فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه ...

نرم افزار حقوق و دستمزد برای اشخاص و شرکت ها

  نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز محصولی از سایت کاناز اسپید می باشد و سعی شده که با ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.6) با قابلیت پشتیبانی ...

سرمایه چیست؟

سرمایه چیست؟

 تعریف سرمایه: 

1- دارایی های مالی یا ارزش مالی دارایی ها مانند وجه نقد.
2- کارخانه ها ، ماشین آلات و تجهیزات که به تملک واحد تجاری درآمده است.
سرمایه می تواند به معنی خیلی چیزها باشد. تعریف خاص سرمایه بستگی به موارد استفاده آن دارد. به طور کلی سرمایه به منابع مالی در دسترس برای استفاده اتلاق می شود.
شرکت ها و جوامعی که سرمایه بیشتری دارند  از شرکت ها و جوامعی که سرمایه کمتری دارند بهت می باشند. مثلا نفت و گاز برای یک کشور سرمایه محسوب می شود.
کاهش سرمایه
سرمایه با پول تفاوت دارد. پول برای خرید کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد در حالیکه سرمایه در درازمدت برای تولید ثروت از طریق سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. مثالهایی از سرمایه شامل خودروها، حق امتیاز ، نرم افزارها و  برند هستند. همه این موارد جهت تولید ثروت به کار می روند. علاوه بر اینکه سرمایه می تواند در تولید مورد استفاده قرار گیرد می تواند به صورت ماهانه و یا سالانه برای کسب درآمد اجاره داده شود. 
سرمایه به خودی خود وجود ندارد مگر اینکه تولید شود. سپس برای ایجاد ثروت سرمایه باید همراه با کار و کارگران و کارمندان مورد استفاده قرار گیرد. وقتی که مردم طبق گفته های پیشین سرمایه خود را به کار می گیرند می توانند در آینده از نتیجه آن بهره مند شوند.
سرمایه به خاطر داشتن خاصیت حقوقی دارای ارزش است. اشخاص یا شرکت ها می توانند نسبت به سرمایه خود ادعای حقوقی داشته باشند. همچنین اشخاص و شرکت ها می توانند سرمایه خود را به دیگر اشخاص یا شرکت ها منتقل کنند تا فرایند فروش را حفظ کنند. قوانین دولتی چگونگی مصرف سرمایه را محدود و یا تعیین می کند. 
به عنوان مثال وقتی که شما سهامی را خریداری می کنید و قیمت سهام افزایش می یابد، به این افزایش مالیات تعلق می گیرد. این مالیات برای مصارف عمومی جامعه مانند دفاع ملی به کار می رود.
زمان ارسال: 9 شهریور 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

سود عزیز!

مطمئنا از اینکه بشنوید هدف مالی هر موسسه ایجاد سود(Profit) است، تعجب نمی کنید. برای تحصیل سود موسسه باید صادقانه و طبق قانون عمل کند و با کارکنان و اطرافیانش رفتاری دوستانه داشته باشد. نمی خواهم موعظه کنم امل حقیقت امر این است که سود(Profit) برای بسیاری از مردم کلمه کثیفی است و انگیزه تحصیل سود نقطه حمله بسیاری از منتقدان به شمار می رود و آن را موجب شرایط ناامن کاری، استثمار کارگران خردسال، دستمزدهای بسیار پایین تر از خط فقر و سایر معایب سیستم اقتصادی و حسابداری می دانند. انگیزه تحصیل سود به علاوه عامل چگونگی توزیع درآمد و ثروت در سیستم اقتصادی شمرده می شود.

 

موسسات باید بدانند که سود با انجام دادن صحیح کارها بهتر به دست می آید تا با سرهم بندی کردن امور اقتصادی و حسابداری. اما حتی با بهترین رفتارها هم موسسات زیر رگبار انتقاد از سوداندوزی قرار دارند. چون این هدف ساده ای است.
در مورد انگیزه تحصیل سود موسسات زیاد شنیده اید. اما به ندرت واژه سود را در گزارش های مالی خارجی دیده ایم. در  صورتهای مالی حسابداری در کشورهای خارج از واژه درآمد یا درآمد خالص استفاده می شود. حتی وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز هم اصطلاح درآمد را به کار می برند. اکثر حسابداران ترجیح می دهند از واژه درآمد خالص(Net Income) استفاده کنند. 
خلاصه سود(Profit) اصلاحی رایج تر در بین عموم مردم است و در شرکت ها به آن درآمد خالص(Net Income) گفته می شود.
البته همانطور که در قسمت قبل اشاره شد اصلاح درآمد خالص بیشتر در صورت های مالی و حسابداری کشورهای دیگر کاربرد دارد و در ایران همان واژه سود خالص در صورت های مالی و حسابداری استفاده می شود.

 

زمان ارسال: 6 شهریور 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

روش روزآمد کردن حسابداری

روش روزآمد کردن حسابداری

 

در حسابداری صورت های مالی، عملیات و معاملات هزینه ها و  درآمد حاصل از فروش موسسه ثبت می شود و به طور کلی افزایش ارزش بازار در دارایی های موسسه ثبت نمی شود. نکته مهم در مورد این مدل حسابداری روش روزآمد کردن قیمت بازار است که شرح آن بدین قرار است:
ارزش های بازار دارایی ها و بدهی ها ارا در پایان سال ثبت می کنید و خالص ارزش پایان سال را با خالص ارزش سال پیش مقایسه می کنید. افزایش(یا کاهش) در خالص ارزش معادل سود سالیانه است(نباید سرمایه گذاری اضافی صاحبان سرمایه را محاسبه کنید). روش روزآمد کردن قیمت بازار شدیدا بستگی به دسترسی آسان و مطمئن به ارزش بازار دارایی ها دارد.
برای صندوق های مشترک سرمایه گذاری که فقط در بازار بورس و سهام فعالیت می کنند، بسیار واقع گرایانه است. یکی از فواید روش روزآمد کردن ارزش بازار این است که ترازنامه همواره روزآمد است و با ارزش تاریخی برخی از دارایی ها(بالاخص دارایی های غیرجاری) مطابق نیست که شاید ارزش شان کمتر از ارزش جایگزینی یا ارزش بازار فعلی دارایی ها باشد. اگر موسسه یا سرمایه گذاری مخاطره آمیز از انباشت دارایی هایی که برای فروش نگه داشته شده سود حاصل کند، آن وقت روش روزآمد کردن ارزش بازار معقول خواهد بود. به فرض اینکه ارزش بازار فعلی مشخص باشد.

 

احتیاط:
این روش برای موسساتی که کالاها یا خدماتی را می فروشند عملی یا مناسب نیست چون این موسسات برای فروش دارایی های خود(غیر از موجودی کالایشان) آماده نیستند، یعنی دارایی های خود را برای عملیات موسسه در آینده نیاز دارند. دارایی ها در پایان عمر مفیدشان به ارزش باقیمانده شان فروخته می شوند(یا با دارایی های جدید معامله می شوند).

 

زمان ارسال: 5 شهریور 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

مراقب آنچه امضا می کنید باشید

مراقب هر آنچه امضا کردید باشید 

هنگام دریافت وام، ممکن است بانک یا سایر قرض دهندگان از مدیران اصلی موسسه(و شاید از کلیه مالکان اصلی) بخواهند اسناد پرداختنی را به عنوان اشخاص حقیقی امضا کنند، بدین معنی که اگر موسسه ای نتوانست وام را بازپرداخت کند، دست قرض دهنده به جیب صاحبان موسسه برسد. شرکت های سهامی و شرکت های با مسئولیت محدود با محدود کردن اختیار اعتباردهندگان در دستیابی به دارایی های شخصی افراد، مدیران موسسه را حمایت می کنند. اما این افراد هنگامی که شخصا توافق نامه بانکی را امضا می کنند از زیر این چتر حمایتی کنار می روند. اگر من به عنوان جان ای تریسی مدیر شرکت سهامی با مسئولیت محدود کتاب های پر فروش یک سند پرداختنی 10 میلیون دلاری با بانک امضا کنم، آن وقت فقط موسسه(کتاب های پر فروش) ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 3 شهریور 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 1

مراحل انجام معاملات در بازار بورس

یكی از مهم ترین اطلاعاتی كه سهام داران باید داشته باشند، آگاهی از مراحل خرید و فروش سهام است تا بعداً دچار مشكل نشوند. در این بخش به طور خلاصه مراحل مختلف خرید و فروش سهام توضیح داده شده است.
نماد
نماد، در واقع نام اختصاری شرکت های پذیرفته شده در بورس است. برای مثال، نماد شرکت پتروشیمی خارک در بورس، «شخارک» است. حرف اول نماد، برگرفته از صنعتی است که شرکت در آن قرار دارد و بخش دوم نماد، در واقع خلاصه نام شرکت است. مثلا در نماد «شخارک»، حرف ش بیانگر صنعت شیمیایی و کلمه خارک، مخفف عبارت پتروشیمی خارک است. یا شرکت پالایش نفت تهران با نماد «شتران» در بورس به فعالیت می‌پردازد. فعالان بورس، عمدتا بجای استفاده از نام کامل شرکت ها، نماد آنها را بکار می برند.
انواع معاملات در بورس
1-مراجعه حضوری به کارگزار
2-سفارش به صورت تلفنی
3-سفارش به صورت اینترنتی
4-روش معاملات برخط (آنلاین)
نحوه انجام معامله
انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از طریق کارگزاران انجام می‌شود. به عبارت دیگر راه دیگری برای معامله سهام و تغییر مالكیت آن به جز از طریق كارگزاران وجود ندارد. کارگزاران در انجام معاملات نقش نماینده خریدار و یا فروشنده را ایفا می‌کنند و دارای مجوز کارگزاری از سازمان بورس هستند. كارگزاران می توانند فعالیت های دیگری از قبیل مشاوره، بازارگردانی نیز انجام دهند.
کارگزاری چیست
در گام اول بهتر است بدانید کارگزاران اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس بازی می‌کنند. آنها در این نقش وظیفه یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار را برعهده دارند. به عبارتی آنها عامل تطابق عرضه و تقاضا هستند و به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند.
خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی در بازار، فقط توسط کارگزاران رسمی‌سازمان بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است. کارگزاران طی تشریفات و آزمون‌های متعدد و خاصی انتخاب می‌شوند و مجوز تاسیس و فعالیت خود را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت می‌کنند. کارگزاران به حساب مشتری خود وارد بازار می‌شوند و به وکالت از سوی او اقدام به معامله می‌کنند. بدون انتخاب یک کارگزار نمی‌توانید در بورس فعالیت کنید. هر کسی که علاقه‌مند به فعالیت در بورس است باید یک کارگزار مناسب برای خودش انتخاب کند.
 
کدام کارگزار مناسب است
سرمایه‌گذاران دائمی ‌و بزرگ بورس هر کدام با کارگزار معینی کار می‌کنند. به غیر از کارگزارانی که به تازگی مجوز مشاوره و سبدگردانی دریافت کرده‌اند، سایرکارگزاران اجازه ارائه مشاوره به سرمایه‌گذاران را دارند. اما نکته مهم این است که برای آنها تفاوتی نمی‌کند سرمایه‌گذار چه سهمی ‌بخرد و بفروشد، آنها تنها کارمزد خود را دریافت خواهند کرد. در‌ ‌نتیجه این سرمایه‌گذار است که باید با توجه به خواسته خود از بورس کارگزار خود را انتخاب کند. قابلیت انجام سریع سفارش مشتری، داشتن اطلاعات مربوط و کافی، داشتن سیستم‌های داخلی مناسب، از جمله مهم‌ترین معیار‌ها برای انتخاب کارگزار است.
در انتخاب کارگزار باید دقت کرد برای چه مقدار سرمایه‌هایی کار می‌کند و آیا سرمایه ما در حدی است که کارگزار آن را جدی بگیرد. اصولا کارگزاران به نسبت حجم سرمایه افراد، آنها را در اولویت قرار می‌دهند. فرضا کارگزاری که اکثر مشتریان آن دارای سرمایه‌های بالای یك میلیارد ریال باشند، برای سرمایه‌گذار با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال مناسب نیست. تعداد مراجعه‌کنندگان به کارگزار هم معیار مهمی‌است. به این معنی که آیا کارگزار فرصت رسیدگی به درخواست‌های همه مشتریان را دارد؟ چرا که در غیر این صورت ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 1 شهریور 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

بازارهای بورس اوراق بهادار تهران

بازارهای بورس اوراق بهادار تهران

 

بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار اول و دوم می‌باشد. بازار اول از دو تابلوی اصلی و فرعی تشکیل شده‌است. پذیرش سهام عادی در بورس، صرفاً در یکی از تابلوهای بازار اول یا در بازار دوم صورت می‌پذیرد. متقاضی در صورت دارا بودن شرایط عمومی پذیرش سهام عادی، با توجه به شرایط خاص پذیرش سهام در هر یک از این بازارها، بایستی تقاضای پذیرش خود در تابلو اصلی یا فرعی بازار اول یا در بازار دوم را به بورس ارائه نماید. 
شرایط پذیرش سهام عادی
الف- شرایط عمومی
سهام عادی برای پذیرش در هر یک از بازارها، باید دارای شرایط زیر باشد:
1.نزد سازمان ثبت شده باشد.
تبصره: عدم ثبت سهام عادی نزد سازمان، مانع از قبول درخواست پذیرش آن توسط بورس نمی‌باشد. لیکن درج در فهرست نرخ‌های بورس قبل از ثبت آن نزد سازمان امکان‌پذیر نخواهدبود.
2.محدودیت قانونی مؤثر برای نقل‌وانتقال آن یا اعمال حق رأی توسط صاحبان آن وجود نداشته باشد.
3.با نام و دارای حق رأی باشد.
4.تمام بهای اسمی آن پرداخت شده باشد.
ب- شرایط خاص 
1.ب شرایط پذیرش سهام عادی در تابلوی اصلی بازار اول
1- سهامی عام بوده و سرمایة ثبت شدة آن از یك هزار میلیارد ریال كمتر نباشد.
2- تمام سرمایه آن منقسم به سهام عادی بوده و امتیاز خاصی برای بعضی سهام‌داران در نظر گرفته نشده باشد.
تبصره: سهام شرکت‌هایی که بخشی از سهام آنها دارای شرایط ویژه باشد، در صورت تأیید هیات پذیرش، با رعایت مقررات مربوطه قابل پذیرش خواهد بود. 
3- حداقل 20 درصد از سهام ثبت‌شدۀ آن شناور بوده و تعداد سهامداران آن حداقل هزار نفر باشد.
تبصره: محاسبة سهام شناور آزاد براساس مصوبة شورای‌عالی بورس انجام خواهد شد.
4- حداقل باید سه سال سابقۀ فعالیت در صنعت مربوط داشته و طی این مدت موضوع فعالیت آن تغییر نکرده باشد. همچنین از مدت ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 31 مرداد 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0

اخلاق حرفه ای در حسابداری

مقدمه
بحث رعایت اخلاقیات در فرایندهای تولیدی به بررسی میزان رعایت ابعاد و مسائل اخلاقی در سیستم های تولیدی می پردازد. به عبارت دیگر، در سیستم های تولیدی، علاوه بر توجه به بهبود بهره وری، عملکرد آنها در زمینه رعایت اخلاقیات نیز از موضوعات با اهمیت می باشد. 
در ابتدا مروری بر قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می پردازیم

قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
فصل اول ـ تعاريف
ماده1ـ تعاريف
1-1 مصرف‌کننده: هر شخص حقيقي و يا حقوقي است که کالا يا خدمتي را خريداري مي‌کند.
2ـ1ـ عرضـه‌کنندگان کـالا و خدمات: به کليه توليـدکنندگان، واردکـنندگان، توزيع‌کنندگان، فروشندگان کالا و ارائه‌کنندگان خدمات اعم از فني و حرفه‌اي و همچنين کليه دستگاهها، مؤسسات و شرکتهايي که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر يا تصريح نام است و به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم و به صورت کلي يا جزئي کالا يا خدمت به مصرف‌کننده ارائه مي‌نمايند اطلاق مي‌شود.
3ـ1ـ ضمانتنامه کالا يا خدمات: سندي است که توليدکننده، واردکننده، عرضه‌کننده يا تعميرکننده هر دستگاه فني به خريدار يا سفارش‌دهنده کالا و خدمات مي‌دهد تا چنانچه ظرف مدت معين عيب يا نقص فني در کالاي فروخته شده يا خدماتي که انجام گرديده مشاهده شود، نسبت به رفع عيب، يا تعويض قطعه يا قطعات معيوب و يا دستگاه بدون أخذ وجه و يا پرداخت خسارات وارده اقدام کند.
4ـ1ـ عيب: منظور از عيب در اين قانون زياده، نقيصه يا تغييرحالتي است که موجب کاهش ارزش اقتصادي کالا يا خدمات گردد:
5ـ 1ـ تباني: هرگونه سازش و مواضعه بين عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به منظور افزايش قيمت يا کاهش کيفيت يا محدود نمودن توليد يا عرضه کالا و خدمات يا تحميل شرايط غيرعادلانه براساس عرف در معاملات.
6 ـ 1ـ صورتحساب فروش: سندي است که در آن مشخصات کالا يا خدمات انجام‌گرفته، با ذکر قيمت، تاريخ و ميزان مورد معامله درج شود.
تبصره ـ در خـصوص آن دستـه از خدماتي که ارائـه آنها عرفـاً با بليط يا قبـض صورت مي‌گيرد، بليط يا قبض حکم صورتحساب را دارد و در آن، علاوه بر اطلاعات مصرف و مشخصات کيفي و کمي، نحوه محاسبه قيمت بايد به صورت شفاف و ساده درج گردد.
فصل دوم ـ وظايف‌عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در قبال حقوق مصرف‌کنندگان
ماده2ـ کليه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، منفرداً يا مشترکاً مسؤول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه‌شده مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات قرارداد مربوطه يا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معامله کلي باشد در صورت وجود عيب يا عدم انطباق کالا با شرايط تعيين‌شده، مشتري حق دارد صرفاً عوض سالم را مطالبه کند و فروشنده بايد آن را تأمين کند و اگر موضوع معامله جزئي (عين معين) باشد مشتري مي‌تواند معامله را فسخ کند يا ارش کالاي معيوب و سالم را مطالبه کند و فروشنده ... بقیه در ادامه مطلب
زمان ارسال: 30 مرداد 1394 نویسنده: سید مصطفی هاشمی نظرات: 0