نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 ( نسخه رز) به روزرسانی در تاریخ 1396/07/28 (با قابلیت ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم آموزش نرم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.8) با قابلیت پشتیبانی کامل ...

آموزش حسابداری دولتی- بخش اول

آموزش حسابداری دولتی

خصوصیات سازمانهای دولتی
برخی واژه های کلیدی در حسابداری دولتی:
دستگاه اجرائی به سازمانی اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از برنامه های مصوب منظور در بودجه سالانه دولت را اجرا نمایند. به بیان دیگر دستگاه اجرائی به موسسات و شرکتهائی گفته می شود که به نحوی از بودجه سالانه استفاده میکنند و در مقابل وظایفی بر عهده دارند.

وزارتخانه طبق ماده 2 قانون محاسبات عمومی کشور واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به این نام شناخته شده مانند وزارت آموزش و پرورش

موسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است كه به موجب قانون تشكیل شده و زیر نظر یكی از قوای 3 گانه اداره می شود و عنوان وزارتخانه ندارد.
شركت دولتی

مطابق ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور شركت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و یا به حکم قانون یا دادگاه صالح ملی شده یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50% سرمایه آن متعلق به دولت باشد. بطور کلی هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود مادام که بیش از 50% سهام آن متعلق به دولت باشد شرکت دولتی است . مانند شرکت فولاد ایران

انواع سازمانهای دولتی )فعالیتهای دولت )
فعالیتهای از نوع دولتی (غیربازرگانی)
در تشكیل سازمانهای دولتی غیر انتفاعی (غیر بازرگانی) انگیزه تحصیل درآمد مورد توجه قرار نمی گیرد بلكه الزامهای قانونی و ضرورتهای اجتماعی(برنامه های اقتصادی سیاسی فرهنگی اجتماعی دولت ) از انگیزه های مهم تاسیس این قبیل سازمانها به شمار می رودلذا هزینه های این سازمانها هیچ ارتباطی به درآمد آنها ندارند مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
سازمانهای دولتی غیر انتفاعی به دو دسته تقسیم می شود:
الف_ وزارتخانه ها
ب _ موسسات دولتی
خصوصیات فعالیتهای غیر بازرگانی دولت

1_هدف دولت از انجام این فعالیتها كسب سود نبوده بلكه این فعالیتها كه از اعمال حاكمیت دولت ناشی می شود بر پایه ضرورتهای اجتماعی اقتصادی سیاسی و فرهنگی انجام می گیرد.
2_رابطه مبادله ای بین این نوع فعالیتها و منابعی كه دولت برای تامین هزینه انجام آنها از مردم اخذ میكند وجود ندارد.
3_معیار اندازه گیری سود نیست (یكی از معیارها مطابقت با بودجه است)
4_سازمانهای دولتی مجری این نوع فعالیتها به دو دسته وزارتخانه ها و موسسات دولتی تقسیم می شوند.
فعالیتهای از نوع بازرگانی (غیردولتی)
دولت در راستای تحقق اهداف و انجام مسولیتهای قانونی خود و در مواردی كه قانون اجازه می دهد بهای كالا و خدماتی را كه به مردم ارائه می دهد از آنان دریافت می نماید .باتوجه به تعریف شركت دولتی دولت می تواند در مواردی كه قانون اجازه می دهد در امور تولیدی و بازرگانی سرمایه گذاری نموده واقدام به تشكیل سازمانهای بازرگانی نماید در این قبیل موارد سازمانهای بازرگانی ضمن انجام اقداماتی در جهت تحقق هدفهای دولت درآمد نیز تحصیل می نمایند و به همین دلیل سود سهام شركتهای دولتی می تواند بخشی از منابع مالی دولت را تامین نماید مانند : شركت دخانیات ایران و سازمان منطقه ای آب و برق
حسابداری شركتهای دولتی شبیه شركتهای بازرگانی خصوصی تابع اصول و موازین و استانداردهای حسابداری بازرگانی است.
اهداف فعالیتهای از نوع بازرگانی دولت

