آموزش تحریر ماهانه دفاتر قانونی با نرم افزار سپیدار و رافع
در این مطلب از سایت کاناز اسپید قصد دارم نحوه تحریر دفاتر قانونی روزنامه و کل را به صورت ماهانه و با نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم و رافع 7 آموزش دهم.
دقت کنید برای تحریر دفاتر به صورت ماهانه حتما و حتما باید نرم افزار حسابداری خود را به اداره مالیات معرفی کنید در غیر اینصورت موجب رد دفاتر خواهد شد.
آموزش تحریر ماهانه با نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم
ابتدا و بعد از ورود به نرم افزار سپیدار از منوی سمت راست گزینه حسابداری را انتخاب کنید و سپس برروی گزینه اسناد حسابداری کلیک کنید تا اسناد حسابداری نمایش داده شود. سپس برروی دکمه صدفی بالای پنجره کلیک کنید و از منوی ظاهر شده برروی گزینه تبدیل اسناد موقت به دایم کلیک کنید.(مانند تصویر زیر- برای مشاهده بزرگتر تصاویر برروی آنها کلیک کنید)
توجه: هنگامیکه اسناد به دایم تبدیل می شوند دیگر نمی توانید آنها را تغییر دهید پس زمانی تبدیل به دایم را انجام دهید که تمام فعالیت های طول سال مالی به درستی انجام شده و اطمینان دارید.
بعد از اینکه اسناد حسابداری موقت به اسناد دایم تبدیل شد اکنون از منوی سمت راست برروی گزینه صدور سند کل کلیک کنید(مانند تصویر زیر)
اکنون برروی دکمه کوچکی که در تصویر با مربع علامت خورده کلیک کنید تا صدور سند کل آغاز شود.
برای صدور سند کل ماهانه جهت تحریر دفاتر به نکات زیر کاملا دقت کنید:
1- حتما و حتما برای صدور سند کل افتتاحیه روش صدور را برروی گزینه روزانه قرار دهید چراکه سند افتتاحیه باید در قالب یک سند جداگانه تحریر شود.
2- برای تاریخ های بعد از سند افتتاحیه به ازای هر ماه یک سند کل صادر کنید و روش صدور را برروی گزینه تجمیعی تنظیم کنید. چراکه اگر سایر سندهای سال را برروی گزینه روزانه تنظیم کنید عملا برای هر سند مجدد یه سند کل صادر میشود که این کار هیچ اثر و فایده ای برای تحریر ماهانه ندارد.
3- برای اسناد اختتامیه حتما و حتما سند کل جداگانه مانند سند افتتاحیه صادر شود چراکه در تحریر دفاتر اسناد اختتامیه موقت و دایم باید تحت قالب جداگانه مانند سند افتتاحیه تحریر شوند.
به عنوان مثال برای سند کل فروردین باید بازه تاریخ از 1396/01/02 تا 1397/01/31 را انتخاب و سند کل آن را صادر کنید.
سپس بعد از صدور اسناد کل از منوی سمت راست گزینه شرکت و سپس گزینه گزارش ساز را کلیک کنید تا صفحه گزارش باز شود.
سپس از لیست حاضر گزینه حسابداری و سپس سند کل را کلیک کنید و بعد از کلیک برروی دکمه تایید خواهید دید که اسناد کل به ازای هرماه نمایش داده می شود و بدین ترتیب می توانید جمع گردش بدهکار و بستانکار هر ماه را بر حسب سرفصل کل در دفاتر تحریر کنید.
صدور سند کل در نرم افزار حسابداری رافع 7
در نرم افزار رافع 7 روند کار بسیار راحت تر است. فقط کافیست از قسمت گزارشات برروی گزینه سند خلاصه حسابداری کلیک کنید و محدوده تاریخ را مشخص کنید. به همین راحتی سند کل برای بازه تاریخ مورد نظر یا به عبارتی برای هر ماه نمایش داده میشود و می توانید اقلام آن را به دفاتر منتقل کنید. فقط نکاتی که برای سند افتتاحیه و اختتامیه در قسمت قبل گفته شد برای نرم افزار رافع نیز صدق میکندو باید رعایت کنید.
فیلم آموزش تحریر ماهانه دفاتر قانونی با نرم افزار سپیدار و رافع

