دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 (نسخه رز) دارای مجوز شامد به شماره ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 11) با قابلیت پشتیبانی کامل ...
نوشته: ویندور کومارا 
اولین بار، من در سال 1996 در تجارت 1 + 10 گواهینامه دریافت نمودم. در این کلاس، من چیزهای اولیه موضوع حسابداری که در پست فارغ التحصیلی خود در تجارت استفاده کرده بودم را به دست آوردم. در یادگیری و کار در این زمینه بیش از 12 سال سابقه دارم. از آنجا که، حسابداری موضوع مورد علاقه من در تجارت است و بنابراین این رشته را برای زندگی حرفه ای خود انتخاب کرده ام. چیزهای زیادی از این آموزش حسابداری آموخته ام که بطور خلاصه در "100 مورد" در اختیار شما قرار می دهم.
1. اول از همه،  با آموزش حسابداری، شروع به حفظ درآمد و هزینه حساب شخصی خودم نمودم.
2. محاسبه بعد از هر کار با توجه به این آموزش حسابداری و این کار به من برای کاهش هزینه های شخصی خودم کمک کرده بود.
3. با استفاده از این آموزش، همچنین فهمیدم چگونه بهره وری یک شرکت را تعیین کنم.
4. مواردی در آن حسابداران مرتکب تقلب می شوند را تشخیص می دهم.
5. چگونه می توان از ریاضیات در کسب و کار به طور موثر بهره گرفت؟
6. در زمان کالج، موقعی که ترازنامه چوب خط نشد، پس دوباره سعی کردم و فهمیدم چگونه آن را چوب خط کنم. با استفاده از این تمرین ذهنی، احساس خوبی از حسابداری به من دست داد و در همین زمان اوقات خوبی را سپری کردم.
7. اصلاح خطاهای حسابدار.
8. کاهش هزینه در حسابداری صنعتی و حسابداری بازرگانی.
9. اظهار نظر حسابداری در گزارش های مالی.
10. ممیزی (حسابرسی) حساب ها. زمانیکه، سیستم عملی حسابرسی تحت CA برای حسابرسی را یاد گرفتم. به منظور ممیزی حساب های یک مدرسه دولتی مشهور گماشته شدم و 10 اشتباه حسابداری حسابدار مدرسه مربوط به نوشته های مجله و واریز صندوق به حساب کارکنان دولت را یافتم. سپس پیگیر این اشتباهات شدم و حسابدار اشتباهات خود را پذیرفت.
11. رویارویی با مشکلات در حرفه حسابداری.
12. هیچ چیزی را اشتباه انجام ندهید و به خدا اعتقاد داشته باشید و از او بترسید که او حسابداری بزرگ و 24 ساعته است، او ناظر به اعمال ما در نگه داشتن درست و مناسب حساب ها است. ما نمی توانیم از طرز عمل حسابداری خود فرار کنیم.
13. ایجاد یک طرح خوب.
14. ارزیابی حرفه ای دوره ای کار آموزش حسابداری.
15. درک مسئولیت.
16. هنگامیکه، من تدریس آموزش حسابداری می کنم، به نظرم می رسد که مهمترین کار جهان را انجام می دهم.
17. در حرفه حسابداری و آموزش حسابداری خونسرد باشید.
18. عمیقاً به آموزش حسابداری فکر کنید.
19. در حسابداری، اشتباه یک روپیه به اندازه همان یک روپیه کرور در نظر گرفته می شود. مفهومی را که عیناً نادرست است باور ندارم.
20. کتاب های زیادی در زمینه حسابداری بخوانید.
21. در حسابداری همه این مشکلات قابل حل نیست، سعی کنید به بطور عملی در زندگی واقعی حل و فصل نمایید.
22. اندازه گیری کمیت، قیمت و ارزش محصولات مختلف شرکت های مختلف.
23. طبیعت حساب ها.
24. ویژگی های حساب ها را در حسابداری آموزش ببینید.
25. تمرکز
26. بررسی صورتحساب های مالی قبل از اعطای کمک مالی بلاعوض به هر  NGO 
27. چرا، چگونه و چگونه به را آموخته ام.
28. راه هایی برای موفقیت در زندگی.
29. تدریس موضوعی آموزش حسابداری که امروزه هر کس علاقه مند به آن است.
30. حفظ حساب ها به عنوان تجارت به همان اندازه مهم است.
31. گزارش های حسابداری به عنوان ابزار بازاریابی عمل می کند.
32. چرا کسب و کار حتی پس از سودآوری با شکست مواجه می شود؟
33. ظاهر نمائی چیست؟
34. چگونه با (آورده شرکاء) معامله کنم؟
35. چگونه دارایی خوب خرید کنم؟ - بودجه بندی سرمایه.
36. چگونه کسب و کار را از بیش اتکائی و کم اتکائی محافظت کنیم؟
37.ROI  چیست؟ چگونه می توان به آن رسید؟ چگونه می توان آن را بیشینه نمود؟
38. مقایسه آموزش حسابداری
39. علت و معلول در حسابداری
40. استفاده موثر و به موقع از منابع آموزش حسابداری.
41. تقسیم مناسب و درست سود شرکت به ذخایر، سود سهام و مالیات
42. آموزش حسابداری خدمتی مانند خدمات اجتماعی است.
43. یافتن شکاف مربوط به تقلب مالی - حسابداری قانونی
44. تکمیل به موقع کار.
45. اصول حسابداری اجتماعی را می دانم.
46. کاهش مالیات از طریق آموزش حسابداری.
47. تجزیه و تحلیل درآمد در سرمایه گذاری مجدد منافع سود.
48. افزایش دانش مالی در حیطه حسابداری.
49. برداشتن گام های رو به جلو از آموزش حسابداری به روانشناسی آموزش حسابداری.
50. تطبیقات، تطبیقات، تطبیقات.. در حسابداری را فراموش نکنید.
51. ماندگاری طولانی مدت در حرفه حسابداری.
52. انجام گام به گام یا مرحله به مرحله کار حسابداری.
53. واقعی و عملی بودن در زندگی.
54. وبلاگ نویسی، و بحث در blogsphare 
55. حل مشکلات خوانندگان آنلاین.
56. ایجاد پایگاه داده آنلاین در Google Docs(اسناد گوگل)
57. ارائه آموزش حسابداری.
58. نوشتن مقاله در حسابداری و اقتصاد منجر به افزایش تجربه می شود.
59. برقراری رابطه کاری با سایر حسابداران از اهمیت بالایی برخوردار است..
60. نظم و انضباط در حسابداری بسیار مهم است.
61. نگهداری نبض کسب و کار در حسابداری و مدیریت مالی.
62. دوستی با گوگل.
63. دوستی با چوب خط یا شمارش.
64. دوستی با جهان آموزش حسابداری.
65. سرمایه در گردش و اهمیت آن در مدیریت.
66. نفرت از سهل انگاری.
67. در بازیابی (بهبود) خطا خوشحال شوید.
68. حل سوالات دشوار عملی برای اولین بار در امتحان 
69. بررسی دوباره.
70. ویرایش.
71. شناسایی خود.
72. ایستادن روی پای خود
73. که یادگیری آن برایم دشوار بود و من آن را ساده کردم.
74. دانستن اهمیت صورت تطبیقی حساب های بانکی، حساب های دریافتنی و حساب های پرداختنی.
75. گزارش دقیق .
76. توجه به بودجه.
77. استاد شدن.
78. بهبود زبان انگلیسی خودم. آن زبان دوم من است.
79. یادگیری کامپیوتر و اصول اولیه فناوری اطلاعات
80. تهیه ویدئو از آموزش حسابداری.
81. مطالعه قوانین حسابداری هند و سایر کشورها.
82. کمک به دانش آموزان بازرگانی به حرفه ای شدن در حسابداری.
83. هیچ فرد حسابداری در جهان در حسابداری کامل نیست.
84. اطلاعات تاریخی نیز در حسابداری بسیار مهم است.
85. انجام کاری جدید به جای نگهداری حساب ها.
86. استدلال مربوط به راه حل مشکل حسابداری.
87. تبدیل شدن به مشکل گشا با آموزش حسابداری.
88. بررسی حرفه حسابداری.
89. عدم اطمینان از راه حل حسابداری را به عنوان برکت پذیرفته ام.
90. همچنین تصمیم گیری سریع در این زمینه را آموخته ام.
91. آموزش حسابداری نه تنها درهای جدید را به روی من گشود، بلکه یک ایده جدید به من داد.
92. ممکن است حسابدار به لطف روز بعد، وقتی حساب ایمیلم را باز میکنم از من تشکر کرده باشد.
93. موارد اولیه و پایه برای ثبت کتاب از کشورهای دیگر را به من آموخت.
94. حسابداری رایانه ای آسان تر از حسابداری دستی است.
95. ایجاد حساب در اکسل و چوب خط (ذیحساب).
96. موفق به حل مشکلات انگلستان، سنگاپور، امارات متحده عربی، آفریقا و ایالات متحده آمریکا شدم. 
97. دستیابی به تخصص در سرمایه گذاری و چند ارزی و حسابداری حق کسب و کار یا آموزش حسابداری با حسن نیت.
98. یادگیری بیشتر و جدید تر اما پیشرفته در حسابداری.
99. یادگیری و آموزش از حسابدار با تجربه برای تبدیل شدن به حسابدار کامل بسیار ضروری است.
100. حسابداری و آموزش ان مخزن دانش است. اگرآن را یاد بگیرم. این یعنی من مقداری ریاضیات، اقتصاد، مطالعه کسب و کار، مدیریت، قوانین شرکت و جامعه شناسی را آموخته ام زیرا هماهنگی قوی بین حسابداری و زمینه های دیگر آموزش به خصوص آموزش حسابداری وجود دارد.

آموزش حسابرسی 2

آموزش حسابرسی 2

*- جدایی مالکیت از مدیریت

به چهار عامل عمومی صاحبان سهام ، هیئت مدیره ، حسابرس مستقل ( یا بازرس ) و مدیر عامل ارکان اصلی هر شرکت سهامی نیز اطلاق می گردد.

*- حسابرسی داخلی :
1-1 اهداف حسابرسی داخلی عبارت است از :
الف ) اطمینان از ا ینکه در تدوین نظامهای مالی و اجرایی کنترلهای
مناسب و مورد نیاز در نظر گرفته شده است.
ب) حصول اطمینان از اینکه کنترلهای در نظر گرفته شده به خوبی در عمل اجرا می شود.
ج ) اطمینان از اینکه عملیات شرکت در اسرع وقت و به صورت صحیح در دفاتر ثبت می گردد و اصولاً مدارک مالی قابلیت آشکار برای تهیه گزارشات مالی را دارا می باشد.

زمینه های همکاری حسابرس داخلی؛ حسابرس مستقل
حسابرس مستقل می تواند به اتکاء تجربیات خود حسابرس داخلی را در مورد نحوه انجام عملیات راهنمایی کند.
حسابرس داخلی با توجه به رسیدگی مستمر خود می تواند حسابرس مستقل را در جریان امور شرکت قرار دهد.


حسابرس مستقل می تواند با مطالعه برنامه رسیدگی
حسابرس داخلی و نتایج حاصله از این رسیدگی ها از جهت تدوین برنامه حسابرسی استفاده نماید و از اتلاف وقت و دوباره کاری جلوگیری بعمل آورد.
1- اصول بنیادی حاکم بر مسئولیتهای
حرفه ای حسابرس
الف – صداقت بی طرفی و استقلال
ب – رازداری
ج – مهارت و صلاحیت
د- کار انجام شده توسط دیگران
هـ - مستند سازی
و – برنامه ریزی
ز – شواهد حسابرسی

 

کنترل داخلی یا سیستم کنترل داخلی ، مجموعه روشها و تدابیری است که برای اداره امور و هدایت عملیات یک مؤسسه با هدفهای زیر اتخاذ می شود:

 

استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی

الف- استانداردهای عمومی حسابرسی
ب – استانداردهای اجرای عملیات حسابرسی
ج – استانداردهای گزارشگری

در حالیکه استانداردهای حسابرسی با مقیاسهای اندازه گیری کیفیت اجرای عملیات مزبور و همچنین اهدافی که قرار است از طریق استفاده از روشهای اعمال شده
به آنها دست یافت ، سرو کار دارد.


گزارش حسابرسی باید بیانگر این موضوع باشد که آیا صورتهای مالی طبق اصول مورد قبول حسابداری تهیه و ارائه شده است یا خیر.
گزارش حسابرسی باید بیانگر این مطلب باشد که آیا اصول مورد قبول حسابداری بطور یکنواخت و مشابه با دوره مالی قبل ، رعایت شده است یا خیر.
چنانچه افشاء اطلاعات در صورتهای مالی، بطور کامل و کافی صورت نگرفته باشد ، موضوع باید در گزارش حسابرسی تصریح شود.

گزارش حسابرس باید شامل اظهار نظر در
مورد کلیه صورتهای مالی باشد.

« اهمیت » و « ریسک نسبی » عواملی اساسی در کاربرد کلیه استانداردهای مزبور ، بالاخص استانداردهای اجرای عملیات حسابرسی و استانداردهای گزارشگری ، می باشد.

در حرفه حسابرسی مفهوم «اهمیت» جزء لاینفک کار حسابرس تلقی می گردد.

به مجموعه ترازنامه ، صورت حساب عملکرد و سود و زیان و صورت تغییرات در وضعیت مالی به همراه یادداشتهای توضیحی مربوط ، صورتهای مالی اساسی تلقی می گردد.
معمولاً یادداشتهای همراه ترازنامه بعنوان بخشی از صورتهای مالی اساسی شامل موارد زیر است.
یادداشت شماره 1 خلاصه تاریخچه شرکت
یادداشت شماره 2 اهم رویه های مالی
تشریح ارقام مندرج در ترازنامه وnیادداشت شماره 3 تا عدد متغیر است ).

بدهی های احتمالی و تعهدات n+1یادداشت
رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامهn+2 یادداشت


2- خلاصه اهم رویه های حسابداری
2-1 موجودی مواد و کالا
2-2 سرمایه گذاریها
2-3 اموال ، ماشین آلات و تجهیزات
2-4 ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان
2-5 تغییرات حسابداری

روش های محاسبه بهای تمام شده
به شرح زیر می باشد
اولین صادره از اولین وارده
میانگین موزون
میانگین موزون
اولین صادره از اولین وارده

اندوخته عمومی:شرکت به منظور تقویت بنیه مالی خود هر سال معادل 10 اساسنامه بهxxدرصد سود خالص تحصیل شده را طبق عنوان اندوخته عمومی در نظر می گیرد.

اندوخته جایگزینی ماشین آلات شرکت برای جایگزینی ماشین آلات خط تولید .... به دلیل xxxتغییر تکنولوژی و مدرنیزه کردن آن ، همه ساله مبلغ N ریال از سود خالص خود را به عنوان اندوخته جایگزینی ماشین آلات در نظر می گیرد.
بدهیهای احتمالی و تعهدات
بدهیهای احتمالی و تعهدات شرکت در تاریخ 1395/12/30 به شرح زیر است:
الف – تعهدات موضوع ماده 235 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت
ب – تعهدات سرمایه ای
ج – سایر بدهیهای احتمالی و تعهدات


وقایع تعدیلی : وقایعی هستند که در تاریخ ترازنامه تحقق یافته و بعد از تاریخ ترازنامه اطلاعات بیشتری راجع به آنها بدست آمده و باعث تعدیل صورتهای مالی می شود.
نمونه ای از وقایع غیر تعدیلی به شرح زیر می باشد.
1- ادغام یا جذب شرکت ها و تجدید سازمان
2- صدور سهام یا اوراق قرضه
3- خرید و فروش دارائی ثابت و سرمایه گذاریها
4- تغییر در نرخ تسعیر ارز

حسابرسی باید به گونه ای سازماندهی شود که کلیه جنبه ها و امور واحد تا میزانی که به صورت های مالیمربوط می شود به نحو کافی بپردازد.
حسابرس باید اطمینان حاصل کند که صورت های مالی از لحاظ کلیه جنبه های با اهمیت به نحو درست و مناسب ارائه شده است.
فهمیدن اطلاعات مندرج در صورتهای مالی مستلزم دانستن مبانی نظری و مفاهیم اساسی حسابداری است.
مفاهیم و اصول حسابداری بر خلاف قوانین فیزیک ، شیمی و سایر علوم طبیعی از طبیعت مایه نگرفته است.
بلکه حسابداری میثاق ها / قواعد و رویه های پذیرفته شده ای است که توسط بشر و در پاسخ به نیازهای جوامع بشری به اطلاعات مالی بنا شده است.

هدفهای تهیه صورتهای مالی :
ارائه اطلاعات مالی و اقتصــادی لازم و مفیــــد در مورد عملکرد و وضعیت مالی یک مؤسسه که تصمیم گیری های آگاهانه مالی و تجاری را برای اشخاص ذیحق و ذیعلاقه و ذینفع امکان پذیر می کند.
عناصر اصلی صورتهای مالی
به شرح زیرمی باشد:
1- درآمد
2- هزینه
3- سایر درآمدها
4- سایر هزینه ها و زیاناه
5- دارائیها
6- بدهیها
7- حق مالی صاحب سرمایه

فصل دوم
موجودیهای صندوق بانک
هدف اصلی از رسیدگیهای حسابرس به موجودیهای نقدی این است که مطمئن شود تا اولاً مانده های موجودیهای نقدی صندوق و بانک مندرج در صورتهای مالی وجود و در اختیار و تحت کنترل شرکت می باشد.
ثانیاً بر اساس اصول پذیرفته نشده حسابداری در حسابها به ثبت رسیده است.

اصولاً وجوه نقد جزو آن دسته از دارائیهایی است که بعلت دسترسی آسان ، بیشترین توجه سوئ استفاده کنندگان را به خود جلب می کند.
بعلت حجم زیاد مبادلات نقدی در هر مؤسسه معمولاً رسیدگی به این حساب مورد توجه و دقت زیاد حسابرس واقع می شود.

کنترل داخلی موجودیهای نقدی شامل دریافت ها و پرداختهای نقدی ، واریز آن به حساب بانکی ، صدور و امضاء چکهای بانکی ، سپرده های بانکی سرمایه گذاری وجوه مازاد بر احتیاج و حسابهای خصوصاً در مؤسسات بزرگ یک نفر نباشد.
1- ترتیبی داده شود که کلیه وصولیها رسید به پرداخت کننده وجه داده شود و رسیدهای دریافتی دارای شماره سریال و امضاء متصدی مربوط به تنخواه گردان باشد.
2- بمنظور کنترل نیز نسبت به چکهای وصولی فوراً چکها پشت نویسی نموده و شماره حساب بانکی موسسه در آن قید کرده و این امر موجب می گردد تا هرگونه تلاش جهت دستکاری چک و یا اختلاس آن جلوگیر بعمل آید.
3- ضرورت دارد متصدی دریافت وجوه نقد ( اعم از وصولی نقدی و چک) در آخر هر روز فهرست از وصولیها را تهیه و برای صدور سند د راختیار حسابداری یا واحد دفترداری ارسال دارد.
دریافتهای نقدی
کنترل داخلی در مورد دریافتهای نقدی شامل موارد ذیل می باشد.
به صورت دوره ای کنترل جمع وجوه با متصدی ثبت دفاتر مشتریان (بدهکاران) یک نفر نباشد.
حسابهایی که در قبال دریافت وجه بستانکار شده اند در طول سال مورد رسیدگی و مقابله قرار گیرند.
اگر وجوه دریافتی بصورت چک بانکی بوده ، نام و مشخصات پرداخت کننده ( مشتری ) ، شماره حساب بانکی و مبالغ پرداختی مورد کنترل و توجه قرار گیرد.
دریافتهای متفرقه و جزئی از قبیل اجاره بهاء ، سود سهام ، سود و بهره بانکی و فروش ضایعات و نظایر آ ن باید به نحوی کنترل شوند که قصور در دریافت به موقع آنها،
و یا عدم ثبت در دفاتر صندوق باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
تقسیم وظایف :
علاوه بر اهمیت فوق العاده تفکیک مسئولیتها ، تحویل وجوه نقد باید از طریق افراد معدود مسئولان دریافت صورت پذیرد.
تحویلدار:
1- دریافت وجه نقد و سند پرداخت از مشتری
2- تهیه رسید دریافت در سه نسخه ( تحویل یک نسخه به مشتری و یک نسخه حسابداری و یک دسته برای بایگانی خود)
ثبت دریافتهای نقدی در دفتر صندوق ( یا دفتر دریافتهای نقدی)
ارسال وجه نقد به بانک در پایان هر روز یا اول وقت روز بعدپرداختهای نقدی برای پرداخت های نقدی سیستم تنخواه گردان با موضوع و مبلغ معین برقرار گردد.
مسئول هر تنخواه گردان موظف باشد به صورت دوره ای ( حداثر ماهیانه ) تنخواه گردان خود را واریز نماید.

حد تنخواه هر یک از تنخواه گردانها توسط مقام مسئولی مورد بازرسی قرار گیرد.

پرداخت بر اساس مدارک غیر اصلی ( فتوکپی ، رونوشت و ... ) مجاز نباشد.
آزمونهای کنترل وجوه نقد:
حسابرس می تواند با کنترل صورت حسابهای بانکی حسابهای دریافتها و پرداختهای نقدی را مورد رسیدگی قرار دهد.

سپرده های نقدی :
سپرده های نقدی نزد بانکها شامل سپرده های دیداری ( از قبیل حسابجاری نزد بانکها و قرض الحسنه ) و سپرده های مدت دار ( از قبیل سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت ) میباشد.

مباحث مربوط به سپرده های دیداری بشرح ذیل طبقه بندی شده است:
1- تأیید مانده حسابهای بانکی
2- آزمون صورت مغایرات بانکی
3 – قطع تداوم صورتحسابهای بانکی

حسابرس باید فهرستی از تمام تأییدیه های ارسال شده را تهیه نماید. ار پس از گذشت چند هفته ( قبل از تهیه گزارش حسابرسی ) پاسخ قسمتی یا تمامی آنها دریافت نشود، دومین درخواست تأییدیه می تواند ، به بانک ارسال گردد.
دارائی هایی که بصورت وثیقه در اختیار بانک است.
مشخصات این قبیل دارائیها را صرفنظر از رسمی یا غیر رسمی بودن آنها به شرح زیر است:
الف : اگر دارایی رسماً در رهن بانک است ، جزئیات وثیقه و تاریخ ایجاد رهن را توضیح دهید.

-اگر دارایی بطور غیر رسمی در وثیقه بانک است ، ماهیت منافع مورد ادعای بانک نسبت به وثیقه را مشخص نمایید.
-صرفنظر از رسمی یا غیر رسمی بودن ترهین دارایی، جزئیات تعهداتی را که در رابطه با دارائیها به بانک داده شده است ، قید نمایید.
بدهیهای احتمالی :

- صورت ریز بروات و سفته های مشتری که در مورد آنها ، با حفظ (( حق رجوع به مشتری )) ، خرید دین صورت گرفته است.

قطع تداوم صورتحسابهای بانکی:
عدم ارسال صورتحسابهای بانکی توسط بانک به مؤسسه صاحبکار ممکن است دلایل متعدد داشته باشد.
مهمترین آن راکد شدن عملیات بانکی مربوط به حساب جاری معین ، پایین بودن گردشت عملیات بانکی در طی دوره مالی و یا تغییرات آدرس شرکت را نام برد.

آغاز دوره را با تأییدیه دوره مالی قبل مورد مقایسه می گردید و یا از صورتحساب بانک ماهیانه ارسالی از طرف بانک تأیید نماید.
تاریخ پرداخت کلیه چکهای صادره مربوط به این حساب را بررسی نموده و مشخص نماید که آیا کلیه چکها در طول این دوره پرداخت شده اند یا خیر ؟
جمع کل ارقام چکهای صادره را محاسبه نموده و حاصل را با کل پرداختهای منعکس شده ، در صورتحساب بانکی مورد مقایسه قرار دهد و مغایرات آن را مشخص کند.

آنچه که لازم است حسابرسی در مورد حسابهای راکد بانکی یا آندسته از حسابهای بانکی که صورتحساب توسط بانک مربوطه ارسال شده مرود توجه قرار دهد.
حسابرسی باید شرح کارهای انجام شده در دوره مورد رسیدگی از حسابهای مربوط به موجودیهای صندوق و بانک بعد آورده را در کاربرگهای مربوطه یادداشت نماید.
کاربرگهای حسابرسی مربوط به موجودیهای نقدی بعلت اهمیت این حسابها معمولاً مفصل و زمان زیادی صرف تهیه آن می گردد.

آموزش حسابرسی 2-آزمون محتوا

آزمون محتوا:
بعلت آنکه وجوه نقد بیشتر از هر دارایی دیگر ، مورد دستبرد و یا سوء استفاده قرار می گیرد و براحتی پنهان می شود، لذا می توان گفت کشف آن براحتی صورت نمی گیرد.
فصل سوم
سرمایه گذاریها در سهام ، اوراق قرضه و اسناد خزانه
سرمایه گذاری در اوراق بهادار:
اوراق بهادار شامل سرمایه گذاریهای کوتاه مدت و سرمایه گذاریهای بلند مدت می باشد.
سرمایه گذاریهای کوتاه مدت مشتمل بر سهام شرکتها ( اعم از سهام عادی و سهام ممتازه ) ، اوراق قرضه شرکتها ، اوراق مشاکرت سرمایه گذاری اسناد خزانه است.

اوراق قرضه ، اوراق مشارکت سرمایه گذاری و اسناد خزانه که سررسید آنها کمتر از 12 ماه از تاریخ ترازنامه باشد بعنوان سرمایه گذاریهای کوتاه مدت تلقی می گردد.
هر یک از دو گروه سرمایه گذاری ( جاری یا غیر جاری ) باید اقل قیمت تمام شده و قیمت بازار در تاریخ ترازنامه تعیین و نشان داده می شود.

چنانچه شرکت مورد حسابرسی بیش از 50 درصد از سهام شرکت سرمایه پذیر را در اختیار داشته باشد باید نسبت به صورتهای مالی تلفیقی اظهار نظر نماید.
اهداف حسابرس در رسیدگی به اوراق بهادار ( سرمایه گذاری در سهام ، اوراق قرضه ، اوراق مشارکت سرمایه گذاری و اسناد خزانه ) متعلق به شرکت متقاعد شدن او نسبت به این نوع سرمایه گذاری ها است.

بطور کلی حسابرسی سرمایه گذاریها باید شامل تجزیه و تحلیل سرمایه گذاریها ، حساب مربوط به درآمدهای سود سهام ، سود اوراق مشارکت سرمایه گذاریها ، بهره اوراق قرضه و اسناد خزانه ، سود و بهره های معوق و سود سهام دریافتنی و سود حاصل از فروش این نوع اوراق بهادار ( تفاوت بهای خرید و فروش ) و همچنین سهام جایز مربوط به سرمایه گذاری در سهام باشد.
ساختار کنترل داخلی مؤثر برای معاملات اوراق بهادار باید به حسابرس اطمینان دهد که کلیه خریدها و فروشهای اوراق بهادار :
1- به تصویت مقامات مجاز شرکت مورد رسیدگی برسد.
2- بصورت صحیح در دفاتر شرکت به ثبت رسیده باشد.
3- بر اساس روش اصولی قیمت گذاری شده باشد.

مسئولیت های خرید و فروش و نگاهداری اوراق بهادار باید بطور واضح تعریف شوند و بعهده یک مدیر مسئول شرکت واگذار گردد.
هر چند تعیین خط مشی کلی و اختیارات واقعی مربوط به معاملات اوراق بهادار معمولاً به عهده هیئت مدیره شرکت می باشد.
اداره حسابداری شرکت باید جزئیات سوابق اوراق بهادار را نزد خود نگاهدارد . شخصی که سوابق حسابداری این نوع اوراق را نگه می دارد ، نباید به اوراق دسترسی داشته باشد.

سهام ، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار از لحاظ نقدینگی شبیه وجوه نقد است و خصوصاً سهام و اوراق بی نام به آسانی قابل نقل و انتقال است ، لذا کنترل مؤثر نیز یکی نسبت به این اوراق و دقت در نحوه نگاهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اوراق بهادار و همچنین گواهینامه سهام ، باید بنام شرکت صادر گردد. کلیه این اوراق همچنین در مورد آن دسته از گواهینامه ها که بی نام هستند باید در یک جای مطمئن مثل گاوصندوق شرکت و یا صندوق امانات بانک نگاهداری گردد.

موارد زیر رویه های کنترل داخلی در ارتباط با اوراق بهادار را نشان می دهد :

1- مجوز انجام معاملات و فعالیتها
2- تفکیک وظایف
3- ثبت صحیح معاملات در دفاتر
4 دسترسی به دارائیها
5- کنترل های حسابرسی

هدف از رسیدگی : تعین اینکه آیا :
الف – شواهد مستندی دال بر مالکیت سرمایه گذاری موجود است.
ب – سود و زیان در آمد ناشی از سرمایه گذاریها به نحو صحیح به حساب گرفته شده است.
ج – روش ارزیابی و ارائه سرمایه گذاریها مناسب بوده و نسبت به سال قبل استمرار یافته است.
د- مبالغ مندرج در ترازنامه کلیه سرمایه گذاریها را در بر می گیرد به نحو صحیح طبقه بندی شده و بنحو مطلوب افشاء شده است.


شرکتهای فرعی و وابسته :

لیست سرمایه گذاری در شرکتهای فرعی را اخذ کرده و :
الف – استمرار رویه های حسابداری در مورد اینگونه سرمایه گذاریها را مورد بررسی قرار دهید.
ب – آخرین صورتهای مالی شرکتهای وابسته را مورد بررسی قرار دهید.
فصل چهارم

حسابها و اسناد دریافتنی

در بررسی حسابها و اسناد دریافتنی ، حسابرس به منظور اینکه آیا حسابهای مذکور دقیقاً بر طبق اصول پذیرفته شده حسابداری و بر پایه مبانی پایدار تنظیم شده اند یا خیر را مورد ارزشیابی قرار می دهد.
بنابراین حسابرس سعی می کند تا صحت مبالغ ثبت شده ، وضعیت اعتباری مشتری و نهایتاً قابلیت وصول مطالبات از آنها اطمینان حاصل نماید.
علاوه بر آن در طول مدت بررسی، حسابرس باید تلاش کند تا مدارک مهمی در ارتباط با حسابهای مربوطه از جمله سود ناشی از فروش کالاها و یا ارائه خدمات به دست آورد.

اطلاعاتی را که حسابرس در طول بررسی به دست می آورد اغلب حاوی مطالبی راجع به ارتباطات موجود بین فروشنده و مشتریان مؤسسه مورد رسیدگی است.
حسابهای راکد می تواند نشانگر عدم رضایت از کالا ، خدمات ارائه شده یا قیمتها باشد.
گزارش کالاهای برگشت شده ، اظهار نظر پیرامون قیمت کالاها و یا کیفیت آنها می تواند به عنوان سایر موارد مورد توجه قرار گیرد.


مراحل تهیه و ثبت یک فروش اعتباری در چندین حوزه انجام می شود که شامل موارد زیر می باشد :

1- حوزه امور اعتبارات ( فروش نسیه )
2- بخش انبار
3- حوزه حمل و تحویل کالا
4- حوزه مربوط به تهیه صورتحساب
5- حوزه مربوط به حساب های اسناد دریافتی
6- حسابداری فروش

حوزه امور اعتبارات :

چرخه فروش اعتباری از دریافت سفارش مشتری آغاز
می شود. جهت ارائه اعتبار به مشتریها ، نیاز به یک بررسی اولیه احساس می شود.
اگر مشتری حسابی با صاحب کار دایر نموده است ، به منظور اطمینان از عدم فزونی اعتبار دایر شده ، سفارش باید مورد ارزشیابی قرار گیرد.


نخستین عملکرد حوزه حمل کالا تحویل کالاها به مشتری ها میباشد . جهت اطمینان از تحویل کالاها به مشتری مورد نظر ، حوزه حمل کالا باید کالاها را تنها در ازای دستور فروش ، تحویل دهد.
حوزه تهیه صورتحساب:
بر اساس نسخه هایی از سفارش مشتری ، سفارش فروش و بارنامه ، این حوزه سه نسخه از یک صورتحساب فروش تهیه می نماید.


حوزه حسابهای دریافتنی :

پس از دریافت یک نسخه از صورتحساب فروش از بخش تهیه صورتحساب ، سند حسابداری صادر در حسابهای دریافتنی در دفاتر ثبت می گردد.
بسیاری از شرکتها صورتهایی را به صورت ماهانه به مشتریهایشان ارسال می دارند . این روش نه تنها در وصل حسابهای باز مؤثر است بلکه در آزمون صحت دفاتر ثبت حسابهای دریافتنی نیز کمک بسزایی می نماید.


اسناد دریافتنی می توانند قابل انتقال باشند . بنابراین باید در جای امنی با دسترسی محدود، از جمله گاوصندوق مخصوص اعتبارات ، یا صندوق امانات بانک ها نگهداری شوند.
چندین روش کنترل تعیین شده در سیستم حسابهای دریافتنی به شرح زیر می باشد:
1- مجوز مبادلات فعالیتها
2- جداسازی وظایف
3- ثبت صحیح مبادلات
4- دسترسی به دارائیها


روشهایی که حسابرس در بررسی اسناد ناشی از فروشهای تجاری بکار می گیرد، شامل آزمونهای کنترل در آزمون تأیید اعتبار اطلاعات می باشد.
هدف از آزمون کنترل در این زمینه ، این است که حسابرس را تشخیص اجرای روشهای شرکت یاری می نماید.
یکی از بهترین راهها جهت ممانعت از ایجاد چنین مشکلاتی ، استفاده از اسناد شماره دار بعنوان بخشی از ساختار کنترل داخلی است.
یکی از روشهایی که می تواند در پنهان نمودن یک محموله نادرست و یا اجتناب از تهیه صورتحساب و یا انجام روشها و مراحل مربوطه مؤثر باشد ، مکتوم داشتن اطلاعات مربوط به صورتحساب است.


بررسی و رسیدگی توالی عددی صورتحسابها و اوراق اعتباری ، به تنهایی نمی تواند بیانگر این مسئله باشد که کل فروشها و تخفیفهای داده شده صحیح می باشد.

آزمونهای انجام شده توسط حسابرس به منظور تعیین جریان صحیح اطلاعات مربوط به حسابرسی صورت می گیرد.
رویه و طرز عمل یک شرکت باید طوری طراحی شود که اطمینان حاصل شود صورتحساب کل کالاها به مشتری ارائه شده اند.

حسابرس باید دفاتر ثبت حمل کالا را با دفاتر ثبت فروش یا صورتحسابها مطابقت دهد.
آزمون اوراق اعتباری مربوط به کالاهای برگشتی ، جهت اطمینان از صدور اعتبار بر طبق سیاست شرکت صورت می گیرد.
به منظور تعیین صحت حسابهای حذف شده ، حسابرس باید پشتوانه موجود در قسمت بایگانی اعتبارات مشتری را مورد بررسی قرار دهد.

درخواست تأییدیه اسناد دریافتنی و بروات وصولی ، از روشهای کلی پذیرفته شده حسابرسی هستند.
حسابهای دریافتنی می توانند به روش درخواست مثبت ، درخواست منفی و یا ترکیبی از هر دو روش مورد تأیید قرارگیرند.


زمان تأیید حسابها می تواند پایان سال و یا نزدیک پایان سال باشد . انجام این عمل پیش از پایان سال دارای فوایدی خواهد بود.
اگر دفاتر حسابداری شرکت و کنترلهای انجام شده ضعیف فرض شوند، لازم است که حسابرس جهت اطمینان از درستی مانده های دریافتنی ، در پایان سال آنها را مورد بررسی و تأیید قرار دهد.

دامنه انجام روشهای تأییدیه که حسابرس مسئول انجام آن است ، ناشی از عوامل زیر است :

1- ارزشیابی ساختار کنترل داخلی
2- دانسته های حسابرس راجع به نوع مشتری
3- میزان مبلغ و تعداد حسابها

یک کپی از حسابهای انتخاب شده جهت تأیید باید ضمیمه کاربرگ حسابرس شود.
حسابرس باید جهت اطمینان از مطابقت مقادیر موجود در صورتحسابها یا تقاضانامه ها ، آنها را با دفاتر حسابداری مورد مقایسه قرار دهد.

زمانی که صورتحسابها با دفاتر حسابداری مورد مقایشه قرار گرفتند ، حسابرس باید تا زمان تحویل به باجه پست ، آنها را تحت کنترل داشته باشد.
زمانی که از روش تأییدیه منفی استفاده می شود تقاضای مورد نظر غالباً ضمیمه صورتحسابهای دریافتنی ماهانه خواهد بود.
در مورد تقاضاهای تأییدیه مثبت ، حسابرس باید جهت کسب پاسخ از بدهکار تلاش فراوان بنماید.

حسابرس باید از این روش ، حجهت تحقیق بخشیدن به مانده حسابهای مشتریانی که به تقاضانامه های تأییدیه مثبت پاسخ نداده اند ، استفاده نماید.
به منظور مطابقت با اصول کلی پذیرفته شده حسابداری ، حسابهای دریافتنی باید به میزان تخمین زده شده ، در صورتحسابهای مالی منعکس شوند.

حسابرس معمولاً وضعیت اعتبارات اعطاء شده به مشتریان بعد از پایان سال مالی را م ورد بررسی قرار می دهد تا اطمینان حاصل نماید که آیا این اعتبارات تأثیر خاصی در دوره مورد حسابرسی داشته اند یا خیر ؟
حسابرس باید عموماً تمام اسناد دریافتنی واقعی و اسناد دریافتنی شرکتهای وابسته را مورد بررسی قرار دهد.

حسابرس باید سفته ها را با حسابهای مربوط را مورد مطابقت قرار دهد که البته این سفته ها شامل سفته های برگشتی و یا امانی خواهند بود.
حسابرس باید در کاربرگ خویش ، بخشی را جهت شرح اعمال انجام شده در مورد دریافتنی اختصاص دهد.

فصل پنجم
موجودیهای جنسی و قیمت تمام شدهروشهای کنترل داخلی موجودی های جنسی بستگی به عواملی مانند بزرگی و یا کوچکی شرکت ، نوع موجودیها ، مقدار و ارزش آنها دارد.

مدارک مقداری موجود انبار (کارتکس و صورت موجودی ها ) نمی بایست در انبار و تحت نظر انبار دار نگهداری شود.

مدارک انبار در فواصل زمانی معین ( مثلاً ماهی یکبار )می بایست با مدارک حسابداری انبار کنترل و مغایرت استخراج و پی گیری شود.

به منظور تعیین موجودیهای جنسی هر شرکت و تعدیل سوابق انبار ، محاسبه ارزش موجودی ها و استخراج اثرات ریالی کسر و اضافات موجودی های جنسی معمولاً یک برنامه اصولی شمارش موجودی ها سازماندهی می شود.

روش شمارش دائم :
تحت این روش موجودی ها تحت یک برنامه معینی طی دوره مالی شمارش می شود.
روش مقطعی :
این روش معمولاً در مقاطع معین ( مثلاً پایان سال مالی ) مورد استفاده قرار می گیرد که چارچوپ کلی و مراحل انجام این روش ( انبارگردانی در پایان سال ) در صفحات بعد آمده است.
(( جدول زمان بندی کلی مراحل شمارش موجودیها)) توسط کمیته تهیه و مبنای انجام کار هماهنگ کننده قرار می گیرد.
بازوی اجرایی « کمیته » ، « هماهنگ کننده » خواهد بود که مسئول هماهنگی و اجرای تصمیمات اتخــاذ شده توســـط
« کمیته» و همچنین رابط « کمیته » با سایر افراد شرکت کننده در عملیات شمارش است.
اهم وظایف هماهنگ کننده به شرح زیر می باشد:

- تنظیم برنامه عملیات شمارش موجودیها
- آموزش کارکنان ذیربط
- بررسی و پی گیری مغایرات
- تهیه گزارش نتایج عملیات شمارش

پس از تنظیم و تصویب برنامه عملیات شمارش ، هماهنگ کننده باید برنامه انجم کار را به حسابرسان مستقل ارائه دهد و امکانت لازم را جهت نظارت آنان بر عملیات شمارش فراهم نماید.
نکاتی که باید قبلاز شمارش از طرف مسئولین شرکت مورد توجه قرار گیرد:
انتخاب شخصی مسئول بعنوان هماهنگ کننده انبارگردانی . این شخص سرپرستی عملیات شمارش را به عهده خواهد گرفت.

دستورالعمل تهیه شده توسط هماهنگ کننده کاملاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت وجود اشکال و قبل از شروع عملیات شمارش باید با مسئولین شرکت و سازمان حسابرسی تماس حاصل شود.
گروههای شمارش باید با ذکر اسامی قبلاً تعیین و آموزش کافی داده شوند. لازم است به آنان تذکر داده شود تا در حین عملیات اگر به مسئله ای برخورد نمودند باید با هماهنگ کننده موجودی برداری تماس حاصل نمایند.

برای آسانتنر شدن امر شمارش باید برگه های شمارش در دو نسخه تنظیم و از پیش آماده و شماره گذاری شده باشد.
پیش از اجرای موجودی برداری آخرین شماره مدارک ثبت گردش موجودیها مانند برگ صدور کالا ، رسید کالا و غیره به هماهنگ کننده موجودی برداری گزارش گردد.
مشخصات و تعداد ( مقدار ) اجناس موجود در قسمت دریافت کالا به هماهنگ کننده موجودی برداری اطلاع داده شود تا ایجاد بدهی برای شرکت قابل کنترل باشد.
مواردی که باید طی شمارش مورد توجه قرار گیرند
موجودی برداری به وسیله گروههای دو نفری انجام شود . یک فرد عمل شمارش را انجام داده و فرد دیگر ضمن تأیید شمارش آن را ثبت نماید.

چنانچه موجودیهایی بر اساس وزن ثبت می شوند، اطمینان حاصل شود تا وسایل لازم برای توزین موجودیها در دسترس باشد.
برای جلوگیری از دوباره شمارش شدن یا شمارش نشدن پاره ای از موجودیها ، شمارش بایستی به شکل اصولی انجام پذیرد.

امضاء تمام برگه های شمارش و هر گونه اصلاح در آنها به وسیله هر دو گروه شمارش کننده ضروری است .
موجودیهای معیوب ، فاسد ، کم مصرف و غیر استاندارد باید با ذکر مورد در برگه ها ثبت گردد.


اثبات وجود موجودیهای جنسی به شرح زیر می باشد:
1- شواهد عینی
2- لیست انبارگردانی
3- تأییدیه کالای امانی و تأییدیه موجودی نزد دیگران و
تأییدیه از انباردارد ، تأییدیه از مدیران

اثبات مالکیت موجودیهای جنسی به شرح زیر می باشد:

1- فاکتورهای خرید
2- قراردادهای خرید
3- تأییدیه

اثبات ارزش موجودیهای جنسی به شرح زیر می باشد:

مدارک معتبر شامل لیست انبارگردانی تراز استخراجی از کارتهای حسابداری انبار و کارتهای حسابداری انبار

اثبات کامل بودن موجودیهای جنسی به شرح زیر می باشد:

1- کنترلهای داخلی مطلوب
2- مدارک حسابداری
3- اطلاعات مستقل خریدهای انجام شده طی سال توسط تدارکات
فصل ششم

داراییهــای ثابت
تحصیل داریی های ثابت ( اموال ، ماشین آلات و تجهیزات، اثاثه و ابزار و لوازم فنی ) معمولاً مستلزم مصرف وجوه زیادی توسط مؤسسه می باشد.

بخش عمده از مخارج و سرمایه گذاری در اموال ،
ماشین آلات و تجهیزات باید براساس کنترل
بودجه ای صورت گیرد.
خرید داراییهای ثابت باید در قبال اسناد و مدارک کافی که حاوی بهای تمام شده آن باشد صورت گیرد.

رویه های مورد استفاده برای انجام کنترل داخلی بر روی هزینه های مربوط به داراییهایی که در داخل یک مؤسسه تولید می گردد باید روشن و از قبل مشخص باشد.

در مورد داراییهایی که در داخل مؤسسه تولید می گردد باید جزئیات مربوط به قیمت تمام شده دارایی در حساب مستقلی نگهداری گردد و علاوه بر هزینه های مستقیم سهم مناسبی از سه بار هم به آن اختصاص داده شود.
رویه های کنترلی مرتبط با خرید اموال، ماشین آلات و تجهیزات و اثاثه و ابزار تا اندازهای مشابه رویه های کنترلی مربوط به موجودی کالا است.

بهر حال اهمیت ریالی مخارج سرمایه ای تفاوتهایی با موجودیهای کالا دارد که عمده ترین آن به شرح زیر میباشد

1- خریدهای مربوط به اموال ، ماشین آلات و تجهیزات و سایر دارایی های ثابت بر مبنای کنترل بودجه ای صورت می گیرد ، و بودجه سرمایه ای معمولاً توسط هیئت مدیره شرکت قبلاً به تصویب می رسد.
بنابراین برای خرید دارایی های ثابت در مقایسه با خرید کالا به اختیارات وسیع تری نیاز هست.

2- بر اساس تصویب هیئت مدیره یا آیین نامه معماملات شرکت نحوه خرید دارائیی های ثابت مشخص می گردد. به عبارت دیگر مدیران اجرایی در مورد خرید دارایی های ثابت باید از رویه خاص از قبل از تعیین شده پیروی نمایند.

تأمین مالی برای خرید دارائی های ثابت اغلب از طریق تسهیلات بانکی و یا اسناد پرداختنی بلند مدت تأمین میگردد.

رویه های کنترلی در ارتباط با اموال ، ماشین آلات و تجهیزات به شرح زیر می باشد:

1- تصویب معاملات و فعالیت ها
2- تفکیک وظایف
3- ثبت صحیح معاملات ( کفایت مدارک مثبته و ثبتهای صحیح )
4- دسترسی به دارایی ها
5- کنترلهای مستقل روی عملکرد

معمولاً رسیدگی به حسابهای دارایی های ثابت روی رسیدگی آزمون تغییرات انجام شده در مانده های این حسابها در طی دروه مورد رسیدگی متمرکز می شود.
آزمونهای حسابرسی در رابطه با افزایش در حسابهای داراییهایی ثابت در قسمت های زیرین مورد بحث قرار گرفته است.

حسابرس همچنین باید مطمئن گردد که داراییهای مستهلک شده و یا به علت فرسودگی از رده خارج شده طبق رویه شرکت صورت گرفته .
آیا داراییهای ثابت بعلت تغییر در ماهیت عملیات شرکت غیر قابل استفاده شده ، از سرفصل حسابی که قبلاً در آن به ثبت رسیده خارج شده و در حساب جداگانه ای مانند حساب ماشین آلات و تجهیزات از کار افتاده به ارزش بازیافتنی ثبت شده اند؟ حسابرس رسیدگی به حسابهای داراییهای ثابت را با ارزیابی کنترلهای داخلی شروع می کند.

حسابرس می بایست اطمینان حاصل نماید که هزینه های جزئی تعمیراتی دارایی های ثابت به حساب هزینه جاری منظور می گردد و در عوض هزینه های تعمیرات اساسی که در برگیرنده افزایش عمر مفید دارایی های ثابت یا باعث افزایش تولید می گردد ، حساب دارایی ثابت منظور می گردد.

حسابرس معمولاً خلاصه ای از مانده های آغاز و پایان دوره حسابهای مربوط به داراییهای ثابت و استهلاک انباشته مربوطه و تغییرات آن طی سال مورد گزارش را از صاحبکار اخذ می کند.

اقلام دریافتی باید به شرح ذیل توسط حسابرس ردیابی گردد:

تأیید مانده های آغاز دوره با کاربرگهای حسابرسی سال قبل موجود در پرونده حسابرسی .
ثبت ریز اقلام اضافات دارایی های ثابت و یا کاهش در داراییهای ثابت در کاربرگهای حسابرسی مقایسه نرخهای استهلاک محاسبه شده در دوره مورد رسیدگی با جدول محاسبه استهلاک ، شرح یا دوران ضمیمه صورتهای مالی رسیدگی به مانده های حسابهای دفتر کل مدربوط به داراییهای ثابت در پایان دوره مالی.

لازم است حسابرس در یک صورت تطبیق از مغایرتهای بین مانده های ارائه شده برای مقاصد داخلی و یا مقاصد مالیاتی در رابطه با دارایی های ثابت ، استهلاک انباشته، هزینه استهلاک سال جاری ، سود و زیان دارایی های ثابت فروش رفته یا از رده خارج شده ، را تهیه نماید.

اثبات وجود و مالکیت دارایی های ثابت

اگر چه مشاهده یک دارایی وجود آن را در محل مؤسسه اثبات می کند، اما برای اثبات مالکیت قانونی کفایت نمی کند.

برای اثبات مالکیت قانونی یک دارایی، حسابرس باید مدارک خرید دارایی شامل سند مالکیت ، فاکتور فروش و یا قرارداد مربوط به خرید وساخت آن را رسیدگی کند.

مانده های حساب دارایی های ثابت ( اموال، ماشین آلات و تجهیزات ) ممکن است به دلایلی همچون خرید ، فروش ، واگذاری یا انتقال داراییها و یا ترکیبی از این عوامل تغییر کند.
گاهی ممکن است یک واحد تجاری افزایش مربوط به داراییهای ثابت را در مؤسسه خود تولید کند.

هزینه های تولید این داراییها شامل مواد مستقیم ،
دستمزد مستقیم و سهم مناسب و قابل قبول از سهام کارخانه می باشد.
اهداف حسابرسی از آزمون دارایی های ثابت احداث شده بوسیله واحد تجاری ، مشابه اهداف رسیدگی به دارایی های ثابت خریداری شده می باشد .

در رسیدگی به داراییهای ساخته شده در مؤسسه موارد زیر مورد توجه قرار می گیرد:
1- رسیدگی به فاکتورهای اقلام خریداری شده.
2- رسیدگی به ثبت های مربوط به هزینه های دستمزد مستقیم.
3- رسیدگی به تناسب و صحت سربار منظور شده به حساب دارایی.
4- مشاهده اقلام عمده داراییهای احداث شده طی دوره .

حسابرس باید رویه های مورد عمل شرکت در رابطه با هر یک از موارد ذکر شده را رسیدگی و کفایت مدارک و مستندات نسبت به کاهش های عمده را اثبات کند.
به منظور رسیدگی به دارایی های ثابت واگذار شده ، حسابرس معمولاً از آزمونهای زیر استفاده می کند.

1- اطمینان نسبت به تصویب واگذاری دارایی توسط مراجع ذیصلاح مؤسسه.
2- اثبات صحت فرآیند معاملات از طریق مراجعه به مدارک مثبته .

اگر کنترلهای واحد تجاری برای واگذاری دارایی ناکافی
باشد ، ممکن است مانده حساب دارایی های ثابت ثبت شده در دفاتر با مانده واقعی آن بعلت هیچگونه ثبتی یا دارایی واگذار شده در دفاتر صورت نگرفته باشد ،
اختلاف داشته باشد.

هزینه های اساسی دارایی های ثابت
هزینه های مشخصی که عمر مفید اموال ، ماشین آلات
و تجهیزات را بالا می برند یا اینکه ظرفیت تولیدی
و یا کیفیت محصولات تولیدی را افزایش می دهند را
هزینه های اساسی می نامند و در واقع این هزینه ها
مخارج سرمایه ای نامیده می شوند.

تغییرات در استهــلاک انباشته
مانده حسابهای استهلاک انباشته اموال ، ماشین آلات و تجهیزات بابت فروش ، معاوضــه و یا انتقال نیز تغییــر می کند.
حسابرس باید اطمینان حاصل نماید که استهلاک مربوط به داراییهای واگذار شده در تاریخ واگذاری ثبت و سپس از دفاتر حذف گردیده اند.

رویه های قابل قبول مختلفی برای محاسبه استهلاک اموال ، ماشین آلات و تجهیزات وجود دارند. انتخاب هر یک از رویه ها به آئین نامه داخلی مؤسسه و یا تصمیمات مدیریت مؤسسه بستگی دارد.

حسابرس باید نسبت به منطقی بودن و کاربرد یکنواخت روشهای محاسبه و استهلاک اطمینان حاصل نماید.
در موارد معینی جدول محاسبه و استهلاک توسط صاحبکار تهیه و نگهداری می شود و در سالهای بعد اصلاح می گردد. ا ین جدول وسیله مناسبی برای محاسبه استهلاک در نظر گرفته شده برای یکسال مالی است.

فصل هفتم
بستانکاران و سایر اقلام بدهی
( حسابها و اسناد پرداختی )
بدهی های جاری
در فصول گذشته رسیدگی های حسابرسی داراییها ( داراییهای جاری و داراییهای ثابت و سایر داراییها ) شرح داده شده اند.

اگر فرض کنیم که این تمایل وجود دارد که داراییها توسط صاحبان مؤسسه بیشتر از واقع گزارش شوند، لذا
حسابرس افشای هرگونه ارائه پیش از واقع ، آنها
را مورد توجه قرار می دهد.

حسابرس در رسیدگی به بدهی ها باید درصدد افشای هرگونه کمتر از واقع نشان دادن و یا از قلم افتادن بدهی ها باشد.
ارزشیابی صحیح بدهیهای ثبت شده برای حسابرس دشوار نیست. اما کشف یک بدهی کمتر از واقع ارائه شده یا ثبت نشده اغلب دشوار است.

حسابهای پرداختی و هزینه های پرداختنی

حسابهای پرداختنی و هزینه های تحقق یافته و پرداخت نشده ( تحمل یافته ) از اقلام بدهیهای جاری یک واحد تجاری می باشد.

حسابهای پرداختنی معمولاً زمانی که یک مؤسسه مواد اولیه ، کالا و یا سایر اقلام مورد نیاز خود را از فروشندگان به نسیه خریداری می نماید، ایجاد می شوند.

کنترل داخلی حسابهای پرداختنی

ساختار کنترل داخلی حسابهای پرداختنی با ساختار کنترل داخلی پرداختهای نقدی با ساختار کنترل داخلی خرید
( طرف حسابهای پرداختنی ) ارتباط مستقیم دارد.

آزمون های کنترلهای داخلی خرید

روشهایی که برای آزمون خرید مورد استفاده حسابرس قرار می گیرد ، معمولاً شامل آزمون روزنامه خرید ، دفتر ثبت فاکتورها و یا دفتر ثبت اسناد وارده می باشد.

حسابرسی حسابهای پرداختنی

حسابرس باید توجه خاصی را نسبت به این حسابها مبذول دارد . حسابرس باید مبالغ ثبت شده را آزمون نماید تا نسبت به ارائه مطلوب آنها اطمینان حاصل کند.

عدم ثبت کامل بدهیها ممکن است ناشی از غفلت باشد ، یا اینکه بعنوان یک تلاش آگاهانه از سوی صاحبکار و یا حسابدار مؤسسه جهت ارائه غیر واقع و یا گمراه کننده صورتهای مالی تعبیر شود که اصطلاحاً به آنها « تحریف حقایق » یا « پوشاندن ضعف ها » گویند.

تعدادی از شرکتها ممکن است به خاطر ماهیتشان تا حدی محافظه کار باشند . در این وضعیت باید توجه داشت که این واحدها ، بدهیهای خود را پیش از آنچه واقعیت دارد نمایش می دهند.
رویه های مورد عمل حسابرسان برای رسیدگی به حسابهای پرداختنی تجاری از طریق ارزیابی کارآیی کنترلهای داخلی واحد تجاری مشخص می شود.

ممکن است حسابرس به این نتیجه برسد که فاکتورهای وارده ( خریدها ) فوراً به نحوه صحیحی در دفاتر حسابداری ثبت شوند.

در این حالت حسابرسی می تواند به طور موجه ای تصمیم گیری نماید که محدوده مورد رسیدگی خود را برای اقلام ثبت نشده کاهش دهد.

اما ممکن است حسابرس دریابد که (1) فاکتورهای خرید به طور کامل در دفاتر ثبت نشده اند ، (2) فاکتورها به طور منظم بین قسمتها انتقال می یابند.

3- سایر رویه ها در رابطه با این فرض که بستانکاران واحد تجاری هر مقدار بدهی پرداخت نشده خود را در اسرع وقت یا با تأخیر پی گیری میکنند.

در هریک از وضعیت های ذکر شده ، حسابرس باید آزمونهای وسیعی را برای بدهیهای ثبت نشده اجرا نماید.

این بحث در ارتباط با رسیدگیهای حسابرسی حسابهای پرداختنی تجاری است و شامل چهار بخش است
(1) تراز مانده حسابهای پرداختنی ، (2) صورتحسابهای فروشندگان (3) بررسی پیرامون بدهیهای ثبت نشده و (4) رویه های تحلیلی می باشد.

تراز آزمایشی حسابهای پرداختنی ( تراز مانده حسابها )
حسابرس معمولاً رسیدگی به حسابهای پرداختنی را با اخذ مانده حسابهای پرداختنی تجاری در تاریخ ترازنامه از صاحبکار شروع می کند.
محتوای حسابهای پرداختنی از یک مشتری به مشتری دیگر با یکدیگر اختلاف دارد.
حسابرس باید صحت محاسبات مانده دفتر معین حسابهای پرداختنی را کنترل و جمع آن را با جمع حساب آن در دفتر کل مطابقت دهد.
حسابرس همچنین باید عناصر تراز مانده حسابهای پرداختنی را برای اقلامی که احتمالاً بعنوان حسابهای پرداختنی تجاری طبقه بندی شده اند را مورد بررسی قرار دهد.

حسابرس باید ماندهحسابهای پرداختی را که سررسید آن گذشته است را مورد توجه قرار دهد.
صورتحساب های مشتریان
رسیدگی به حسابهای پرداختنی تجاری معمولاً شامل تطبیق صورتحسابهای انتخاب شده مشتریان با تراز مانده حسابهای پرداختنی است.
گاهی حسابرس مستقیماً تأییدیه حسابهای پرداختنی را از فروشندگان دریافت می کند.
وقتی که حسابرس صورتحسابهای دریافتی از صاحبکار را رسیدگی می کند ، باید احتمال دستکاری آنها توسط پرسنل صاحبکار در نظر داشته باشد.
حسابرس باید هرگونه اختلاف قابل توجه بین مانده حسابهای پرداختنی و صورتحسابهای فروشندگان را مورد توجه قرار دهد.تحقیق و بررسی پیرامون بدهیهای ثبت نشده یکی از بهترین امور در حسابرسی بدهیها آن است که مبالغ با اهمیت تحقق یافته ای وجود دارند که در دفاتر به ثبت نرسیده اند. حسابرس در طول حسابرسی باید یک جدول از هرگونه بدهیهای ثبت نشده را تهیه و در کاربرگهای حسابرسی درج نماید.
اگر صرفاً تعداد کمی حسابهای عمده سررسید گذشته وجود دارند، دلیل آن ممکن است ناشی از این باشد که مشکوک بوده و جای بحث دارند.

رویه های تحلیلی
به عنوان روشهای کلی برای ارزیابی بدهیهای ثبت نشده ، حسابرس می تواند رویه های تحلیلی را برای حسابهای پرداختنی ثبت شده اجرا نماید.
مبالغ و نرخهای بهره یا سود در ارتباط با :
1- مانده حسابهای پرداختنی سال جاری
2- نسبت حسابهای پرداختنی به خریدها و نسبت حسابهای پرداختنی به مجموع بدهیها مورد رسیدگی قرار گیرد.
هزینه های تحقق یافته ( هزینه های پرداختی )
این دسته از بدهیها مربوط به طلبکارانی است که جنبه خرید کالا و یا خدمت ندارد و اغلب موارد نیز صورتحسابی برای این نوع هزینه ها از بستانکاران دریافت نمی گردد.
این نوع بدهیها بر اساس منابع اطلاعاتی موجود در واحد تجاری و در فواصل زمانی معین و خصوصاً در آخر سال مالی در حسابها ثبت می شوند.
رسیدگی به هزینه های پرداختنی در دو طبقه عمده مورد ازمون قرار می گیرد که عبارتند از :
1- ازمون معقول بودن هزینه های ثبت شده
2- تعیین اینکه آیا کلیظ هزینه های تحمل شده در دفاتر به ثبت رسیده اند.
حسابرس ممکن است نشانه هایی از وجود هزینه های پرداختنی در هر مرحله از رسیدگی خود به دست آورد. برای مثال گرفتن مجوز ممکن است تعهدی را برای حق الامتیاز ایجاد نماید.
حسابرس در نهایت باید قادر باشد نظرات خود را در مورد بدهی حاصل از مالیات صاحبکار اعلام دارد.
سود و کارمزد پرداختنی
سود و کارمزد پرداختنی معمولاً حاصل از اسناد پرداختنی ، اوراق قرضه یا اوراق مشارکت و بالاخره نسبت به مانده تسهیلات بانکی می باشد.
اسناد پرداختنی
اهداف حسابرس در رسیدگی به اسناد پرداختنی این است که اطمینان حاصل نماید که آیا مانده این حساب به نحو مطلوبی در تاریخ ترازنامه منعکس شده است یا خیر ؟
فصل هشتم
دیون با کارمزد و بدهی احتمالی
دیون با کارمزد
در اغلب موارد، هیئت مدیره اخذ بدهی و شرح کارمزد متعلقه و دوره زمانی بدهی تا زمان پرداخت را تصویب می نماید.
یک ساختار کنترل داخلی برای تعهدات سود و کارمزد (بهره) باید واحد تجاری را برای داشتن وجوه نقد کافی جهت ایفای تعهدات خود در سررسید یاری نماید.
بدهی احتمالی
عبارتست از آن دسته بدهی ها که وقوع یا عدم وقوع آن بستگی به عمل و یا تصمیم گیری در آ ینده باشد . به زبان ذدیگر تحقق بدهی های احتمالی در تاریخ ترازنامه محرز نمی باشد.
چگونگی دسترسی به اطلاعات مربوط به بدهی های احتمالی
معمولاً شرکت اطلاعات مربوط به بدهی احتمالی و تعهدات خود را در یادداشتهای ضمیمه صورتهای مالی افشاء میکند.

حسابرس از شرکت درخواست می نماید تا برای وکیل یا مشاور حقوقی شرکت فرم درخواست تأیید مخصوص ارسال نماید.

فصل نهم
حقوق صاحبان سهام
مبانی کنترل داخلی حقوق صاحبان سهام
1- سرمایه
موارد کنترل سرمایه بعنوان مهمترین بخش حقوق صاحبان سهم در قانون تجارت تعیین شده است.
ضمناً هیئت مدیره باید یک بانک یا مؤسسه مالی اعتباری را جهت صدور اوراق قرضه ( اوراق مشارکت ) بعنوان امین و یا تضمین کننده را انتخاب و تصویب نماید.

همانطوری که در قانون تجارت تصریح شده برگه سهام شرکت می بایست به امضاء دو نفر که به موجب مقررات اساسنامه تعیین شده باشند برسد علاوه بر این نقل و انتقال سهام الزماً می بایست در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد.
حسابرسی باید با مطالعه مصوبات مجامع عمومی و صورت جلسه هیئت مدیره اطمینان حاصل نماید.
اولاً هر گونه تغییر در سرمایه در چارچوب مقررات قانون تجارت و با رعایت اساسنامه بوده و ثانیاً در موقع اقدام برای تغییر سرمایه حقوق صاحبان سهام به میزان یکنواخت مراعات شده باشد.

اندوخته و تقسیم سود
تقسیم هرگونه اندوخته صرفاً با اتکاء مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام مقدور است علاوه بر این تقسیم اندوخته قانونی ممنوع می باشد.
در صورتیکه شرکتی سود قابل تقسیم داشته باشد حداقل 10 درصد از سود ویژه سال می بایست بین صاحبان سهام تقسیم شود.
سود سهام سهامدارن حداکثر ظرف مدت 8 ماه از تاریخ تصویب می بایست در وجه آنها پرداخت شود.

فصل دهم
رسیدگی تفصلی به اقلام درآمد و هزینه
کنترلهای داخلی درآمد و هزینه
درآمد و هزینه مؤسسات مختلف را می توان تحت سرفصلهای کلی زیر طبقه بندی کرد:
1- فروش و یا درآمد ( شامل درآمد سرمایه گذاری ، فروش ، دارایی )
2- موارد مصرفی ( خرید )
3- دستمزد
4- سربار ( تولیدی و اداری )

فروش
سیستم کنترل داخلی باید به نحوی طراحی گردد تا تمامی فروشها در دفاتر انعکاس یابد.
کلیه فروشها به بهای تصویب شده یا مناسبترین قیمت انجام شود. برای این منظور لازم است که قیمت ها از پیش توسط مقامات مسئول شرکت تعیین و تثبیت شد.

در آمد عملیاتی حاصل از فروش کالا فقط در صورت تحقق شرایط زیرشناسایی شود.
واحد فروشنده مزایا و مخاطرات مالکیت کالای مورد معامله از فروشنده و خریدار منتقل شده باشد.
واحد مربوطه هیچگونه دخالتی در مدیریت مستمر در حدی که معمولاً همراه با مالکیت است یا کنترل مؤثری نسبت به کالای فروش رفته اعمال نکند.

هزینه هایی که در ارتباط با کالای فروش رفته واقع شده یا می شود، گونه اتکاءپذیر قابل اندازه گیری است.
فروش نسیه صرفاً به مشتریانی که اعتبار آنها تأیید شده باشد انجام پذیرد و در هر مرحله فروش حد اعتبار مشتریان مورد بازنگری قرار گیرد.
خرید
وظایف صدور دستور یا اجازه ، خرید ، انجام عمل خرید ، دریافت کالا ، پرداخت وجه مربوطه و بالاخره ثبت معاملات مربوطه باید از یکدیگر تفکیک گردیده و حتی المقدور توسط افراد یا ادارات جداگانه و مستقل از یکدیگر انجام شود.

انجام عملیات خرید ( خصوصاً ) باید توسط کسانی غیر از درخواست کنندگان کالا و متصدیان پرداخت و ثبت اسناد صورت گیرد و چنانچه وسعت دستگاه ایجاب کند اداره ویژه ای مأمور این کار باشد.

تعداد و کیفیت کالای خریداری در بدو ورود به شرکت میبایست مورد بازرسی قرار گیرد.
پرداخت وجه بابت خرید کالا باید در مقابل دریافت کالا به مقدار و کیفیت سفارش انجام گیرد.

حقوق و دستمزد
هدفهای کلی که از برقرار هر سیستم کنترل داخلی در مورد حقوق و دستمزد مورد توجه است به طور خلاصه آن است که از موارد زیر اطمینان حاصل شود.
کسانی که حقوق یا دستمزد دریافت می دارند واقعاً در استخدام دستگاه بوده و ضمناً اسامی کلیه حقوق بگیران در لیستها منظور می شود.
حقوق یا دستمزدی که پرداخت می شود در مقابل کار انجام شده پرداخت می گردد و یا در ازاء ایام مرخصی یا بیماری کارکنان واقعاً به آنها تعلق می گیرد.
روشهایی که برای برقراری یک سیستم کنترل داخلی مطلوب با توجه به هدفهای کلی فوق ممکن است پیشنهاد شود و برای همه دستگاهها لزوماً یکسان نخواهد بود و بر حسب وسعت دستگاه و تعداد کارکنان آن وعوامل دیگری از قبیل نحوه پرداخت دستمزدها و غیره متفاوت خواهد بود.
هر یک از کارکنان باید از خالص حقوق یا دستمزد خود و نحوه محاسبه آن آگاه شوند . در مواردی که حقوق و دستمزد نقداً پرداخت می شود بهتر است این اطلاعات قبل از پرداخت به کارکنان داده شود.

سربار
در ارتباط با هزینه های سربار اصول عمومی زیر را بعنوان
مبانی تحقق هزینه باید در نظر گرفت :

1- اصل کلی ارتباط علت و معلولی
2- اصل کلی سرشکن کردن منطقی و سیستماتیکی هزینه ها
3- اصل کلی تسریع در شناخت هزینه ها

رسیدگی اثباتی در مورد هر یک از شاخص های عملیاتی
رسیدگی هر یک از سرفصلها با توجه به ماهیت ارقام از دو جهت انجام می شود.
الف- تفکیک از نظر زمانی
ب – تفکیک از نظر گروهها

تفکیک از نظر زمانی همان نمودار چند ضلعی است که روند فعالیت های فروش و ... را طی زمان نشان می دهد و موارد عادی و غیر عادی از آن استخراج می گردد.
تفکیک از نظر گروهها که این موضوع ، را برای انواع محصول نشان داد .
تا نوسانات عادی و غیر عادی طی ماههای مختلف مشخص شود.

فصل یازدهم
گزارش حسابرسی
1- عنوان گزارش
عنوان گزارش حسابرسی اولین بخش هر گزارش حسابرسی است بدین معنی که گزارش حسابرسی برروی کاغذ آرمدار موسسه حسابرسی تایپ و در اولین سطر آن قید می گردد.
2- نام شرکت
نام شرکت مورد رسیدگی (صاحبکار) در سطر دوم گزارش حسابرسی درج می گردد: باید توجه داشت که در گزارش حسابرسی نام کامل صاحبکار بر طبق اساسنامه قید می گردد و از ذکر نامهای مختصر و رایج خودداری می شود .
3- بند حدود رسیدگی
در اولین بند گزارش حسابرسی حسابرس موارد زیر را روشن می نماید :
الف : مشخصات مدارکی که مورد رسیدگی حسابرس قرار گرفته
ب:تاکید بر مسئولیت کسانی که صورتهای مالی را تهیه کرده اند ( یا به مسئولیت آنها تهیه شده است )
ج : تصریح مسئولیت حسابرس در مورد مدارک رسیدگی شده
د: بیان مواردی که حسابرس در رسیدگی با محدودیت مواجه بوده است
ه : توضیح معیار های رسیدگی

برگرفته از جزوه وحید بحرینی(vbahrinei.blogfa.com)

25 مهر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی 0
ارسال نظر
نرم افزار حسابداری فراپیام
تماس با سید مصطفی هاشمی
تخفیف شب یلدا کاناز اسپید
مجوز نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز
فیلم آموزش مالیات بر حقوق
کانال کاناز اسپید در آپارات
سال 1396- سال اقتصاد مقاومتی-اشتغال
کانال تلگرام کاناز اسپید
افزونه اکسل اعتبارسنجی همه کاره برای حسابداران
فروشگاه محصولات آموزش حسابداری
پلیس فتا