محصولات کاناز
نویسنده: ایمان ثابتی بلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید نوبت چاپ: ...
آموزش حسابداری مالیات بر ارزش افزوده توسط سایت کاناز اسپید تهیه شده است. قانون ...
صفر تا صد حسابداری صادرات و رفع تعهد ارزی به زبان ساده و روان و کاملا کاربردی ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یا واردات یکی از موارد مهم و ...
سایت کاناز فیلم‌آموزش نحوه ارسال معاملات فصلی(آموزش معاملات فصلی) موضوع ماده ...
این کتاب توانست ظرف 4 ماه به چاپ پنجم برسد و این یعنی نشان دهنده کاربردی و به ...
نسخه جدید 1399 صفر تا صد مالیات بر حقوق همانطور که می دانید سازمان امور مالیاتی ...
این بار با یک محصول جدید و کاملا متفاوت در خدمت شما هستم. آموزش حسابداری ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد ﮐﺎﻧﺎﺯ نرم افزاری جامع و کامل می باشد که در عین سادگی، ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سلام. من سید مصطفی هاشمی برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با ...

کتاب آموزش دادرسی مالیاتی باآموزش لایحه نویسی

پیج اینستاگرام کاناز اسپید

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

فیلم‌های ناب مالی، مالیاتی و حسابداری در اینستاگرام ما

صفحه آموزش حسابداری در اینستاگرام

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات
کاناز اسپید » آموزش حسابداری » کاربرد آزمون F لیمر(آزمون چاو) در اکسل

کاربرد آزمون F لیمر(آزمون چاو) در اکسل

   موضوع: آموزش حسابداری
کاربرد آزمون F لیمر(آزمون چاو) در اکسل

مقدمه

برای درک بهتر آزمون چاو(آزمون  لیمر) و کاربرد آن در اقتصاد و حسابداری ابتدا پانل دیتا تعریف می شود

تعریف داده های پانلی

داده های پانلی یا ترکیبی، مجموعه ای از داده ها هستند که شامل چند مقطع و یک دوره زمانی می باشند. مقطع می تواند بیانگر افراد، گروه ها، بنگاه ها، صنایع، کشورها و . . . باشد، که البته مقطع معمولا شرکتهای بازار بورس یا کشورها می باشد. دوره زمانی نیز چند سال یا چند نیم سال می باشد. 

در یک تعریف عملیاتی، داده های پانل داده هایی هستند که به جای یک بعد (که معمولا سال ها است)، دارای دو بعد زمان (سال) و مقطع (شرکتها) می باشد. به همین دلیل دو بعدی بودن از نام های داده های ترکیبی یا داده های تابلویی برای آن استفاده می شود.

توضیح بیشتر این است که؛

در مباحث اقتصادسنجی داده ها دارای سه حالت می باشند:

سری های زمانی: که در آن داده هایی را بر حسب زمان در اختیار داریم. مثل نرخ تورم کشور طی ۲۰ سال اخیر

داده های مقطعی: که در آن داده هایی را بر حسب مقاطع (نام شرکتها یا نام کشورها) در اختیار داریم. توجه شود که در اینجا زمان ثابت فرض می شود. مثل نرخ تورم در کشورهای اپک در سال ۱۳۹۵

داده های ترکیبی (پانل): در این نوع داده ها هر دو بعد فوق را داریم. به عبارت دیگر داده هایی داریم که در آنها هم سری زمانی است و هم مقاطع مختلف. مثل نرخ تورم در کشورهای اپک طی ۲۰ سال اخیر

مزایای پانل دیتا

1-با ترکیب مشاهدات سری زمانی و مقطعی، داده های ترکیبی اطلاعات بیشتر، تغییر پذیری بیشتر، هم خطی کمتر میان متغیرها، درجات آزادی بیشتر و کارایی بیشتری را ارائه می کنند.

2-در مطالعه مشاهدات مقطعی تکراری، داده های ترکیبی به منظور مطالعه پویای تغییرات مناسب تر و بهترند. دوره های بیکاری، چرخش شغلی و تحرک نیروی کار با داده های ترکیبی بهتر بررسی می شوند.

3-داده های ترکیبی، تاثیراتی را که نمی توان به سادگی در داده های سری زمانی و مقطعی مشاهده کرد، بهتر معین می کنند. برای مثال، اگر نوسان پیاپی افزایش حداقل دستمزد را در حداقل حقوق و دستمزد بررسی کنیم، اثرات قوانین حداقل دستمزد را بر اشتغال و کسب درآمد بهتر می توان مطالعه کرد.

4-داده های ترکیبی با ارائه داده برای هزاران واحد، می توانند تورشی را که ممکن است در نتیجه لحاظ افراد یا بنگاه های اقتصادی (به صورت جمعی و کلی) حاصل شود، به حداقل برسانند.

5-از آنجا که داده های ترکیبی به افراد، بنگاه ها، شرکتها و کشورها و از این قبیل واحدها، در طی زمان ارتباط دارند، وجود ناهمسانی واریانس در این واحدها محدود می شود.

به طور کلی باید گفت، داده های ترکیبی، تحلیل های تجربی را به شکلی غنی می سازند که در صورت استفاده از داده های سری زمانی یا مقطعی این امکان وجود ندارد. البته نمی توان گفت که مدل سازی با داده های ترکیبی هیچ مشکلی ندارد.

تفاوت مدل پانل(panel) با مدل تجمیعی (pooled)

مدل تجمیعی یا پولد (که به آن مقید نیز می گویند) بیانگر آن است که اثرات فردی وجود ندارد و {عرض از مبدا} همه گروه ها یکسان هستند.

در برآورد یک مدل رگرسیون با داده های پانل، وقتی که به این نتیجه می رسیم که در مدل خود، عامل مقطع (کشورها یا شرکتها) یا عامل زمان (سال) را می توانیم نادیده بگیریم و تفاوت معنی داری بین کشورهای مختلف یا شرکتهای مختلف وجود ندارد، می گوییم (pooled) هستند. به عبارت دیگر وقتی مدل ما پانل نباشد، مدل pooled می باشد.

به زبان ساده، وقتی مقاطع و زمان باعث اتفاق خاصی در مدل رگرسیون ما نشده و می توانیم آنها را نادیده بگیریم، به یک رگرسیون معمولی بر روی داده ها و متغیرها خواهیم رسید که به به آن مدل پولد یا تجمیعی یا مقید می گویند.

برای سنجش اینکه داده ها پانل هستند یا پولد از آزمون f لیمیر که آزمون چاو نیز می گویند استفاده می شود. بهرحال وقتی داده ها پولد نبودند یا پانل با اثرات ثابت هستند و یا پانل با اثرات تصادفی.

توجه شود که آزمون هاسمن برای مرحله بعدی و بعد از آزمون F لیمر استفاده می شود. یعنی وقتی که متوجه شدیم با مدل پانل مواجه هستیم و در نتیجه اثرات ثابت یا تصادفی وجود دارد، از آزمون هاسمن برای تعیین مدل با اثرات ثابت و یا مدل با اثرات تصادفی استفاده می کنیم.


کاربرد آزمون F لیمر (F Limer) در حسابداری

در برآورد یک مدل یا فرضیه که داده­ های آن از نوع ترکیبی است مثلاً رابطه افزایش سود سهام با افزایش سهامداران از آزمون F لیمر (چاو) استفاده می­کنیم در واقع ما در این آزمون با دو طبقه PooL و PaneL سروکار داریم.

در واقع با این آزمون­ها داده­های ثابت بین مقاطع مختلف را بررسی می­کنیم. اگر نتیجه آزمون F از سطح 5% کمتر باشد از آزمون هاسمن استفاده می­کنیم و اگر نتیجه از سطح 5% بیشتر باشد یعنی ارتباط معنی ­داری بین داده­ های فرضیه وجود دارد اصطلاحاً اگر نتیجه آزمون F از سطح 5% بیشتر باشد اصطلاحاً پولد یا تلفیقی هستند و نیازی به انجام آزمون­ هاسمن ندارند ولی اگر از سطح 5% کمتر باشند اصطلاحاً پانل یا تابلویی هستند و باید برای قسمت مدل (فرضیه) از آزمون­ هاسمن استفاده شود.

در حقیقت از آزمون F لیمر برای تعیین اینکه متغیرهای مستقل اثرهایی متفاوت بر زیرگروه­های متفاوت جامعه آماری دارند، استفاده می­شود.

اگر مقدار F محاسبه شده از F دامنه بحرانی بیشتر باشد فرضیه  H0 رد می­شود یعنی همگنی بین داده­ها وجود ندارد ولی اگر F از F دامنه بحرانی کمتر باشد فرضیه  H0 پذیرفته می­شود به عبارت دیگر شیب داده ­ها در مقاطع مختلف باهم یکسان است در مثال زیر می­خواهیم فرضیه بین مبلغ فروش و هزینه بازاریابی را بررسی کنیم این مثال برای 12 ماه سال 1399 می­باشد.

 


هزینه بازاریابی

مبلغ فروش

ماه

100.023

2.450.000

فروردین

23.001

1.230.000

اردیبهشت

0

5.420.000

خرداد

10.200

6.003.333

تیر

520.000

7.488.333

مرداد

0

8.973.333

شهریور

0

10.458.333

مهر

120

11.943.333

آبان

65.354

13.428.333

آذر

61.729

14.913.333

دی

58.103

16.398.333

بهمن

54.478

17.883.333

اسفند

893.009

116.590.000

جمع کل

 

نتایج آزمون  لیمر با اکسل

متغیر دوم(مبالغ هزینه بازاریابی)

متغیر اول(مبالغ فروش)

 

74417.38095

9715833.333

میانگین

20818893902

29111381060606

انحراف معیار

12

12

مشاهدات

11

11

درجه آزادی

 

1398.315453

F

 

15 – E1.19665

P(F < = f) one – tail

 

2.81793047

F Critical one - tail

همانطور که مشاهده می­کنید مقدار F از دامنه بحرانی (F Critical one- tair) F بیشتر است بنابراین فرضیه   رد می­شود یعنی همگنی بین داده­ها وجود ندارد به عبارت دیگر می­توان گفت بین هزینه بازاریابی و مبلغ فروش رابطه معناداری وجود ندارد.


در محاسبات بالا از نرم افزار اکسل بهره گرفته شده است. اعداد فرضی هستند و این محاسبات جنبه نمایش چگونگی انجام آزمون F لیمر (آزمون چاو) با اکسل دارد.

برای اینکار ما از قسمت Data و گزینه Data Analysis اقدام کردیم.


سپس در کادر ظاهر شده گزینه F-Two Sample را انتخاب کردیم.

و برروی دکمه OK کلیک کرده و در کادر ظاهر شده ستون های داده را انتخاب کردیم.

بعد از کلیک برروی دکمه Ok نتایج مانند جدول فوق محاسبه و نمایش داده شد.

متغیر دوم(مبالغ هزینه بازاریابی)

متغیر اول(مبالغ فروش)

 

74417.38095

9715833.333

میانگین

20818893902

29111381060606

انحراف معیار

12

12

مشاهدات

11

11

درجه آزادی

 

1398.315453

F

 

15 – E1.19665

P(F < = f) one – tail

 

2.81793047

F Critical one - tail

همانطور که مشاهده می­کنید مقدار F از دامنه بحرانی (F Critical one- tail) F بیشتر است بنابراین فرضیه رد می­شود یعنی همگنی بین داده­ها وجود ندارد به عبارت دیگر می­توان گفت بین هزینه بازاریابی و مبلغ فروش رابطه معناداری وجود ندارد.

مقدمه برای درک بهتر آزمون چاو(آزمون F لیمر) و کاربرد آن در اقتصاد و حسابداری ابتدا پانل دیتا تعریف می شود تعریف داده های پانلی داده های پانلی یا ترکیبی، مجموعه ای از داده ها هستند که شامل چند مقطع و یک دوره زمانی می باشند. مقطع می تواند بیانگر افراد، گروه ها، بنگاه ها، صنایع، کشورها و . . . باشد، ...
نظرات
ارسال نظر
  1. نظرات وضعیت: 0 خبر 0 نظر
    نویسنده: حسنلو در 17 بهمن 1399 19:41
    پاسخ
    عالی بود استاد مرسی
تعداد بازدید: 240 زمان‌ارسال: 17 بهمن 1399 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 1

مجوزهای سایت از وزارتخانه

مجوز سایت از وزارت ارشاد

نکات صوتی مالی و مالیاتی

پادکست 72- مشوق تبصره 2 ماده 38 ق.م.ا.ا
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 073
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 074
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی
تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید