تخفیف 19% برای خرید بیش از 3 محصولاطلاعات بیشتر
×
محصولات کاناز
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران -مدیر مالی و عضو XBRL) ...
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران و عضو XBRL) اندازه ...
تروئل ترولسن(انجمن حسابداران دانمارک) ترجمه و تالیف: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن ...
کتاب حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده و آموزش آن با نرم افزارهای حسابداری به ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سلام به همه دوستان یکی از مباحث مهم در رشته حسابداری و حتی واحد مهم در دانشگاه ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی - letter-of-credit) یا واردات ...
سلام. من سید مصطفی هاشمی برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با ...
صفر تا صد حسابداری صادرات و رفع تعهد ارزی به زبان ساده و روان و کاملا کاربردی ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
این کتاب توانست ظرف 2 سال(از 1399 تا 1401) به چاپ 14ام برسد و این یعنی نشان ...
سایت کاناز فیلم‌آموزش نحوه ارسال معاملات فصلی(آموزش معاملات فصلی) موضوع ماده ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 12.9 (نسخه آنتوریوم) به روزرسانی در تاریخ ...
کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده در 353 نکته این کتاب چکیده و خلاصه نکات بسیاری ...
صفر تا صد همه اظهارنامه مالیاتی مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد عضو بین المللی XBRL) به زبان ...
حسابرسی پیشرفته: اصول حسابسازی در ایران و فنون رایانه ای کشف تقلب برای ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد عضو بین المللی XBRL) به زبان ...
افزونه(Add-In) قدرتمند تبدیل‌تاریخ کاناز برای اکسل یکی دیگر از سری نرم ...
این بار با یک محصول جدید و کاملا متفاوت در خدمت شما هستم. آموزش حسابداری ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...
نویسنده: ایمان ثابتی بیلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید تعداد ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ...
نویسنده: ایمان ثابتی بیلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید نوبت چاپ: ...
سایت کاناز اسپید اقدام به تهیه نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ...

کتاب بهایابی پویا-شروع خوب حسابداری صنعتی

کتاب بهایابی پویا-شروع حسابداری صنعتی

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

کاناز اسپید » آموزش حسابداری مالیاتی » سوالات قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی

سوالات قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی

سوالات قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی

1- مودی جهت شروع ثبت نام در کارپوشه مودیان مالیاتی از طریق چه سامانه ای اقدام کند؟
مودی مالیاتی از طریق نام کاربری و رمز عبور سامانه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی به آدرس register.tax.gov.ir، وارد می شود.


2- مودی پس از ورود به سامانه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی چه اقدامی باید انجام دهد؟
پس از ورود به سامانه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی مودی گزینه "درخواست ثبت نام در کارپوشه" را انتخاب می نماید. سپس خلاصه ای از اطلاعات پرونده وی جهت تایید نمایش داده می شود.
3- در فرم "ثبت نام در کارپوشه"، اگر اطلاعات خلاصه پرونده مورد تایید مودی نباشد چه اقدامی باید انجام دهد؟
مودی گزینه ویرایش اطلاعات را انتخاب کرده و اطلاعات را در سامانه ثبت نام الکترونیکی (متناسب با فرآیندهای از پیش تعریف شده) ویرایش می نماید، سپس گزینه تایید زده شود.
4- در فرم "ثبت نام در کارپوشه"، آیا با انتخاب ویرایش اطلاعات، مرحله ثبت نام مودی تغییر می کند و مجدداً باید به مرحله راستی آزمایی و تایید اطلاعات وارد شود و در روند ثبت نام کارپوشه اشکالی ایجاد می شود؟
خیر 
5- در فرآیند " ثبت نام در کارپوشه"، صحت سنجی شماره تلفن همراه به چه صورتی است؟
در صورتی که مودی شخص حقوقی باشد باید شماره تلفن همراه مدیرعامل را ثبت نماید.
در صورتی که مودی شخص حقیقی انفرادی باشد، باید شماره تلفن همراه مربوط به خود را ثبت نماید.
در صورتی که مودی شخص حقیقی و پرونده مشارکتی باشد، باید شماره تلفن همراه نماینده پرونده ثبت گردد.
شایان ذکر است مالک شماره تلفن همراه ثبت شده در فرآیند مذکور، باید نماینده پرونده مدیرعامل باشد. در صورت عدم تطبیق مالکیت شماره تلفن همراه، کارپوشه به مودی تخصیص داده نمی شود.
6- بعد از صحت سنجی شماره تلفن همراه مودی و تایید مالکیت وی، چه اقدامی باید انجام دهد؟
کد فعالسازی برای شماره تلفن همراه ارسال می شود و مودی موظف است کد فعالسازی دریافتی را در فرم مربوطه ثبت نماید.
7- در صورتی که کد تایید شماره تلفن همراه دریافت نشود و یا مودی به درستی کد فعال سازی را ثبت ننماید چه اتفاقی می افتد؟
ثبت کد فعال سازی جهت تخصیص کارپوشه الزامی بوده و شماره تلفن همراه ثبتی در زمان تخصیص باید در دسترس مودی باشد. در غیر اینصورت کارپوشه به مودی تخصیص داده نمی شود و مودی باید درخواست ارسال مجدد کد فعال سازی را انتخاب نماید.
8- با تایید نهایی همه اطلاعات چه اتفاقی می افتد؟
نام کاربری و کلمه عبور برای ورود مودی به کارپوشه، چنانچه تاکنون دریافت نشده باشد، صادر و از طریق پیامک به همان شماره تلفن همراه مورد تایید ارسال می شود.
9- برای مودیان چند پرونده ای آیا به ازای هر پرونده نام کاربری کارپوشه جداگانه ای صادر و ارسال خواهد شد؟
خیر – با تایید اطلاعات در اولین پرونده، نام کاربری و کلمه عبور کارپوشه تخصیص داده شده و برای سایر پرونده ها قابل استفاده خواهد بود.
10- در صورتی که مودی از قبل دارای اطلاعات کاربری کارپوشه باشد، آیا مجدداً نام کاربری جدید برای وی صادر خواهد شد؟
خیر – تنها در صورت تغییر در اطلاعات، رمز عبور ریست شده و مجدداً ارسال خواهد شد.
11- مودی پس از دریافت اطلاعات کاربری به چه نشانی باید مراجعه نماید؟
در صورت دریافت اطلاعات کاربری کارپوشه، مودی باید به پورتال میز خدمت نظام یکپارچه و فراگیر پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به نشانی rcp.tax.gov.ir مراجعه نماید.
12- آیا مودی به ازای هر محل فعالیت یک کارپوشه جدا خواهد داشت؟
بله – اما با دریافت اطلاعات کاربری اولین کارپوشه، امکان دسترسی به کارپوشه سایر فعالیت ها امکان پذیر می باشد.
13- مودیانی که مشمول فراخوان نمی باشند، می توانند درخواست ثبت نام در سامانه مودیان را بدهند؟
بله
14- اشخاص حقیقی مشارکتی که در ثبت نام الکترونیک شماره اقتصادی شریک تعریف کرده اند شماره تلفن همراه چه کسانی را باید جهت صحت سنجی ثبت نماید؟
15- آیا مودی می تواند با یک نام کاربری و کلمه عبور ورود به کارپوشه، به تمام کارپوشه های محل فعالیت های دیگر که بابت آن در سامانه ثبت نام الکترونیک شماره اقتصادی ثبت نام دارد، دسترسی داشته باشد؟
بله
16- مودی که قبلاً در سامانه ثبت مشخصات پایان فروشگاهی و حافظه مالیاتی ثبت نام نموده و پایانه ثبت کرده است، مجدداً باید ثبت نام نماید؟
بله
17- اطلاعات ثبت  شده در سامانه ثبت مشخصات به این سامانه منتقل می شود؟
بله
بخش دوم: موارد قانونی (چه کسانی، تا چه تاریخی، جرایم، محدودیت ها، معافیت ها و ...) 
18- آیا من مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستم؟
کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل ای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند.
کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و کلیه اشخاص حقوقی مشمول این قانون می باشند.
19- تکلیف مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟
کلیه اشخاص مشمول مکلفند مطابق گروه بندی اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و در زمان مقرر، در سامانه مودیان ثبت نام کنند.
20- آیا تنها ثبت نام در سامانه مودیان کافی است؟
خیر- خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند، مودیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزام به استفاده از پایانه فروشگاهی ندارند اما موظفند کلیه صورتحساب های خود را از طریق سامانه مودیان صادر کنند.
21- مودیانی که توانایی استفاده از پایانه فروشگاهی و سامانه مدیان را ندارند تکلیفشان چیست؟
این گروه از مودیان درخواست خود را از طریق سامانه مودیان ماده 2، به کارگروهی که به همین منظور در هر استان تشکیل شده است ارسال می کنند. کارگروه به صورت سالانه درخواست مودیان را بررسی و در صورت تایید عدم توانایی، شرکت های معتمد ارایه دهنده خدمات مالیاتی با اخذ هزینه مطابق کارمزد تعیین شده، اقدام به آموزش، توانمندسازی، نصب و راه اندازی پایان فروشگاهی و سامانه مودیان برای مودیان مذکور می نماید.
22- آیا صاحبان مشاغل خودرو مشمول ثبت نام در سامانه مودیان می باشند؟
خیر، مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نیاز نیست.
23- اشخاصی که ملک یا املاکی را به اجاره واگذار کرده اند باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟
خیر، مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نیاز نیست.
24- کسانی که کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه می دهند تکلیفشان چیست؟
بجز مودیان که امکان عضویت در سامانه مودیان را نداشته و لیست آن ها پس از تصویب هیات وزیران اعلام می گردد، مابقی موظف به ثبت نام در سامانه مودیان و انجام تکالیف مربوطه هستند.
همه مودیان بجز مودیانی که مطابق تبصره ماده 20 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که قبل از دی ماه هر سال اعلام می شود موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند.
25- فرآیند ثبت معاملات و محاسبات مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مودیان چگونه است؟
صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از سامانه مودیان صادر می شود (مودیان که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط پایانه فروشگاهی انجام می شود) صورتحساب فروش صادره در کارپوشه فروشنده قرار می گیرد و بعنوان مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده وی در نظر گرفته می شود. چنانچه خریدار، مصرف کننده نهایی نبوده و خود عضو سامانه مودیان باشد، صورتحساب الکترونیکی فروش صادره به صورت خودکار به کارپوشه مودی خریدار در سامانه مودیان منتقل و بعنوان اعتبار مالیاتی برای وی منظور می گردد.
فروشنده صورتحساب الکترونیکی را در سامانه مودیان صادر می کند و صورتحساب فروش صادره در کارپوشه فروشنده و خریدار قرار می گیرد و خریدار یکماه مهلت دارد که صورتحساب دریافتی را تایید نماید و در صورتی که ظرف مهلت مقرر تایید ننماید و یا عملیاتی انجام ندهد بعنوان مبنای محاسبات مالیات بر ارزش افزوده طرفین در نظر گرفته می شود. همچنین در صورتی که خریدار، مصرف کننده نهایی نبوده و خود عضو سامانه مودیان باشد، صورتحساب الکترونیکی فروش صادره به صورت خودکار به کارپوشه مودی خریدار در سامانه مودیان منتقل و در پایان هر دوره سه ماهه، بدهی یا اعتبار مالیاتی مودی که عبارتست از مابه التفاوت مالیات خرید و فروش مودی در طول دوره مطابق مقررات محاسبه می گردد.
26- در سامانه مودیان محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چگونه انجام می گیرد؟
در پایان هر دوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودی که عبارتست از مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شود.
27- در مواقع تعطیلی یا انحلال واحد کسب و کار (موقت یا دائم) چه اقداماتی باید انجام گیرد؟
اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف بهره برداری، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.
28- در مواقع تغییر شغل، محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار چه اقداماتی باید انجام گیرد؟
اشخاص مشمول مکلفند مراتب تغییرشغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار را ظرف مدت ده روز از تغییرات انجام شده، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.
29- با ثبت نام در سامانه مودیان و انجام تکالیف قانونی در اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، چه امتیازاتی دریافت می کنم؟
1- ماموران مالیاتی جز در موارد عدم ثبت نام مودی در سامانه مودیان و در صورتی که مودی برخی از فعالیت ها و یا معاملات خود را کتمان کند و از صدور صورتحساب در سامانه مودیان خودداری کند حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک مودی و رسیدگی به آن ها را ندارند.
2- پاداش همکاری، سازمان موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان به منظور تشویق صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) که فروش خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام دادند معادل 20% مالیات بر ارزش افزوده که به سازمان پرداخت کردند یا 1% فروش هر کدام که کمتر است حداکثر تا 60 میلیون ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری دریافت نمایند.
3- شرکت صورتحساب های مصرف کننده نهایی در قرعه کشی جایزه و بهره مندی مشتریان از مزایای آن.
4- قبول اظهارنامه های مالیات بر عملکرد تسلیمی بدون رسیدگی.
5- ایجاد اظهارنامه مالیات بر عملکرد توسط سامانه مودیان.
6- قطعی، تعلیق و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده سال 1396 و قبل 
7- بخشودگی جرایم مربوط به بدهی مالیات بر ارزش افزوده مربوط به سال 96 و ماقبل به مدت سه سال.
30- در صورت خرید از واحد کسبی که عضو سامانه مودیان نمی باشد مشمول جریمه خواهم شد؟
خیر – اما مطابق ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، به خریدهای شما اعتبار مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.
31- چگونه از تخلفات خود نسبت به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان آگاه شوم؟
موارد تخلف از طریق سامانه مودیان (کارپوشه مودی) اطلاع داده می شود.
32- تخلفات قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
-    عدم عضویت در سامانه مودیان.
-    عدم استفاده از پایانه فروشگاهی.
-    عدم استفاده از حافظه مالیاتی 
-    استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان.
-    واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران.
-    عدم صدور صورتحساب الکترونیکی.
-    عدم اعلام شماره حساب یا شماره حساب های واحد اقتصادی.
-    عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب.
-    اعلام نکردن عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی تا پایان روز اداری بعد به سازمان امور مالیاتی کشور.
-    عدم اعلام تعطیلی دائم یا موقت.
-    عدم اعلام تغییر شغل یا محل فعالیت
-    کتمان برخی از فعالیت ها و یا معاملات
-    کم اظهاری یا بیش اظهاری در ثبت قیمت یا مقدار فروش.
33- جرایم تخلفات قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
-    اعلام جرایم نقدی
-    محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی نرخ صفر و مشوق های قانون مالیات های مستقیم.
-    ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف.
-    مسدود شدن درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد متخلف.
34- پایانه فروشگاهی چیست؟
رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (POS) درگاه پرداخت الکترونیک یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد (بند ب ماده 1) 
35- حافظه مالیاتی چیست؟
نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مودی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد (بند ت ماده 1)
36- صورتحساب الکترونیکی چیست؟
صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی، که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می گردد. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت اینترنتی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره، در حکم صورتحساب الکترونیکی است (بند ث ماده 1 قانون)
37- پایاه پرداخت (دستگاه کارتخوان بانکی (POS) ) چیست؟
دستگاهی است که در مراکز فروش کالا و خدمات نصب می شود تا در معاملات به جای پرداخت وجه نقد و حمل و نقل فیزیکی پول، مبلغ مورد معامله به صورت الکترونیکی از حساب دارنده کارت (مشتری) کسر و به حساب پذیرنده کارت (فروشنده) واریز گردد.
38- سریال پایانه فروشگاهی چیست؟
سریالی است منحصر به فرد که طبق الگوی مرکز تنظیم مقررات و توسط شرکت های تامین کننده دارای مجوز از سازمان امور مالیاتی کشور، به هر پایانه فروشگاهی بسته به نوع آن تخصیص داده شده است. مثال A001001000020149
39- شماره مالیاتی چیست؟
شماره ای که توسط حافظه مالیاتی تولید شده و در کل کشور منحصر به فرد است و به منظور اعتبار صورتحساب تولیدی توسط پایانه فروش متصل به شبکه نظام سامانه فروش از آن استفاده می شود. با استعلام برخط شماره مالیاتی از سامانه استعلام صورتحساب، اطلاعات صورتحساب الکترونیکی که در بانک اطلاعاتی نظام سامانه فروش ذخیره شده است نمایش داده می شود. در صورتی که صورتحساب دارای چندین صفحه باشد، شماره مالیاتی در همه صفحات تکرار می شود.
مثال: SU5BC0481F9956F72104
40- سامانه کارپوشه مودیان چیست؟
سامانه ای است که در آن به هر مودی کارپوشه ویژه ای اختصاص یافته است و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصراً از طریق آن انجام می شدو (بند پ ماده 1)
41- کد ضد جعل چیست؟
کدی که به صورت بارکد دوبعدی (QR Code) بر روی صورتحساب درج می گردد. این کد پس از استعلام مودی از طریق سامانه استعلام کد ضد جعل، شماره مالیاتی، تاریخ صدور صورتحساب، مبلغ کل صورتحساب و مبلغ کل مالیات بر ارزش افزوده را نمایش می دهد. تنها در صورتی که صورتحساب صادره توسط شبکه نظام سامانه فروش تهیه شده باشد، حاوی که ضدجعل معتبر و یکتا می باشد.
42- سریال حافظه مالیاتی چیست؟
یک سریال 16 کاراکتری است که توسط شرکت های تامین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی را از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است. مثال S001001000010154
43- شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی چه شرکت هایی می باشند؟
اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز جهت ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب و سایر امور غیرحاکمیتی، با سازمان همکاری می کنند (بند چ ماده 1)
44- تامین کننده در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کیست؟
اشخاصی اعم از تولیدکننده یا واردکننده می باشند که تجهیزات مورد استفاده مودیان در ثبت و صدور صورتحساب الکترونیکی، از قبیل پایانه های فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را تامین می نمایند (بند ر ماده 1 آیین نامه موضوع ماده 26 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان)
45- شبکه الکترونیکی پرداخت چیست؟
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت "شاپرک" (سهامی خاص)، به منظور ساماندهی نظام پرداخت در کشور بخصوص پایانه های فروش الکترونیکی در نظام بانکی، با هدف نظارت دقیق و همه جانبه بر عملکرد فنی و اجرایی عملیات پرداخت الکترونیک ایجاد شده است.
46- شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟
مولفه یکتای تشکیل دهنده شماره مالیاتی که به ازای هر حافظه مالیاتی در سطح کشور یکتا، دارای مقدای ثابت و منحصر به فرد در حافظه مالیاتی و مکرر برای همه صورتحساب های صادره توسط آن حافظه مالیاتی می باشد.
47- مودی باید چه شماره حساب بانکی را به سامانه مودیان اعلام نماید؟ در صورتی که مودی شماره حساب جدید برای پایانه های فروشگاهی اختصاص دهد از چه زمانی در سامانه قابل رویت است؟
به منظور شفاف سازی مبادلات و تراکنش های مالی موجود در سطح کشور، تمامی مودیان مالیاتی موظفند که حساب تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند این شماره حساب باید به تمامی پایانه های فروشگاهی مودی متصل گشته و از این پس معاملات و مبادلات مالی مودی از این حساب صورت گیرد.
48 – صورتحساب الکترونیکی چیست؟
صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده (مودی) ذخیره می شود.
مشخصات و اقلام اطلاعات صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
49- چند نوع صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
-    فروش
-    در رابطه با فروش های حق العمل کاری دو مورد اضافه گردد 1- خرید از آمر 2- فروش از طریق حق العمل کاری یا فروش کالای آمر
-    خرید
-    اصلاحی 
-    ابطالی
-    برگشت از فروش 
-    صادرات
-    خرید از شخص خارجی بدون اظهارنامه گمرکی
-    مصرف شخصی (فروش به خود)
-    فروش به مسافر خارجی جهت استرداد مالیات بر ارزش افزوده 
-    قرارداد / مبایعه نامه
50 – انواع پرداخت صورتحساب؟
-    نقدی 
-    اعتباری
-    نقدی / پرداخت با کارت بانکی
-    تهاتر
-    تسهیلات
-    دریافت اوراق بهادار (اسناد خزانه  و ... )
51 – برای صدور صورتحساب الکترونیکی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
عضویت در سامانه مودیان و ثبت و استفاده از پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی.
52 – از چه زمانی صورتحساب الکترونیکی باید صادر شود؟
پس از ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان و از تاریخ اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور.
53- چگونه از صحت صورتحساب الکترونیکی صادره مطمئن شویم؟
اسکن کد ضدجعل درج شده بر روی صورتحساب الکترونیکی در سامانه کد ضدجعل و استعلام از سامانه مودیان.
54 – پس از صدور صورتحساب الکترونیکی چه اتفاقی رخ می دهد و صورتحساب در کجا قرار می گیرد؟
صورتحساب در کارپوشه فروشنده و خریدار (در صورتی که خریدار مودی باشد) قرار می گیرد.
55 – آیا صدور صورتحساب فروش محدودیتی دارد؟
بله – جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط مودی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.
56- حد مجاز فروش برای واحدهای جدیدالتاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی چگونه است؟
حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم.
57 – آیا امکان افزایش حد مجاز فروش وجود دارد؟
بله – افزایش حد مجاز فروش منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی می باشد.
58 – در مواقع بروز حادثه یا نقص فنی چگونه صورتحساب صادر کنیم؟
بروز حادثه یا نقص فنی را تا پایان روز اداری بعد اعلام کرده و از صورتحساب شمس با شناسه تخصیص یافته جهت صدور صورتحساب استفاده می کنیم.
59- صورتحساب شمس چیست؟
صورتحساب شناسه دار معتبر سازمان امور مالیاتی کشور که بصورت فیزیکی چاپی در اختیار مودیان قرار می گیرد.
60- مراحل صدور صورتحساب شمس چیست؟
با درخواست مودی و با توجه به نوع کسب و کار و براساس حد مجاز فروز صورتحساب شمس در اختیار مودی قرار می گیرد. صورتحساب شمس دارای سه نسخه بوده و پس از رفع حادثه و یا نقص فنی، باید در سامانه مودیان ثبت شوند. وضعیت صورتحساب های شمس استفاده نشده تا هفت روز پس از پایان هر دوره باید تعیین تکلیف شوند.
61- آیا امکان استفاده از صورتحساب شمس پس از حادثه یا رفع نقص فنی وجود دارد؟
خیر – در صورت استفاده، مودی مشمول جرایم مربوطه می گردد.
62 – آیا امکان تایید یا رد صورتحساب وجود دارد؟
بله – در صورتیکه خریدار مودی باشد تا سی روز پس از درج صورتحساب در سامانه مودیان، امکان واکنش به صورتحساب الکترونیکی وجود دارد.
63 – آیا امکان صدور صورتحساب اصلاحی ، ابطالی یا برگشت از فروش وجود دارد؟
بله – با درج شماره مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع، امکان صدور این صورتحساب ها وجود دارد.
64 – پس از عضویت در سامانه مودیان، تکلیف مودیان در سامانه فهرست معاملات فصلی چیست؟
صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آن ها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم بوده و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.
65 – آیا امکان حذف صورتحساب قطعی شده وجود دارد؟
خیر.

66- آیا یک شخص می تواند چند درگاه پرداخت الکترونیکی برای فعالیت شغلی خود استفاده نماید؟
بله ، مطابق ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اشخاص مشمول می توانند از چند درگاه پرداخت الکترونیکی برای فعالیت شغلی خود استفاده و به سازمان اعلام کنند.
67- آیا امکان اتصال چند درگاه پرداخت الکترونیکی یا دستگاه کارتخوان بانکی به یک حساب فراهم می باشد؟
بله، مطابق ماده 12
68- آیا یک شخص می تواند چند حساب بانکی برای یک فعالیت شغلی خود استفاده نماید؟
بله، تمامی اشخاص مشمول می توانند تمامی حساب های تجاری خود را در سامانه مودیان ثبت نمایند.
69- آیا یک شخص امکان ثبت چند دستگاه کارتخوان برای یک فعالیت شغلی خود را دارد؟
بله
70- آیا لازم است مودی حساب های جدید خود را از طریق کارپوشه به سازمان اعلام نماید؟
مطابق تبصره ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پس از تکمیل اطلاعات اشخاص در سامانه مودیان، اگر شخصی حساب بانکی یا دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی جدیدی را برای فعالیت شغلی خود استفاده نمود، باید بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان، اطلاعات آن ها را اعلام نماید.
71- اگر شخصی یک حساب بانکی را برای فعالیت شغلی خود استفاده نمود ولی اطلاعات آن را به سازمان امور مالیاتی اعلام نکرد، چه اتفاقی رخ می دهد؟
از آنجا که بانک مرکزی تعداد و میزان تراکنش  حساب های بانکی را رصد می کند، در صورت مشاهده تخلف، مطابق قانون، جرایمی برای وی در نظر گرفته خواهد شد.
تمامی حسابهای بانکی فعالیت تجاری می بایست در سامانه مودیان ثبت شوند از آن جایی که بانک مرکزی تعداد و میزان تراکنش حساب های بانکی را رصد می کند و هر ساله به سازمان امور مالیاتی اطلاعات آن ها را ارسال می کند و یا صورتحساب های الکترونیکی اشخاص مشمول را مطابقت داده و در صورتی که اطلاعات بانکی یا صورتحساب های آنها انطباق نداشته باشد به عنوان کتمان درآمد درنظر گرفته و اشخاص مشمول از امتیازات مقرر در قانون نمی توانند استفاده کنند.
72- تکلیف اشخاصی که دستگاه کارتخوان داشته و فاقد پرونده مالیاتی هستند چیست؟
چنانچه این اشخاص نسبت به تشکیل پرونده اقدام نکنند، دستگاه کارتخوان آن ها غیرفعال خواهد شد.
تمامی اشخاص مشمول (صنفی و غیرصنفی) و کلیه بهره برداران موظفند در سامانه مودیان ثبت نام و از طریق آن صورتحساب های خود را ارسال نمایند.
73- چنانچه اطلاعات دستگاه کارتخوان منطبق با پرونده مالیاتی مودی نباشد، وظایف مودی چیست؟
مودی لازم است مشخصات دستگاه کارتخوان را براساس پرونده مالیاتی محل استفاده از کارتخوان تغییر دهد. مطابق ماده (10) و (11) قانون پایانه های فروشگاهی مودی مکلف است کلیه حسابهای بانکی و دستگاهها و درگاههای پرداخت خود را در سامانه مودیان ثبت نماید. ضمناً مطابق دستورالعمل شماره 217/219 تمامی حساب های بانکی می بایست مرتبط با خود مودی باشد.
74- آیا امکان جابجا کردن دستگاه کارتخوان بین محل های فعالیت وجود دارد؟
بله – در این صورت مودی لازم است مشخصات دستگاه کارتخوان را براساس پرونده مالیاتی محل استفاده از کارتخوان تغییر دهد.
75- در صورت جابجایی محل فعالیت، تکلیف دستگاه های کارتخوان مودی چه خواهد شد؟
مودی لازم است مشخصات دستگاه کارتخوان را براساس پرونده مالیاتی محل استفاده از کارتخوان تغییر دهد.
نکته: جابجا کردن دستگاه کارتخوان بین محل های فعالیت و جابجایی محل فعالیت تمامی اشخاص مشمول مکلفند مشخصات دستگاه کارتخوان را براساس پرونده مالیاتی محل استفاده از کارتخوان تغییر دهند.
76- آیا برای دریافت دستگاه کارتخوان جدید، نیاز به وجود پرونده مالیاتی متناظر با آن می باشد؟
بله – لازم است تناظر بین دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت الکترونیک با پرونده مالیاتی وجود داشته باشد. برای فعالیت جدید، شخص ابتدا باید در سازمان امور مالیاتی تشکیل پرونده داده و کد رهگیری سامانه ثبت نام الکترونیک دریافتی از سازمان را به بانک ارائه دهد. بانک پس از استعلام و صحت سنجی از سازمان امور مالیاتی، فرآیند اختصاص دستگاه کارتخوان را انجام خواهد داد.
77- در مشارکت های مدنی، اعم از قهری و اختیاری وظیفه مودیان چیست؟
مطابق بند (پ) ماده (20) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اشخاص حقیقی هر واحد شغلی مکلفند از بین خود یک نفر را به عنوان نماینده واحد شغلی انتخاب نمایند، در غیر اینصورت سازمان موظف است دسترسی واحد مزبور به سامانه مودیان را قطع و پایانه فروشگاهی آن را مسدود نمایند.
78- آیا می توان یک دستگاه کارتخوان را برای چند محل فعالیت استفاده نمود؟
خیر – یک دستگاه کارتخوان فقط می تواند برای یک محل فعالیت استفاده شود.
79- اهداف و کارکردهای کلیدی اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
-    شفاف سازی تدریجی مبادلات و فعالیت های اقتصادی و تجاری در راستای ایجاد زیرساخت مالیات ستایی هوشمند
-    تحقق اهداف دولت الکترونیک و اقتصاد مقاومتی.
-    ایجاد عدالت نسبی مالیاتی 
-    مدیریت جریان مالی در نظام مالیاتی کشور
-    توسعه و تقویت ابعاد کنترلی و نظارتی در نظام مالیاتی 
-    بهبود فضای کسب وکار و بخش خصوصی 
-    رهگیری میزان مصرف نهایی کشور.
-    افزایش شفافیت مبادلات اقتصادی، نیل به هدف دولت الکترونیکی و مبارزه با قاچاق کالا
-    اطلاعات موجود در پایانه مبنای مالیات بر ارزش افزوده
-    اساس قانون پایانه های فروشگاهی، صدور صورتحساب الکترونیکی است بدون دخالت انسان در چارچوب استاندارد قواعد تعیین شده.
-    نظام جامع جمع آوری و پردازش اطلاعات از مبدا تولید و واردات و زنجیره توزیع تا مصرف 
-    رصد نظام اقتصادی و مالی کشور، اصلاح و ارتقاء نظام مالیاتی 
80- مهمترین هدف اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
هدف اصلی، رصد نظام اقتصادی و مالی کشور است که می تواند با اجرای درست، منجر به شفافیت در بخش های مختلف اقتصادی کشور، و افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و رضایتمندی فعالان اقتصادی شود.
81- نتایج مورد انتظار از پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
-    ایجاد تعامل بین سازمان های دولتی براساس الگوی مشخص
-    تشکیل پایگاه های اطلاعاتی آماری در حوزه تامین و توزیع کالا و خدمات
-    تسهیل و روان سازی کسب و کارها با استفاده از روش های مبتنی بر فناوری.
-    شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات، مبارزه با پولشویی و کاهش فرار مالیاتی.
-    ایجاد شفافیت، شناسایی درآمد حاصل از کسب و کارها، تعیین دقیق مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان و دولت.
-    تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در سطح کشور.
-    افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش حجم اقتصاد زیرزمینی.
-    افزایش رضایتمندی فعالان اقتصادی از طریق بهبود و ارائه خدمات به مودیان و تسهیل تعامل آنها با سازمان و برقراری عدالت مالیاتی.
-    افزایش سطح تمکین مالیاتی از طریق بهبود روش های تشخیص مالیات.
82- قانون پایانه های فروشگاهی چگونه از فرار مالیاتی جلوگیری می نماید؟
با تناظر بین سامانه مودیان که رویداد مالی را ثبت می کند و نظام پرداخت، فرار مالیاتی را کاهش می دهد سازمان امور مالیاتی از طریق تطابق سیستم بانکی و صورتحساب های الکترونیکی و رصد آمار تولید، واردات، توزیع و نهایتاً مصرف، به راحتی به این مساله دست پیدا می کند. فراگیری و تکالیف قانونی به شکلی طراحی شده که هزینه انجام انحراف بالا می رود. در نهایت فعالان اقتصادی تشویق می شوند که در زمینه عمل به این قانون شفاف تر عمل کنند.
همچنین با تناظر سیستم بانکی و صورت های مالی الکترونیکی و رصد آمار تولید، واردات و توزیع و نهایتاً مصرف به راحتی به این مساله دست پیدا می کنیم. قانون پایانه های فروشگاهی با رصد کردن نظام اقتصادی، مالی و کالایی کشور راه فرار مالیاتی را کاهش می دهد.
83- با اجرای صحیح قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چگونه اهداف اقتصاد مقاومتی محقق می شود؟
-    افزایش کارایی نظام اقتصادی کشور.
-    بازنگری مقررات و رویه های مرتبط با فعالیت ها با رویکرد شفاف سازی 
-    ارتقاء مقاومت اقتصادی در برابر تحریم ها.
-    کاهش وابستگی شدید بودجه سالانه کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )
چاپ‌مطلب
فیلم وبینار رایگان سامانه مودیان نظرات


ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود

تعداد بازدید: 191 تاریخ: 21 آبان 1400 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

instagram

مجوزهای سایت از وزارتخانه

مجوز سایت از وزارت ارشاد

فروشگاه آنلاین

فروشگاه محصولات آموزش حسابداری

نکات صوتی مالی و مالیاتی

اعتراض به مالیات خودروی لوکس
پادکست 147- تشریح ماده 138 مکرر
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی
تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید