تخفیف 19% برای خرید بیش از 3 محصولاطلاعات بیشتر
×
محصولات کاناز
صفر تا صد همه اظهارنامه مالیاتی مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد ...
سلام به همه دوستان یکی از مباحث مهم در رشته حسابداری و حتی واحد مهم در دانشگاه ...
کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده در 353 نکته این کتاب چکیده و خلاصه نکات بسیاری ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد عضو بین المللی XBRL) به زبان ...
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران -مدیر مالی و عضو XBRL) ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 12.9 (نسخه آنتوریوم) به روزرسانی در تاریخ ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
حسابرسی پیشرفته: اصول حسابسازی در ایران و فنون رایانه ای کشف تقلب برای حسابرسان ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
این کتاب توانست ظرف 4 ماه به چاپ پنجم برسد و این یعنی نشان دهنده کاربردی و به ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد عضو بین المللی XBRL) به زبان ...
افزونه(Add-In) قدرتمند تبدیل‌تاریخ کاناز برای اکسل یکی دیگر از سری نرم افزارهای ...
این بار با یک محصول جدید و کاملا متفاوت در خدمت شما هستم. آموزش حسابداری ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یا واردات یکی از موارد مهم و ...
کتاب حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده و آموزش آن با نرم افزارهای حسابداری به ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...
سایت کاناز فیلم‌آموزش نحوه ارسال معاملات فصلی(آموزش معاملات فصلی) موضوع ماده ...
نویسنده: ایمان ثابتی بیلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید تعداد ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ذخیره ...
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران و عضو XBRL) اندازه ...
صفر تا صد حسابداری صادرات و رفع تعهد ارزی به زبان ساده و روان و کاملا کاربردی ...
نویسنده: ایمان ثابتی بیلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید نوبت چاپ: ...
سایت کاناز اسپید اقدام به تهیه نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سلام. من سید مصطفی هاشمی برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با ...

کتاب مالیات برارزش افزوده در 186 نکته

کتاب مالیات بر ارزش افزوده در 186 نکته

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

آموزش حسابداری مالیاتی

در این موضوع به مباحث مختلف و پرکاربرد حسابداری مالیاتی اعم از مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شرکتها، مالیات اصناف، مالیات بر حقوق، مالیات بر اجاره املاک، مالیات بر ارث، معاملات فصلی و همچنین پرسش و پاسخهای مفید در زمینه حسابداری مالیاتی و قوانین مهم مالیاتی پرداخته شده است. چراکه مباحث مالیاتی یکی از چالش برانگیزترین و مهم ترین مساله حسابداران و مدیران مالی است.

منطق آزاد انزلی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید پرسش و پاسخ پیرامون اعتبار مالیاتی خرید از مناطق آزاد تجاری بحث می شود و پاسخ کارشناسان مالیاتی را در این زمینه جویا می شویم.

 

سوال

در شرايطي كه خريد كالا از يك مودي حقوقي ثبت نام شده در نظام ارزش افزوده ولي مقيم مناطق آزاد و تحويل كالا در سرزمين اصلي صورت پذيرفته ايا اداره رسيدكي ارزش افزوده مي تواند اعتبار خريد از اين شركت را نپذيرد؟

پاسخ اول:

به نظر بنده شرکت مقیم در مناطق آزاد در صورت فروش به سرزمین اصلی می بایست از طریق قلمرو گمرکی اقدام نماید. گمرک وظیفه اخذ مالیات ارزش افزوده را دارد بعبارتی شرکت حق اخذ مالیات ارزش افزوده را ندارد بنابراین اعتبار مالیاتی آن هم قابل تایید نیست و صرف ثبت نام دال بر پرداخت آن مالیات نیست.

پاسخ دوم:

( تبصره ٢ ماده ٢٠) ليكن برخي فروشها وجود دارد كه از گمرگ رد نمي شود مانند گاز پتروشيمي ها كه از طريق لوله به خارج مناطق انتقال ميابد وسازمان لازم است در اين خصوص چاره انديشي كند.

پاسخ سوم:

- شركت فروشنده مقيم منطقه ازاد ، از گمرك كالا را رد ميكند و ارزش افزوده را پرداخت ميكند و اعتبار شناسايي ميكند.حال كالا را در سرزمين اصل به خريدار ميفروشد بايد ارزش افزوده را دريافت و براي خريدار اعتبار است ؟!

با گمرك مشكلي نيست !٢- شركت فروشنده مقيم منطقه ازاد كالايي را در داخل سرزمين اصلي ميخرد و ميفروشد چرا ماليات بر ارزش افزوده نگيرد و اگر گرفت اعتبار ماليات مالياتي خريدار بعدي نباشد ؟

پاسخ چهارم:

به نظرم صرفا فعالیت داخل منطقه  معاف هست و فعالیت های خارج از منطقه مشمول ارزش افزوده و اعتبار آن با رعایت مقررات  مثل سایر مودیان مورد قبوله.

پاسخ پنجم:

چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به مناطق آزاد تجاری

چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی شماره: 54409 تاریخ: 1388/5/26

نظر به این که چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در محدوده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی موجب بروز سوالاتی برای ادارات امور مالیاتی و مودیان گرامی گردیده ، لذا به منظور ایجاد رویه واحد ، اجرای صحیح مقررات و به استناد مفاد مواد 6 و 7 و 13 و 52) قانون مذکور مقرر می‌دارد:

1- مبادلات کالاها و خدمات فی‌مابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ، در داخل محدوده مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانونیاد شده نمی‌باشد .

2- صادرات کالاها و خدمات از مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین واردات کالا و خدمات از خارج ازکشور به مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون نمی‌باشد .

3- واردات کالا و خدمات از مناطق یاد شده به قلمرو گمرکی کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض می‌باشد .

شایان ذکر است به استناد مفاد ماده (‌ 13) قانون مالیات بر ارزش افزوده ، صادرات کالاها و خدمات صرفاً به خارج کشور از طریق مبادی و خروجی رسمی ، مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمی‌باشد و مالیاتهای پرداخت شده بابت آنها را با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته ، مسترد می‌گردد .

سازمان امور مالیاتی کشور

زمان‌ارسال: 27 آبان 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

آیین نامه جدول 8 ماده 169

در تاریخ 1396/07/26 بخشنامه اصلاحی آیین نامه تبصره 5 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم توسط رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد. جدول 8 این آیین نامه اصلاحات قابل توجهی انجام شده از جمله عدم بررسی گردش حساب های بانکی کمتر از 5 میلیارد تومان اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. در زیر جداول قدیم و جدید این آیین نامه قرار داده شده است.

 

پیرو ابلاغ آیین نامه موضوع تبصره (5) ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، طی بخشنامه شماره 41997/230 مورخ 1395/11/02، بر اساس پیشنهاد شماره 10574/200 مورخ 1396/07/06 سازمان امور مالیاتی کشور که به تصویب وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری رسیده است، بخشی از جدول موضوع ماده 8 آیین نامه مذکور اصلاح گردید. به پیوست متن اصلاحیه شماره 152637 مورخ 1396/06/27 جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می شود. لازم به ذکر است سایر مفاد جدول موضوع ماده 8 آیین نامه مذکور به وقت خود باقی است.

سید کامل تقوی نژاد

 

 

نوع معامله

مفاد قبلی آیین نامه

مفاد جدید آیین نامه

 زمان ارسال

معاملاتی

خرید و فروش ارز (اعم از نقدی یا برات یا حواله ای)

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی ها با میزانی بیش از 25.000 دلار و یا معادل آن در هر سال

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی ها با میزانی بیش از یکصد هزار دلار و یا معادل آن در هر سال

سالانه

مالی، پولی، اعتباری و سرمایه ای

جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراق بهادار

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان یک میلیارد ریال و بیشتر باشد.

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان پنجاه میلیارد ریال و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب های ریالی و ارزی (سپرده های دیداری) نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

سالانه

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپرده های غیر دیداری ریالی و ارزی و سود آنها نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی:

جمع گردش و مانده کلیه سپرده ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

الف) اشخاص حقوقی:

جمع گردش و مانده کلیه سپرده ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح شده یا می شود.

سالانه

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

ب) اشخاص حقیقی:

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب ها، سپرده و سود آنها (سپرده های دیداری و غیره

اطلاعات تمامی حساب ها، سپرده ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی)

اطلاعات تمامی حساب ها، سپرده ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی)

سالانه

در اجرای تبصره (5) ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 بدین وسیله اصلاح بخشی از جدول موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی شماره 203829 مورخ 1395/10/29 به شرح زیر که به تصویب وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری به منظور اجرا از عملکرد سال 1395 رسیده است: بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 23 آبان 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مالیات اسنپ و تپسی

در این مطلب از سایت کاناز اسپید پرسش و پاسخ درباره مالیات بر ارزش افزوده شرکت اسنپ و شرکت های مشابه مانند تپسی مطرح می شود و پاسخ کارشناسان مالیاتی را جویا می شویم.

 

سوال

آیا شرکتی مثل اسنپ که در قبال خدمات به راننده و مسافر کارمزد میگیره این کارمزد مشمول ارزش افزودست؟

 

پاسخ اول:

پاسخ منفی است. مطابق بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده.

پاسخ دوم:

خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری ، جاده‌ای ، ریلی ، هوایی و دریایی؛ معاف هست ولي احتمالا ديدگاهي باشه مبني بر اينكه خدمت به راننده و مسافر ميده و درامد خدمت را از راننده ميگيره و احتمالا خدمت حمل و نقل عمومي مسافري محسوب نشود.

پاسخ سوم:

اسنپ مثل آژانس هواپیمایی مثل شرکت مشاوره املاکی مثل ... یک شرکت کمیسیون بگیر هست و جز هیچ یک از موارد ماده ۱۲ نیست.

پاسخ چهارم:

به نظر اینجانب اسنپ در واقع بستری نرم افزاری است که رابطی است بین رانندگان و مسافران. و چون بابت حمل و نقل مسافر وجهی دریافت نمی کند و صرفا کارمزدی از رانندگان ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 19 آبان 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 2

ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک

ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک طی بخشنامه ای از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی در تاریخ 1396/07/13 ابلاغ شد. متن کامل بخشنامه به شرح زیر است:

 

مخاطبین اصلی / ذینفعان: - اداره کل امور مالیاتی استان .....

- اداره کل امور مالیاتی شرق، غرب، جنوب و شمال استان تهران (به استثنای ادارات کل امور مالیاتی شهر تهران)

موضوع: ابلاغ الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک

پیرو بخشنامه شماره 111/94/220 مورخ 1394/11/21 که با هدف یکسان سازی محاسبات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک در کشور صورت پذیرفت، به منظور هم افزایی و تطابق حداکثری مصوبات کمیسیون های تقویم املاک در کشور با نرم افزار یکپارچه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک و امکان پیاده سازی کامل ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی با نرم افزار مذکور، به پیوست الگوی جدید ضوابط تعیین ارزش معاملاتی املاک برای بهره برداری ابلاغ می گردد. از این رو برای صیانت و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مؤدیان محترم مالیاتی وفق مقررات قانونی مربوط، توجه ادارات کل امور مالیاتی استان ها و واحدهای تابعه آنان را به نکات ذیل جلب و مقرر می دارد؛

1- اداراتی که دوره یکساله اجرای ارزش معاملاتی املاک آنان به اتمام رسیده است، ترتیبی اتخاذ نمایند که حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به برگزاری و تشکیل کمیسیون های تقویم املاک و تصویب ارزش های معاملاتی املاک سال 1396 مطابق مقررات ماده 64 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 با رعایت مفاد الگوی مذکور به ویژه با توجه به تغییرات به وجود آمده در بخش اول ضوابط اجرایی (ارزش معاملاتی عرصه املاک)، نسبت به اصلاح و درج میانگین ارزش معاملاتی عرصه املاک با کاربری های مسکونی، تجاری و اداری در نقشه های بلوک بندی املاک (مطابق نمونه پیوست) اقدام نمایند.

2- ادارات امور مالیاتی سراسر کشور موظف اند ضمن استخراج دقیق قیمت های روز املاک در محدوده های تحت پوشش تصمیمات کمیسیون مربوط، دقت لازم را مبذول و در این رابطه از ظرفیت های دستگاه های اجرایی و مراجع ذیربط و نیز سایر اعضای کمیسیون تقویم املاک استفاده نمایند. همچنین به منظور پرهیز از هرگونه تبعیض میان مؤدیان مالیاتی ناشی از اختلاف قیمت املاک واقع در بلوک بندی های مناطق تحت پوشش، ارزش های معاملاتی بلوک های مربوط در سال 1396 را معادل چهار ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 18 آبان 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

بخشنامه بررسی تطبیق و استفاده از اطلاعات استخراج شده از سامانه اطلاعات مالیاتی

این بخشنامه در تاریخ 1396/07/22 از طرف رییس سازمان امور مالیاتی صادر شده و حسابداران و مدیران مالی حتما مطالعه کنند.

 

پیرو دستورالعمل شماره 537/93/200 مورخ 1393/03/28 موضوع نحوه برخورد و اقدام در خصوص اطلاعیه های واصله از سامانه استخراج اطلاعات مالیاتی، علی رغم تأکیدهای مکرر بر اجرای مفاد دستورالعمل صدرالذکر طی بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد از جمله بخشنامه شماره 26699/230/د مورخ 1395/07/07، شماره 26648/230/د مورخ 1395/07/06، شماره 521/95/230 مورخ 1395/11/24 و شماره 12520/230/د مورخ 1394/04/14، بعضاً مشاهده می شود ترتیبات مقرر از سوی ادارات کل امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی نادیده گرفته می شود، لذا مجدداً تأکید می شود که اطلاعیه های استخراج شده از سامانه صدرالذکر بیانگر همه واقعیت های مرتبط با پرونده مالیاتی مؤدیان نبوده و صرفاً قرینه ای برای رسیدگی مالیاتی و تشخیص نزدیک به واقعیت درآمدهای مکتسبه مؤدی می باشد. بنابراین مقرر می دارد ادارات امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده های مالیاتی مؤدیان و همچنین مراجع حل اختلاف مالیاتی به منظور احتراز از شمولیت در مفاد بند (1) ماده (270) قانون مالیات های مستقیم، مراتب ذیل را در تعامل با اطلاعات مالیاتی استخراج شده از سامانه ذیربط مدنظر قرار داده و رعایت نمایند:

1- ادارات امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده مالیاتی مکلفند در زمان ابلاغ دعوت نامه موضوع ماده (229) قانون مالیات های مستقیم به مؤدیان ذیربط، نسبت به ارائه اطلاعات مالیاتی استخراج شده از سامانه های مالیاتی از جمله فهرست اطلاعیه های خرید، فروش، واردات، صادرات و قرارداد حسب مورد مؤدیان مالیاتی اقدام نمایند.

2- در هر مرحله از رسیدگی های مالیاتی که مؤدیان محترم به اطلاعات استخراج شده از سامانه های اطلاعات مالیاتی اعتراض داشته باشند، مسئول مربوط در همان مرحله مکلف به راهنمایی دقیق مؤدی بوده و می بایست حداکثر همکاری لازم را برای رفع مغایرت با افراد ذینفع به عمل آورد و در صورت لزوم کسب اطلاعات تکمیلی و اخذ مدارک و مستندات لازم از اشخاص ثالث، نسبت به انجام مکاتبات با رعایت سلسله مراتب اداری اقدام و از احاله کردن موضوع رفع مغایرت به مؤدیان مالیاتی ... بقیه در ادامه مطلب

زمان‌ارسال: 13 آبان 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

نظر دفتر فنی مالیات درباره سرقفلی 1395

جناب آقای مزرعه لی

مدیرکل محترم امور مالیاتی استان آذربایجان غربی

 

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 3799/106/د مورخ 1396/01/29 در خصوص چگونگی اجرای مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 کل کشور در سال 1396 و تسری یا عدم تسری مقررات مذکور برای مطالبه مالیات حق واگذاری محل (دارایی ها) متعلقه به شرکت های منحله در سال 1395 با عنایت به تبصره 2 ماده 115 اصلاحی 31/4/1394 قانون مالیات های مستقیم، به آگاهی می رساند:

1- با عنایت به ماده 34 قانون بودجه سال 1395 کل کشور که طی بخشنامه شماره 18/95/200 مورخ 1395/03/16 ابلاغ گردیده است "کلیه احکام مندرج در این قانون صرفاً مربوط به سال 1395 است." بنابراین به دلیل اتمام دوره یکساله قانون یاد شده و عدم تنفیذ حکم مقرر در بند (ز) تبصره 6 یاد شده در قانون بودجه سال 1396 کل کشور از ابتدای عملکرد سال 1396 کلیه نقل و انتقالات املاک و حق واگذاری های محل (سرقفلی) وفق مقررات ماده 59 اصلاحی مصوب 1380/11/27 رسیدگی و محاسبه خواهد شد. بنابراین با در نظر داشتن مفاد بخشنامه شماره 99/95/230 مورخ 1395/12/02 در خصوص ابلاغ نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورت جلسه شماره 6-201 مورخ 1395/08/12 و وفق مفاد رأی شماره 2089/4/30 مورخ 1374/03/24 شورای عالی مالیاتی (تصویر پیوست) که تاریخ تحویل یا تصرف یا تنظیم سند رسمی هر کدام که مقدم باشد را تاریخ انتقال حق واگذاری محسوب نموده است؛ خاطرنشان می سازد که کلیه نقل و انتقالات املاک و حق واگذاری محل هایی (سرقفلی) که تاریخ تحویل یا تصرف یا تنظیم سند رسمی آن از 1395/01/01 لغایت 1395/12/30 بوده طبق مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 رسیدگی، محاسبه و وصول خواهد شد و عدم رسیدگی و یا عدم قطعیت یا پرداخت مالیات پرونده هایی که وفق مقررات اخیرالذکر فرآیندهای رسیدگی و محاسبه مالیات را طی نموده، موجبی به توقف اجرای مقررات مورد بحث و برای رسیدگی و وصول مالیات متعلقه در سال 1396 نمی باشد.

2- به موجب بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 کل کشور در سال 1395 به منظور تحقق درآمدهای مالیاتی و رعایت انضباط مالی، نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی به نرخ پنج درصد و مالیات نقل و انتقال حق واگذاری محل به مأخذ ده برابر ارزش معاملاتی ملک مربوطه به نرخ سی درصد در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق می باشد.

بنابراین با عنایت به سیاق عبارت قسمت اخیر مقررات بند (ز) تبصره موصوف نقل و انتقال حق واگذاری محل از طرف مالکان عین یا صاحبان حق - به اشخاص غیر - را به مأخذ ده برابر ارزش معاملاتی ملک مربوط به نرخ سی درصد (30 %) مشمول مالیات نموده است. بنابراین به نظر این دفتر چون در مقررات تبصره 2 ماده 115 اصلاحی قانون فوق استفاده از مالیات (نرخ) مقطوع مقرر در ماده 59 قانون موصوف برای احتساب مالیات بر دارایی یا دارایی های شرکت منحله مورد حکم قرار گرفته و اصولاً مطالبه این مالیات هنگام انحلال به استناد تبصره 3 ماده 115 مالیات نقل و انتقال تلقی نمی شود و اولین نقل و انتقال (قطعی به اشخاص غیر) بعد از انحلال مشمول مالیات محسوب نگردیده است. لذا حق واگذاری محل (سرقفلی) شرکت های منحله در شمول مقررات بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه 1395 نبوده و طبق مالیات (نرخ) مقطوع موضوع ماده 59 قانون مزبور مشمول محاسبه و وصول مالیات می باشند.

 

محمد برزگری

سرپرست دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی

زمان‌ارسال: 9 آبان 1396 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مجوزهای سایت از وزارتخانه

مجوز سایت از وزارت ارشاد

فروشگاه آنلاین

فروشگاه محصولات آموزش حسابداری

نکات صوتی مالی و مالیاتی

پادکست 72- مشوق تبصره 2 ماده 38 ق.م.ا.ا
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 073
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 074
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی
تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید