کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده در 353 نکته نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
آموزش حسابداری مالیات بر ارزش افزوده توسط سایت کاناز اسپید تهیه شده است. قانون مالیات بر ارزش ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یکی از موارد مهم و پیچیده در رشته حسابداری ...
فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات بر‌حقوق با نرم افزار( با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...
کتاب حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده و آموزش آن با نرم افزارهای حسابداری به آموزش حسابداری ...
سایت کاناز اسپید اقدام به تهیه نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کرده است. ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ذخیره شماره های ...
سایت کاناز فیلم‌آموزش نحوه ارسال معاملات فصلی(آموزش معاملات فصلی) موضوع ماده 169 قانون مالیات ...
افزونه(Add-In) تبدیل تاریخ کاناز برای اکسل یکی دیگر از سری نرم افزارهای کاربردی سایت کاناز ...
نرم افزار متااستاک جهت انجام تحلیل تکنیکال بورس و همچنین سهام استفاده می شود. می توان گفت نرم ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد ﮐﺎﻧﺎﺯ نرم افزاری جامع و کامل می باشد که در عین سادگی، کارایی آن بالاست ...
سایت کاناز اسپید اقدام به تهیه فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز را تهیه و آماده ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت  نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز) نسخه ...
نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان ابزاری قدرتمند برای استخراج آدرس ایمیل ها و شماره ...

گروه تلگرامی آکادمی مالیاتی

نکات صوتی مالی و مالیاتی

نکته صوتی مالیاتی اول
نکته صوتی مالیاتی دوم
نکته صوتی مالیاتی سوم
نکته صوتی مالیاتی چهارم
نکته صوتی مالیاتی پنجم
نکته صوتی مالیاتی ششم
نکته صوتی مالیاتی هفتم
نکته صوتی مالیاتی هشتم
نکته صوتی مالیاتی نهم
نکته صوتی مالیاتی دهم
نکته صوتی مالیاتی یازدهم
نکته صوتی مالیاتی دوازدهم
نکته صوتی مالیاتی سیزدهم
نکته صوتی مالیاتی چهاردهم
نکته صوتی مالیاتی پانزدهم
نکته صوتی مالیاتی شانزدهم
نکته صوتی مالیاتی هفدهم
نکته صوتی مالیاتی هجدهم
نکته صوتی مالیاتی نوزدهم
نکته صوتی مالیاتی بیستم
نکته صوتی مالیاتی بیست و یکم
نکته صوتی مالیاتی بیست و دوم
نکته صوتی مالیاتی بیست و سوم
نکته صوتی مالیاتی بیست و چهارم
نکته صوتی مالیاتی بیست و پنجم
نکته صوتی مالیاتی بیست و ششم

نحوه گشایش اعتبارات اسنادی(LC) و نکات آن به زبان ساده

نحوه گشایش اعتبارات اسنادی(LC) و نکات آن به زبان ساده

- نحوۀ گشایش اعتبار اسنادی
بانک پس از اطمینان از کامل بودن مدارک و وصول پیش پرداخت و سایر هزینه های بانکی یک شماره 8 رقمی به اعتبار اسنادی اختصاص و متن اعتبار اسنادی (L/C Text) را در فرمت سوئیفت (SWIFT) معمولاًبرای بانک ابلاغ کننده (ADVISTING BANK) ارسال و بانک مزبور پس از حصول اطمینان از اصالت اعتبار اسنادی نسبت به ابلاغ آن به ذی نفع اعتبار اسنادی اقدام می نماید.
سوئیفت نسبت به تلکس یا تلگراف یا پست برای ارسال پیام های بانکی از جمله اعتبار اسنادی مطمئن تر- ارزان تر و سریعتر می باشد لیکن از نقطه نظر اعتبار اسنادی از این مزیت مهم هم برخوردار است که کلاسه بندی (کُدبندی) شده می باشد و نکات اصلی هر فقره اعتبار اسنادی کد مخصوص مشترک جهانی را دارد به نمونه مندرج در آخر همین فصل مراجعه نمائید. برای مثال چنانچه بخواهیم به بینیم اعتبار اسنادی توسط بانک ابلاغ کننده باید تأیید بشود یا خیر به کد مربوطه کُد 49 مراجعه می نمائیم و دیگر نیازی نیست کل متن اعتبار اسنادی خوانده شود. همان طور که بیان شد این کُدبندی جهانی است و اختصاص به بانک های کشور ما ندارد بعلاوه در این سیستم هر شعبه بانکی دارای یک سوئیفت کُد است و هر پیامی کُد مخصوص خود را دارد که با مراجعه به نوع پیام (MT (MESSAGE TYPE مشخص می گردد مثلاً MT:700 اختصاص به گشایش اعتبار اسنادی دارد یا مثلاً MT:760 اختصاص به صدور ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 20 شهریور 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

آموزش حسابداری مالیات حق الوکاله به زبان ساده

آموزش حسابداری مالیات حق الوکاله به زبان ساده

در این مبحث از سایت کاناز به آموزش حسابداری  مالیات حق الوکاله موضوع ماده 103 قانون مالیات های مستقیم می پردازم و در انتها ثبت های حسابداری مالیات حق الوکاله را توضیح می دهم.

 

مالیات حق الوکاله موضوع ماده 103 قانون مالیات های مستقیم است. توجه کنید طبق مفاد ماده 103 ق. م م دو نوع مالیات حق الوکاله داریم :

1- مالیات حق الوکاله دعاوی که در مراجع قضایی ( دادگاه ها ) مطرح میشود.

2- مالیات حق الوکاله دعاوی که در مراجع غیر قضایی ( مثلا هیئت های مالیاتی، شهرداری و ... ) مطرح میشود. اکنون به محاسبه این دو نوع مالیات حق الوکاله می پردازیم.

1- مالیات حق الوکاله دعاوی مراجع قضایی

 

طبق ماده 103 قانون مالیات های مستقیم و وکلای دادگستری که در محاکم قضایی ( دادگاه ها) وکالت میکنند مکلفند 5% از رقم ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 26 مرداد 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

بزرگراه اطلاعات مالیاتی

بزرگراه اطلاعات مالیاتی

در این بخش از سایت کاناز به آموزش چند نکته مهم از قانون مالیات های مستقیم اشاره می کنم. این نکات از مواد مختلف گردآوری شده است.

نکته اول: مطابق تبصره ماده 97 ق.م.م، دآمد شرکت­های مدنی (اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمد ناشی از فعالبت های مضاربه در صورتی که عامل (مضارب) یا صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد تابع مقررات فصل مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.

نکته دوم: مطابق ماده 100 ق.م.م مودیان فصل مالیات بر درآمد مشاغل اضهارنامه مالیاتی به فعالیت های شغلی خود در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا بریا هر محل جداگانه طبق نمونه ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امورمالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 ق.م.م پرداخت می­نماید.

نکته سوم: مطابق تبصره ماده 9 ق.م.م، درآمد شرکت­های مدنی ( اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمد ناشی از فعالیت های مضاربه در صورتی که عامل( مضارب) یا صاحب سرمایه شخص ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 23 مرداد 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

نقد و بررسی تقبل زیان انباشته توسط سهامداران و یا از محل جاری شرکاء

نقد و بررسی تقبل زیان انباشته توسط سهامداران و یا از محل جاری شرکاء

در این مطلب به تقبل زیان انباشته توسط سهامداران و یا از محل جاری شرکاء و ابطال رای شورای عالی مالیاتی توسط دیوان عدالت اداری توسط اساتید مالیاتی پرداخته شده است. جهت مشاهده متن کامل رای دیوان به این لینک مراجعه کنید.

 

نظر اول:

در این یکی دو روز اخیر رای دیوان عدالت اداری در خصوص عدم تعلق مالیات به زیان انباشته منتقل شده به حساب سهامداران (تقبل زیان توسط سهامداران!!!!)در محافل حسابداری در حال گسترش است. ظاهرا این کار چنان شایع شده که تبدیل به رویه گردیده و کار به وزارت دارائی و دیوان عدالت کشیده است.!! طبق قانون تجارت در شرکتهای سهامی حذف زیان انباشته یا از طریق سود سالهای بعد و یا از طریق تعدیل سرمایه امکان پذیر است و مجوز قانونی برای جابجائی زیان از طریق حساب جاری سهامداران یا هر حساب دیگری وجود ندارد. هرگونه تعدیل سرمایه نیز نیازمند گزارش توجیهی هیئت مدیره ، گزارش بازرس قانونی و مصوبه مجمع عمومی فوق العاده است. طبق قانون تجارت سود قابل تقسیم است ولیکن زیان قابل تقسیم نیست و زیان از سود سالهای بعد قابل کسر است.(به تعریف سود قابل تقسیم در قانون تجارت مراجعه شود) بنابراین مجامع اختیار تقسیم سود دارند نه تقسیم زیان و انتقال زیان به حساب سهامداران تحت عنوان فداکارانه تقبل زیان توسط سهامداران!!! فاقد محمل قانونی است. قابل پرسش است که چرا سهامداران عزیز علاقه مند تقبل زیان انباشته هستند ولی علاقمند تقبل بدهی بانکی یا تقبل مالیات عملکرد نیستند؟!! علت روشن است ، انتقال زیان انباشته به حساب سهامداران برای تحریف بنیادی صورتهای مالی و dress کردن آن صورت میگیرد، این عمل یک تحریف عادی همانند تحریف یک سرفصل در ترازنامه نیست بلکه تحریف محتوی کلی صورتهای مالی است چرا که وجود زیان انباشته می تواند نشانه وجود مشکلات و گرفتاریهای زیادی در شرکت باشد همانند " وجود سوء جریان ، بی کفایتی مدیران، عدم کارائی عملیات ، عدم بهره برداری مناسب از منابع ، عدم دسترسی به منابع مالی کافی و ......." که با حذف زیان انباشته تمام این نشانه تا حد زیادی حداقل از چشم خواننده معمولی صورتهای ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 5 مرداد 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 1

فایل اکسل صورت و درآمد هزینه مودیان گروه دوم و سوم

فایل اکسل صورت و درآمد هزینه مودیان گروه دوم و سوم 

سایت کاناز اسپید برای این ساعت فایل اکسل صورت و درآمد هزینه مودیان گروه دوم و سوم را تهیه کرده است. همانطور که می دانید با اجرایی شدن قانون جدید مالیات های مستقیم از ابتدای 1395 مشاغل به 3 گروه تقسیم بندی شدند.

1- مشاغل گروه اول

2- مشاغل گروه دوم

3- مشاغل گروه سوم

که مشاغل گروه اول ملزم به ارائه دفاتر روزنامه و کل هستند و می بایست طبق استانداردهای حسابداری دفاتر روزنامه و کل تحریر کنند اما مشاغل گروه دوم و سوم نیازی به پلمپ دفاتر ندارند و فقط کافیست صورت درآمد و هزینه سالانه خود را به اداره مالیاتی ارائه کنند.

اگر شما هم جزو مشاغل هستید جهت اطلاع از گروه خود می توانید به آدرس زیر در سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و با وارد کردن اطلاعات درخواستی ، سیستم گروه شما را مشخص می کند.

 

http://e1.tax.gov.ir/pages/action/GroupSelector

 

نکته مهم: در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی حتما و باید گروه خود را صحیح درج نمایید.

در این مطلب ما جهت راحتی مودیان مشاغل گروه دوم و سوم فایل اکسل صورت درآمد و هزینه را طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی و ابلاغیه این سازمان تهیه کرده ایم تا نیازی به طراحی این گروه از مودیان نباشد و فقط ارقام را در این جداول وارد نمایند.

این فایل اکسل را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

 

دانلود فایل اکسل صورت و درآمد هزینه مودیان گروه دوم و سوم

زمان‌ارسال: 1 خرداد 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 1

7 جمله احمقانه که نباید به مشتریان حسابداری خود بگویید

7 جمله احمقانه که نباید به مشتریان حسابداری خود بگویید

 

حسابداران به طور کلی از خطرات جانبی اجتناب می ورزند. ایندیانا جونز یک باستان شناس بود نه یک حسابدار. شما قبل از صحبت کردن می اندیشید. با این وجود ما برخی اوقات به صورت تصادفی چیزهایی را به مشتریان می گوییم و آرزو می کنیم کاش این جملات را نمی گفتیم. در اینجا چند مثال را بیان می کنم:

1. فقط زندگی خود را با امضا انتقال دهید. کسب و کار شما بر مبنای کمک کردن به مشتریان برای هدایت و بهینه سازی فرایند مالیاتی و کار تحت رهنمودهای دولت است. آنها شما را بخاطر تخصصتان استخدام می کنند. هنگامی که مشتریان امضا می کنند آنها تصدیق می کنند که هر چیزی که بالای امضایشان آمده درست است. آنها به شما اعتماد می کنند. حتی به حالت شوخی نیز کاری نکنید که آنها احساس دیگری پیدا کنند. بیان بهتر: "آیا هرچه را که تاکنون توضیح داده ام درک کرده اید؟ پس از این ما فقط یاید این فرم را پر کنیم و شما می توانید به کارهای خود بپردازید".
2. هیچکس مجانی کار نمی کند. "میلیاردهای خود را به آمریکا بازگردانید" شعار غالبا شنیده شده تبلیغات تلویزیونی بلوک H&R است. شما با ارائه دهندگان کم هزینه رقابت می کنید. مشتریان حسابداری ممکن است درباره مبلغ چکی که برای شما می نویسند بپرسند بویژه هنگامی که یک چک بزرگتر برای دولت می نویسند. بیان بهتر: "هیچکس نمی خواهد برای دولت چک بنویسد مگر اینکه مجبور باشد. آنها فکر می کنند پولی را که به سختی برای بدست آوردنش تلاش کرده اند از دست می دهند. شغل خودتان را در نظر بگیرید. به شما دستمزد و برخی اوقات انعام پرداخت می شود. اگر شرکت سال بدی داشته باشد و پول از دست بدهد شما کماکان سزاوار دریافت دستمزد هستید چرا که شما به خوبی سال قبل کار کرده اید. در کسب و کار من هم موضوع همین گونه است".
3. شما درک نخواهید کرد. شما در حیطه پیچیده ای کار می کنید. IRC در سال 2013 ، ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 20 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

7 کار مهم برای افزایش امنیت مالی

7 کار مهم برای افزایش امنیت مالی

برای کمتر کردن و نامحسوس کردن ضریب خطاها در امور مالی و چرخه حسابداری یک فروشگاه و یا شرکت نسبتاً بزرگ، بهتر است این 7 مورد را انجام دهید:
1- به منظور اثبات صحت ثبت رویدادها و وقایع مالی ، توصیه می گردد برای صدور اسناد حسابداری ، به مدارک و مستندات کافی به موقع و مربوط اتکا گردد و ضمن درج شرح کافی برای هر سند، ضمائم نیز به مهر (ثبت شد) ممهور گردد و کلیه ضمائم به صورت اصل نگهداری شده و صدور اسناد حسابداری بدون تأخیر انجام گردد. بدین ترتیب از عدم یا تکرار در ثبت وقایع مالی و همچنین پرداخت‌های مجدد اسناد هزینه و احتمال بروز مشکل مالیاتی و برگشت هزینه‌ها جلوگیری می‌گردد.
2- جهت اعمال کنترل های داخلی مناسب لازم است ضمن تعیین سقف تنخواه‌گردان‌ها با توجه به سطح مخارج انجام شده از سوی مدیریت نسبت به اخذ تضمین کافی برابر سقف مزبور و اعمال کنترل‌های لازم صورت خالصه مخارج انجام شده توسط مسئولین ذیربط تأیید گردد.
3- لازم است وجوه نقد نزد تنخواه‌گردان در پایان هر سال به حساب‌های بانکی شرکت واریز گردد و مقاطع زمانی مختلف موجودی نزد تنخواه‌گردان توسط افرادی مستقل، مورد شمارش قرار گیرد.
4- با توجه به نحوه حسابداری (روش تعهدی) لازم است در هنگام پرداخت و ایجاد تعهد و بدون توجه به قرارداد منعقد شده نسبت به ثبت اسناد حسابداری به طور صحیح اقدام گردد.
5- به منظور جلوگیری از مشکل مالیاتی ناشی از به روز نبودن دفاتر قانونی لازم است ثبت دفاتر مذکور طبق قوانین مالیاتی بدون تأخیر صورت گیرد . ضمناً در دفتر روزنامه فقط ثبت سرفصل حساب و رقم مربوطه کافی است و چنانچه شرکت از سیستم مکانیزه استفاده نماید می‌توان ثبت اسناد حسابداری در دفاتر به یک سند در ماه تقلیل یابد که موجب جلوگیری از صرف وقت و هزینه و اشتباهات احتمالی می‌گردد.
6- لازم است جهت اثبات هزینه‌های انجام شده مدارک و مستندات مربوط به اسناد حسابداری ضمیمه گردد.
7- به منظور ایجاد کنترل مؤثر بر چرخه عملیات دریافت و پرداخت وجوه نقد، نحوه چگونگی استخدام کارکنان، تعیین ضوابط مشخص برای پرداخت وام ، مساعده و سایر مزایای کارکنان چگونگی تشخیص و اعمال روش یکنواخت برای تعیین قیمت فروش، اعطای اعتبار و تخفیف مشتریان ، تشخیص و ایجاد تمایز بین هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای، اعمال روش یکنواخت برای نحوه خرید مواد اولیه، مواد کمکی و قطعات و انتخاب فروشندگان لازم است دستورالعمل یا آیین‌نامه‌های مربوط تهیه و پس از تصویب هیأت مدیره به اجرا گذاشته شود تا بدین ترتیب ضمن جلوگیری از اشتباهات و سوء جریانات سهوی یا عمدی احتمالی ثبت و ضبط و نگهداری سوابق وقایع و رویدادهای مالی مبتنی بر اعمال روش‌های مشخص و یکنواخت انجام گیرد و کنترل‌های داخلی قابلیت اتکای لازم را داشته باشد.

زمان‌ارسال: 17 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مجوز سایت از وزارت ارشاد

logo-samandehi

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

1398discount.gif

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

آمار کاربران سایت