چرا مشتریان شما، دیر پرداخت می کنند
موضوع: آموزش حسابداری

در حسابداری و تجارت، بخش مهم موفقیت، مدیریت گردش وجوه است. برند سازی عالی و خدمات مشتریان شگفت انگیز در سطح جهانی، عامل موفقیت شما نخواهد بود. قبلاً درباره تنظیم صورتحساب گفته بودیم که چگونه شفاف و مختصر باشد، به گونهای که دریافتیهایتان به موقع انجام گیرد و درباره جمع آوری صورتحسابهای تسویه نشدهای که فرستاده شده، اما هنوز تأخیر نخورده است، صحبت کرده بودیم.
امروز میخواهیم اول در مورد این صحبت کنیم که چرا مشتریانتان دیرتر پرداخت میکنند.
آیا پرداختهای الکترونیکی را قبول دارید؟
بیایید آن را بپذیرید: دیگر کسی از چک بانکی استفاده نمیکند. روشهای بسیاری برای پذیرش آسان پرداختهای الکترونیکی وجود دارد، معمولاً برای پرداختهای بسیار کوچک، که باعث میشود پرداخت مشتریان به شما سادهتر شود.
به صورت ایده آل، شما میتوانید صورتحساب الکترونیکی را به همراه لینک «برای پرداخت اینجا کلیک کنید» که در مکان مشهودی قرار گرفته باشد، ارسال کنید و مشتریان را به پرداخت آنی تشویق نمایید.
آیا مدت زمان پرداخت صورتحساب طولانی است؟
زمان پرداخت صورتحساب شما در زمان دریافت، تسویه 15روزه، تسویه 30 روزه، یا تسویه 90 روزه است؟ مدت زمانی که شما انتخاب میکنید، اولویتهای متفاوتی را برای مشتریانتان فراهم میکند.
زمانی که قبض خودتان را در خانه پرداخت میکنید، آیا آنهایی را که مدت زمان پرداختشان فوری است، به آنهایی که در بازه یک ماهه یا بیشتر از آن باید پرداخت شود، ترجیح نمیدهید؟ بسیاری از کسب و کارها به همین صورت عمل میکنند. زمانی که قراردادتان را با مشتری تنظیم میکنید، مدت زمان پرداخت را تا حد ممکن نزدیک به زمان دریافت محصول تعیین کنید. اگر مجبور شدید که مدت زمان پرداخت طولانی را انتخاب کنید، ارائه تخفیف در صورت پرداخت سریعتر را حتماً در نظر بگیرید.
آیا مشتریان شما مسائل گردش وجوه خودشان را دارند؟
آیا شما بررسی کردهاید که آن مشتری همواره در آخرین مهلت پرداخت، پرداخت خود را انجام میدهد یا این که همان مشتری همواره تعدادی صورتحساب منقضی شده دارد؟ ممکن است دلیلش این باشد که حسابداری آنها ضعیفتر از متوسط است، اما میتواند دلیلش این باشد که آنها در گردش وجوه خودشان با مشکل مواجه هستند.
اگر مشکل این باشد، شما دو راه حل بیشتر ندارید: شما میتوانید برایشان مشوق در نظر گرفته و تخفیف بدهید تا اولین کسی که پولش را پرداخت میکنند، شما باشید؛ یا این که میتوانید تصمیم به قطع تجارت با آنها بگیرید. پذیرفتن ادامه کار با افرادی که همیشه در پرداختشان دیرکرد دارند، اما در نهایت پرداخت میکنند، کاری دشوار است اما در عین حال اگر مشتریانی را جایگزینشان کنید که به موقع پرداخت میکنند، کسب و کار شما میتواند با آرامش بیشتری به پیش رود.
آیا شما در یک چرخه صدور صورتحساب گرفتار شدهاید؟
برخی از کسب و کارهای بزرگ، در زمانهای خاصی تمام صورتحسابهای تسویه نشدهشان را پرداخت میکنند. در صورتی که مشتری شما هم جزو این دسته باشد، از مخاطبتان درخواست اطلاعات کنید تا بدانید که چه زمانی بهترین زمان برای ارائه صورتحساب است تا این که پرداخت سریع به شما تضمین شود.
دریافت پولتان از افرادی که برایشان کاری را انجام دادهاید میتواند یکی از ناامیدکنندهترین بخشهای تملک یک کسب و کار باشد. استراتژیهایی وجود دارد که میتوانید به کمک آن مشتریانتان را متقاعد کنید تا پرداخت به شما را در اولویت قرار دهند؛ این کار میتواند سادهتر سازی پرداخت به کمک پرداختهای الکترونیکی، ارسال صورتحساب در زمانی نزدیک به تاریخ پرداخت دورهای، و ممانعت از ارائه کار نهایی تا زمان پرداخت هزینه باشد. اما در صورتی که کسب و کاری را مدیریت میکنید، سادهترین کار برای مدیریت گردش وجوه، همواره این است که هزینه کاری که انجام میدهید را در همان موقع انجام آن بگیرید. شما میتوانید با ابلاغ دریافت هزینه در زمان دریافت محصول به مشتریان، قادر باشید که مشتریانی را که میتوانند فوراً پرداخت کنند، انتخاب کنید. سپس شما میتوانید کسب و کارتان را با این مشتریان بسازید تا زمانی که وجوه کافی برای مدیریت قراردادهای بزرگتر داشته باشید که نیاز به مدت زمان پرداخت 30، 60 یا 90 روزه دارند.
اکنون اندکی وقت بگذارید و درباره عللی که مشتریانتان پرداختشان را دیرهنگام انجام میدهند، فکر کنید.
زمانارسال: 8 آبان 1395
نویسنده: سیدمصطفیهاشمی
نظرات: 0