیین درآمد مشمول مالیات را از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی انجام دهد.لذا با عنایت به توضیحات داده شده ،چون عدم ثبت هزینه های جاری ماهیت درآمدی نداشته (فاقد بار مالیاتی ست)می توان بدون إرجاع پرونده به هیات بند٣طبق تبصره ذیل ماده ٩٧قانون م م از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی عمل نمود.

در حسابرسی مالیاتی ،عدم ثبت رویداد مالی و عدم شناسایی(یاشناسایی كمتر از واقع)دو مقوله متفاوت است .در بحث عدم ثبت رویداد مالی،یك رویداد مالی اتفاق افتاده ولی در دفاتر ثبت نگردیده است (مثل عدم ثبت هزینه برق)لیكن در بحث عدم شناسایی(یا شناسایی كمتر از واقع)رویداد مالی یا اتفاق نیفتاده(مورد عدم شناسایی تسعیر ارز یا ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان)و یا رویداد مالی اتفاق افتاده و ثبت شده لیكن كمتر شناسایی شده است(مثل عدم استفاده از روش درصد پیشرفت كار در پیمانكاری)حال باید توجه داشت كه عدم ثبت رویداد مالی از موارد ردی دفاتر بوده لیكن عدم شناسایی (یا شناسایی كمتر از واقع)از موارد ردی دفاتر نمی باشد و در اینگونه موارد (عدم شناسایی)واحد مالیاتی می تواند با استفاده از اسناد و مدارك كافی نسبت به شناسایی درآمد شناسایی نشده( و یا كمتر شناسایی شده)اقدام و در تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ نماید.

زمان ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

بررسی اعتبار مالیاتی یک شرکت

بررسی اعتبار مالیاتی یک شرکت

حتما برای هر حسابداری اتفاق افتاده که بخش تدارکات شرکت زمانی که می خواهد کالایی را خرید کند اول از حسابدار شرکت می خواهد که بررسی کند آیا شرکت مورد نظر معتبر است یا اینکه جزو شرکت های کد فروش(صوری) است. در این مطلب از سایت کاناز اسپید قصد دارم تا شما را با نحوه اعتبارسنجی شرکت از طریق سامانه آنلاین سازمان مالیات بر ارزش افزوده آشنا کنم.

نحوه اعتبارسنجی بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.

ابتدا باید کد ملی مدیرعامل شرکت مورد نظر را به پیدا کنیم. جهت این کار دو راه وجود دارد: 1 یا از خود شرکت استعلام کنیم یا از طریق ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اظهارنظر کارشناسی مجلس درباره لایحه ماده 86 ق.م.م

اظهارنظر کارشناسی مجلس درباره لایحه ماده 86 ق.م.م

مقدمه
دلایل و ضرورتهای اصلاح تبصره ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب تیرماه 1394 ( در گزارشی با عنوان آسیب شناسی قوانین مالیات بر درآمد حاصل از قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی به شماره مسلسل 14996 به استحضار نمایندگان محترم رسیده است. لذا در این گزارش تنها به بررسی لایحه ارائه شده و اصلاحاتی كه لازم است بر روی این لایحه انجام شود، پرداخته شده است. شایان ذكر است در پیوست گزارش به اختصار مروری بر بودجه فعالیتهای پژوهشی در لایحه بودجه سال 1396 كل كشور انجام گرفته است
اظهارنظر كارشناسی در خصوص لایحه ارائه شده
« در جدول ذیل اظهارنظر كارشناسی در خصوص تبصرههای 1 و 2 ماده 86 ( قانون مالیاتهای مستقیم) ارائه شده ازسوی دولت و نیز پیشنهاد نهایی )كه برآمده از سلسله جلسات كارشناسی با مسئولان و كارشناسان
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی كشور است ارائه شده است.

متن لایحه اظهارنظر كارشناسی پیشنهاد نهایی
پرداختهایی كه كارفرمایان به اشخاص حقیقی با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات،
حق التدریس و حق التحقیق پرداخت میكنند، بدون
رعایت معافیت موضوع ماده ) 84 ( این قانون مشمول
مالیات مقطوع به نرخ ده درصد ) 10% ( میباشد. كارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلق را كسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده ) 86 ( این قانون با اعلام مشخصات دریافتكنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی كشور به اداره امور مالیاتی پرداخت كنند. در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.
. « مفاد تبصره 1 لایحه پیشنهادی دولت، »
میتواند منجر به فرار مالیاتی گسترده در مورد
مالیات بر حقوق شود. توضیح آنكه با توجه به
اینكه پرداختی به افراد با عناوین خاص مصرح
در این تبصره نظیر حق حضور در جلسات یا
حقالمشاوره، مشمول مالیات به نرخ 10 درصد
میباشد، كارفرمایان میتوانند حقوق بالای افراد
را كه بر اساس ماده ) 85 ( قانون مالیاتهای
مستقیم، مشمول مالیات با نرخ 20 درصد است
را به گونهای پرداخت نمایند كه بخشی از
پرداختی به آنها با عناوین فوقالذكر انجام گیرد
تا این قبیل افراد هیچگاه مشمول مالیات به نرخ
20 درصد نشوند.
2 . در این تبصره تنها برای سه عنوان خاص یعنی
حق حضور در جلسات، حقالتدریس و حقالمشاوره
سازوكار اخذ مالیات بهصورت تكلیفی و با نرخ 10
درصد دیده شده است. این در حالی است كه بهنظر
میرسد این كار از منطق قابل قبولی برخوردار
نیست. سؤالی كه مطرح است اینكه چه تفاوتی
میان پرداخت بابت این سه عنوان خاص با پرداخت
بابت سایر عناوین مانند خدمات فنی مهندسی، -
خدمات مالی، نویسندگی، ویراستاری، ترجمه،
تألیف، تصنیف، تدوین و ... وجود دارد.
3 . هدف اصلی از این تبصره آن است كه چنانچه
افراد از بیش از یك محل حقوق دریافت
مینمایند، تنها یكبار مشمول معافیت مالیات
حقوق موضوع ماده ) 84 ( شوند كه تبصره مذكور
نمیتواند این مهم را محقق سازد. زیرا در صورتی
كه یك نفر در دو محل توأمان مطابق قانون كار
فعالیت نماید، میتواند دو بار از معافیت موضوع
ماده ) 84 ( استفاده كند؛ چون در هر دو محل
پرداخت به وی مشمول كسورات بیمه بوده و
تابع تبصره ماده ) 86 ( نخواهد بود.
4 . تبعیض نرخ مالیات میان پرداخت به
غیركاركنان )موضوع این تبصره( با پرداخت به
كاركنان موضوع ماده ) 85 ( عادلانه بهنظر
نمیرسد كه این معضل در بخش پژوهش،
فلسفه وجودی این لایحه است.
در مورد پرداختهایی كه از طرف غیر از پرداخت كننده اصلی حقوق به عمل میآید، پرداختكنندگان این قبیل وجوه مكلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را بدون رعایت معافیت
موضوع ماده ) 84 ( این قانون به نرخهای مقرر در ماده ) 85 ( این قانون محاسبه، كسر و حداكثر تا پایان ماه بعد با صورتی
حاوی نام و نشانی دریافتكنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت كنند.
قراردادهای پژوهشی با رعایت سایر احكام مقرر در « تبصره 1 مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد » ( 5 % میشوند.)

دقیقاً معادل عربی واژه » تحقیق « . كلمه است و تفاوتی بین این دو وجود ندارد. » پژوهش «این در حالی است كه در لایحه دولت یكی در « تبصره 1 « و دیگری در تبصره » 2 آمده است. »

2 . با توجه به اینكه قراردادهای پژوهشی به صورت عام ذكر شده است و با عنایت به نرخ پایین تر مالیات این نوع قراردادها در مقایسه با سایر انواع قراردادها، این تبصره میتواند به یكی از راههای فرار مالیاتی تبدیل شود. به گونه ای كه میتوان سایر
قراردادهایی را كه اساساً جنبه پژوهشی ندارند، با این عنوان منعقد كرده و از نرخ پایین مالیاتی استفاده كرد. پس لازم است یا این تبصره محدود به دانشگاهها، مراكز و مؤسسات دارای مجوز از مراجع ذیربط به عنوان مسیرهای مورد تأیید و قابل
نظارت برای پژوهش در كشور گردد )كه این امر خود میتواند به تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه كمك نماید( و یا اگر قرار است، این تبصره همه كارفرمایان را دربرگیرد، لازم است، دستورالعملی برای تعیین چارچوب و ضوابط قراردادهای پژوهشی تدوین گردد.

پرداختهای دانشگاهها،مراكز و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری كه دارای مجوز از شورای
گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سایر مراجع قانونی ذیربط میباشند، به اشخاص حقیقی اعم از كاركنان و غ یركاركنان خود در قالب حق التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای
پژوهشی و تحقیقاتی با رعایت سایر احكام مقرر در « تبصره 1 مشمول مالیات ،»مقطوع به نرخ پنج درصد ( 5 % میشوند.)
زمان ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

امکان پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق اینترنت

امکان پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق اینترنت

بانک ملی ایران در تاریخ 24 آذرماه 1395 سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور را راه اندازی کرد. روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرد در راستای دولت الکترونیک و سهولت در انجام امور مربوط به خروج مسافران اقدام به راه اندازی این سامانه کرده است. از این پس مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند می توانند با مراجعه به سایت بانک ملی ایران و از طریق منوی خدمات الکترونیک وارد سامانه پرداخت عوارض شده و با تکمیل اطلاعات هویتی و تعیین نوع خروج(زیارتی یا سیاحتی) اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور نمایند. با راه اندازی این سامانه به طور قابل ملاحظه ای در وقت و هزینه مسافران خارج از کشور خواهد شد. پرداخت عوارض خروج از کشور تنها برای مسافرانی الزامی است که قصد خروج از مرزهای هوایی دارند و برای مسافرینی که از طریق دریایی و یا زمینی قصد خروج دارند الزامی نیست. لازم به ذکر است پس از سپری شدن 30 دقیقه از پرداخت عوارض از طریق این سامانه، خروج از کشور امکانپذیر است.

کار با این سامانه بسیار راحت بوده و پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور مانند سایر پرداخت های اینترنتی قابل انجام است.

جهت ورود به این سامانه می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

 

سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور

 

زمان ارسال: 30 آذر 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0