بالاخره مزایای معاف و در لیست مالیات حقوق ارسال کنم یا خیر؟
موضوع: آموزش حسابداری مالیاتی
یکی از سوالاتی که دوستان و دانشجویان از من سوال می کنند اینه که آیا مزایای معاف از مالیات و باید در لیست مالیات بر حققو ارسال کنیم یا خیر؟ متاسفانه برخی از همکاران با سیستم بیمه اشتباه میگیرند و پاسخ می دهند که نیازی به ارسال در لیست مالیات بر حقوق نیست. اما باید بگویم که کاملا اشتباه است به چه دلیل؟
1- اولا در هیچ کجای قانون مالیات ارسال مزایای معاف از مالیات بر حقوق به خصوص ماده 91 ق.م.م را معاف از ارسال نکرده است.
2- اگر ارسال اینگونه مزایای معاف اجباری نبود پس چرا در سامانه آنلاین مالیات بر حقوق ایتم های مختص این مزایا پیش بینی شده و از مودیان خواسته شده در صورت لزوم تکمیل کنند.
3- همانطور که می دانید بابت عدم ارسال حقوق و دستمزد در لیست مالیات 2%حقوق و مزایای ارسال نشده جریمه در نظر گرفته شده است. در صورتیکه در ماده 197 و 199 هیچ استثنایی نیامده و به صورت کلی گفته که "عدم ارسال". در واقع قانونگذار خواسته تمام حقوق و مزایای مودی در سامانه مالیات بر حقوق ارسال شود تا شفافیت و نظارت بیشتری صورت گیرد.
ولی در بیمه اینگونه نیست. بیمه حقوق دستمزد و مزایایی مدنظرش است که مشمول بیمه باشد چراکه می خواهد از آن بیمه دریافت کند ولی در مالیات علاوه بر دریافت مالیات بر حقوق می خواهد که کل اطلاعات حقوق و مزایا ارسال شود.
پس بنابراین اصلا اشتباه نکنید و در نظر داشته باشید در لیست مالیات بر حقوق کل حقوق و مزایای پرداختی به کارمند اعم از معاف و غیرمعاف باید ارسال شود.
امیدورام این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.
یکی از سوالاتی که دوستان و دانشجویان از من سوال می کنند اینه که آیا مزایای معاف از مالیات و باید در لیست مالیات بر حققو ارسال کنیم یا خیر؟ متاسفانه برخی از همکاران با سیستم بیمه اشتباه میگیرند و پاسخ می دهند که نیازی به ارسال در لیست مالیات بر حقوق نیست. اما باید بگویم که کاملا اشتباه است به چه ...

کاناز اسپید

نظرات