برگشت ارز و ارتباط آن با معافیت مالیاتی صادرات
5003 | 99 | جزء (1) بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399 کل کشور | س | ||||
مخاطبان | امور مالیاتی شهر و استان تهران ادارات کل امور مالیاتی | ||||||
موضوع | دستورالعمل اجرای جزء (1) بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399 کل کشور | ||||||
در اجرای جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال 1399 کل کشور که مقرر میدارد: «هرگونه نرخ صفر و معافیتهای مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزشافزوده، مصوب 17/02/1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی، در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور برگردانده نشود، برای عملکرد سالهای 1398 و ۱۳۹۹ قابل اعمال نیست . صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسي از شمول شروط این بند مستثنی هستند. مدت زمان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده موضوع ماده (۳۴) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور از طرف سازمان امور مالیاتی کشور یک ماه از تاریخ ورود ارز به چرخه اقتصادی کشور مطابق مقررات یادشده میباشد ، به پیوست تصویر نامه شماره 24354/ 99 مورخ 06/02/1399 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۶۹ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸» جهت اجرا ابلاغ میگردد. در رابطه با پذیرش و یا عدم پذیرش اعتبار مالیاتی، تهاتر و استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده و همچنین نرخ صفر و معافیتهای مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی و مواد خام به استثنای صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی به صادرکنندگان در سال ۱۳۹۸، موارد ذیل مدنظر قرار گیرد : 1 - به منظور اجرای دقیق حكم جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، ابزار استعلام برگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه ویرایش و استخراج اطلاعات مؤدیان مالیاتی ایجاد شده است که پس از ورود به سامانه به آدرس ittms.tax.gov.ir وارد بخش سامانه « بهرهبرداری از اطلاعات و شده، سپس از طریق زیر منوی در گاه سایر منابع اطلاعاتی، گزینه استعلام برگشت ارز حاصل از صادرات انتخاب گردد. در این قسمت کاربر امکان دسترسی به اطلاعات صادرکنندگان بر اساس شناسه ملی با کد ملی را خواهد داشت. مأموران مالیاتی به هنگام رسیدگی به پروندههای مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۹۸ میبایست بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مزبور اقدام قانونی را به عمل آورند. ۲-صادرکنندگانی که صادرات آنها در سال ۱۳۹۸ به صورت توأم کالاها و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی و مواد خام و همچنین صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی بوده، با توجه به اینکه درآمد حاصل از صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی از شروط جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال 1399 کل کشور مستثنی شده و رسیدگی به دورههای مالیاتی سال ۱۳۹۸ پرونده مالیات بر ارزش افزوده اینگونه مودیان، مستلزم تفکیک درآمد حاصل از صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی از سایر درآمدهای صادراتی آنان و اعلام نام و مشخصات محصولات کشاورزی و شماره تعرفه مربوط که مبنای عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران است، میباشد. لذا به منظور اجرای صحیح قانون، به هنگام رسیدگی مأموران مالیاتی میبایست کل صادرات کالا و خدمات اعم از کالاهای غیرنفتی و مواد خام و صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی را به تفکیک در گزارش رسیدگی درج نموده و در صورت عدم رفع تعهد ارزی صرفاً مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت صادرات کالاها و خدمات مشمول رفع تعهد ارزی از جمله کالاهای غیرنفتی و مواد خام به خارج از کشور مربوط به دورههای مالیاتی سال مزبور، قابلپذیرش به عنوان اعتبار مالیاتی نبوده و به تبع آن قابل تهاتر و استرداد نخواهد بود. تذکر: نام و مشخصات محصولات کشاورزی و شماره تعرفه مربوط که مبنای عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران است، متعاقباً اعلام خواهد شد. ضمناً در صورت درخواست کتبی مودیان موضوع این بند، مبنی بر عدم رسیدگی به دورههای مالیاتی پرونده مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۹۸، ادارات امور مالیاتی میبایست با تعیین تکلیف نهایی موضوع و ابلاغ آن، از رسیدگی به دورههای مالیاتی مزبور خودداری نمایند. ٣- با توجه به استثنای مندرج در جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، صادرکنندگانی که صادرات آنها در سال ۱۳۹۸ صرفأ خدمات فنی-مهندسی و بخش کشاورزی باشد، مشمول رفع تعهد ارزی در سال مذکور نبوده، مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی برابر مقررات مربوط به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب و حسب مورد قابل تهاتر و یا استرداد خواهد بود. ۴- در مورد آن دسته از مؤدیانی که فعالیت اقتصادی آنها در سال ۱۳۹۸ توأمان صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور و فروش داخلی بوده و حسب بررسی اطلاعات موجود در سامانه موضوعبند (۱) این دستورالعمل، نسبت به رفع تعهد ارزی بابت صادرات سال 1398 اقدام ننمودهاند، استرداد اضافه پرداختی مالیات و عوارض ارزش افزوده قطعی شده مربوط به فروش داخلی بلامانع میباشد . ۵- در صورت عدم رفع تعهد ارزی در سال ۱۳۹۸، کالاها و خدمات صادر شده به خارج از کشور مستند به اسناد و مدارک مثبته، جزو مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده دورههای مالیاتی سال مذکور نخواهد بود.. ۶- ادارات امور مالیاتی میبایست ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام فهرست و صادرکنندگانی که بابت صادرات در سال ۱۳۹۸ رفع تعهد ارزی نمودهاند» توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سامانه مربوط، در صورت درخواست استرداد از سوی مؤدی طبق مقررات از جمله بخشنامه شماره 63/95/200 مورخ 30/09/1395 نسبت به استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده اقدام نمایند. تذکر: تعدیل ۲۰ درصد ارزش پایه صادراتی و اجرای بند (۷) مصوبه شماره 8739/55300 مورخ 02/02/1397 که دربند (۵) قسمت به دستورالعمل شماره 516/98/200 مورخ 11/06/1398 نیز مورد تأکید قرار گرفته، صرفا محدود به سال ۱۳۹۷ میباشد. ۷- از آنجایی که حسب اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی نامه شماره 24354/99 مورخ 06/02/1399 صادرکنندگان جهت بهرهمندی از معافیتهای مالیاتی (نرخ صفر و معافیتهای مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده) تا پایان تیر ماه 1399 مهلت خواهند داشت نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۱۳۹۸ خود اقدام نمایند. بنابراین در مواردی که میزان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان بابت صادرات سال ۱۳۸۸ با رعایت مقررات این دستورالعمل کمتر از صد در صد (۱۰۰%) میباشد، مأموران مالیاتی میبایست ضمن رسیدگی به دورههای مالیات بر ارزش افزوده سال موردبحث از ثبت گزارش مزبور با اعلام نهایی میزان رفع تعهد ارزی در پایان مهلت تعیین شده (پایان تیر ماه 1399) خودداری نمایند. بدیهی است در صورت درخواست کتبی مودیان، ادارات امور مالیاتی میبایست طبق بند (۶) این دستورالعمل اقدام نمایند. ۸- ادارات کل امور مالیاتی میبایست حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از پایان هر دوره مالیاتی، اطلاعات مربوط به آن دسته از صادرکنندگانی که از ابتدای سال جاری رسیدگی و در اجرای جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده به آنان صورت پذیرفته است را مطابق فرم پیوست شماره (۱) در قالب فرم اکسل جهت اعلام به بانک مرکزی به دفتر حسابرسی مالیاتی اعلام نمایند. ۹- در مواردی که مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت خرید کالاها و خدمات صادر شده به خارج از کشور مربوط به دورههای مالیاتی سال ۱۳۹۸ که در اجرای جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال 1399 کل کشور به دلیل عدم رفع تعهد ارزی قابل تهاتر و استرداد نمیباشد، موضوع منطبق با تبصره (۵) ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده نبوده و جزء هزینههای قابلقبول مالیاتهای مستقیم نیز محسوب نخواهد شد. ۱۰- در صورت عدم رفع تعهد ارزی بابت صادرات کالا و خدمات در سال ۱۳۹۸ در مهلت تعیین شده توسط بانک مرکزی، درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور به استثنای صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی مستند به اسناد و مدارک مثبته، جزو مأخذ مشمول مالیات عملکرد سال مذکور محسوب و هزینههای مربوط به درآمد مزبور با رعایت مقررات فصل دوم از باب چهارم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیهها و الحاقات بعدی آن، از جمله هزینههای قابل قبول مالیاتی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خواهد بود
امید علی پارسا | |||||||
دامنه کاربرد: 1 – داخلی : ■ 2- خارجی ■ | مرجع پاسخگویی : دفتر حسابرسی مالیاتی تلفن: 39903721- 021 | ||||||
بخشنامههای منسوخ | تاریخ اجرا: 01/01/1399 | مرجع ناظر: دادستانی انتظامی مالیاتی | نحوه ابلاغ : فیزیکی - سیستمی | ||||

