محصولات کاناز
نویسنده: ایمان ثابتی بیلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید تعداد ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد ﮐﺎﻧﺎﺯ نرم افزاری جامع و کامل می باشد که در عین سادگی، ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
مدرس: سید مصطفی هاشمی (مدیر مالی، کارشناس ارشد حسابداری و عضو انجمن حسابداران ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یا واردات یکی از موارد مهم و ...
نویسنده: سید مصطفی هاشمی(عضو انجمن حسابداران خبره ایران و عضو XBRL) اندازه ...
صفر تا صد حسابداری صادرات و رفع تعهد ارزی به زبان ساده و روان و کاملا کاربردی ...
سایت کاناز فیلم‌آموزش نحوه ارسال معاملات فصلی(آموزش معاملات فصلی) موضوع ماده ...
نویسنده: ایمان ثابتی بیلندی اندازه کتاب: وزیری نوع چاپ: سیاه و سفید نوبت چاپ: ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ذخیره ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...

کتاب آموزش دادرسی مالیاتی باآموزش لایحه نویسی

پیج اینستاگرام کاناز اسپید

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات
کاناز اسپید » آموزش حسابداری مالیاتی » آیا هزینه غیر قابل قبول ماده 147 ق.م.م باید در دفاتر ثبت شود؟

آیا هزینه غیر قابل قبول ماده 147 ق.م.م باید در دفاتر ثبت شود؟

آیا هزینه غیر قابل قبول ماده 147 ق.م.م باید در دفاتر ثبت شود؟سلام خدمت دوستان. در مورد ماده ۱۴۷ ق.م.م دوستان خواسته بودن یه توضیح مختصری بدم. ببینید ماده ۱۴۷ درمورد هزینه های قابل قبول در سال مورد رسیدگی هست، اما اون عناوینی که در ماده ی ۱۴۷ قید کرده ممکنه برای یه شرکت خارج از این هزینه ها اتفاق بیفتد یعنی هزینه هایی فراتر از این هزینه اتفاق رخ دهد. اولا اینجا یک پارادوکسی را شرح دهم. من خودم یادمه از یه ممیز مالیاتی  پرسیدم که هزینه هایی که قابل قبول نیست چیکار کنیم؟ گفت در دفاتر ثبت نکنین. پارادوکسی که گفتم اینجاست بخاطر اینکه اگر اون شرکتی که ما فاکتور خرید داری  فرض کنین یه هزینه ی غیر قابل قبول متحمل شدیم، نام شرکت ما را  در معاملات فصلی رد کند بعد ممیز مالیاتی سند مورد نظر را درخواست کند اینجا ما هر چی بگیم این هزینه قابل قبول نبوده، کافی نیست و باعث میشه دفاترمون دچار مشکل شود. کما اینکه آئین نامه ی تغییر دفاترم میگه اگر احراز بشه که یک رویداد مالی ثبت نشده، دفاتر رد می‌شود. بنابراین اینجا یه پارادوکسی وجود دارد و عملا سازمان مالیات خواسته که برخی هزینه ها رو رد بکنه با همین قانون. پس بنابراین خودتون و مقید به این عناوین این هزینه ها نکنین. 
شما طبق اصول و استاندارد حسابداری، هر هزینه ای که براتون رخ میده رو در دفاتر ثبت بکنین. چون در نهایت ممیزم میخواد با شرکت توافق کند، یعنی کما اینکه ما دیدیم سلیقه ای هم عمل میکنن، یجاهایی مثلا ممیز قبول میکنه یجایی ممیز قبول نمیکند؛ یعنی درنهایت سیاست سازمان مالیات فعلا با این شرایط اقتصادی این است که زیان قبول نشود. یعنی من خودم تو این سال ها فقط یک بار دیدم که زیان یک شرکت قبول بشود. پس بنابراین شما زیاد خودتون و اذیت نکنین که حالا چه هزینه ای قابل قبوله چه هزینه ای غیر قابل قبوله. شما هر هزینه ای که رخ میده، توی دفاترتون  ثبتش بکنین؛ چرا که بعدا اگر مشخص بشه هزینه ای و ثبت نکردین، دفاترتون مردود خواهد شد. البته بر طبق ایین نامه جدید ماده 219 ق.م.م ممکن است با سامانه جامع مالیاتی سنجیده شود.مگر حالا هزینه ای باشه که باعث بشه بقیه ی حساب هاتون تحت تاثیر قرار بگیره و یا برخی هزینه هایی هست که اصلا قصد ندارید اعلام کنین؛ مثلا شما پول یه مشاور دادین که اصلا قصد ندارید تو دفاتر ثبت کنید. بخاطر اینکه اگر تو دفاتر ثبت کنید هم باید لیست مالیات بر حقوقش و ارسال بکنین، و هم اگر بعدا در لیست بیمه رد نکرده باشین به عنوان فرد بیمه شده، بیمه جریمه می کند. یا مثلا یه کارگری آوردین یه روز نظافت کرده رفته، یه مبلغی هم پرداخت کردید، خب این پرداختی را در افاتر ثبت نکنید، اگر هم بیارین بعدا بیمه میاد ۳۰ درصدشو جریمه میکنه، میگه باید بیمه  میکردید. حالا این تناقض هایی است که متاسفانه وجود داره. ولی برخی هزینه هایی که شما متحمل میشین و میدونید که بار مالیاتی نداره مثل همین مثالایی که زدم، یا بار بیمه ای نداره، حتما توی دفاترتون ثبتش بکنین. چراکه وقتی ممیز با شرکت توافق کند به دلخواه برخی هزینه ها را برگشت می دهد تا به رقم مالیات توافقی برسد.
امیدوارم که این مطلبم مورد استفاده شما قرار گرفته باشه. موفق باشین.
سلام خدمت دوستان. در مورد ماده ۱۴۷ ق.م.م دوستان خواسته بودن یه توضیح مختصری بدم. ببینید ماده ۱۴۷ درمورد هزینه های قابل قبول در سال مورد رسیدگی هست، اما اون عناوینی که در ماده ی ۱۴۷ قید کرده ممکنه برای یه شرکت خارج از این هزینه ها اتفاق بیفتد یعنی هزینه هایی فراتر از این هزینه اتفاق رخ دهد. اولا ...
نظرات
ارسال نظر
تعداد بازدید: 319 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مجوزهای سایت از وزارتخانه

مجوز سایت از وزارت ارشاد

تمام کلیپ‌های اینستاگرام ما اینجاست

سینمای حسابداری

نکات صوتی مالی و مالیاتی

پادکست 72- مشوق تبصره 2 ماده 38 ق.م.ا.ا
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 073
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 074
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی
تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید