دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 (نسخه رز) دارای مجوز شامد به شماره ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) کاناز

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 3  همراه با فیلم آموزش ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 11) با قابلیت پشتیبانی کامل ...
نوشته: ویندور کومارا 
اولین بار، من در سال 1996 در تجارت 1 + 10 گواهینامه دریافت نمودم. در این کلاس، من چیزهای اولیه موضوع حسابداری که در پست فارغ التحصیلی خود در تجارت استفاده کرده بودم را به دست آوردم. در یادگیری و کار در این زمینه بیش از 12 سال سابقه دارم. از آنجا که، حسابداری موضوع مورد علاقه من در تجارت است و بنابراین این رشته را برای زندگی حرفه ای خود انتخاب کرده ام. چیزهای زیادی از این آموزش حسابداری آموخته ام که بطور خلاصه در "100 مورد" در اختیار شما قرار می دهم.
1. اول از همه،  با آموزش حسابداری، شروع به حفظ درآمد و هزینه حساب شخصی خودم نمودم.
2. محاسبه بعد از هر کار با توجه به این آموزش حسابداری و این کار به من برای کاهش هزینه های شخصی خودم کمک کرده بود.
3. با استفاده از این آموزش، همچنین فهمیدم چگونه بهره وری یک شرکت را تعیین کنم.
4. مواردی در آن حسابداران مرتکب تقلب می شوند را تشخیص می دهم.
5. چگونه می توان از ریاضیات در کسب و کار به طور موثر بهره گرفت؟
6. در زمان کالج، موقعی که ترازنامه چوب خط نشد، پس دوباره سعی کردم و فهمیدم چگونه آن را چوب خط کنم. با استفاده از این تمرین ذهنی، احساس خوبی از حسابداری به من دست داد و در همین زمان اوقات خوبی را سپری کردم.
7. اصلاح خطاهای حسابدار.
8. کاهش هزینه در حسابداری صنعتی و حسابداری بازرگانی.
9. اظهار نظر حسابداری در گزارش های مالی.
10. ممیزی (حسابرسی) حساب ها. زمانیکه، سیستم عملی حسابرسی تحت CA برای حسابرسی را یاد گرفتم. به منظور ممیزی حساب های یک مدرسه دولتی مشهور گماشته شدم و 10 اشتباه حسابداری حسابدار مدرسه مربوط به نوشته های مجله و واریز صندوق به حساب کارکنان دولت را یافتم. سپس پیگیر این اشتباهات شدم و حسابدار اشتباهات خود را پذیرفت.
11. رویارویی با مشکلات در حرفه حسابداری.
12. هیچ چیزی را اشتباه انجام ندهید و به خدا اعتقاد داشته باشید و از او بترسید که او حسابداری بزرگ و 24 ساعته است، او ناظر به اعمال ما در نگه داشتن درست و مناسب حساب ها است. ما نمی توانیم از طرز عمل حسابداری خود فرار کنیم.
13. ایجاد یک طرح خوب.
14. ارزیابی حرفه ای دوره ای کار آموزش حسابداری.
15. درک مسئولیت.
16. هنگامیکه، من تدریس آموزش حسابداری می کنم، به نظرم می رسد که مهمترین کار جهان را انجام می دهم.
17. در حرفه حسابداری و آموزش حسابداری خونسرد باشید.
18. عمیقاً به آموزش حسابداری فکر کنید.
19. در حسابداری، اشتباه یک روپیه به اندازه همان یک روپیه کرور در نظر گرفته می شود. مفهومی را که عیناً نادرست است باور ندارم.
20. کتاب های زیادی در زمینه حسابداری بخوانید.
21. در حسابداری همه این مشکلات قابل حل نیست، سعی کنید به بطور عملی در زندگی واقعی حل و فصل نمایید.
22. اندازه گیری کمیت، قیمت و ارزش محصولات مختلف شرکت های مختلف.
23. طبیعت حساب ها.
24. ویژگی های حساب ها را در حسابداری آموزش ببینید.
25. تمرکز
26. بررسی صورتحساب های مالی قبل از اعطای کمک مالی بلاعوض به هر  NGO 
27. چرا، چگونه و چگونه به را آموخته ام.
28. راه هایی برای موفقیت در زندگی.
29. تدریس موضوعی آموزش حسابداری که امروزه هر کس علاقه مند به آن است.
30. حفظ حساب ها به عنوان تجارت به همان اندازه مهم است.
31. گزارش های حسابداری به عنوان ابزار بازاریابی عمل می کند.
32. چرا کسب و کار حتی پس از سودآوری با شکست مواجه می شود؟
33. ظاهر نمائی چیست؟
34. چگونه با (آورده شرکاء) معامله کنم؟
35. چگونه دارایی خوب خرید کنم؟ - بودجه بندی سرمایه.
36. چگونه کسب و کار را از بیش اتکائی و کم اتکائی محافظت کنیم؟
37.ROI  چیست؟ چگونه می توان به آن رسید؟ چگونه می توان آن را بیشینه نمود؟
38. مقایسه آموزش حسابداری
39. علت و معلول در حسابداری
40. استفاده موثر و به موقع از منابع آموزش حسابداری.
41. تقسیم مناسب و درست سود شرکت به ذخایر، سود سهام و مالیات
42. آموزش حسابداری خدمتی مانند خدمات اجتماعی است.
43. یافتن شکاف مربوط به تقلب مالی - حسابداری قانونی
44. تکمیل به موقع کار.
45. اصول حسابداری اجتماعی را می دانم.
46. کاهش مالیات از طریق آموزش حسابداری.
47. تجزیه و تحلیل درآمد در سرمایه گذاری مجدد منافع سود.
48. افزایش دانش مالی در حیطه حسابداری.
49. برداشتن گام های رو به جلو از آموزش حسابداری به روانشناسی آموزش حسابداری.
50. تطبیقات، تطبیقات، تطبیقات.. در حسابداری را فراموش نکنید.
51. ماندگاری طولانی مدت در حرفه حسابداری.
52. انجام گام به گام یا مرحله به مرحله کار حسابداری.
53. واقعی و عملی بودن در زندگی.
54. وبلاگ نویسی، و بحث در blogsphare 
55. حل مشکلات خوانندگان آنلاین.
56. ایجاد پایگاه داده آنلاین در Google Docs(اسناد گوگل)
57. ارائه آموزش حسابداری.
58. نوشتن مقاله در حسابداری و اقتصاد منجر به افزایش تجربه می شود.
59. برقراری رابطه کاری با سایر حسابداران از اهمیت بالایی برخوردار است..
60. نظم و انضباط در حسابداری بسیار مهم است.
61. نگهداری نبض کسب و کار در حسابداری و مدیریت مالی.
62. دوستی با گوگل.
63. دوستی با چوب خط یا شمارش.
64. دوستی با جهان آموزش حسابداری.
65. سرمایه در گردش و اهمیت آن در مدیریت.
66. نفرت از سهل انگاری.
67. در بازیابی (بهبود) خطا خوشحال شوید.
68. حل سوالات دشوار عملی برای اولین بار در امتحان 
69. بررسی دوباره.
70. ویرایش.
71. شناسایی خود.
72. ایستادن روی پای خود
73. که یادگیری آن برایم دشوار بود و من آن را ساده کردم.
74. دانستن اهمیت صورت تطبیقی حساب های بانکی، حساب های دریافتنی و حساب های پرداختنی.
75. گزارش دقیق .
76. توجه به بودجه.
77. استاد شدن.
78. بهبود زبان انگلیسی خودم. آن زبان دوم من است.
79. یادگیری کامپیوتر و اصول اولیه فناوری اطلاعات
80. تهیه ویدئو از آموزش حسابداری.
81. مطالعه قوانین حسابداری هند و سایر کشورها.
82. کمک به دانش آموزان بازرگانی به حرفه ای شدن در حسابداری.
83. هیچ فرد حسابداری در جهان در حسابداری کامل نیست.
84. اطلاعات تاریخی نیز در حسابداری بسیار مهم است.
85. انجام کاری جدید به جای نگهداری حساب ها.
86. استدلال مربوط به راه حل مشکل حسابداری.
87. تبدیل شدن به مشکل گشا با آموزش حسابداری.
88. بررسی حرفه حسابداری.
89. عدم اطمینان از راه حل حسابداری را به عنوان برکت پذیرفته ام.
90. همچنین تصمیم گیری سریع در این زمینه را آموخته ام.
91. آموزش حسابداری نه تنها درهای جدید را به روی من گشود، بلکه یک ایده جدید به من داد.
92. ممکن است حسابدار به لطف روز بعد، وقتی حساب ایمیلم را باز میکنم از من تشکر کرده باشد.
93. موارد اولیه و پایه برای ثبت کتاب از کشورهای دیگر را به من آموخت.
94. حسابداری رایانه ای آسان تر از حسابداری دستی است.
95. ایجاد حساب در اکسل و چوب خط (ذیحساب).
96. موفق به حل مشکلات انگلستان، سنگاپور، امارات متحده عربی، آفریقا و ایالات متحده آمریکا شدم. 
97. دستیابی به تخصص در سرمایه گذاری و چند ارزی و حسابداری حق کسب و کار یا آموزش حسابداری با حسن نیت.
98. یادگیری بیشتر و جدید تر اما پیشرفته در حسابداری.
99. یادگیری و آموزش از حسابدار با تجربه برای تبدیل شدن به حسابدار کامل بسیار ضروری است.
100. حسابداری و آموزش ان مخزن دانش است. اگرآن را یاد بگیرم. این یعنی من مقداری ریاضیات، اقتصاد، مطالعه کسب و کار، مدیریت، قوانین شرکت و جامعه شناسی را آموخته ام زیرا هماهنگی قوی بین حسابداری و زمینه های دیگر آموزش به خصوص آموزش حسابداری وجود دارد.

آموزش حسابداری دولتی-مراحل انجام هزينه و تشخيص و وصول درآمدها

آموزش حسابدرای دولتی-مراحل هزینه

مراحل انجام هزینه(خرج)
به منظور اعمال كنترلهای كافی بر مصرف اعتبارات مصوب دستگاههای دولتی و حصول اطمینان از اجرای صحیح برنامه ها و فعالیتها و تحقق اهداف مصوب بودجه سالانه كه دولت و دستگاههای اجرایی در مورد آنها مسؤلیت پاسخگویی دارند مراحل انجام خرج در قوانین و مقررات مالی و محاسباتی كشورها به بالاترین مقام اجرائی دستگاه مصرف كننده اعتبار (وزیر یا رئیس موسسه) و مسؤلیت انجام برخی از مراحل خرج كه جنبه نظارت و كنترل دارد به یك مقام كنترل كننده (كنترولر) كه در ایران از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی منصوب می شود تفویض می گرددکه این تفکیک مسئولیت واختیارات به مقامات جداگانه موجب ارتقاء درشفافیت مسئولیت پاسخگویی هریک ازمقامات مسئول درقبال مصرف اعتبارات خواهدبودکه از ضرورتهای نظام کنترل ونظارت برمخارج دولتی بوده وجمع اختیارات ومسئولیت کلیه مراحل خرج دریک مقام واحد به دلیل آنکه سیستم کنترل ونظارت رامخدوش می نماید،مجازنمی باشد.
تعریف مراحل خرج
به مراحلی اطلاق می گردد كه به ترتیب و برطبق مقررات و با تائید و نظارت مقامات مسؤل یك دستگاه دولتی باید طی شود تا كالایی تحویل و یا خدمتی انجام گیرد و یا به طور كلی دینی بر ذمه دولت ایجاد شود. مراحل خرج یاانجام هزینه،شامل فعالیتهاوعملیات معقولی است که بایدبرای خریدکالاوخدمات موردنیازاجرای برنامه های بودجه مصوب سالانه،صورت گیردکه درماده 52 قانون محاسبات عمومی کشور تعیین ودرماده53 همان قانون حدودمسئولیت واختیارآنها مشخص گردیده است ودر دستگاههای دولتی ایران به ترتیب شامل تشخیص، تامین اعتبار، تعهد، تسجیل، صدور حواله، نظارت مالی و پرداخت می باشد.
مرحله تشخیص :
تشخیص یعنی تعیین یا انتخاب كالا و یا خدماتی كه برای تحقق اهداف موسسه دولتی مورد نیاز می باشد. اختیار و مسؤلیت تعیین و انتخاب كالا یا خدمت به عهده وزیر وزارت خانه یا رئیس موسسه دولتی و یا كسانی كه از طرف آنها مجاز به انجام این قبیل امور هستند می باشد. در این مرحله واحد تداركات و یاكار پردازی درخواست خرید كالا یا انجام خدمت را تنظیم و به رئیس دستگاه دولتی تسلیم می كند و پس از اینكه رئیس دستگاه دولتی ضروری بودن خرید كالا یا خدمت پیشنهادی را تشخیص می دهد به مرحله بعد ارسال می گردد. به عبارتی در این مرحله، اجازه خرید كالا یا خدمت از سوی مقام مجاز دستگاه اجرایی صادر می شود و چون در این مرحله اقدامی برای استفاده از منابع مالی انجام نمی شود لذا هیچگونه رویداد مالی و یا بودجه ای در دفاتر حسابداری حسابهای مستقل ثبت نخواهد شد.
مرحله تامین اعتبار:
اعتبار یك اجازه قانونی است كه مجلس شورای اسلامی به دولت و سازمانهای تابعه آن می دهد تا وجوهی را برای تحقق اهداف و اجرای برنامه های مصوب خود مصرف نماید.
تامین اعتبار به بیان ساده یعنی اینكه مقداری از اعتبار مصوب تخصیص یافته را برای خرید كالا یا خدمت معینی اختصاص دهیم. در این مرحله بعد از اینكه درخواست خرید مورد موافقت و تایید رئیس دستگاه دولتی قرار گرفت برای تامین اعتبار به ذیحسابی و امور مالی موسسه ارجاع می شود و ذیحساب موسسه در خواست خرید كالا یا خدمت را كه بهای آن نیز توسط واحد درخواست كننده برآورد شده است، مورد بررسی قرار می دهد و در صورتیكه خرید كالا و خدمات مورد درخواست، قانونی بوده و اعتبار تخصیص یافته كافی برای آن موجود باشد با دستور ذیحساب قسمتی از اعتبار برای خرید آن كالا یا خدمت، اختصاص می یابد.
رویداد تامین اعتبار برای خرید كالا یا خدمات، باید در دفاتر حسابداری حساب مستقل ذیربط موسسه به شرح زیر ثبت می گردد:
اعتبارات تعهد نشده ××
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی ××
مرحله تعهد:
پس از انجام مراحل تشخیص و تامین اعتبار، واحد تداركات نسبت به خرید كالا و خدمات و تحویل آنها اقدام می كند. از نظر قانون، تعهد عبارت است از ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از: الف) تحویل كالا یا انجام خدمت، ب) اجرای قراردادهایی كه با رعایت مقررات منعقد شده باشد. ج) احكام صادر شده از مراجع قانونی و ذیصلاح، د) پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بین المللی با اجازه قانون. همانطور كه از این تعریف بر می آید، تعهد یعنی ایجاد دین بر ذمه دولت كه اساسا به دلیل تحویل كالا یا انجام خدمت و یا اجرای قراداد ایجاد می شود لازم به ذكر است كه انعقاد قرارداد برای خرید كالا و خدمات و یا اجرای طرحها و پروژه های عمرانی خود به خود برای موسسه ایجاد بدهی نمی كند مگر آنكه مفاد قرارداد توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی كه قرارداد منعقد نموده است، اجرا شود.
این مرحله از خرج به تحویل كالا یا انجام دادن خدمت و یا اجرای قرارداد اختصاص دارد كه قبلا ضرورت خرید یا انجام و اجرای آن توسط مقام مجاز دستگاه اجرایی تشخیص داده شده است و برای پرداخت بهای تمام شده آن، اعتبار تخصیص یافته لازم اندوخته گردیده است. به عبارت دیگر تعهد یعنی بدهی ایجاد شده بر اثر تحویل كالا یا انجام دادن خدمت یا اجرای قراردادهایی كه برابر مقررات منعقد شده است.

مرحله تسجیل:
تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارك اثبات كننده بدهی. به بیان ساده تر تسجیل یعنی اینكه بر اساس اسناد و مدارك(فاكتور فروش، صورت وضعیت، صورتحساب و...) ثابت كنیم بهای كالای تحویل شده یا خدمت انجام شده چقدر است. در این مرحله مقام مجاز خرج، مبلغ مندرج در صورتحساب یا صورت وضعیت را مورد موافقت قرار داده و یا اینكه پس از تعدیل، مورد موافقت و تائید قرار می دهد. با انجام این مرحله در واقع بدهی قابل پرداخت ناشی از تحویل كالا یا انجام خدمت تعیین شده و مورد تائید قرار می گیرد.
مرحله صدور حواله:
حواله یك اجازه كتبی است كه برای پرداخت بدهیهای قابل پرداخت ناشی از تحویل كالا یا خدمات توسط مقام مجاز دستگاه دولتی صادر می شودصدور حواله باید همراه سایر مدارك تائید شده مربوط به مراحل قبلی( فرم درخواست خرید كالا یا خدمت، فرم تامین اعتبار، قبض انبار یا فهرست مقادیر كار، فاكتور یا صورتحساب و یا صورت وضعیت) برای انجام مراحل بعدی خرج، به ذیحسابی وزارتخانه یا موسسه دولتی ارجاع گردد. صدورحواله همان دستورپرداخت است،چون درحواله مبلغ قابل پرداخت توسط مقام مجاز مورد تائید قرار می گیرد بنابراین مرحله تسجیل یعنی میزان بدهی قابل پرداخت با صدور حواله تحقق خواهد یافت.
مرحله نظارت مالی:
مفهوم قانونی نظارت مالی،یعنی تطبیق پرداختهاباقوانین ومقررات مالی حاکم برمصرف وجوه دولتی،بنابراین اعمال نظارت مالی که ششمین مرحله ازمراحل خرج است،یعنی اینکه ذیحساب وزارتخانه یاموسسه دولتی ویاهرشخص دیگری که مسئولیت نظارت مالی رابرعهده دارد،قبل از پرداخت هروجهی نظارت نمایدکه آیاقوانین ومقررات مالی حاکم برمصرف آن وجه درانجام 5 مرحله قبلی رعایت شده است یاخیر؟نظارت مالی در حقیقت نظارت قبل از خرج است كه مسؤلیت آن بر عهده وزارت اموراقتصادی ودارائی است.نظارت مالی قبل ازخرج ازطریق ذیحسابان وزارت مذکور،مستقردردستگاههای دولتی انجام می شودوچون وزارت اموراقتصادی ودارائی زیرنظرقوه مجریه است،بنابراین نظارت قبل از خرج نوعی کنترل داخلی محسوب می شودکه به طورمستمر توسط ذیحسابان که باحکم وزارت مذکور منصوب می شوند،انجام می گردد.دراین مرحله می توان از سند هزینه برای انعكاس اعمال نظارت مالی استفاده كرد. سند هزینه فرمی است از مدارك مربوط به مراحل خرج كه به موجب آن وقوع هزینه و یا سایر پرداختها اثبات می شود.
ثبت فعالیتهای مالی مربوط به مراحل تعهد،تسجیل،صدورحواله ونظارت مالی بستگی به مبنای حسابداری مورداستفاده درحسابداری هزینه دارد،طبق قوانین مالی کشورها هریک ازمبانی تعهدی،نقدی ونقدی تعدیل شده می تواندمورداستفاده قرار گیرد.
درصورتیكه مبنای نقدی یا نقدی تعدیل شده بكار گرفته شود، چون در مراحل تعهد و تسجیل و صدور حواله و اعمال نظارت مالی وجه نقد پرداخت نمی شود، لذا وقایع مالی مذكور هم قابل ثبت نمی باشند.بنابراین ثبت این مراحل تا تحقق مرحله پرداخت امكان پذیر نخواهد بود.
در صورتیكه درحسابداری هزینه هامبنای تعهدی مورد استفاده قرارگیرد، به محض تحقق هزینه- تحویل كالا یاانجام خدمت-بهای تمام شده آن پس ازتائید مقام مجازخرج وتطبیق آن باقوانین ومقررات،به صورت زیر قابل ثبت دردفاتر حسابداری است:
ثبت بودجه ای: اندوخته اعتبارتعهدات احتمالی ××
اعتبارات مصرف شده ××
ثبت مالی: هزینه سال جاری ××
اسنادهزینه پرداختنی ××
مرحله پرداخت:
مرحله پرداخت آخرین مرحله انجام هزینه است. شرط لازم و كافی برای تحقق هزینه در سازمانهای دولتی ایران تحویل كالا یا انجام خدمت و پرداخت وجه آن می باشد.در صورتیكه كلیه مراحل شش گانه قبلی صورت بگیرد لیكن مرحله پرداخت انجام نشود، هزینه تحقق نیافته است یعنی تحویل كالا یا انجام خدمت زمانی هزینه محسوب می شود كه وجه آن پرداخت گردد.
اثبات مرحله پرداخت طبق ماده65 قانون محاسبات عمومی کشورمستلزم گواهی بانک دایر برانجام یکی ازمواردزیراست:
الف:انتقال وجه به حساب ذینفع ب:پرداخت وجه به ذینفع یاقائم مقام قانونی او ج:حواله دروجه ذینفع یاقائم مقام قانونی او.تحقق هریک ازمواردفوق،رسیدگیرنده وجه تلقی می شودو به عنوان مدرکی برای اثبات مرحله پرداخت بکار می رود. پرداختهای سازمانهای دولتی از طریق حسابهای بانكی و با صدور چك صورت می گیرد.
ثبت مرحله پرداخت در دفاتر حسابداری:
انعکاس مرحله پرداخت نیزتابع مبنای حسابداری مورداستفاده درحسابداری هزینه است.در صورتیكه مبنای مورد عمل در حسابداری هزینه، نقدی یانقدی تعدیل شده باشد،درمرحله پرداخت كه مراحل انجام هزینه تكمیل می شود، هزینه به صورت زیرثبت می گردد:
هزینه سال جاری ××
بانک پرداخت ××
وچنانچه مبنای مورد عمل درحسابداری هزینه تعهدی باشد، چون هزینه قبل از مرحله پرداخت در دفاتر منعكس گردیده، لذا در این مرحله بدهی ناشی از تحویل كالا یا انجام خدمت، پرداخت می شودوثبت زیرصورت می گیرد:
اسنادهزینه پرداختنی ××
بانک پرداخت ××
اختیار و مسؤلیت مراحل انجام هزینه(خرج)
مراحل انجام هزینه به دو مرحله، مرحله اداری و مرحله مالی تقسیم می شود. مراحل تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله را به طور كلی مرحله اداری خرج نام گذاری می كنیم كه توسط وزیر یا رئیس مؤسسه دولتی و یا كسانی كه از طرف آنها مجاز به این امور هستند صورت می گیرد و مراحل تامین اعتبار، نظارت مالی و پرداخت را مرحله مالی خرج می دانیم كه توسط ذیحساب وزارتخانه یا مؤسسه دولتی و یا كسانی كه از طرف او مجاز به انجام این قبیل امور هستند، به عمل می آید. مسؤلیت نظارت بر مخارج دستگاهای دولتی به عهده وزارت امور اقتصادی و دارائی(خزانه داری كل) و انجام مخارج به عهده دستگاههای دولتی مصرف كننده اعتبار محول شده است.

مراحل درآمد
درآمدهای عمومی دولت از زمان پیش بینی تا وصول دارای سه مرحله مشخص به شرح زیر می باشد:
1- پیش بینی درآمد 2- تشخیص درآمد 3- وصول درآمد 4- انتقال به خزانه
پیش بینی درآمد:
در اینجا نحوه انعكاس درآمد پیش بینی شده از نظر حسابداری درآمد را مورد بحث قرار می دهیم در اغلب قوانین و مقررات مالی كشورها از جمله ایران وصول درآمدها نه تنها موكول به پیش بینی نمی باشد بلكه محدود به میزان پیش بینی شده در بودجه كل كشورنیز نمی باشد و منحصرا مستلزم وجود مجوز قانونی خواهد بود؛بنابراین کنترل درآمد از نقطه نظر حسابداری مشابه کنترل هزینه نمی باشد و مقایسه مستمر درآمدهای واقعی با درآمدهای پیش بینی شده ضرورتی ندارد و لذا درآمدهای عمومی پیش بینی شده در دفاتر حسابداری حسابهای مستقل وجوه دولتی دستگهاهای وصول كننده ثبت نمی شود.بلکه تشخیص و وصول درآمد ها با توجه به مبنای مورد استفاده ؛در دفاتر حسابداری حساب مستقل ذیربط منعکس می شود
تشخیص درآمد:
در این مرحله، درآمدهای عمومی دولت ارزیابی و تشخیص داده می شود. در صورت استفاده از مبنای تعهدی درآمدهایی كه قابلیت اندازه گیری داشته باشند و در طول سال مالی و یا مدت كوتاهی پس از ساال مالی (معمولا 60 روز) قابل وصول باشند با مبنای تعهدی شناسایی و در دفاتر حسابداری ثبت می شوند. و در صورتیكه مبنای مورد استفاده نقدی كامل باشد، انعكاس تشخیص درآمدها در دفاتر حسابداری تا زمان وصول آنها به تاخیر می افتد و لذا میزان درآمدها به علت عدم وصول وجه آن ثبت نمی گردد و در برخی از كشورها به منظور جبران ضعف سیستم حسابداری نقدی، ترتیبی اتخاذ شده است كه درآمدهای تشخیص شده وصول نشده را به طریق مقتضی در دفاتر منعكس كرده و لیكن شناخت قطعی درآمد موكول به زمان وصول وجه آنها می باشد.
در صورت استفاده از سیستم تعهدی ثبت زیر در دفاتر حسابداری منعکس می شود:
مالیاتهای دریافتنی جاری *****
ذخیره مالیاتهای دریافتنی مشکوک الوصول جاری(برای مالیاتهای غیر قابل وصول) *****
درآمد (شناخت مالیات) *****
همچنین در صورت استفاده از سیستم نقدی ثبت زیر در دفاتر حسابداری منعکس می گردد:
مالیاتهای دریافتنی جاری ****
اندوخته مالیاتهای وصول نشده جاری *****
بابت مالیاتهای تشخیص شده
در موقع وصول وجه:
بانک تمرکز وجوه درآمد *****
مالیاتهای دریافتنی جاری *****
اندوخته مالیاتهای وصول نشده جاری *****
درآمد *****
همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به درآمدهای واقعی سالانه دولت و مقایسه آن با درآمدهای پیش بینی شده و پی گیری مستمر مطالبات دولت از مودیان مالیاتی؛ می توان با استفاده از حساب “مالیاتهای دریافتنی سنواتی “ و حساب “اندوخته مالیاتهای وصول نشده سال جاری ” سهم سال جاری و سنواتی از درآمدهای وصولی نقدی هر سال را تفکیک نمود.
وصول درآمد:
انعكاس مرحله وصول درآمد نیز به مبنای حسابداری مورد استفاده بستگی دارد و در صورتیكه مبنای حسابداری درآمدها نقدی باشد، درآمدها در مرحله وصول شناسایی و ثبت آن به این شکل می باشد:
بانک تمرکز وجوه درآمد *****
درآمد *****
و در صورت استفاده از سیستم تعهدی
بانک تمرکز وجوه درآمد *****
مالیاتهای دریافتنی تجاری *****

آموزش حسابداری دولتی- حل مساله حسابداری

 

مسئله
فرض کنید سازمان امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان شرقی فاقد هرگونه مانده اقلام سنواتی می باشد. فعالیتهای بودجه ای و مالی تلخیص شده سال 87 حساب مستقل وجوه اعتبارات جاری مذکور در فروردین ماه سال مالی مورد بحث با فرض اینکه سیستم حسابداری آن واحد بر مینای تعهدی تعدیل شده طراحی شده باشد؛ به شرح زیر می باشد.
78/1/7- ابلاغ بودجه مصوب سال 87 با مشخصات زیر:
اعتبارات مصوب به مبلغ 900 هزار ریال
درآمد عمومی پیش بینی شده 200 هزار ریال
78/1/10- معادل 20 درصد از اعتبار مصوب برای انجام هزینه های 3 ماه اول سال مالی تخصیص و ابلاغ گردید.
78/1/11- درخواست وجه شماره یک معادل 60 هزار ریال از محل اعتبارات تخصیص یافته عهده خزانه صادر گردید.
78/1/15- برای خرید مقداری مواد و ملزومات مصرفی مبلغ 30 هزار ریال تامین اعتبار گردید و از طریق واحد تدارکات سفارش خرید آن صادر گردید.
78/1/16-چون بخشی از مالیاتهای سازمان قابل اندازه گری بوده و قابلیت وصول را نیز داشت؛ پس از تشخیص و ارزیابی با اشخاص حقیقی یا حقوقی ابلاغ گردید. در تاریخ مذکور مبلغ 50 هزار ریال صورتحساب قطعی مالیاتی مودیان ابلاغ شد.
78/1/17-برخی از درامدهای مالیاتی سازمان منحصرا با مبتای نقدی قابل شناسایی است؛ لذا ثبت این نوع درآمد فقط در زمان وصول امکانپذیر است. مبلغ 10 هزار ریال از این قبیل درآمد های مالیاتی به صورت نقد وصول گردید.
78/1/20- مواد و ملزومات سفارشی به صورت کامل تحویل سازمان شد وبهای تمام شده آن به مبلغ 28 هزار ریال توسط مقام مجاز تایید و حواله آن برای پرداخت صادر و به ذیحسابی سازمان تحویل گردید.ذیحسابی نیز ضمن تطبیق خرید مواد و ملزومات با مقررات مالی ؛ بهای تمام شده آنرا به حساب هزینه قطعی منظور نمود.
78/1/21- درخواست وجه مورخه 11/1/78 به حساب ذیحسابی واریز گردید.
78/1/23 -مبلغ 15 هزار ریال از مالیاتهایی که قبلاتشخیص شده بود وصول گردید.
78/1/25-وجه صورتحساب مربوط به خرید مواد اولیه و ملزرومات خریداری شده به فروشنده پرداخت گردید.
78/1/26- مبلغ 10 هزار ریال جهت انجان تعمیرات اساسی محل سازمان بر طبق قرارداد منعقده که به امضا مقام مجاز و طرف قرارداد رسیده بود ؛ تامین اعتبار گردید.
مطلوبست:
ثبت فعالیتهای مالی و بودجه ای فوق در دفتر روزنامه حساب مستقل وجوه اعتبارات هزینه ای
78/1/17-برخی از درامدهای مالیاتی سازمان منحصرا با مبتای نقدی قابل شناسایی است؛ لذا ثبت این نوع درآمد فقط در زمان وصول امکانپذیر است. مبلغ 10 هزار ریال از این قبیل درآمد های مالیاتی به صورت نقد وصول گردید.
78/1/20- مواد و ملزومات سفارشی به صورت کامل تحویل سازمان شد وبهای تمام شده آن به مبلغ 28 هزار ریال توسط مقام مجاز تایید و حواله آن برای پرداخت صادر و به ذیحسابی سازمان تحویل گردید.ذیحسابی نیز ضمن تطبیق خرید مواد و ملزومات با مقررات مالی ؛ بهای تمام شده آنرا به حساب هزینه قطعی منظور نمود.
78/1/21- درخواست وجه مورخه 11/1/78 به حساب ذیحسابی واریز گردید.
78/1/23 -مبلغ 15 هزار ریال از مالیاتهایی که قبلاتشخیص شده بود وصول گردید.
78/1/25-وجه صورتحساب مربوط به خرید مواد اولیه و ملزرومات خریداری شده به فروشنده پرداخت گردید.
78/1/26- مبلغ 10 هزار ریال جهت انجان تعمیرات اساسی محل سازمان بر طبق قرارداد منعقده که به امضا مقام مجاز و طرف قرارداد رسیده بود ؛ تامین اعتبار گردید.
مطلوبست:
ثبت فعالیتهای مالی و بودجه ای فوق در دفتر روزنامه حساب مستقل وجوه اعتبارات هزینه ای
حل مسئله:
چون مبنا تعهدی تعدیل شده است لذا هزینه ها در زمان ایجاد و درآمد ها در زمان تحقق و برخی در زمان وصول شناسایی و ثبت می شوند.همانطور که اشاره شد درآمد پیش بینی شده ثبت نمی گردد.

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

 

1/7

بودجه جاری

             اعتبارات مصوب

ثبت بودجه مصوب سال 1378

900000

 

900000

 

 

1/10

جاری با خزانه

      اعتبارات تخصیص یافته

منابع مالی قابل دریافت

        اعتبارات تعهد نشده

ابلاغ تخصیص سه ماه اول سال

180000

 

180000

 

180000

 

180000

 

1/11

حساب درخواست وجه

          منابع مالی قابل دریافت

صدور درخواست وجه

60000

 

60000

 

1/15

اعتبارات تعهد نشده

          اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی

تامین اعتبار خرید مواد و ملزومات

30000

 

30000

 

1/16

مالیات دریافتنی جاری

          درآمد

ارسال صورتحساب برای مودیان مالیاتی

50000

 

50000

 

 

1/17

بانک تمرکز وجوه درآمد

        درآمد

وصول درآمدهای مالیاتی

10000

 

10000

1/18

اندوخته اعتبارتعهدات احتمالی

        اعتبارات مصرف نشده

        اعتبارات تعهد نشده

هزینه سال جاری

        اسناد هزینه پرداختنی

تحویل ملزومات سفارشی و ثبت هزینه

 

30000

 

 

28000

 

28000

2000

 

28000

1/21

 

بانک پرداخت جاری

          دریافتی از خزانه

دریافت وجه درخواست شماره 1

60000

 

60000

1/23

بانک تمرکز وجوه درآمد

          مالیات دریافتنی جاری

وصول وجه قسمتی از درآمدهای مالیاتی

15000

 

15000

1/25

اسناد هزینه پرداختنی

             بانک پرداخت جاری

پرداخت صورتحساب خرید ملزومات

28000

 

28000

1/26

اعتبارات تعهد نشده

           اندوخته اعتبارتعهدات احتمالی

تامین اعتبار قرارداد تعمیرات اساسی

100000

 

100000

21 مهر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی 0
ارسال نظر
نرم افزار حسابداری فراپیام
تماس با سید مصطفی هاشمی
تخفیف شب یلدا کاناز اسپید
مجوز نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز
فیلم آموزش مالیات بر حقوق
کانال کاناز اسپید در آپارات
سال 1396- سال اقتصاد مقاومتی-اشتغال
کانال تلگرام کاناز اسپید
افزونه اکسل اعتبارسنجی همه کاره برای حسابداران
فروشگاه محصولات آموزش حسابداری
پلیس فتا