فیلم آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم افزار حسابداری

فیلم آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم افزار حسابداری(کاملا کاربردی و عملی)   ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل اکسل به VCF) (نسخه 13) با قابلیت پشتیبانی کامل از ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق با آخرین ...

دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 12.5 (نسخه آنتوریوم)   به روزرسانی در تاریخ ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05   ...
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
کانال کاناز اسپید در آپارات

نظر دفتر فنی مالیات در خصوص پرونده های حق واگذاری محل

نظر دفتر فنی مالیات در خصوص پرونده های حق واگذاری محل

در زیر متن کامل بخشنامه نظر دفتر فنی وحسابرسی مالیاتی در خصوص پرونده های مالیاتی حق واگذاری محل و نحوه اجرای بند ز تبصره6 قانون بودجه 1396 در سال جاری و نحوه رسیدگی به پرونده هایی که فرایند رسیدگی آن در سال 95 صورت گرفته است و در تاریخ 1396/01/29 صادر شده، ارائه می شود.

 

مدیر کل محترم امور مالیاتی

با سلام

بازگشت به نامه شماره 209/112/ص مورخ 1396/01/28، در خصوص عدم اجرای مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 کل کشور در سال 1396 راجع به محاسبه مالیات حق واگذاری محل (سرقفلی) به آگاهی می رساند:

با عنایت به ماده 34 قانون بودجه سال 1395 کل کشور که طی بخشنامه شماره 18/95/200 مورخ 16/3/1395 ابلاغ گردیده است "کلیه احکام مندرج در این قانون صرفاً مربوط به سال 1395 است. "بنابراین به دلیل اتمام دوره یکساله قانون یادشده و عدم تنفیذ حکم مقرر در بند (ز) تبصره 6 یادشده در قانون بودجه سال 1396 کل کشور از ابتدای عملکرد سال 1396 کلیه نقل و انتقالات املاک و حق واگذاری های محل (سرقفلی) وفق مقررات ماده 59 اصلاحی مصوب 1382/11/27 رسیدگی و محاسبه خواهد شد.

ضمناً با در نظر داشتن مفاد بخشنامه شماره 99/95/230 مورخ 1395/12/02 در خصوص ابلاغ نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورت جلسه شماره 6-201 مورخ 1395/08/12 و وفق مفاد رأی شماره 2089/4/30 مورخ 1374/03/24 شورای عالی مالیاتی (تصویر پیوست) که تاریخ تحویل یا تصرف یا تنظیم سند رسمی هر کدام که مقدم باشد را تاریخ انتقال حق واگذاری محسوب نموده است؛ خاطرنشان می سازد که کلیه نقل و انتقالات املاک و حق واگذاری محل هایی (سرقفلی) که تاریخ تحویل یا تصرف یا تنظیم سند رسمی آن از 1395/01/01 لغایت 1395/12/30 بوده طبق مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 رسیدگی، محاسبه و وصول خواهد شد و عدم رسیدگی و یا عدم قطعیت یا پرداخت مالیات پرونده هایی که وفق مقررات اخیرالذکر فرآیندهای رسیدگی و محاسبه مالیات را طی نموده، موجبی به توقف اجرای مقررات مورد بحث و برای رسیدگی و وصول مالیات متعلقه در سال 1396 نمی باشد.

 

محمد برزگری

سرپرست دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی

زمان ارسال: 4 اردیبهشت 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

نظر دفتر فنی سازمان امور مالیاتی درباره رهن کامل

نظر دفتر فنی سازمان امور مالیاتی درباره رهن کامل

بازگشت به نامه شماره 2306/ص/1395 مورخ 1395/11/16، در خصوص نحوه اقدام آن شرکت در اجرای مقررات تبصره (9) ماده 53 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن، نسبت به مواردی که در قرارداد اجاره، مبلغی به صورت قرض الحسنه پرداخت و در پایان قرارداد به مستأجر بازگردانده می شود (همان مبلغی که در اصطلاح تحت عنوان "رهن" در قراردادهای اجاره به صورت "رهن کامل" یا "رهن و اجاره" به کار می رود)، به آگاهی می رساند:
با عنایت به مقررات تبصره (9) ماده 53 قانون یاد شده، که اشخاص موضوع این تبصره را مکلف به کسر مالیات بر اجاره از مال الاجاره پرداختی نموده است و نیز مفاد جزء (ج) بند (2) بخشنامه 13530 مورخ 1384/07/27که مقرر می دارد اشخاص موضوع تبصره (9) ماده 53 مذکور، در کسر مالیات های تکلیفی فقط باید مبلغ پرداختی خود بابت مال الاجاره را مأخذ قرار دهند ... همچنین اگر ملک، به صورت رهن تصرف (بدون دریافت مال الاجاره)-رهن کامل- واگذار شده باشد، کسر و پرداخت مالیات به تبع عدم پرداخت مال الاجاره منتفی می باشد، بنابراین اشخاص موضوع تبصره (9) ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، تکلیفی در خصوص کسر مالیات بر اجاره نسبت به مبالغی که به صورت قرض الحسنه (ودیعه) به مالک پرداخت نموده اند (مبالغ رهن در قراردادهای واگذاری به اجاره اعم از رهن و اجاره با رهن کامل) ندارند.
شایان ذکر است پیرو اصلاحیه اخیر قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 این موضوع در تبصره (1) ماده 54 اصلاحی، تصریح گردیده است که موجب تبصره موصوف "در صورتی که مستأجر جزء مشمولین تبصره (9) ماده 53 این قانون باشد، اجاره پرداختی مستأجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد بود".


غلامعلی طالبی رستمی
سرپرست دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی

 

زمان ارسال: 17 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

احکام مالیاتی بودجه 96

احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1396 کل کشور

احکام مالیاتی بودجه 96

تبصره 1-
د- وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد (5%) به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع (L.P.G) و سوخت هواپیما تأمین کند و پس از واریز به حساب خزانه‌داری کل کشور تا سقف پانزده هزار میلیارد (15.000.000.000.000) ریال به مصرف برساند.
این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات با نرخ صفر می‌باشد.
تبصره 5-
هـ- در سال 1396 دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید تا سه سال به صورت بی‌نام و یا بانام، صادر کند و به منظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت فروش در بورس به قیمت اسمی تا سقف نود و پنج هزار میلیارد (95.000.000.000.000) ریال به طلبکاران واگذار کند. اسناد مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشد و به عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می‌شود. اسناد خزانه اسلامی از قابلیت داد و ستد در بازار ثانویه برخوردار است و سازمان بورس و اوراق بهادار باید ترتیبات انجام معامله ثانویه آن‌ها را در بازار بورس یا فرابورس فراهم کند. خرید و فروش این اوراق توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.
ز- به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000) ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع این قانون کند و پرداخت این اسناد را قبل از پایان سال، از محل اعتبارات دستگاه مزبور تسویه نماید. این اسناد از مالیات معاف بوده و در ... بقیه در ادامه مطلب

زمان ارسال: 7 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

گواهی مالیات بر ارزش افزوده و بهانه ای جدید برای دیرپرداخت کردن بدهی

گواهی مالیات بر ارزش افزوده و بهانه ای جدید برای دیرپرداخت کردن بدهی

همانطور که می دانیم نظام مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه 1387 با تصویب مجلس اجرایی شد و تا کنون همه اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در این نظام شده اند. یکی از مدارک و اسنادی که سازمان امور مالیاتی برای مودیان ثبت نام شده در نظام ارزش افزوده صادر می کند گواهی ثبت نام ارزش افزوده یا به عبارتی گواهی اعتبار مالیاتی می باشد. این گواهی با وجه به اعتبار و کارکرد مودیان با اعتبار 3 ماه، 6 ماه و 1 سال صادر می شود و مودیان باید پس از پایان اعتبار دوباره نسبت به تمدید آن اقدام کنند. از طرفی بحث شرکت های کد فروش(صوری) در دو سه سال اخیر داغ شده و اهمیت این گواهی ها چندبرابر شده به طوریکه اگر شرکتی دارای این گواهی باشد قطعا جزو شرکت های کد فروش نیست. البته نداشتن این گواهی نیز دلیل بر عدم اعتبارنیست.
اما نکته اینجاست که داشتن یا نداشتن این گواهی اخیرا بهانه ای شده تا بعضی از شرکت ها پس از خرید کالا یا خدمات درخواست رویت این گواهی را دارند و اگر شرکت فروشنده این گواهی را نداشته باشد پول را پرداخت نمی کنند.
سوال مهم اینجاست اگر به این شرکت شک داشتید(دارید) پس چرا کالا یا خدمات خود را خریداری کردید؟ ثانیا اگر می خواهید مطمئن شوید شرکت در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و الکی از شما ارزش افزوده نمی گیرد خوب خیلی راحت می توانید ... بقیه در ادامه مطلب

 

زمان ارسال: 5 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اظهارنظر مالیاتی درباره رد دفاتر

اظهارنظر مالیاتی درباره رد دفاتر

در این مطلب از سایت کاناز اسپید سوالی درباره عدم ثبت و رد دفاتر مطرح شده است و اظهارنظر یکی از روسای گروه مالیاتی شمال تهران درباره این سوال در زیر آمده است.

سوال: اگر مودی دفاتر و اسناد را به طور کامل ارائه کند و دفاتر و اسناد از لحاظ ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشند لیکن برخی از هزینه ها مانند هزینه آب و برق و ... در دفاتر ثبت نشده باشد، آیا اداره امور مالیاتی می تواند دفاتر را رد کند و مالیات را به طور علی الراس محاسبه کند یا خیر؟

 

blush پاسخ:

عدم ثبت هزینه های جاری مانندآب،برق،گاز،تلفن و سایر هزینه های جاری از مصادیق عدم ثبت رویداد مالی تلقی شده و موجب مردودی دفاتر قانونی می شود لیكن صرف مردودی دفاتر قانونی موجب تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس نخواهد بود و در اینگونه موارد (مردودی دفاتر)در صورت تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس واحد مالیاتی می بایست گزارش توجیهی در خصوص عدم تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی پیوست گزارش خود نماید.طبق تبصره ذیل ماده ٩٧قانون م م ،در صورتیكه تعیین درآمد واقعی مودی از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی وجود داشته باشد واحد مالیاتی مكلف است(مكلف است نه مجاز)تعیین درآمد مشمول مالیات را از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی انجام دهد.لذا با عنایت به توضیحات داده شده ،چون عدم ثبت هزینه های جاری ماهیت درآمدی نداشته (فاقد بار مالیاتی ست)می توان بدون إرجاع پرونده به هیات بند٣طبق تبصره ذیل ماده ٩٧قانون م م از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی عمل نمود.

در حسابرسی مالیاتی ،عدم ثبت رویداد مالی و عدم شناسایی(یاشناسایی كمتر از واقع)دو مقوله متفاوت است .در بحث عدم ثبت رویداد مالی،یك رویداد مالی اتفاق افتاده ولی در دفاتر ثبت نگردیده است (مثل عدم ثبت هزینه برق)لیكن در بحث عدم شناسایی(یا شناسایی كمتر از واقع)رویداد مالی یا اتفاق نیفتاده(مورد عدم شناسایی تسعیر ارز یا ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان)و یا رویداد مالی اتفاق افتاده و ثبت شده لیكن كمتر شناسایی شده است(مثل عدم استفاده از روش درصد پیشرفت كار در پیمانكاری)حال باید توجه داشت كه عدم ثبت رویداد مالی از موارد ردی دفاتر بوده لیكن عدم شناسایی (یا شناسایی كمتر از واقع)از موارد ردی دفاتر نمی باشد و در اینگونه موارد (عدم شناسایی)واحد مالیاتی می تواند با استفاده از اسناد و مدارك كافی نسبت به شناسایی درآمد شناسایی نشده( و یا كمتر شناسایی شده)اقدام و در تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ نماید.

زمان ارسال: 1 فروردین 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1