نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 ( نسخه رز) به روزرسانی در تاریخ 1396/07/06 (با قابلیت ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم آموزش نرم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.8) با قابلیت پشتیبانی کامل ...
سال 1396- سال اقتصاد مقاومتی-اشتغال

اصلاحیه آیین‌نامه پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی

اصلاحیه آیین‌نامه پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی

 

شماره: ۲۰۶۹۴ ­/۲۴۶۳۴۹
تاریخ: 1395/12/21 – 1395/12/18

اصلاحیه آیین نامه نحوه پرداخت حق الزحمه اعضای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی­
موضوع تبصره ۲ ماده ۲۴۴ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380/11/27

الف – متن زیر جایگزین بند الف اصلاحیه می­شود :

حق الزحمه هریک ازاعضای بندهای ۲ و ۳ ماده ۲۴۴ ق.م.م ، بابت شرکت در جلسات هیأت های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره ۲ ماده مذکور، برای هر پرونده در هر منبع، حسب مورد برای عملکرد سال یا دوره مالیاتی که منجر به صدور رأی اعم از تأیید،تعدیل و رفع تعرض گردد، از مأخذ مبلغ درآمد مشمول مالیات مورد اعتراض مندرج در برگ تشخیص،برگ مطالبه و رأی مرجع قبلی که منجر به صدور رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی مربوط شود به شرح زیر محاسبه،قابل تأمین و پرداخت خواهد بود:

۱. تا میزان پنجاه میلیون ( ۵۰۰۰۰۰۰۰ ) ریال درآمد مشمول مالیات که منجر به صدور رأی شود،مبلغ یکصد و پنجاه هزار ( ۱۵۰۰۰۰) ریال.

۲. از پنجاه میلیون و یک ( ۵۰۰۰۰۰۰۱) تا میزان یکصدو پنجاه میلیون ( ۱۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمدمشمول مالیات که منجر به صدور رأی شود مبلغ یکصد و هشتادهزار (۱۸۰۰۰۰)ریال .

۳. از یکصد و پنجاه میلیون و یک ( ۱۵۰۰۰۰۰۰۱) تا میزان سیصد میلیون ( ۳۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات که منجر به صدور رأی شود مبلغ دویست و چهل هزار (۲۴۰۰۰۰) ریال .

۴. از سیصد میلیون و یک (۳۰۰۰۰۰۰۰۱) تا میزان پانصد میلیون (۵۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات که منجر به صدور رأی شود مبلغ سیصد هزار ( ۳۰۰۰۰۰) ریال .

۵. از پانصد میلیون و یک ( ۵۰۰۰۰۰۰۰۱ ) تا میزان یک میلیارد ( ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ) ریال درآمد مشمول مالیات که منجر به صدور رأی شود مبلغ چهارصد و پنجاه هزار ( ۴۵۰۰۰۰ ) ریال .

۶. از یک میلیارد و یک ( ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ) تا میزان پنج میلیارد ( ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ) ریال درآمد مشمول مالیات که منجر به صدور رأی شود مبلغ شش صد هزار ( ۶۰۰۰۰۰) ریال .

۷. از پنج میلیارد و یک ( ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ) ریال درآمد مشمول مالیات به بالا که منجر به صدور رأی شود مبلغ نهصد هزار ( ۹۰۰۰۰۰) ریال .

– حق الزحمه اعضاء بندهای ۲ و ۳ بابت پرونده­هایی که منجر به صدور قرار کارشناسی می گردد،صرفا معادل یک سوم مبالغ فوق الذکر محاسبه خواهد شد.
– حداکثر مبلغ قابل پرداخت برای هرنماینده در هر ماه ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد .

– در مورد منابع مربوط به مالیات بر ارزش افزوده،هر دو دوره مالیاتی معادل یک رأی قابل محاسبه می­باشد .

– تاریخ اجرای این اصلاحیه از ابتدای سال 1396می­ باشد .

 

علی طیب­ نیا
وزیر امور اقتصادی و دارایی

زمان ارسال: 9 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال 1396

 

حوزه معاونت فنی و درآمد
بخشنامه
موضوع: دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال 1396


اداره کل تأمین اجتماعی استان
به پیوست تصویر بخشنامه شماره 253994 مورخ 1395/12/28 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع تصویب نامه جلسه مورخ 1395/12/25 شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد روزانه سال 1396 و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار ارسال و به تبع آن میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق بیمه در سال 1396 به شرح ذیل اعلام و واحدهای اجرایی مکلفند ضمن اطلاع رسانی لازم به کارفرمایان مشمول قانون تأمین اجتماعی، مراتب را به هنگام دریافت لیست و حق بیمه ماهیانه رعایت نمایند:
1- حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی (به استثناء رانندگان حمل و نقل عمومی بین شهری و فعالیت های دارای دستمزد مقطوع) در سال 1396 مبلغ 309977 ریال اعلام می گردد.
2- سایر سطوح دستمزدی بر اساس آخرین دستمزد روزانه سال 1395، معادل 12 درصد به علاوه رقم ثابت روزانه 6768 ریال به شرح ذیل افزایش می یابد.
مزد روزانه شغل در سال

 

1396= (6768*1.12*آخرین مزد روزانه شغل در سال 1395)


3- با توجه به اینکه طبق بند 3 تصویب نامه شورای عالی کار مقرر گردیده از سوی کارفرمایان به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت ماهیانه مبلغ 1100000 ریال کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای پرداخت نمایند، لذا کارفرمایان ذیربط می بایست طبق بند 5 ماده 2 قانون تأمین اجتماعی و آیین نامه اجرایی ماده 39 قانون با رعایت بخشنامه های 5 و 1/5 جدید درآمد به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبلغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق بیمه در ستون های مربوطه و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه ذیربط اقدام نمایند.
توجه: ضمناً در مورد کسر حق بیمه از مبلغ 17000 ریال پایه سنواتی (موضوع بند 3 تصویب نامه مورخ 1395/12/25 شورای عالی کار) بابت بیمه شدگانی که دارای حداقل یکسال سابقه در کارگاه می باشند متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
4- به هنگام محاسبه حق بیمه آن دسته از بیمه شدگان که در آخرین گزارش بازرسی انجام شده مربوط به قبل از 1/1/1396، دستمزد آنان بیش از حداقل دستمزد روزانه (270722 ریال) درج گردیده است، چنانچه در سال 1396 کارفرما از ارسال لیست و حق بیمه بیمه شدگان مذکور خودداری و یا در لیست های ارسالی ترک کار آن ها را اعلام ننماید، می بایست دستمزد آن ها به شرح بندهای 2 و 3 تعیین و سپس مبنای محاسبه حق بیمه ماه هایی که لیست آن ارسال نشده است قرار گیرد.
5- حداقل مبنای پرداخت حق بیمه برای بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز در سال 1396 معادل 309977 ریال خواهد بود.
همچنین مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال 1395 از رقم روزانه 270.722 ریال بیشتر می باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل 12 درصد به علاوه رقم ثابت 6.768 ریال مطابق روش ذیل در سال جاری افزایش می یابد.


1396=(6768*1.12*آخرین مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال 1395)


6- کلیه پرداخت های آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ 1396/01/01 به بعد می باشد با رعایت حداقل دستمزد سال 1396 خواهد بود. همچنین پرداخت های آن دسته از مقرری بگیران سنوات قبل که در سال 1396 ادامه می یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال 1396 می باشد تا مبلغ حداقل دستمزد سال 1396 ترمیم می گردد.
7- دستمزد مقطوع روزانه رانندگان مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری (ضریب 1/3) معادل 403000 ریال، بابت رانندگان مینی بوس و سواری (ضریب 1/1) معادل 341000 ریال، سایر رانندگان و رانندگان تاکسی، وانت بار و مینی بوس درون شهری معادل 309977 ریال تعیین می گردد.
8- با توجه به بخشنامه شماره 4/7 مشترک فنی و درآمد، حق بیمه کارگران ساختمانی بر اساس سطح مهارت اعلام شده در کارت مهارت فنی آنان و بر اساس دستمزد مقطوع روزانه شغل مربوطه با اعمال ضرایب 1/2، 1/3 و 1/4 برابر حداقل دستمزد سال 1396 به ترتیب برای کارگران درجه سه (372000 ریال)، درجه دو (403000 ریال) و درجه یک (434000 ریال) محاسبه و وصول می گردد.
9- با عنایت به مصوبات شورای عالی تأمین اجتماعی و هیأت امناء محترم سازمان تأمین اجتماعی، حداکثر دستمزد روزانه مشمول کسر حق بیمه در سال جاری 7 برابر حداقل دستمزد روزانه معادل 2169840 ریال تعیین و رعایت موضوع حسب مورد در ماه های 31، 30 و 29 روزه الزامی می باشد.
مسئول حسن اجرای مفاد این بخشنامه، مدیران کل، معاونین، روساء و کارشناسان ارشد استانی و مسئولین واحدهای اجرایی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین خواهند بود.


و من ا... التوفیق
دکتر سید تقی نوربخش

مدیرعامل

 

دانلود بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال 1396

زمان ارسال: 9 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

چگونه به معاملات فصلی مالیاتی دیگران دست پیدا کنیم

چگونه به معاملات فصلی مالیاتی دیگران دست پیدا کنیم

اگر به عنوان حسابدار حرفه ای در بنگاه اقتصادی مشغول به کار هستید حتما با اطلاعیه معاملات فصلی مالیاتی برخورد داشته اید. این اطلاعیه مالیاتی به هنگام رسیدگی ممیز مالیاتی به مودی داده می شود تا مودی اسناد مرتبط را آماده و در اختیار ممیز مالیاتی قرار دهد. اما برای خیلی از شرکت ها اتفاق افتاده که شرکت هایی نام شرکت شما را در سامانه معاملات فصلی موضوع ماده 169 ق.م.م ارسال کرده اند که شما چنین معامله ای نداشته اید. مثلا شرکت الف نام شما را در سامانه معاملات فصلی خودش با مبلغ 6000000 ریال ارسال کرده اما ممکن است شما اصلا چنین معامله ای با شرکت فوق نداشته اید یا مبلغ اشتباه است مثلا مبلغ فروش یا خرید اصلی 7000000 ریال بوده است. در چنین مواقعی به علت وجود مغایرت ممیز پرونده شما را به هیئت مالیاتی موضوع بند 3 ارجاع می دهد.

اما اخیرا سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی اقدام به ایجاد قسمتی در سامانه معاملات فصلی با عنوان مشاهده گزارشات /اطلاعات ارسال شده برای شما  نموده است. مراحل کار با این قسمت به شرح زیر است:

1- ابتدا برروی گزینه فوق کلیک کنید. مانند تصویر زیر:

چگونه به معاملات فصلی مالیاتی دیگران دست پیدا کنیم

 

2- سپس در صفحه باز شده می توانید لیست فروش ها، خرید ها و قراردادهایی که اشخاص طرف حساب شما در سامانه خود ارسال کردند، مشاهده کنید. مثلا می توانید متوجه شوید چه شرکت هایی برای شما فروش و با چه مبلغی برای شما ارسال کردند. مانند تصویر زیر:

چگونه به معاملات فصلی مالیاتی دیگران دست پیدا کنیم

 

در حقیقت با افزوده شدن این قسمت به سامانه 169، شما می توانید بسیاری از مغایرت ها را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام کنید و در نتیجه احتمال رد دفاتر شما به شدت کاهش یابد.

زمان ارسال: 4 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

نظر دفتر فنی مالیات در خصوص پرونده های حق واگذاری محل

نظر دفتر فنی مالیات در خصوص پرونده های حق واگذاری محل

در زیر متن کامل بخشنامه نظر دفتر فنی وحسابرسی مالیاتی در خصوص پرونده های مالیاتی حق واگذاری محل و نحوه اجرای بند ز تبصره6 قانون بودجه 1396 در سال جاری و نحوه رسیدگی به پرونده هایی که فرایند رسیدگی آن در سال 95 صورت گرفته است و در تاریخ 1396/01/29 صادر شده، ارائه می شود.

 

مدیر کل محترم امور مالیاتی

با سلام

بازگشت به نامه شماره 209/112/ص مورخ 1396/01/28، در خصوص عدم اجرای مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 کل کشور در سال 1396 راجع به محاسبه مالیات حق واگذاری محل (سرقفلی) به آگاهی می رساند:

با عنایت به ماده 34 قانون بودجه سال 1395 کل کشور که طی بخشنامه شماره 18/95/200 مورخ 16/3/1395 ابلاغ گردیده است "کلیه احکام مندرج در این قانون صرفاً مربوط به سال 1395 است. "بنابراین به دلیل اتمام دوره یکساله قانون یادشده و عدم تنفیذ حکم مقرر در بند (ز) تبصره 6 یادشده در قانون بودجه سال 1396 کل کشور از ابتدای عملکرد سال 1396 کلیه نقل و انتقالات املاک و حق واگذاری های محل (سرقفلی) وفق مقررات ماده 59 اصلاحی مصوب 1382/11/27 رسیدگی و محاسبه خواهد شد.

ضمناً با در نظر داشتن مفاد بخشنامه شماره 99/95/230 مورخ 1395/12/02 در خصوص ابلاغ نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورت جلسه شماره 6-201 مورخ 1395/08/12 و وفق مفاد رأی شماره 2089/4/30 مورخ 1374/03/24 شورای عالی مالیاتی (تصویر پیوست) که تاریخ تحویل یا تصرف یا تنظیم سند رسمی هر کدام که مقدم باشد را تاریخ انتقال حق واگذاری محسوب نموده است؛ خاطرنشان می سازد که کلیه نقل و انتقالات املاک و حق واگذاری محل هایی (سرقفلی) که تاریخ تحویل یا تصرف یا تنظیم سند رسمی آن از 1395/01/01 لغایت 1395/12/30 بوده طبق مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 رسیدگی، محاسبه و وصول خواهد شد و عدم رسیدگی و یا عدم قطعیت یا پرداخت مالیات پرونده هایی که وفق مقررات اخیرالذکر فرآیندهای رسیدگی و محاسبه مالیات را طی نموده، موجبی به توقف اجرای مقررات مورد بحث و برای رسیدگی و وصول مالیات متعلقه در سال 1396 نمی باشد.

 

محمد برزگری

سرپرست دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی

زمان ارسال: 4 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

کاهش هزینه در واحد حسابداری

کاهش هزینه ها را از حسابداری آغاز کنیم

کاهش هزینه در واحد حسابداری

هر زمان صحبت از کاهش هزینه و افزایش بهره وری می شود همه ی نگاه ها معطوف به مشاهده تراز هزینه ها شده و بلافاصله سیل پیشنهادات آغاز می شود. در بیشتر مواقع هم به دلیل این که کاهش هزینه در بخشی، قطعاً باعث تکدر خاطر مسئول مربوطه گشته، جبهه گیری ها شروع می شود و در عمل برخی مواقع نه تنها کاهش هزینه ای اتفاق نمی افتد، بلکه به واسطه شنیدن نظرات مختلف و مخالف در مجموعه و عدم وجود ظرفیت کافی و جا نیفتادن روح مطلب، خصومتی پنهان ایجاد و عدم همکاری در این مسئله باعث می شود نتیجه این واکنش ها، معکوس شدن موضوع بوده و هزینه ها افزایش می یابند.
کاهش هزینه ها را باید از واحد حسابداری آغاز کرد. دلایل این نظر عبارتند از:
یک: وقتی واحد مالی خود را مجاز می داند که مثلاً اضافه کاری واحد تولید را زیر سؤال ببرد و نسبت های خشک تعداد تولید و امثالهم به هزینه مورد اشاره را به پیش می آورد آیا برای خودش نیز از همین قاعده استفاده می کند؟
دوم اینکه: در قالب اعداد برخی هزینه ها بی مورد و شاید غیرمعقول هستند مانند هزینه مأمورین وصول به نسبت وجوهاتی که برای یک شرکت می آورند، ولی باز این نگاه، یک نگاه خشک مالی به کار فرد است. استدعا دارم در این مقوله حتماً یک بار شخصاً امتحان کنید تا در فضای بیرون از شرکت ببینید افراد با چه مشکلاتی مواجه هستند و بعد برای کاهش این گونه هزینه ها اقدام نمایید.
سوم اینکه: اگر واحد مالی خود رأساً در این باب گام بردارد و ابتدا کاهش هزینه و افزایش بهره وری را از واحد خود آغاز کند می تواند با اطمینان تمام، خود را الگوی سایر واحدها نموده و به نتیجه مورد نظر برسد.
و دیگر موارد که جای بحث آن در این کلام نیست.
راهکارهای کاهش هزینه ها
اما به چه شکل می توان این کاهش هزینه را در واحد مالی به انجام رسانید:
 روال کار مشخص شود.
 افراد مورد نیاز ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 1 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی)

به روزرسانی در تاریخ: 1396/01/22

 

سایت کاناز اسپید اقدام به تهیه فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین به صورت کاملا کاربردی و عملی نموده است. مدت زمان این فیلم 1 ساعت و 15 دقیقه است.

 

این فیلم کاربردی شامل سرفصل های زیر است:
1- نحوه دانلود و نصب نرم افزار و نکات مربوط به نصب نرم افزار
2- نحوه ثبت اطلاعات شرکت و کارگاه در نرم افزار
3- توضیح کوتاهی در مورد کد کارگاه و مشخصات آن
4- نحوه ثبت اطلاعات پرسنل در نرم افزار
5- نحوه ثبت اطلاعات لیست بیمه ماهیانه و نکات آن و همچنین نحوه تهیه لیست بیمه برای ماههای 30 روز، 31 روز و 29 روز
6- نحوه ثبت ریز کارکرد پرسنل در نرم افزار
7- نحوه ثبت ترک کار و نکات آن
8- نحوه اعمال مزایای غیر مشمول بیمه در نرم افزار
9- توضیح مختصری درباره ماده 80 و نحوه به کارگیری آن در نرم افزار
10- نحوه تهیه دیسکت بیمه(فایل های مورد نیاز) سازمان تامین اجتماعی
11- نحوه ورود به سامانه آنلاین
12- نحوه ارسال فایل های ایجاد شده با نرم افزار به سامانه آنلاین جهت تایید سازمان تامین اجتماعی و نکات آن
13- نحوه دریافت رسید پرداخت و رسید بیمه
14- نحوه پرداخت حق بیمه به صورت آنلاین و با توجه به اطلاعات رسید پرداخت و نکات آن
15- نحوه محاسبه و ارسال بیمه کارفرما و مدیرعامل و شرح نکات قانونی مهم


**این فیلم بر اساس تجربیات چندساله بنده در زمینه حسابداری و مالیاتی تهیه شده است.

توجه 1: بلافاصله پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال خواهد شد.
توجه 2: حجم فیلم آموزشی 116 مگابایت است.

 

تماس در مواقع ضروری و در ساعات اداری: 09364816910- سید مصطفی هاشمی

 

قیمت: 18000 تومان

 

پرداخت آنلاین و دانلود  پرداخت با کارت بانکی

زمان ارسال: 30 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

آموزش حسابداری موجودی کالا برای داروخانه ها

آموزش حسابداری موجودی کالا برای داروخانه ها

در این مطلب آموزشی از سایت کاناز اسپید شما را با دو روش برای برآورد موجودی کالا در داروخانه ها آشنا می کنم. اگرچه این روش ها مختص به داروخانه ها نیست اما داروخانه ها نیز به ناچار باید از این دو روش حسابداری برای تخمین موجودی کالا استفاده کنند. به خصوص اینکه داروخانه ها دارای اقلام بسیار زیادی از داروها و مواد آرایشی و بهداشتی می باشند.
دو روش برای تخمین موجودی داروخانه وجود دارد. روش سود ناویژه (سود ناخالص) برای برآورد سطح موجودی برای صورت های مالی و سفارشات خرید موجودی جدید مورد استفاده قرار می گیرد. روش سود ناویژه به منظور برآورد ارزش موجودی که بر اثر سرقت و یا حادثه از دست رفته است نیز استفاده می شود. روش خرده فروشی برای تعیین ارزش خرده فروشیِ موجودی شما مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند این روش ها برای این اهدافِ تخمین زنی مناسب هستند، اما اداره غذا و دارو تأکید دارد که همه داروخانه ها شمارش دقیق موجودی اموال را برای تمام موادِ کنترل شده حفظ کنند.

روش سود ناویژه:
1. یک ترازنامه جدید برای داروخانه ی خود اخذ کنید. می توانید از ترازنامه آخر سال مربوط به سال گذشته، و یا یک صورت حساب ماهانه یا سه ماهه از آخرین دوره ی مربوط استفاده کنید.
2. درآمد حاصل از فروش خود را در ترازنامه تعیین کنید.
3. سود ناویژه خود را در ترازنامه تعیین کنید. سود ناویژه برابر با فروش شما منهای هزینه کالاهای فروخته شده است.
4. درصد سود ناویژه خود را محاسبه کنید. سود ناویژه خود را بر فروش تان تقسیم کنید. حاصل، درصد سود ناویژه شما می باشد. بسیاری از داروخانه های خرده فروش حاشیه سود ناخالص پایداری دارند زیرا که فروش داروخانه فصلی نبوده یا وابسته به سایر الگوهای خرید نیستند.
5. برای دوره ای که می خواهید موجودی داروخانه خود را برآورد کنید، درصد سود ناویژه خود را در رقم فروش های جاری خود اعمال کنید. حاصل، سود ناویژه-ی برآورد شده ی شماست.
6. سود ناویژه ی برآورد نموده خود را از فروش جاری تان کسر کنید. حاصل، هزینه برآورد شده ی مربوط به کالاهای فروخته شده است.
7. موجودی اولیه تان برای دوره مربوطه را در ترازنامه خود تعیین کنید.
8. خرید موجودی خود را برای این دوره محاسبه کنید. نتیجه را به مقدار موجودی اولیه خود اضافه کنید.
9. هزینه برآورد شده ی کالاهای فروخته شده را کسر کنید. نتیجه، موجودیِ برآورد شده ی موجود در انبار شما است.

روش خرده فروشی
1. ارزش حساب موجودی خود را برای دوره ای که بلافاصله به قبل از دوره ای که می خواهید برآورد کنید منتهی می شود، در ترازنامه تعیین کنید. مقدار موجودی نشان داده شده، موجودی اولیه شما برای دوره جاری می باشد.
2. مقدار خرید موجودی تان در دوره جاری را محاسبه کنید. نتیجه را به موجودی اولیه خود اضافه کنید. نتیجه، ارزش عمده فروشی موجودی در انبار شما، قبل از فروش می باشد.
3. فروش دوره جاری خود را از موجودی انبارتان کسر کنید. نتیجه، موجودی باقی مانده ی موجود می باشد.
4. درصد اضافه بهای خود را تعیین نمایید. درصد اضافه بهای خود را برای باقی مانده موجودی دز انبارتان اعمال کنید. نتیجه، مقدار خرده فروشی تخمین زده شما از موجودی داروخانه است.

زمان ارسال: 29 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1
نرم افزار حسابداری فراپیام
تماس با سید مصطفی هاشمی
کانال کاناز اسپید در آپارات
فیلم آموزش مالیات بر حقوق
کانال تلگرام کاناز اسپید
افزونه اکسل اعتبارسنجی همه کاره برای حسابداران
نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز
فروشگاه محصولات آموزش حسابداری
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
پلیس فتا