محصولات کاناز
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران) اندازه کتاب: رحلی نوع ...
فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات بر‌حقوق با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا ...
این بار با یک محصول جدید و کاملا متفاوت در خدمت شما هستم. آموزش حسابداری ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یا واردات یکی از موارد مهم و ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سلام. من سید مصطفی هاشمی برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با ...
کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده در 353 نکته نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن ...
آموزش حسابداری مالیات بر ارزش افزوده توسط سایت کاناز اسپید تهیه شده است. قانون ...
کتاب حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده و آموزش آن با نرم افزارهای حسابداری به ...
سایت کاناز اسپید اقدام به تهیه نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ذخیره ...

نکات صوتی مالی و مالیاتی

نکته صوتی بیمه‌ای 61 اتاق اصناف در ماده 38 بیمه
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 62
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 63
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 64
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 65
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 66
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 67
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 68
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 69
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 070
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 71
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی

گروه تلگرامی آکادمی مالیاتی

فیلم‌های ناب مالی، مالیاتی و حسابداری در اینستاگرام ما

صفحه آموزش حسابداری در اینستاگرام

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات
کاناز اسپید » آموزش حسابداری » گزارشگری مالی خوب چیست؟

گزارشگری مالی خوب چیست؟

   موضوع: آموزش حسابداری

مقدمه

درباره ی این پرسش که گزارشگری مالی خوب چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ و توافق اندکی وجود دارد. ۷ دیدگاه برای شناسایی گزارشگری مالی "بهتر" متصور است: سه دیدگاه مبتنی بر ویژگی های گزارش های مالی، سه دیدگاه مبتنی بر اهدافی که آنها دنبال می کنند، و یک دید گاه نیز مبتنی بر رویه ی جاری است(ساندر،۲۰۱۶).

رویکردهای مبتنی بر ویژگی های گزارش های مالی عبارت­اند از: ۱) حقیقت طلبی، ۲) ارزیابی بر اساس ویژگی های قضاوتی یا کیفی گزارش هایی که مطلوب، مضر یا درخور موازنه (توازن) در نظر گرفته می شوند، و ۳) برخی ویژگی های توصیفی یا آماری قابل سنجش از داده ها، افشاها و توضیحات مندرج در گزارش ها.

سه رویکرد مبتنی بر اهداف عبارت اند از:

۱) تلاش برای تحقق برخی از اهداف گزارشگری مالی، 

۲) کارآمدی گزارشگری مالی در خدمت به برخی از اهداف کلان اجتماعی و

۳) تحقق اهداف یک یا چند دسته از مشارکت کنندگان.

رویکرد هفتم هم حسابداری را صرفاً به عنوان رویه ی اجتماعی می بیند که از تعاملات انسانی پیچیده نشات می گیرد، ولی لزوما از اهداف یا ویژگی های شناخته شده، نشات نمی گیرد.

با توجه به ماهیت انتخاب جمعی و سیاست اجتماعی، چنین تلاش‌هایی در راستای شناسایی صریح اجزای متشکله ی   گزارشگری مالی خوب نادر است.

موازنه یا مصالحه باید با وجود  ویژگی های متعارض  و متضاد و نیز میان اجزای هر هدف یا میان اهداف انجام شود.نبود داده‌های معقول در مورد اولویت ها، هزینه ها و منفعت به نتیجه گیری های مبهم منجر می‌شوند.

 در واقع، در این باره به کار بستن احتیاط ضروری است، چون آگاهی و اطمینان در مورد فرموله کردن چنین اطلاعاتی چالش برانگیز است.

۱.ویژگی ها: درست و منصفانه

 حقیقت طلبی اغلب به عنوان ویژگی مطلوب گزارشگری مالی ذکر می شود. با وجود سادگی ظاهری آن، ولی مسائلی در کاربرد عملی این معیار وجود دارد. برای مثال، مک نیل( ۱۹۳۹)  ارزش های بازار را به عنوان تنها واقعیت در نظر می گیرد. پتن( ۱۹۴۰) در بررسی کتاب مک نیل به ماهیت اختیاری آن چه به عنوان حقیقت انتخاب شده اشاره کرد.

در حسابداری نیز همانند دیگر جنبه های زندگی، مقاومت در برابر جاذبه حقیقت طلبی دشوار است. مشکل آن است که آنچه ساده است همیشه درست نیست؛ آنچه درست است هم ممکن است ساده نباشد. علاوه بر این، از دیدگاه آماری، حقیقت یک ویژگی صفر و یک نیست. بلکه به درجه ای بستگی دارد که اندازه گیری می شود. برای مثال، از طریق انحراف معیار یا دیگر معیارهای مشابه دقیق یا معکوس آن ها اندازه گیری می شود.

 هنگامی که گزارشگری مالی به این روش کمی شود، دفاع از حقیقت به عنوان بهترین عامل تعیین کننده ی کیفیت گزارشگری مالی دشوار می شود و فوراً موازنه با ویژگی های " درست و منصفانه" به عنوان معیاری در گزارشگری مالی تلاشی است برای ترکیب ویژگی " درست" با قضاوت کلی و حس تعادل که ویژگی" منصفانه" در گزارشگری مالی را سبب می شود.

 قانون و مقررات ثبت شرکت های سهامی انگلستان( ۱۸۴۴) همانند قانون ۲۰۰۶ شرکت های انگلستان دربرگیرنده ی این  مفهوم در قانون موضوعه بود( ساندر، ۲۰۱۰؛ مک گریگور، ۱۹۹۲).

" درست و منصفانه" یک معیار درک آسان برای گزارشگری مالی است که به اصطلاحات فنی حسابداری وابسته نیست؛ به طوری که رئیس جمهور وقت ایالات متحده از این اصطلاحات در وعده خود به عموم در نهم جولای ۲۰۰۲ پس از وقوع بحران های انرون، ورلدکام و غیره نیز استفاده کرد: " ما از پنهان کاری های حسابداری شرکتی فاصله می گیریم. به طوری که سرمایه‌گذاری عمومی یک ویژگی درست و منصفانه و تصویر به موقع از دارایی ها و بدهی ها و سود شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس خواهد داشت."

تعجبی ندارد که شرکت ها در انگلستان، جایی که استفاده از ویژگی های برتر درست و منصفانه مجاز است، تمایل دارند از آن به صورت فرصت طلبانه برای آراسته کردن عملکرد ضعیف خود سوء استفاده کنند و گزارش های مالی حاوی محتوای اطلاعاتی کمتری ارائه دهند. طوری که پژوهشگران آن را به واسطه ی قدرت توضیحی قیمت سهام از طریق ارزش دفتری و سود هرسهم با قیمت سهام اندازه گیری کردند( لیون و مک نیکولز،۲۰،۲۰۰۹).

استفاده از ویژگی های برتر درست و منصفانه که به عنوان یک پخش ارزشمند از اطلاعات برای استفاده کنندگان گزارش های مالی است و شرکت هایی که از این سیگنال پرهزینه استفاده می کنند تمایل دارند در وضعیت مالی پرمخاطره تری قرار بگیرند.

۲.دیگر ویژگی های کیفی

در طول سال ها گفتمان حسابداری، قابلیت مقایسه، محافظه کاری، ثبات رویه، کارآمدی هزینه-منفعت، بیان صادقانه، بی طرفی، مربوط بودن، قابل اتکا بودن، دشواری در برابر درستکاری و تقلب، به موقع بودن، یکنواختی و تاییدپذیر بودن (اولویتی در ترتیب ارائه ی این ویژگی ها نیست) از جمله ویژگی هایی هستند که برای یک سیستم ارجح گزارشگری مالی پیشنهاد شده اند.

در حوزه و زمینه ی سازمان های دولتی، توانمندسازی شهروندان و تعامل با سازمان، پاسخگویی عمومی، و شفافیت اغلب به عنوان ویژگی های مطلوب گزارشگری مالی شناخته می شوند. بسیاری از این ویژگی های به هم مرتبط بطور گسترده مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند و تا حد زیادی در گزارش های مالی مطلوب با لحاظ داشتن چهار محدودیت مهم پذیرفته شده اند:

اول اینکه هنگام انتخاب  بین دو یا چند روش جایگزین، چنین فهرستی از ویژگی های مطلوب، قانون گذاران را مجبور می کند که بین جفت های مختلف ویژگی ها، مثلا، بیان صادقانه و به موقع بودن، و مربوط بودن و قابل اتکا بودن نوعی موازنه یا مصالحه­ی دشوار ایجاد کنند. فهرست ویژگی­ها راهنمایی کمی درباره ی ترکیب چنین موازنه هایی برای بهبود گزارشگری مالی ارائه می دهد.

دوم، رفع تعارض ها بین ذینفعان، تهیه کنندگان، حسابرسان و اسفاده کنندگان دشوار است. موضوعی که برای یک گروه مطلوب است لزوما توسط دیگر گروه ها ترجیح داده نمی شود.

سوم، معانی اصلاحاتی همچون یکنواختی، قابلیت مقایسه و محافظه کاری با نگاهی اجمالی و درظاهر مشخص نمی شود. به عنوان مثال، یکنواختی درطبقه بندی هیچ گونه تفسیر آشکاری در دنیای واقعی که حاوی ویژگی چندگانه است؛ ندارد. زیرا برخورد یکسان با دو معامله که دارای هیچگونه شباهتی نیستند،یا برخورد ناهمسان با دو معامله که داری هیچگونه عدم تشابهی نیستند، اصولا به وضع معیارهایی با   مقاصد مختلف به منظور اعمال یکنواختی می انجامد. (ساندر، ۱۹۸۴و۱۹۷۷، فصل۷).

قابلیت مقایسه در دنیایی که درآن هیچ دو معامله یا رویدادی دقیقا به یک اندازه مشابه نیستند؛ تعریف نشده است. برای مثال، وینبرگ(۱۹۹۲، فصل۲، روی یک تکه گچ) استدلال می کند که این امکان وجود ندارد که بطور کامل یک شئ ساده مثل یک تکه گچ تعریف شود. اگر گسی مایل باشد به جزییات کافی وارد شود، هیچ دو قطعه ای یکسان نیستند، همین مسئله درباره ی رویدادها و معاملات حسابداری نیز صادق است.

چهارم، جویس و همکاران (۱۹۸۲) از طریق پژوهش بر روی اعضای سابق هیئت اصول حسابداری (APB) و هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) دریافتند که آنان فقط درباره ی مفهوم و اهمیت دو ویژگی (بهای تمام شده و قابلیت تایید) از یازده ویژگی کیفی مورد بررسی به اندازه کافی توافق دارند.

این موضوع نشان می دهد که حتی برای چنین متخصصان و کارشناسانی که سالیان دراز مدتی را صرف به اشتراک گذاری عقاید و افکارشان درباره ی چنین موضوعاتی کرده اند، نیز مسئله ی هم رایی و دستبایی به مفاهیم مشترک وجود دارد.

۳.افشاها

استفاده کنندگان گزارش های مالی اغلب خواستار افشاهای اضافی در گزارش های مالی می شوند و گاهی هم افشاهای به موقع و جزيی تر را به عنوان گزارشگری مالی بهتر درنظر می گیرند.

 بسیاری از بخش های گزارشگری مالی جاری، مانند تلفیق واحد های تجاری تحت کنترل، گزارشگری بر حسب قسمت های تجاری و جغرافیایی، تفکیک فعالیت های تجاری اصلی و غیراصلی، گزارش های سه ماهه و افشای ابزارهای مالی، تأمین مالی خارج از ترازنامه و موارد احتمالی در گذشته از سوی استفاده کنندگان مورد تقاضا قرار گرفته بود. درسال۱۹۹۴ کمیته ی جنکینز انجمن حسابداران رسمی آمریکا توصیه کرد، گزارش ها نه تنها باید اطلاعات مالی را در بر گیرد، بلکه باید حاوی اطلاعات غیر مالی نیز باشند.

بعد از این که رویه و نظام قانونی از گنجاندن اطلاعات آینده نگرانه به دلیل ترس از تقلب و دروغ مدتها دلسرد شده بود، کمیته ی جنکینز و کنگره ی ایالات متحده گنجاندن چنین اطلاعاتی را در گزارش های مالی شرکت تحت یک قانون بندر ایمن( اصطلاح حقوقی و قانونی است. بطور مثال، عدم جریمه درصورتی که چنین اطلاعاتی بعدا اشتباه از کار درآید) از طریق قانون اصلاحی دادخواهی قانون اوراق بهادار بخش خصوصی سال ۱۹۹۵، تشویق کرد.

تقاضا برای افشاهای اضافی در پیش روی قانون گذاران قرار گرفت. ولی تهیه کنندگان اطلاعات با عنایت به زمینه های از قبیل ریسک دعاوی حقوقی، هزینه های مستقیم افشا، یا هزینه های غیرمستقیم فاش کردن اطلاعات خصوصی در برابر رقبا، با آن مخالفت کردند. تهیه کنندگان ترجیح می دهند خودشان تصمیم بگیرند که چه اطلاعاتی را افشا کنند وچه زمانی این کار را انجام دهند(دای، ۱۹۸۵).

علاوه بر افشای اجباری( الزامی - قانونی)، افشا می تواند به عنوان ابزاری برای علامت دهی  اطلاعات توسط تهیه کنندگان به کار رود. در حالیکه افشای اجباری می تواند سازمان هایی که دارای عملکرد بهتر هستند و در صدد استفاده از این ابزار( افشای اختیاری) هستند تا خود را از سازمان های با عملکرد ضعیف متمایز سازند را محروم کند( لوین، ۱۹۹۶).

از سوی دیگر، هنگامی که قانون گذاران برابر درخواست برای اجباری کردن افشاهای اضافی( افشای اجباری) در گزارش های مالی تسلیم می‌شوند، گزارش ها ممکن است جزئی تر شوند، ولی لزوماً 

حاوی اطلاعات مفید نباشند. بخش های با اهمیت اطلاعات ممکن است در جزئیات انبوه گنجانده شده در گزارش برای ایفای الزامات نظارتی مفقود شود. بلومفیلد( ۲۰۱۲) استدلال می کند که شرکت ها برای جلب توجه مخاطبان به موارد مهم از طریق " بالا بردن" ( اولویت دادن) آن ها در بالای جزئیات کم اهمیت تر تشویق می شوند. ناهمگونی ذینفعان جامعه استفاده کننده نسبت به اهمیت نسبی افشاها، اجرای نظارتی این طرح پیشنهادی را به چالشی دشوار تبدیل می کند.

۴. داده ها با ویژگی های آماری خاص

 فراتر از ویژگی های کیفی و افشاهایی که پیش از این مورد بحث قرار گرفت، مفهوم گزارشگری مالی بهتر می تواند بر حسب ویژگی های آماری داده های گزارش شده مشخص شود. شاید شناخته شده ترین این ویژگی ها، همبستگی بین داده های مندرج در گزارش های حسابداری با بازارهای بورس باشد.

همبستگی بزرگتر به عنوان معیاری برای گزارشگری مالی بهتر تحت عنوان جذاب ولی اغلب گمراه ‌کننده " مربوط بودن ارزش" گزارشگری مرتبط تلقی می شود. اصطلاح " مربوط بودن ارزش" یا " ارتباط ارزشی" رابطه ی علت و معلول از گزارش های مالی با قیمت های بازار را اظهار می ‌کند. ولی استنباط علَی از همبستگی ها دشوار است.

 بازار اوراق بهادار برای رسیدن به قیمت ها اطلاعات را از چند منبع پردازش می کنند. هر گونه همبستگی بین داده های حسابداری و بازار را نمی توان صرفاً به گزارش های مالی مرتبط ساخت. فرض اصلی این دیدگاه " ارتباط ارزشی" در گزارشگری مالی بهتر این است که بازار اوراق بهادار به رغم دشواری شناسایی ارزش های بنیادی و شواهد متناقض نظری و تجربی، کارا هستند. بدین معنا که قیمت ها نزدیک به ارزش های بنیادی هستند(هیروتا و ساندر، ۲۰۰۷؛ هیروتا و همکاران، ۲۰۱۵).

علی رغم دشواری در شناسایی ارزش های بنیادی و شواهد فراوان تجربی و نظری برعکس آنچه گفته شد(شیلر،۲۰۰۰)، در نهایت، این دیدگاه وابستگی قیمت و سایر داده های بازار در مورد اطلاعات

(از جمله گزارش های مالی) را معکوس می کند تا داده های بازار را به عنوان داور نهایی آنچه گزارش های مالی باید به بازار عرضه کنند، تبدیل کند. به عبارت دیگر، دیدگاه مربوط بودن ارزش بجای اینکه برای بازار ها باشد، گزارشگری مالی از بازارها نشات می گیرد.(ساندر، ۲۰۱۱الف و ب).

موریاتی و لیوینگستون (۲۰۰۱) نیز دو معیار کیفیت گزارشگری مالی را مورد بررسی قرار داده اند. اول تعداد تجدید ارائه های گزارشگری مالی اعلام شده و دوم زیان ارزش بازار از تجدید ارائه به عنوان درصد کل ارزش بازار اوراق بهادار سهام.

تعداد ارائه های مجدد، نتیجه ی مشترک تعداد گزارش های مالی نادرست و کیفیت قوانین و مقررات حاکم لازم الاجراء است. بنابراین، مقایسه ی سری های زمانی ارائه های مجدد در مقایسه با زیان های ارزش بازار به ما اجازه نمی دهند تا فراوانی تحریف های قوانین را مشخص کنیم.

گزارش های مالی تا حدی ممکن است به تصمیم گیری بهتر مانند ارزشیابی، وام دهی و انواع مختلف پیش بینی ها مانند درماندگی مالی و ورشکستگی، مقررات بانک ها و سازمان های عمومی، جذب سرمایه و سرمایه ی انسانی به شرکت های مولدتر کمک کند.

از آنجا که مدل های تصمیم گیری که از داده های مالی استفاده می کنند، همیشه می توانند تعدیل شوند، تعریف گزارشگری مالی بهتر می تواند بر مبنای کیفیت تصمیمات مبتنی بر گزارشگری مالی پشتیبانی شود. از آن جا که مدل های تصمیم گیری که از داده های مالی استفاده می کنند همیشه قابل اصلاح هستند،الگوهای گزارشگری مالی مبنای بهتری برای ایجاد انواع مختلفی از تصمیمات که عمدتا یک موضوع تجربی است، ایجاد می کنند.

نتایج تجربی نه تنها به الگوهای گزارشگری مالی بستگی دارد، بلکه در مورد چگونگی سازگاری مدل های تصمیم گیری یا هریک از الگو ها مقایسه شده است.از آنجا که اکثر نظامات قانونی تنها به یک الگوی گزارشگری مالی اجازه می دهند تا برای یک نوع مشخص از شرکت ها فعالیت کند، چنین مقایسه های تجربی از تصمیم گیری سودمند لزوما باید به مقایسه های مقطعی بین نظامات قانونی یا مقایسه های سری های زمانی دریک حوزه قانونی بپردازد. 

مسئله ی مرتبط با کنترل سایر متغیرهای احتمالی اثرگذار که در این مطالعات ارائه می شود یکسان نیست،به همین دلیل تعیین تجربی گزارشگری مالی بهتر یک چالش بزرگ است.

۵.آرمان ها و اهداف

دربخش قبلی درباره ی تلاش برای تعریف گزارشگری مالی بهتر از لحاظ ویژگی های مورد نظر شامل حقیقت، سایر ویژگی های کیفی، افشا و ویژگی های آماری بحث کردیم.

روش دیگر رسیدن به گزارشگری مالی بهتر درنظر گرفتن آرمان ها یا اهداف خود گزارشگری مالی، جامعه و برخی از اعضا یا گروه های خاص درجامعه است.

ازآنجا که گزارش های مالی محصول خلق شده برای خدمت به اهداف انسانی هستند، همانطور که توسط دویاچ وساندر(۱۹۸۰) پیشنهاد شده بود، به نظر می رسد رویکرد بهتر آن است که اهداف گزارش های مالی با توجه به اهداف انسانی درسطوح فردی یا گروهی یا اجتماعی مدنظر قرار گیرد.

۵.۱.اهداف اجتماعی

گزارشگری مالی باید بطور گسترده در خدمت اهداف اجتماعی تعریف شده مانند ایجاد ثروت و معیشت باشد؛ ارتقای انسجام اجتماعی و عدالت را برآورده کند؛ و با ایجاد بازارهایی برای سرمایه ی

مقدمه درباره ی این پرسش که گزارشگری مالی خوب چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ پاسخ و توافق اندکی وجود دارد. ۷ دیدگاه برای شناسایی گزارشگری مالی "بهتر" متصور است: سه دیدگاه مبتنی بر ویژگی های گزارش های مالی، سه دیدگاه مبتنی بر اهدافی که آنها دنبال می کنند، و یک دید گاه نیز مبتنی بر رویه ی جاری ...
تعداد بازدید: 71 زمان‌ارسال: 24 بهمن 1398 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

ارسال نظر

مجوز سایت از وزارت ارشاد

مجوز سایت از وزارت ارشاد

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید