محصولات کاناز
این کتاب توانست ظرف 40 روز به چاپ سوم برسد و این یعنی نشان دهنده کاربردی و به ...
نسخه جدید 1399 صفر تا صد مالیات بر حقوق همانطور که می دانید سازمان امور مالیاتی ...
این بار با یک محصول جدید و کاملا متفاوت در خدمت شما هستم. آموزش حسابداری ...
نرم‌افزار حقوق و دستمزد ﮐﺎﻧﺎﺯ نرم افزاری جامع و کامل می باشد که در عین سادگی، ...
آموزش حسابداری بازرگانی خارجی(اعتبارات اسنادی) یا واردات یکی از موارد مهم و ...
بدون شک نرم افزار نوسا یکی از قویترین و راحت ترین (user friendly) نرم افزارهای ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با اکسل و نرم ...
سلام. من سید مصطفی هاشمی برای این ساعت فیلم‌ آموزش حسابداری حقوق و دستمزد با ...
کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده در 353 نکته این کتاب چکیده و خلاصه نکات بسیاری ...
آموزش حسابداری مالیات بر ارزش افزوده توسط سایت کاناز اسپید تهیه شده است. قانون ...
کتاب حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده و آموزش آن با نرم افزارهای حسابداری به ...
سایت کاناز اسپید برای این ساعت نرم افزار‌تبدیل‌اکسل‌به‌VCF کاناز(انتقال و ذخیره ...

کتاب آموزش دادرسی مالیاتی باآموزش لایحه نویسی

پیج اینستاگرام کاناز اسپید

محصولات متنوع و کاربردی حسابداری

فیلم‌های ناب مالی، مالیاتی و حسابداری در اینستاگرام ما

صفحه آموزش حسابداری در اینستاگرام

دیکشنری 20 هزار واژه‌ای حسابداری

دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی

فیلم‌های آموزشی ما در آپارات

کانال کاناز اسپید در آپارات
کاناز اسپید » آموزش حسابداری » کاربرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه‌ها

کاربرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه‌ها

   موضوع: آموزش حسابداری
کاربرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه‌ها
مهمترین محصولات موسسات آموزش عالی، یعنی دوره های تحصیلی كه به منظور اعطای مداركی مانند كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری برگزار می گردد، از مجموعه دروس جداگانه ای تشكیل شده است. فعالیتهای اصلی موسسات آموزش عالی شامل آموزش، پژوهش، ارائه خدمات مر تبط و توسعه عملیات است كه توسط فعالیتهای دیگری مانند مدیریت، تعمیر و نگهداری تاسیسات، نگهبانی، كتابخانه و منابع آموزشی و آزمایشگاهها، پشتیبانی می شود. از سوی دیگر، بودجه دانشكده های مختلف نیز براساس عوامل متعددی از قبیل تعداد واحدهای درسی ارائه شده، تعداد دانشجویان و شمار اعضای هیئت علمی تعیین می گردد. این در حالی است كه در نظام هزینه یابی سنتی مورد استفاده موسسات آموزش عالی، هزینه ارائه كلیه دروس یكسان درنظر گرفته می شود و فرض بر آن است كه هدف از به كارگیری حسابداری مدیریت، تنها اطمیناندهی نسبت به رعایت شدن بودجه می‌باشد.
باید توجه داشت كه در الگوی سنتی و ساده مورد استفاده، مشكلاتی وجود دارد . مشكل نخست آن است كه تخصیص هزینه ها تنها براساس یك معیار حجمی انجام می شود و هیچگونه تفكیكی بین هزینه های ثابت و هزینه‎‌های متغیر صورت نمی گیرد. نكته دوم نیز در فرضی نهفته است كه براساس آن، میزان مصرف فعالیتها برای كلیه دروس یكسان درنظر گرفته می شود. این درحالی است كه در عالم واقع، هزینه برخی از دروس توسط منابع مازاد حاصل از ارائه سایر دروس پوشش داده میشود.
در نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت، تخصیص هزینه ها به شیوه متفاوتی انجام می پذیرد . برای مثال، یك دانشگاه فرضی را كه در اینجا دانشگاه نمونه نامیده می شود، درنظر بگیرید . فرض كنید كه دروس دانشگاه مذكور در دو دانشكده مختلف ارائه می شود و تعداد اعضای هیئت علمی، شمار دروس ارائه شده و تعداد دانشجویان دو دانشكده یادشده ، با یكدیگر مساوی است. فرض اخیر، موجب درك بهتر تفاوتهای ناشی از مقایسه دروس ارائه شده در یك دانشكده با دروس دانشكده دیگر و یا دروس ارائه شده در یك دانشكده با سایر دروس همان دانشكده می‌شود. آیا استفاده از نظام هزینه‌یابی برمبنای فعالیت میتواند چاره كار باشد؟ موسسات آموزش عالی از سوی اشخاص بسیاری به منظور یافتن شیوه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها به گونه ای كه منجر به كاهش كیفیت خدمات ارائه شده نگردد، تحت فشار قر ار دارند . معمولترین روش صرفه جویی هزینه ها در موسسات آموزش عالی، كاهش تعداد اعضای هیئت علمی و كاركنان آموزشی، اداری و خدماتی است . از سوی دیگر، معمولاً در روش اخیر تمام جوانب امور و فعالیتهای متنوع مورد نیاز برای برگ زاری دوره ه ای گوناگون تحصیلی ، درنظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که محاسبه بهای تمام شده دقیق و مربوط دروس و دوره های تحصیلی، موسسات آموزش عالی را قادر خواهد ساخت تا نسبت به حفظ، ارتقاء و یا حذف دروس یا دوره های مذكور، تصمیم‌های مقتضی را اتخاذ كنند. در این راستا، نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت با ارائه تصویری دقیق تر از بهای تمام شده، موسسات آموزش عالی را در تخصیص هرچه بهتر منابع یاری میدهد.
برخی از مزایای استفاده از نظام هزینه‌یابی برمبنای فعالیت در موسسات آموزش عالی، عبارتند از:
ارائه اطلاعات سودمندتری درخصوص بهای تمام شده
استفاده از نظام هزینه یابی مذكور، تصویر مطلوب تری از بهای تمام شده واقعی دوره های تحصیلی را برای موسسات آموزش عالی و مراجع قانونگذاری فراهم میسازد.
شناسایی دقیقتر منابع مورد نیاز
تخصیص منابع براساس معیار حجمی تعداد دانشجویان، نیازهای واقعی دانشكده ها و دوره های تحصیلی گوناگون را نادیده می گیرد. نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت، موسسات آموزش عالی را قادر می سازد تا نسبت به شناسایی دقیقتر محلهایی كه به منابع بیشتر و یا كمتری نیاز دارند، اقدامات لازم را به عمل آورند.
توزیع مناسبتر منابع كمیاب
درحال حاضر، اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته براساس شمار دانشجو یان، تعداد واحدهای درسی در هر نیمسال و یا بودجه های روبه رشد موسسات آموزش عالی به آنها تخصیص داده می شود. این در حالی است كه شناسایی بهای تمام شده واقعی دوره های تحصیلی گوناگون، می تواند به تخصیص بهتر منابع كمیاب، كمك شایان توجهی را ارائه نماید.
بهترشدن تركیب مجموعه دروس و دوره‌های تحصیلی
آگاهی موسسات آموزش عالی از بهای تمام شده واقعی دروس و دوره های تحصیلی، موجب مدیریت بهتر، تعیین مجموعه ای مناسب تر از دروس و دوره های تحصیلی، اجتناب از گسترش بی ضابطه آنها و حذف موارد قدیمی و منسوخ شده میگردد.
نظارت مطلوبتر بر هزینه‌ها
مشخص ساختن فعالیتهای مرتبط با دروس و دوره های تحصیلی گوناگون، این امكان را برای موسسات آموزش عالی فراهم می آورد كه به شناسایی فعالیتهای دارای ارزش افزوده (كه به یادگیری دانشجویان كمك میكنند) و فعالیتهای بدون ارزش افزوده كه میتوان آنها را حذف یا ساده نمود، بپردازند.
دستیابی به یك ابزار روابط عمومی موثرتر
نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت را می توان به عنوان ابزاری ضروری برای روابط عمومی در نظر گرفت . زیرا هر چه تعداد موسسات آموزش عالی كه براساس عملكردشان مورد ا رزیابی قرار می گیرند، بیشتر شود، توضیحات گسترده تری در زمینه چگونگی ارائه كارا و اثربخش خدمات، مورد نیاز خواهد بود . در این راستا، نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت قادر است تا به عنوان ابزاری قابل اتكا و ارزشمند، گزارشهایی را در مورد چگونگی استفاده از منابع، نحوه بكارگیری آنها در راه رسیدن به اهداف و ا رزیابی عملكرد موسسات آموزش عالی، تهیه و ارائه كند.
البته به رغم مزایایی كه برشمرده شد، پرسشهای ب سیاری نیز در رابطه با استقرار نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت مطرح است . سئوالاتی از قبیل اینكه چه هزینه هایی را باید در حسابها منظور كرد؟ اگر دروس یكسانی در دانشكده های مختلف ارائه شود، تكلیف چیست؟ آیا دانشگاهها می توانند برای دوره های تحصیلی گوناگون، شهریه های متفاوتی را اخذ كنند؟ آیا اختلاف شهریه‌ها، موجب دلسرد شدن دانشجویان نسبت به شركت در كلاسهای گرانقیمت‌تر نخواهد شد؟
برای مواجه شدن با چنین مسائلی، دو رویكرد وجود دارد : 
در رویكرد اول، مدیران و مسئولین قادرند تا ضمن حفظ وضعیت موجود، موارد پیش گفته را نیز نادیده گیرند و در دیدگاه دوم، آنان می توانند به تسهیم برآوردی هزینه های مربوط بپردازند . البته، در اینجا باید این نكته ر ا نیز مت ذكر شد كه اقدام به برآورد هزینه‌های مربوط، نسبت به انتظار كشیدن برای كسب اطلاعات صحیح و دقیقی كه ممكن است دستیابی به آن غیرممكن باشد، ارجحیت دارد. نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت، فقط شیوه ای برای تخصیص هزینه ها به شمار نمی آید ، بلكه یك فرایند برآورد بهای تمام شده، از جمله برآورد بهای تمام شده انجام یك فعالیت نیز می باشد. البته، ممكن است ادعا شود كه از لحاظ تئوری می توان از سازوكارهای نظارتی دقیق تری برای اندازه گیری هزینه ها و سایر مقادیر كمی مربوط به انجام یك فعالیت، استفاده كرد؛ ولی باید توجه داش ت كه به كارگیری چنین سازوكارهایی، توجیه اقتصادی ندارد و مقرون به صرفه نمی باشد. به بیان دیگر، باید در انتخاب میان عوامل هزینه گوناگون، مزایا و مخارج مربوط به هریك را به دقت مورد بررسی قرارداد . این در حالی است كه میان هزینه اندازه گیری داده‌ها و زیان ناشی از وجود خطا در داده های ارائه شده، رابطه معكوسی وجود دارد . علاوه بر این، استفاده از نظام هزینه یابی برمبنای فعالیت، مستلزم استفاده گسترده از نیروی انسانی است به همین دلیل، استفاده‌كنندگان باید بین هزینه اندازه گیری دقیق و مزایای برخورداری از چنین دقتی، تعادلی را برقرار و مرزی را مشخص سازند . باید توجه داشت كه در نظامهای هزینه یابی مطلوب، تلاش می شود تا ضمن حفظ ویژگی مربوط بودن و اثربخشی هزینه های انجام شده، بهای تمام شده كل نیز به حداقل ممكن كاهش یابد. همچنین باید توجه داشت كه داده های مورد نیاز نظام هزی نهیابی برمبنای فعالیت، می تواند از منابع متعددی مانند مصاحبه با اعضای هیئت علمی و داده های عملیاتی كه به سهولت در دسترس می باشند، گردآوری شود. البته، باید همواره به این نكته توجه داشت كه با وجو د 100 % نبودن دقت چنین برآوردهایی ، معمولاً سطح دقت ارائه شده توسط آنها برای استفاده در بیشتر تصمیم‌گیریهای مدیریتی، كفایت میكند.
مهمترین محصولات موسسات آموزش عالی، یعنی دوره های تحصیلی كه به منظور اعطای مداركی مانند كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری برگزار می گردد، از مجموعه دروس جداگانه ای تشكیل شده است. فعالیتهای اصلی موسسات آموزش عالی شامل آموزش، پژوهش، ارائه خدمات مر تبط و توسعه عملیات است كه توسط فعالیتهای دیگری مانند ...
نظرات
ارسال نظر
تعداد بازدید: 64 زمان‌ارسال: 20 تیر 1399 نویسنده: سید‌مصطفی‌هاشمی نظرات: 0

مجوزهای سایت از وزارتخانه

مجوز سایت از وزارت ارشاد

نکات صوتی مالی و مالیاتی

نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 69
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 070
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 71
پادکست 72- مشوق تبصره 2 ماده 38 ق.م.ا.ا
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 073
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 074
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 075
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 076
نکته صوتی مالیاتی و بیمه ای 077
نکات صوتی حسابداری و مالیاتی
تماس با سید مصطفی هاشمی

رزومه کاری اینجانب

کاناز اسپید

ارتباط از طریق واتساپ

کاناز اسپید