آموزش حسابداری حقوق و دستمزد(مقدماتی)

فیلم آموزش‌حسابداری‌حقوق‌و‌دستمزد با اکسل(مقدماتی)  به زبان ساده و ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات بر‌حقوق با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات بر‌حقوق با نرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار ...

فیلم آموزش‌ حسابداری‌ حقوق‌ و‌ دستمزد با اکسل و نرم‌افزار‌ حسابداری(پیشرفته)

فیلم آموزش‌حسابداری‌حقوق‌و‌دستمزد با اکسل و نرم ...

نرم‌افزار تبدیل‌شماره‌موبایل‌به‌VCF کاناز

نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز (تبدیل اکسل‌به‌VCF) (نسخه ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و  ارسال‌معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(نسخه ...

افزونه‌تبدیل‌تاریخ کاناز برای اکسل

  افزونه(Add-In) تبدیل تاریخ کاناز برای اکسل یکی دیگر از سری نرم افزارهای کاربردی سایت ...

دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 12.7 (نسخه آنتوریوم)   به روزرسانی در تاریخ ...

فیلم آموزش‌تهیه و ارسال‌لیست‌بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست‌بیمه با نرم‌افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05   ...

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

ضمانت محصولات سایت

ضمانت 7 روز آموزش حسابداری

آمار کاربران سایت

تحصیلات‌تکمیلی در حسابداری: راه یا بی‌راهه

تحصیلات تکمیلی در حسابداری: راه یا بی راهه

 بر گرفته از نشریه حسابدار شماره 311 و 312 انجمن حسابداران خبره ایران -نوشته محسن قاسمی

در گذشته ای نه چندان دور – چیزی حدود پانزده سال پیش – ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد حسابداری در دانشگاه های دولتی(علامه طباطبایی، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، الزهرا، شیراز و چمران اهواز) و واحد های دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکز، علوم و تحقیقات، و مشهد) مجموعا کمتر از 100 نفر در سال بود. ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری حسابداری نیز در دانشگاه های دولتی (علامه طباطبایی، تهران، و تربیت مدرس) و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از بیت و چند نفر در سال فراتر نمی رفت.

آن سالها، و سال های پیش از آن، اکثریت قریب به اتفاق دانش آموختگان مقطع کارنشاسی حسابداری عمدتا از دوران دانشجویی جذب بازار کار حرفه ای می شدند، و پس از دریافت مدرک کارشناسی خود نیز به ندرت به فکر ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می افتادند. مگر آنانی که واقعا علاقه مند به کار دانشگاهی بودند که بسیاری از آنان نیز حتی با مدرک کارشناسی‌ارشد جذب هیات علمی دانشگاه ها می شدند. البته در میان آنان تعداد محدودی تحصیلات خود را در مقطع دکتری نیز ادامه می دادند. به هر حال، وضعیت متناسبی بر دانشگاه ها و حرفه ی حسابداری و حسابرسی کشور حاکم بود.

ولی امروز که این نوشته را می خوانید، طبق آمار رسمی وزارت علوم(آمار آموزش عالی ایران: سال تحصیلی 95-1394 ،موسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، بیش از 35 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد، و بیش از 1400 دانشجو در مقطع دکتری حسابداری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ایران در حال تحصیل هستند؛ که در مقایسه با آمار پیش گفته، حاکی از رشدی بسیار غیر عادی و حیرت انگیز حدود 300 برابر است!

از سوی دیگر، طبق مدل بودجه ریزی دانشگاه ها در سال 1395، بودجه ی سرانه ی دانشجویان مقطع کارشناسی حدود 6 تا 12 میلیون تومان در سال اعلام شده بود. مطابق همان مدل، بودجه ی سرانه ی دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد 1.65 برابر بودجه ی سرانه ی دانشجویان مقطع کارشناسی، و بودجه ی سرانه مقطع دکتری نیز 3 برابر بودجه ی سرانه ی دانشجویان کارشناسی اعلام شده بود. حتی اگر دانشجویان حسابداری را جزو کم خرج ترین دانشجویان در نظام آموزش عالی فرض کنیم ( با بودجه ی سرانه ی 6 میلیون تومان برای دانشجویان مقطع کارشناسی)، با یک حساب سر انگشتی ، هزینه سالانه ی آموزش این جمعیت 35 هزار نفری دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد حسابداری مبلغی حدود 350 میلیارد تومان است، و هزینه سالانه آموزش این جمعیت 1400 نفری دانشجویان مقطع دکتری نیز مبلغی حدود 25 میلیارد تومان در سال می شود. به عبارت دیگر، اگر مختصری هم برای افزایش هزینه ها در سال جاری در نظر بگیریم، میتوان گفت مجموعا مبلغی حدود 400 میلیارد تومان درسال برای آموزش این لشگر حدود 40 هزار نفری دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی حسابداری در ایران صرف می شود.

در این جا توجه خوانندگان محترم را به دو نکته مهم جلب میکنم. نخست آن که، منابعی که در سال های اخیر در ایران صرف تحصیلات‌تکمیلی حسابداران می شود، حدود 400 میلیارد تومان نیست. چرا که سالانه مبالغ هنگفتی نیز صرف ثبت نام آنان در دوره های آمادگی برای شرکت در آزمون های کارشناسی‌ارشد و دکتری در موسسات متعدد راه اندازی شده در سال های اخیر می شود.

علاوه بر این، مبالغ معتنابهی نیز در کمال تاسف و شرمساری از سوی آنان برای خرید پایان نامه و مقاله و کتاب و ..... می شود که شخصا برآوردی از این مبالغ در اختیار ندارم که بتوانم به مبلغ برآوردی فوق بیفزایم. نکته ی دوم این است که ، مهم نیست این منابع مالی از سوی دولت (در دانشگاه های دولتی) تامین می شوند یا خود دانشجویان(در دانشکاه های غیر دولتی) آن ها را می پردازند. چرا که به هر حال خرج شدن است. به عبارت دیگر، در ایران، سالانه بیش از 400 میلیارد تومان صرف فوق لیسانس شدن و دکتری شدن حسابدارانی می شود که اکثر فریب به اتفاق آنان زندگی حرفه ای (و نه دانشگاهی) را برگزیده اند؛ و سر انجام نیز پس از دانش آموختگی از مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب حرفه( و نه دانشگاه) می شوند.

این در حالی است که اساسا طراحی دروس مقاطع تحصیلات‌تکمیلی ( کارشناسی‌ارشد و دکتری)، با توجه به تمرکز و تاکید آن ها بر مباحث نظری، عمدتا برای پرورش افراد دانشگاهی است. آن مقداری هم که به دانش و مهارت های حرفه ای این افراد افزوده می شود، به هیچ وجه تناسبی با زمان و مبالغ صرف شده برای دریافت این مدارک دانشگاهی ندارد. به عنوان مثال، یک دانش آموخته با استعداد مقطع کارشناسی حسابداری از یک دانشگاه معتبر را در نظر بگیرید که علاقه ای به کار دانشگاهی ندارد، و میخواهد در حرفه مشغول به خدمت شود.

متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق  افرادی که چنین شرای دارند تحت تاثیر جو گمراه کننده ای که ظرف در دانشگاه های کشور و حتی در حرفه حاکم  شده است، بلافاصله خود را برای ادامه تحصیل در مقطه کارشناسی‌ارشد آماده می کنند. پس از آن نیز، همین مسیر را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری طی می کنند. اما نتیجه این انتخاب چیست؟

صرف حدود 7-8 سال از بهترین سال های جوانی و به دست آوردن کم ترین دانش و مهارتی که در حرفه برایشان راه گشا باشد!

در صورتی که اگر همین جوانان با استعداد به درستی راهنمایی شوند، به عنوان مثال، می توانند زمان و هزینه ای به مراتب کمتر را برای دریافت یک گواهی نامه حرفه ای معتبر از یک انجمن بین المللی حسابداران( مانند CFA، IIA، ICAEW، CIMA، ACCA، ...) صرف کنند و هم برای خود و هم برا حرفه ی حسابداری ایران، دست آوردی به مراتب ارزشمند تر حاصل کنند.

واقعا کیست که اذعان نداشته باشد اعتبار ماحصل عضویت چنین افراد با استعدادی در انجمن های بین المللی مذکور، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی حرفه، به هیچ وجه با مدرک دکتری حسابداری معتبر ترین دانشگاه های داخلی ایران قابل مقایسه نیست.

نتیجه این خطاهای راهبردی در حسابداری ایران، که دانش آموختگان با استعداد مقطع کارشناسی حسابداری طی دو دهه اخیر به بیراهه ی تحصیلات تکمیلی سوق داده شده اند و هم اینک لشگری چند صد هزار نفری از دانش آموختگان مقاطغ کارشناسی‌ارشد و دکتری حسابداری را تشکیل داده اند، این شده است که در اوج نیاز حرفه ی حسابداری و حسابرسی ایران در سال های اخیر به وجود افراد حرفه ای در سطح بین المللی، مجموع حسابداران ایرانی مقیم کشور که عضو انجمن های معتبر بین المللی هستند، و حتی آنانی که در حال سپری کردن دوره های عضویت در این انجمن ها هستند، ا پانصد نفر در سرتاسر کشور تجاوز نمیکند!

به عبارت دیگر، با این که سالانه منابع مالی بسیار هنگفتی صرف آموزش دانشگاهی حسابداری در ایران می شود، ولی اغلب حسابداران ایران در کمال تاسف از معیار های حرفه ای بین المللی فاصله بسیار دارند.

20 مهر 1397 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی 1
ارسال نظر
  1. نظرات وضعیت: 0 خبر 0 نظر
    نویسنده: morteza در 28 مهر 1397 10:44
    0
    پاسخ
    سلام. اگر امکانش هست آموزش انبار و بهای تمام شده هم در سایتتون قرار بدهید. ممنون می شم

مجوز سایت از وزارت ارشاد

مجوز سایت از وزارت ارشاد
تماس با سید مصطفی هاشمی

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات

ارتباط با پلیس فتا

پلیس فتا