آموزش ثبت حسابداری خسارت دریافتی از بیمه
یکی از مواردی که خیلی از حسابداران و مدیران مالی ممکن است با آن مواجه شوند نحوه ثبت حسابداری خسارت اموال و ثبت غرامت دریافتی از بیمه است:
همانطور که در مقاله نحوه قبول خسارت دارایی توسط مالیات توضیح دادم برای اینکه خسارت مورد تأیید مالیات قرار گیرد باید خسارت وارده توسط مراجع ذیربط و مدارک به حوزه مالیاتی ارائه شود.
برای ثبت فرآیند حسابداری خسارت وارده و غرامت دریافتی از بیمه دو روش وجود دارد.
فرض کنید موجودی کالای شرکتی بر اثر آتش سوزی از بین رفته و سازمان آتش نشانی این خسارت را تأیید کرده است.میزان خسارت 1.000.000.000 ریال است و فرض بر این است که بیمه خسارت را پرداخت می کند.
1-روش اول:
حساب های دریافتی 1000.000.000
موجودی مواد و کالا 1.000.000.000
زمان دریافت غرامت توسط بیمه ثبت زیر انجام می شود.
بانک1.000.000.000
حساب دریافتی غیر تجاری 1.000.000.000
در روش فوق از سرفصل هزینه (خسارت)و در آمد استفاده نشده است
روش دوم:
خسارت ناشی از آتش سوزی 1.000.000.000
موجودی مواد و کالا1.000.000.000
و موقع دریافت غرامت از بیمه
بانک 1.000.000.000
درآمد غیر عملیاتی 1.000.000.000
همانطور که ملاحظه می کنید در روش دوم از حساب خسارت ناشی از آتش سوزی که جز هزینه های اداری است استفاده شده است. و در ثبت دوم از حساب درآمد غیر عملیاتی استفاده شده است.
در این روش چون از حساب های هزینه ای و درآمدی استفاده شده برای اثبات آن باید مدارک و تأییدیه خسارت از مراجع ذیربط ارائه شود.
در حقیقت برای اینکه هزینه خسارت ناشی از آتش سوزی مورد تأیید مالیات قرار گیرد باید مدارک فوق ارائه شود.

