عناوین جدید ماموران مالیاتی طبق آیین نامه جدید ماده 219 ق.م.م
در آذرماه 1398 آیین نامه جدید ماده 219 ق.م.م توسط وزیر اقتصاد ابلاغ شد و در فصل دوم این آیین نامه عناوین پست های سازمانی ماموران مالیاتی تغییر پیدا کرد که در زیر به آن اشاره می کنم.
ماده ۲- کارکنان سازمان که عهدهدار انجام وظایف موضوع ” قانون ”، ” ق م ا ”، فرآیندهای مصوب طرح جامع مالیاتی و وظایفی از قبیل راهبری، نظارت، اتوماسیون و پشتیبانی هستند در عداد ماموران مالیاتی بوده و مشمول ضوابط این آیین نامه میباشند.
ماده ۳– عناوین شغلی "مأموران مالیاتی" عبارت است از مدیر حسابرسی مالیاتی، مستشاری مالیاتی، دادرسی مالیاتی، دادستانی انتظامی مالیاتی، راهبری حسابرسی مالیاتی و حسابرسی مالیاتی.
عناوین پستی در هر شغل به شرح ذیل میباشد:
شغل | عناوین پستی |
مدیر حسابرسی مالیاتی |
|
مستشاری مالیاتی |
|
دادرسی مالیاتی |
|
دادستانی انتظامی مالیاتی |
|
راهبردی حسابرسی مالیاتی |
|
حسابرسی مالیاتی |
|
تبصره ۱- پست حسابرس مالیاتی قابل تخصیص در شغل حسابرسی مالیاتی شامل ۳ سطح افقی ( ۳، ۲و۱ ) میباشد و ارتقاء به ترتیب از سطح ۳ به ۱ منوط به کسب حداقل میانگین ۸۰ درصد امتیاز ارزیابی عملکرد با حداقل ۱ سال سابقه در سطح قبلی و کسب امتیاز لازم در نتایج حاصل از ارزیابیهای تخصصی (محاصبه یا آزمون) میباشد.
تبصره ۲- پست حسابرس ارشد مالیاتی / کارشناس ارشد هیاتهای حل اختلاف مالیاتی قابل تخصیص در شغل حسابرسی مالیاتی / دادرسی مالیاتی شامل ۳ سطح افقی (۳، ۲ و۱) میباشد و ارتقاء به ترتیب از سطح ۳ به ۱ منوط به کسب حداقل میانگین ۸۵ درصد امتیاز ارزیابی عملکرد با حداقل ۱ سال سابقه در سطح قبلی و کسب امتیاز لازم در نتایج حاصل از ارزیابیهای تخصصی ( مصاحبه یا آزمون) میباشد.
تبصره ۳- پست رییس گروه حسابرسی مالیاتی / رییس گروه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی قابل تخصیص در شغل حسابرسی مالیاتی / دادرسی مالیاتی شامل ۳ سطح افقی (۳، ۲ و ۱) میباشد و ارتقاء به ترتیب از سطح ۳ به ۱ منوط به کسب حداقل میانگین ۸۵ درصد امتیاز ارزیابی عملکرد با حداقل ۱ سال سابقه در سطح قبلی و کسب امتیاز لازم در نتایج حاصل از ارزیابیهای تخصصی (مصاحبه یا آزمون) میباشد.
تبصره ۴- پست حسابرس کل مالیاتی قابل تخصیص در شغل حسابرسی مالیاتی شامل ۳ سطح افقی ( 3 ،۲ و۱) میباشد و ارتقاء به ترتیب از سطح ۳ به ۱ منوط به کسب حداقل میانگین ۸۵ درصد امتیاز ارزیابی عملکرد با حداقل ۱ سال سابقه در سطح قبلی و کسب امتیاز لازم در نتایج حاصل از ارزیابیهای تخصص (مصاحبه یا آزمون ) میباشد.
تبصره ۵- پستهای رییس امور هماهنگی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی، رییس گروه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و کارشناس ارشد هیاتهای حل اختلاف مالیاتی قابل تخصیص در شغل دادرسی مالیاتی شامل ۳ سطح افقی (۳، ۲ و۱) میباشد و ارتقاء به ترتیب از سطح ۳ به ۱ منوط به کسب حداقل میانگین ۸۵ درصد امتیاز ارزیابی عملکرد با حداقل ۱ سال سابقه در سطح قبلی و کسب امتیاز لازم در نتایج حاصل از ارزیابیهای تخصصی (مصاحبه یا آزمون ) میباشد.
تبصره ۶- پستهای رییس امور راهبری مالیاتی و کارشناس راهبری مالیاتی قابل تخصیص در شغل راهبری حسابرسی مالیاتی شامل ۳ سطح افقی (۳، ۲ و۱) میباشد و ارتقاء به ترتیب از سطح ۳ به ۱ منوط به کسب حداقل میانگین ۸۵ درصد امتیاز ارزیابی عملکرد با حداقل ۱ سال سابقه در سطح قبلی و کسب امتیاز لازم در نتایج حاصل از ارزیابیهای تخصصی (مصاحبه یا آزمون) میباشد.
تبصره ۷ - ارتقای شاغلین در تبصرههای ۱ تا ۶ به پست بالاتر الزاماً از سطح یک با حداقل یک سال سابقه در همان سطح صورت خواهد پذیرفت.
تبصره ۸- پست رئیس امور هماهنگی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی با پست حسابرس کل مالیاتی، پست رییس گروه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی با پست رئیس گروه حسابرسی مالیاتی و پست کارشناس ارشد هیاتهای حل اختلاف مالیاتی با پست حسابرس ارشد مالیاتی همتراز و متناظر بوده و کلیه تجارب و سوابق آنها مرتبط و قابل احتساب میباشد.
تبصره ۹- کلیه پستهای سازمان که عهدهدار وظایفی نظیر راهبری، نظارت، اتوماسیون و پشتیبانی میباشند، مشمول مشاغل موضوع ماده ۳ این آییننامه قرار میگیرند.
تبصره ۱۰- کلیه عناوین شغلی موضوع ماده ۳ این آیین نامه در عداد حسابرسان مالیاتی به شمار میروند کارشناس / رییس امور حقوقی شاغل در سازمان از جمله دادستانی انتظامی مالیاتی تابع مقررات کارشناس / رییس امور راهبری مالیاتی میباشند، همچنین ارتقاء ماموران مالیاتی منوط به وجود پست سازمانی و احراز شرایط پست مزبور خواهد بود. انتقال ماموران مالیاتی با درخواست خود به سایر واحدهای سازمانی و انتصاب آنان در پستهای پایینتر با رعایت ضوابط نقل و انتقال ماموران مالیاتی بلامانع میباشد.
تبصره ۱۱- پست نماینده هیاتهای حل اختلاف مالیاتی به دو سطح افقی ۱ و ۲ تقسیم بندی میشود و ارتقا از سطح ۲ به ۱ منوط به کسب حداقل امتیاز ۸۵ ارزیابی عملکرد با حداقل ۳ سال سابقه در سطح قبلی میباشد.
ماده ۴- حسابرس مالیاتی از بین کارمندان فعلی یا جدیدالاستخدام « سازمان » که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
تبصره- ادامه خدمت کارکنانی که در حال حاضر در پستهای سازمانی پایینتر از حسابرس مالیاتی و کارشناس راهبری مالیاتی از قبیل کاردان مالیاتی و کمک حسابرس مالیاتی اشتغال دارند با همان پست سازمانی بلامانع بوده و ارتقای آنها به پستهای بالاتر سازمانی با رعایت سایر قوانین و مقررات منوط به ارایه مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته تحصیلی مرتبط است.
ماده ۵- حسابرس ارشد مالیاتی از بین حسابرسان مالیاتی سطح یک «سازمان» که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
ماده ۶- رییس گروه حسابرسی مالیاتی از بین حسابرسان ارشد مالیاتی سطح یک یا کارشناس راهبری با حداقل ۳ سال سابقه در همان پست که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
ماده ۷- حسابرس کل مالیاتی از بین ماموران مالیاتی با پستهای رییس گروه حسابرسی مالیاتی سطح یک که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
انتصاب حسابرس کل مالیاتی به پست رئیس امور راهبری مالیاتی و یا دادیار مسئول مالیاتی و بالعکس بلامانع میباشد.
ماده ۸- کارشناس ارشد هیاتهای حل اختلاف مالیاتی، از بین حسابرسان ارشد مالیاتی « سازمان» با حداقل ۳ سال سابقه در همان پست که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
ماده ۹- رییس گروه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی، از بین رییس گروههای حسابرسی مالیاتی با حداقل ۳ سال سابقه در همان پست یا کارشناس ارشد سطح یک هیاتهای حل اختلاف مالیاتی با دو سال سابقه در همان سطح «سازمان» که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
ماده۱۰- رئیس امور هماهنگی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی از بین ماموران مالیاتی با پستهای رییس گروه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی سطح یک یا رییس گروه حسابرسی مالیاتی سطح یک در همان پستها که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط بوده انتخاب میشود و تحت نظر مسئول ذی ربط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
ماده۱۱- نماینده سازمان در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی از بین کارمندان سازمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر با رشته تحصیلی مرتبط و دارای حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت که حداقل ۶ سال آن را در امور مالیاتی اشتغال داشته و در امر مالیاتی بصیر و مطلع باشند انتخاب میشوند و تحت نظر مسئول مربوط در چارچوب فعالیتهای مربوط به نظام مالیاتی کشور انجام وظیفه مینماید.
تبصره- بصیر و مطلع بودن در این ماده عبارت است از دارا بودن پست سازمانی حسابرس کل با حداقل یک سال سابقه، رییس گروه حسابرسی مالیاتی سطح یک با حداقل چهار سال سابقه در همان سطح، دادیار مسئول انتظامی مالیاتی با حداقل یک سال سابقه و رئیس گروه راهبری مالیاتی سطح یک با حداقل یک سال سابقه در همان سطح و با پستهای بالاتر.
ماده ۱۲- عضو شورای عالی مالیاتی از بین اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور حقوقی، اقتصادی، مالی، حسابداری و حسابرسی که دارای حداقل مدرک کارشناسی یا معادل در رشتههای مذکور به پیشنهاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب میشوند.
ماده 13 - روسای شعب از بین اعضای شورای عالی مالیاتی شاغل در سازمان امور مالیاتی کشور، توسط رییس شورای عالی مالیاتی انتخاب میشوند.
تبصره: معاون شورای عالی مالیاتی از بین کارکنان سازمان منصوب میشود.
ماده ۱۴-رشتههای تحصیلی مطلوب عبارت است از حسابداری، حسابرسی، بازرگانی، مدیریت، اقتصاد، حقوق، مهندسی صنایع و رشتههای مصرح در طرح طبقهبندی مشاغل، همچنین به منظور تحقق اهداف طرح جامع مالیاتی استفاده از رشتههای تحصیلی امور فناوری اطلاعات از قبیل سخت افزار، نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات و سایر رشتهها حسب تشخیص سازمان امکانپذیر میباشد.
ماده ۱۵- مدیران کل امور مالیاتی در واحدهای سازمانی موظفند نقشهای مربوط به فرآیندهای مرتبط با اجرای نظام جامع مالیاتی را به استثنای نقشهایی که طبق این آئین نامه به پستهای خاصی تخصیص داده شده به هریک از ماموران مالیاتی تخصیص دهند.
ماده ۱۶- تطبیق و انتخاب مأموران مالیاتی شاغل به عناوبن پستی موضوع این آیین نامه به ترتیب زیر میباشد:
شغل | عناوین پستی فعلی | عناوین پستی جدید |
دادرسی مالیاتی | نماینده سازمان در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی | نماینده سازمان در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی |
رئیس امور حسابرسی مالیاتی | رئیس امور هماهنگی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1 ) | |
رئیس گروه حسابرسی مالیاتی | رییس گروه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1 ) | |
حسابرس ارشد مالیاتی | کارشناس ارشد هیاتهای حل اختلاف مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1 ) | |
دادستانی انتظامی مالیاتی | دادستان انتظامی مالیاتی | دادستان انتظامی مالیاتی |
معاون دادستان انتظامی مالیاتی | معاون دادستان انتظامی مالیاتی | |
دادیار مسئول انتظامی مالیاتی | دادیار مسئول انتظامی مالیاتی | |
دادیار انتظامی مالیاتی | دادیار انتظامی مالیاتی | |
راهبری حسابرسی مالیاتی | رئیس گروه مالیاتی | رئیس امور راهبری مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1 ) |
کارشناس مالیاتی | کارشناس راهبری مالیاتی (سطوح 3-2-1) | |
حسابرسی مالیاتی | رئیس امور حسابرسی مالیاتی | حسابرس کل مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1 ) |
رئیس گروه حسابرسی مالیاتی | رییس گروه حسابرسی مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1) | |
حسابرس ارشد مالیاتی | حسابرس ارشد مالیاتی (سطوح 3-2-1) | |
حسابرس مالیاتی | حسابرس مالیاتی (سطوح 3 – 2 – 1) |
تبصره ۱- تطبیق پستهای فعلی مأموران مالیاتی دارای مدرک تحصیلی پایین تر از کارشناسی بلامانع بوده لیکن ارتقاء آنان به پست سازمانی بالاتر منوط به ارایه مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط میباشند.
تبصره ۲- تعیین سطوح در تطبیق پستهای سازمانی فعلی ( در زمان تصویب این آیین نامه ) به پستهای سازمانی جدید صرفاً براساس سنوات خدمت در همان پست انجام خواهد شد.
ماده ۱۷- نظر به ضرورت حفظ و تداوم صلاحیت حرفهای مأموران مالیاتی و در راستای مقتضیات و مصالح اداری در تمامی مشاغل موضوع این آیین نامه امکان تغییر محل خدمت یا تنزل در سطوح یا پستهای سازمانی به سطوح یا پستهای دیگر با درخواست مدیرکل مربوط و یا تایید دادستان انتظامی مالیاتی و موافقت رئیس کل سازمان یا رأی هیات رسیدگی به تخلفات اداری مالیاتی حسب مورد با رعایت مقررات مربوط، امکان پذیر خواهد بود.

