نرم افزار حقوق و دستمزد برای اشخاص و شرکت ها

  نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز محصولی از سایت کاناز اسپید می باشد و سعی شده که با ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.4) با قابلیت تبدیل ...

طرح آموزشی حسابداری

یک طرح آموزش حسابداری به حسابداران کمک می کند ضمن آشنایی با نیازهای آموزشی و توسعه ای، شیوه های رفع این نیازها را نیز شناسایی کنند. حسابداران حرفه ای همواره به بازنگری سطح مهارت ها و توانمندیهای فعلی خود، به منظور دستیابی به هدفی معین ترغیب می شوند(نقشه ارتقای سطح صلاحیت می تواند حسابداران حرفه ای را در این حوزه یاری دهد). پس از شناسایی نیازهای توسعه ای، حسابدار حرفه ای از طریق فعالیت های آموزشی مربوط، در جهت ارتقای سطح مهارت ها و توانمندی های خود تلاش می کند. گاه ارتقای سطح مهارت ها و توانمندی های فردی نیازمند انجام بیش از یک فعالیت آموزشی است. برخی نهادهای حرفه ای به منظور ارزیابی صلاحیت و کمک به طرح آموزشی با هدف ارتقا و حفظ سطح توانمندی های افراد، از ابزارهای تعاملی استفاده می کنند.
مثال هایی از فعالیت های آموزشی حسابداری
1- مشارکت در دوره ها، همایش ها و سمینار ها
2- طرح های آموزشی خودآموز یا آموزش های سازمان یافته در  محل کار به منظور به کارگیری نرم افزارها، سیستم ها، رویه ها یا فنون جدید.
3- مقالات حرفه ای یا علمی منتشر شده.
4- مشارکت و همکاری با کمیته های فنی
5- تدوین یک دوره آموزشی
6- تحصیلات رسمی در ارتباط با مسئولیت های حرفه ای
7- شرکت در سمینارهای آموزش حسابداری
8- نگارش مقالات حرفه ای
9- انجام تحقیقات در زمینه حسابداری
10- شرکت مجدد در آزمون حسابداری
یک فعالیت آموزشی جداگانه و تکراری همچون آموزش حسابداری مقدماتی برای افراد گوناگون، جزیی از فعالیت های مرتبط با دوره آموزش مداوم حسابداری جهت ارتقای سطح صلاحیت های اعضا به حساب نمی آید.
زمان ارسال: 6 آذر 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

مهارتهای حرفه ای مورد نیاز برای حسابداران

مهارتهای حرفه ای مورد نیاز برای حسابداران 

افرادی که قصد دارند حسابدار حرفه ای شوند باید  مهارتهای زیر را آموزش ببینند:

1- مهارتهای ذهنی
2- مهارتهای فنی و کاربردی
3- مهارتهای فردی
4- مهارتهای تعاملی و ارتباطی
5- مهارتهای سازمانی و مدیریتی

مهارتهای ذهنی اغلب در شش سطح طبقه بندی می شوند که به ترتیب شامل دانش، شناخت، به کارگیری، تجزیه و تحلیل، استنتاج(ترکیب چند حوزه مختلف دانش، پیش بینی و نتیجه گیری) و ارزیابی می باشد. داوطلبان باید در زمان کسب گواهی صلاحیت در بالاترین سطح از مهارتهای ذهنی باشند. مهارتهای ذهنی حسابدار حرفه ای را در حل مسائل، تصمیم گیری و قضاوت در موقعیت های پیچیده سازمانی یاری می نماید.این مهارتها اغلب از طریق آموزش های عمومی گسترده به دست می آید.

مهارتهای فنی حسابداری شامل موارد زیر است:
1- مهارتهای محاسباتی
2- استفاده از مدل های تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل ریسک
3- اندازه گیری
4- گزارش گری
5- رعایت مقررات و الزامات قانونی

مهارتهای فردی به نگرش حسابدار مربوط می شود.
مهارتهای تعاملی و ارتباطی حسابدار حرفه ای وی را در زمینه همکاری با سایر اعضا به منظور دستیابی به اهداف سازمان، دریافت و انتقال اطلاعات، انجام قضاوت های منطقی و اتخاذ تصمیمات اثربخش یاری می نماید.
مهارتهای سازمانی و مدیریتی برای حسابداران حرفه ای اهمیتی روزافزون یافته است. امروزه از حسابداران حرفه ای انتظار می رود که نقش فعالی در مدیریت جاری سازمان ها ایفا نمایند.

اهداف حرفه حسابداری

10 . از دیدگاه آیین رفتار حرفه ای، اهداف حرفه حسابداری عبارت از دستیابی به بهترین اصول و ضوابط حرفه ای، اجرای عملیات در بالاترین سطح ممکن، براساس اصول و ضوابط مذکور و به طور کلی تأمین منافع عمومی است. تحقق این اهداف مستلزم تأمین موارد زیر است :
الف ـ اعتبـار ـ جامعه به اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی قابل اتکا و معتبر نیاز دارد.
ب ـ حرفه‌ای بودن ـ افراد حرفه ای در زمینه حسابداری حرفه ای باید به سادگی توسط صاحبکاران، کارفرمایان و سایر اشخاص ذینفع، قابل تشخیص و شناسایی باشند.
پ ـ کیفیت خدمات ـ اطمینان از اینکه کلیه خدمات ارائه شده توسط حسابداران حرفه ای با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.
ت ـ اطمینـان ـ استفاده کنندگان از خدمات حسابداران حرفه ای باید مطمئن شوند چارچوبی برای رفتار حرفه ای وجود دارد که ناظر بر ارائه آن خدمات می باشد.
منبع: سازمان حسابرسی

زمان ارسال: 5 آذر 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

الزامات کسب تجربه عملی در حسابداری

الزامات کسب تجربه عملی در حسابداری 
پیش از آنکه حسابداران به عنوان یک فرد حرفه ای فعالیت خود راآغاز کنند لازم است که علاوه بر فراگیری دانش از طریق نمودن دوره های آموزش حسابداری به صورت حرفه ای، تجربه عملی نیز داشته باشند. با توجه به تنوع شرایط محیطی نهادهای حرفه ای در سراسر جهان، الزامات کسب تجربه عملی در نهادهای حرفه ای می تواند متفاوت باشد.

توازن بین تجربه عملی و تحیلات دانشگاهی یا تحصیل جهت کسب مدارج حرفه ای، ممکن است با توجه به نوع گواهی صلاحیت حرفه ای متفاوت باشد. نهادهای حرفه ای موظفند الزامات کسب تجربه عملی را با توجه به نیازها، مقررات و الزامات قانونی و همچنین انتظارات جامعه از یک حسابدار حرفه ای تنظیم نمایند.
به طور کلی یک ترکیب منحصر به فرد و جهانی از آموزش حسابداری و تجربه عملی برای ارائه در دوره های کسب صلاحیت به عنوان حسابدار حرفه ای وجود ندارد. زمانی که الزامات آموزشی،گستره کاربردهای عملی حسابداری و امور تجاری را در بر می گیرد، بخشی از آموزش به الزامات کسب تجربه عملی اختصاص می یابد.
دوره کسب تجربه عملی حسابداران حرفه ای باید در دوره های آموزش حسابداری پیش از کسب گواهی صلاحیت گنجانده شود. طول دوره و محتوای آن باید به گونه ای باشد که داوطلبان بتوانند دانش، مهارتها و ارزش ها، اخلاق و نگرش های حرفه ای کسب شده را در کار و رشد مستمر حرفه ای خود به کار گیرند.
طول دوره کسب تجربه عملی حداقل باید سه سال باشد. این دوره برای دارندگان مدرک کارشناسی حسابداری نباید کمتر از دو سال باشد.
هدف نهایی آن است که از طریق ترکیب مناسبی از آموزش عمومی، آموزش حرفه ای و تجربه عملی، حسابداران حرفه ای شایسته ای تربیت شوند.

زمان ارسال: 3 آذر 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

محتوای دوره های آموزش حسابداری

بخشی از محتوای دوره های آموزش حسابداری طبق استاندارد بین المللی
1- آموزش حرفه ای حسابداری باید به عنوان بخشی از دوره های آموزشی پیش از اعطای گواهینامه صلاحیت در نر گرفته شود. محتوا و مدت زمان دوره های آموزشی باید جهت کسب دانش حرفه ای مورد نیاز کافی باشد.
2- مدت زمان دوره های آموزشی دانش حسابداری حرفه ای پیش از اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای ، باید حداقل دو سال تمام وقت(یا معادل پاره وقت آن) باشد.
3- برای کسب چنین سطحی از دانش حسابداری، داوطلبان بای نسبت به اخذ یک مدرک دانشگاهی در رشته حسابداری یا یک گواهی حرفه ای اقدام نمایند.
4- محتوای دوره های آموزش حسابداری حرفه ای باید به عناوین زیر را در بر گیرد:
الف) حسابداری، امور مالی و سایر علوم مرتبط
ب) دانش سازمانی و بازرگانی
ج)دانش و قابلیت های فن آوری اطلاعات

دانش حرفه ای آموزش حسابداری در کنار سایر آموخته های غیرحرفه ای و مهارت های ذهنی، فردی، اجتماعی، ارتباطی، سازمانی و مدیریتی زمینه های توسعه آموزش جامع را فراهم می آورد.
زمان ارسال: 28 آبان 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

تغییرات حسابداری

تغییرات حسابداری و نکات مربوط به آن

تغییرات حسابداری 
استانداردهای حسابداری همسو با تغییرات محیط تجارت و رقابت در جهان متحول می شوند، استانداردها با رویكردهای جدید پا به عرصه می گذارند و در این میان تاكید بر برخی مفاهیم (برای مثال مفهوم مربوط بودن ) و اصول (برای مثال اصل بهای تمام شده ) دچار شدت و ضعف می گردد، كشورها زیر فشارهای چند سویه از سوی نهادهای بین المللی و از همه مهم تر فشار از سوی ذینفعان به سمت قبول استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) و همچنین تدوین استانداردهای ملی با تاكید بر رویكرد مبتنی بر اصول(مفهوم) سوق داده می شوند . تغییر در رویكرد استانداردگذاری در سال های اخیر را می توان به وضوح در روند استانداردگذاری مشاهده كرد . از سال 1936 كه كمیته رویه های حسابداری( CAP) شكل گرفت، تا بحال كه استانداردها از كانال FASB تدوین و ارائه می گردند، تغییرات بسیاری، هم در نهادهای استانداردگذار و هم رویكردهای مورد استفاده آنها در خصوص تدوین استانداردهای گزارشگری مالی بوجود آمده است . در فضای رقابتی حاضر و جهانی شدن اقتصاد، می رود تا معنی و مفهوم مرزهای فیزیكی(به لحاظ اقتصادی) كم رنگ تر شده و همگن بودن و مقایسه پذیری اطلاعات كشورها از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند . اینجاست كه لزوم قبول و بكارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بیش از پیش احساس می شود .
تغییرات حسابداری در هر واحد تجاری ممکن است آثار قابل توجهی بر نحوه ارائه وضعیت مالی و نتایج عملیات یک دوره حسابداری و روند ارقام منعکس در صورت های مالی مقایسه ای آن واحد داشته باشد. بنابراین تغییرات حسابداری باید به گونه ای گزارش شود که تجزیه و تحلیل صورت های مالی را تسهیل کند.
انواع تغییرات حسابداری اصطلاح تغییرات حسابداری به مفهوم تغییر در:
1- تغییر در اصول حسابداری
2- تغییر در برآوردهای حسابداری
3- تغییر در شخصیت حسابداری گزارش گر است. نکته: اصلاح اشتباهات موجود در صورت های مالی منتشره دوره های قبل، تغییر حسابداری محسوب نمی شود.
زمان ارسال: 28 آبان 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بیمه تامین اجتماعی کارگران فصلی

بیمه کارگران فصلی
 

بیمه کارگران فصلی 

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه گر اجتماعی است. این سازمان عمومی غیردولتی، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمهٔ کارگران مزد، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد می‌باشد.
فعالیت های فصلی به فعالیت هایی گفته می شود که بنا به ماهیت خود در مقاطع مشخص و معینی از سال انجام می شود. مانند فعالیت های کشاورزی، ماهیگیری و یا برخی از فعالیت های کارخانجات قند، برنج کوبی و نظایر آن. کسانی که در فعالیت های فصلی به کار اشتغال دارند ، کارگران فصلی نامیده می شوند. مشمول بیمه کارگران فصلی در مدت اشتغال می باشند و در زمانی که کارگاه فعالیت ندارد می توانند نسبت به بیمه پردازی خود با استفاده از قانون بیمه اختیاری اقدام نمایند.
در غیر فصل کار رابطه کارگری و کارفرمایی بین کارگر فصلی و کارفرما به حالت تعلیق درآمده و با توجه به قرارداد اولیه و قبول شرایط کار از سوی کارگر، برای غیر فصل کار مزدی پرداخت نخواهد شد. ضمنا در موقع محاسبه سنوات خدمت نیز تنها مجموع فصول کار به عنوان سابقه کار مفید ملاک عمل خواهد بود. در مدت غیر فصل کار، کارگر می تواند از طریق بیمه اختیاری بیمه شود.
بیمه اختیاری مانند بیمه خویش فرما همه مزایا را دارد و فقط بیمه بیکاری ندارد چون حق بیمه در بیمه اختیاری 27 درصد است و بنابراین مشمول بیمه بیکاری نیست. اما همانطور که گفته شد همه مزایای بیمه خویش فرما مانند بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی و درمان را شامل می شود.
کارگران شاغل در کارهای ساختمانی در موارد زیر از شمول این قانون خارج و کماکان تابع قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و اصلاحات بعدی آن هستند:‌ ۱- وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت، مؤسسات عمومی غیردولتی، شهرداریها، بانکها و مؤسسات عام المنفعه و نیز کارخانجات دارای پروانه بهره برداری اعم از این که انجام کار را به پیمانکار واگذار نمایند یا رأساً انجام دهند. ‌ ۲- در مورد آن دسته از کارهای ساختمانی مشمول این قانون که انجام آنها از طریق انعقاد پیمان به پیمانکار واگذار می‌شود حق بیمه کارگران پیمانکار براساس ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی وصول خواهد شد.
منبع: accpress.com
زمان ارسال: 27 آبان 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

نحوه ارائه اوراق مشارکت در ترازنامه

حسابداری اوراق مشارکت 

اوراق مشارکت و نحوه ارائه آن در ترازنامه 

 اوراق مشارکت در اصطلاح علم اقتصاد، از اوراق بهادار است که توسط دولت، شهرداری، شرکت‌های دولتی و خصوصی، برای تأمین اعتبار طرح‌های عمرانی در کشور، منتشر می‌گردد. تهیهٔ دستورالعمل اجرایی و مقررات ناظر بر انتشار اوراق مشارکت بر عهدهٔ بانک مرکزی است. طبق دستورالعمل بانک مرکزی، اوراق مشارکت اوراق بهاداری هستند که با مجوز بانک مرکزی برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، طرح‌های سودآور تولیدی و خدماتی(به استثنای امور بازرگانی) در چارچوب عقد مشارکت مدنی، توسط سازمان جاری منتشر می‌شود. در هر ورقهٔ مشارکت، میزان سهم دارندهٔ آن مشخص شده‌است. تفاوت اوراق مشارکت و اوراق قرضه این است که در اوراق مشارکت وجوه دریافتی حتماً باید در طرح‌های مشخص تولیدی، عمرانی، یا خدمات به کار گرفته شود، اما در اوراق قرضه برای وام گیرنده محدودیت خاصی ایجاد نمی‌گردد.انتشار اوراق مشارکت از جمله سیاستهای انقباضی پولی است.که گاهی ممکن است نتیجه معکوس داشته و باعث افزایش نقدینگی شود(استرداد اوراق به بانکها بعد از مدت کوتاهی توسط خریداران). از لحاظ حسابداری، چنانچه مبلغ اسمی اوراق مشارکت صادره از لحاظ استانداردهای عمومی حسابداری با اهمیت باشد باید به طور جداگانه حسب مورد در شمار بدهیهای جاری یا بلندمدت در ترازنامه ارائه شود. مادام که تاریخ سررسید اوراق مشارکت صادره بیش از یک سال تاریخ ترازنامه است جزء بدهیهای بلندمدت طبقه بندی و زمانی که کمتر از یک سال به سررسید اوراق باقیمانده است در شمار بدهیهای جاری محسوب می شود. در مورد ارائه جداگانه یا تجمیع اوراق مشارکت با سایر بدهیها، دو نکته را باید در نظر داشت: اول اینکه مبلغ اوراق مشارکت صادره چه درصدی از کل بدهیهای ناشر را تشکیل می دهد. اگر این درصد ناچیز باشد ارائه جداگانه توجیهی ندارد. دوم اینکه اثر ارائه جداگانه اوراق مشارکت در ترازنامه به ویژه از لحاظ تضامینی که ناشر به بانک عامل می دهد ، می تواند بر تصمیمات استفاده کنندگان از صورتهای مالی تاثیر جدی بگذارد یا خیر؟
زمان ارسال: 27 آبان 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

پرداخت های غیرقانونی به هیئت مدیره و مدیرعامل

پرداخت های غیرقانونی به هیئت مدیره و مدیرعامل

پرداخت های غیرقانونی به هیئت مدیره و مدیرعامل 

اگرچه در مورد پرداخت های غیرقانونی کاری از دست حسابداران بر نمی آید اما آگاهی از قانون و اینکه چه امور غیرقانونی در شرکت در جریان است، اهمیت به سزایی دارد.

با وجود صراحت قانون تجارت، در مورد ممنوعیت استفاده شخصی از اموال یا اعتبارات شرکت توسط رییس و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و تعیین مجازات جزایی به متخلفین(ماده 258) باز هم به قول سعدی: چنانچه افتد و دانی! در برخی از شرکت ها پرداخت های غیرقانونی زیر در اثر ضعف بازرسی مرسوم است:

پرداخت هزینه مسافرت و فوق العاده ماموریت خارج از کشور مدیران به همراه خانواده! حداقل دو بار در سال! و به بهانه شرکت در نمایشگاه های اروپایی و آمریکایی و ... به منظور انجام مطالعات جهت نوسازی و تجهیز و توسعه شرکت در آینده!(حضور افراد خانواده الزامی است!) پرداخت عیدی، یا بابت مناسبت های تاریخی دیگر و یا پاداش های چپ اندر راستی! به عناوین دهن پر کن مانند جبران قسمت ناچیزی از خدمات گرانقدر جناب و ... .

پرداخت های نقدی و غیرنقدی کلان به عنوان جایزه! مانند یک دستگاه اتومبیل که البته گاه با قرعه کشی(!) نصیب نور چشمی های مورد نظر می شود!

پرداخت اجاره یا رهن منزل مدیران! و هزینه های موبایل و بنزین و اب و برق شخصی مدیران! پرداخت هزینه های تعمیر اساسی اتومبیل مدیران که در مسیر شرکت(در حین انجام وظیفه!) آسیب دیده است. و تهیه کادوهای البته نا قابل چند میلیونی! برای امر خیر مدیران یا اعضای خانواده آنها و ... .

 

باید توجه کرد که پاداش و حق حضور در جلسات با شرایط مذکور بعد از تصویب مجمع عمومی قابل پرداخت است، متاسفانه اغلب با توجیهات غلط که "بالاخره خودمان تصویب خواهیم کرد" و یا " سالهاست که حق حضور جلسات xxx ریال است و حتما امسال نیز کمتر از آن نخواهد بود!" اعضای هیئت مدیره در طی سال مالی مبالغی را به طور علی الحساب دریافت می کنند! که به هیچ وجه توجیه قانونی ندارد.
**همه این موارد از مصادیق استفاده غیر قانونی از اموال و اعتبارات شرکت با سوء نیت از اختیارات و بر خلاف منافع شرکت است.(ماده 258)

 

زمان ارسال: 27 آبان 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

شرایط لازم برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده

شرط لازم برای تحقق مالیات بر ارزش افزوده بر کالا و خدمات
 
شرایط لازم برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده 
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.
مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند. اقلام صادراتی از این مالیات معاف هستند. در بسیاری کشورها داروها، خدمات پزشکی، خدمات عام‌المنفعه، مواد غذایی، کالاهای رسانه‌ای چاپی غیر تبلیغاتی (یا با تبلیغات نسبتا کم) و برخی خدمات دولتی و جرائم نقدی شامل استثناء می‌شوند.

طبق ماده 11 قانون مالیات بر ارزش افزوده 3 شرط برای تحقق مالیات بر ارزش افزوده لازم است.
1- صدور صورتحساب فروش کالا و خدمات
2- تحقق معامله(فروش و یا ارائه خدمات)
3- تاریخ تحویل کالا

به عنوان مثال در فروش اقساطی کالا ، چنانچه کالا در پایان اقساط تحویل گردد، مالیات بر ارزش افزوده تا زمان تحویل کالا نباید اخذ شود و اخذ آن غیرقانونی است چون بنابر ماده 11 نه کالا تحویل شده و نه معامله قطعی شده چون مشتری می تواند معامله را فسخ کند.. ولی اگر کالایی اقساطی فروخته شود و کالا در شروع اقساط (در واقع در ابتدای معامله) تحویل گردد مالیات بر ارزش افزوده بر کل بهای کالا تعلق می گیرد. و در همان زمان تحویل کالا دریافت می شود.

البته حسابداران گرامی باید به این نکته توجه کنند که موسسه و یا شرکت و یا شخص حقیقی باید مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده باشد تا بتواند مالیات از خریداران اخذ نماید.

منبع: ویکی پدیا

زمان ارسال: 26 آبان 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0