1_اگرچه هدف دولت از این فعالیتها میتواند كسب درآمد باشدولی هدف اصلی دولت معمولا عدم انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت در آن زمینه می باشد.
2_رابطه مبادله ای وجود دارد بدان معنا كه بین ارائه كالا و خدمات و وجه دریافتی رابطه وجود دارد .
3_معیار اندازه گیری سود می باشد.
4_مبنای حسابداری معمولا (مشابه بخش خصوصی )تعهدی كامل می باشد.
5_شركتهای دولتی از جمله مجریان این نوع فعالیتها هستند.
تفاوتهای موجود در سازمانهای دولتی و شركتهای بازرگانی خصوصی
1- انگیزه و هدف تاسیس آنهاست 2- نوع مالكیت
3- منابع مالی
4- هزینه ها
5- وصول درآمد اجباری
تعریف حسابداری دولتی
حسابداری دولتی مجموعه عملیاتی است که با توجه به قوانین و مقررات مالی دولت و با رعایت اصول و فنون حسابداری اسناد مالی را تنظیم و دفاتر روزنامه کل و معین را ثبت نموده و گزارشها و اطلاعات مالی را استخراج و تجزیه تحلیل می نماید. حسابداری ابزار مسولیت پاسخگوئی و تصمیم گیری مدیریت است

حسابداری و گزارشگری مالی دولتی نظامی است که اطلاعات مالی مربوط به فعالیتهای دولت و واحدهای تابعه را به نحوی جمع آوری طبقه بندی تلخیص و گزارش میکند که از یک سو دولت و مقامات منتخب مردم را در ادای مسولیت پاسخگوئی و تصمیم گیری صحیح مالی و کنترل برنامه های مصوب یاری داده و از سوی دیگر زمینه را برای قضاوت آگاهانه مردم نسبت به عملکرد دولت و ارزیابی مسولیت پاسخگوئی فراهم نماید .
یک نظام حسابداری وگزارشگری مالی دولتی مبتنی بر مسولیت پاسخگوئی نظامی است دوسویه که هم مقامات منتخب مردم را در ادای مسولیت پاسخگوئی در مورد مصرف منابع و وضعیت مالی دولت یاری میدهد و هم شهروندان یک کشور را به عنوان صاحبان حق در جریان عملکرد دولت قرار می دهد بنابراین حسابداری و گزارشگری مالی دولتی یک فعالیت اجتماعی است زیرا در تحقق حقوق شهروندان دایر بر دانستن حقایق درباره تصمیماتی که مقامات منتخب از جانب آنان اتخاذ نموده اند نقش اساسی ایفا می نماید.

کاربرد حسابداری و گزارشگری مالی دولتی
-1اطلاعات مفید و قابل اعتمادی را برای تعین و پیش بینی ورود خروج و مانده منابع مالی دولت تهیه و در دسترس مسولین دستگاههای دولتی و یا مسولین ارشد مالی دولت قرار میدهد.
-2اطلاعات مالی معتبری برای تعین و پیش بینی وضعیت مالی دولت و واحدهای تابعه آن تهیه و در اختیار تصمیم گیرندگان قرار میدهد.
-3اطلاعات لازم و مفیدی را برای برنامه ریزی و بودجه بندی جمع آوری و پس از قابل استفاده نمودن آن در اختیار مسولین مختلف رده های مدیریت دولتی قرار می دهد .
-4سیستم حسابداری دولتی ابزار مناسبی برای بررسی کارائی مدیران اجرائی به حساب می آید.
-5ایجاد ارتباط صحیح بین واحدهای اجرائی دولت.

استفاده کنندگان از حسابداری دولتی

استفاده کنندگان داخل سازمان که بطور مستقیم در فعالیتهای موسسه دولتی شرکت دارند و از اطلاعات مالی در جهت تصمیم گیری استفاده می کنند. مانند:
_1 مسولین برنامه ریزی
_2 وزیر یا رئیس موسسه دولتی
_3 مدیران سطوح میانی
_4 بازرسان و حسابرسان داخلی
استفاده کنندگان خارج از وزارتخانه یا موسسه دولتی افراد یا سازمانهائی هستند که بطور مستقیم در فعالیت وزارتخانه یا موسسه دولتی شرکت ندارند لیکن بصورت قانونی حق دارنداز اطلاعات استخراج شده از سیستم حسابداری مورد عمل سازمانهای مذکور استفاده نمایند. مانند

_1هیات دولت
_2 مجلس نمایندگان
_3 حسابرسان مستقل
_4 مردم

مقایسه حسابداری دولتی و حسابداری بازرگانی
1- تفاوت اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی
2- تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی
3- اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده حسابداری
4- لزوم رعایت کنترل بودجه ای
5- لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی
6- تفاوت در نحوه ثبت دارائیهای سرمایه ای
7- تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی
تفاوت اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی:
برخلاف موسسات بازرگانی كه هدف اصلی آنها تحصیل سود است منظور اصلی از تاسیس سازمانهای دولتی ارائه خدمات و كالا به مردم جهت رفع نیازهای اساسی آنها، افزایش رفاه اجتماعی، تامین ثبات اقتصادی و مالی كشور، ایجاد انگیزه برای فعالیتهای بخش خصوصی، انجام وظایف ناشی از حاكمیت و تصدی دولت و نیل به اهداف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است.
برخلاف موسسات بازرگانی كه می توانند با رعایت قوانین تجاری و مالی تاسیس شوند و به ثبت برسند، تاسیس هر سازمان دولتی باید به تصویب مراجع قانونگذار برسد.
خصوصیات سازمانهای دولتی:
1- سازمانهای دولتی به منظور تحصیل سود برای تامین كنندگان منابع مالی خود تاسیس نمی شوند.
2- سازمانهای دولتی معمولا برای ارائه خدمات و كمك به همه یا گروهی از مردم كشور تاسیس می شوند.
3- سازمانهای دولتی معمولا به اجازه قانون و بوسیله دولت اداره می شوند.
4- سازمانهای دولتی در اجرای وظایف، عملیات و فعالیتهای مالی خود ملزم به رعایت قوانین و مقررات مالی و بودجه ای هستند.
5- در سازمانهای دولتی معمولا هیچ گونه منافع یا حقوق مالكیت مشخص قابل خرید و فروش یا انتقال وجود ندارد.
6- سازمانهای دولتی معمولا منابع مالی لازم جهت انجام هزینه های خود را از محل مالیاتها و عوارض قانونی وصولی و كمكهای دریافتی و یا از محل وجوه دریافتی از خزانه داری كل كشور در محدوده اعتبارات بودجه مصوب تامین می كنند.
2-تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی
دلیل تفاوت موجود ناشی از انگیزه تاسیس سازمانهای بازرگانی و دولتی است
صورت سود و زیان یکی از صورتهای مالی اساسی موسسات بازرگانی است در حالی که در موسسات دولتی که انگیزه تشکیل آنها سود نبوده و فعالیت غیر بازرگانی انجام می دهندتنظیم صورت سود و زیان موردی ندارد.لذا بجای آن صورت درآمد و هزینه تنظیم می گردد.
در حسابداری بازرگانی ترازنامه یکی از صورتهای مالی اساسی محسوب می شود در حالیکه در حسابداری دولتی این صورت مالی با تفاوتهای قابل ملاحضه ای تنظیم می شود و علت را هم میتوان در نوع دارائیهای ثابت عمومی که بعضا بهای آنها قابل ارزیابی برای انعکاس در ترازنامه نمی باشد
نظیر رودخانه جنگل منابع طبیعی معدن و .... و همچنین نحوه ثبت دارائیهای ثابت در هنگام خرید از محل وجوه دولتی و اهدافی که انعکاس دارائیها در ترازنامه دنبال میکند جستجو نمود.

در هر سازمان دولتی معمولا صورتهای مالی زیر در پایان هر سال مالی تهیه می شود:

1- ترازنامه هریك از حسابهای مستقل یا واحدهای حسابداری و مالی مستقل كه در سازمانهای دولتی نگهداری می شد (متضمن داراییها، بدهیها، اندوخته و مازاد انباشته) و نیز ترازنامه تركیبی از كلیه حسابهای مستقل.
2- صورتحساب درامدها، هزینه ها و تغییرات در مازاد برای هر یك از حسابهای مستقل و نیز صورت تركیبی آنها
3- صورت درامدها و سایر منابع تامین اعتبار برحسب طبقه بندی استاندارد درامدها و صورت هزینه ها بر حسب برنامه، فعالیتها، طرحها، مواد هزینه و سایر گروه بندیهای استاندارد هزینه ها
4- صورت مقایسه درامدهای شناسایی شده با درامدهای پیش بینی شده و هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب
3- اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده حسابداری:
قوانین و مقررات ایجاد كننده محدودیتهای اساسی برای حسابداری دولتی می باشند. به عبارت دیگر در صورت وجود تناقض بین قوانین و مقررات از یكسو و اصول متداول حسابداری از سوی دیگر، حسابدار دولتی همیشه ناگزیر از چشم پوشی از اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری در رعایت قوانین و مقررات است.
قوانین حاكم بر حسابداری دولتی در ایران: اصول 51 تا 55 قانون اساسی، قانون محاسبات عمومی، قانون دیوان محاسبات كشور، قانون برنامه و بودجه، قانون بودجه سالانه كشور، آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی مربوط به قوانین مذكور و برخی از قوانین و مقررات مالی دیگر

_4 لزوم رعایت کنترل بودجه ای
كنترل بودجه ای: عبارت است از مقایسه درامدها و سایر وجوه وصول شده با درامدها و سایر منابع تامین اعتبار پیش بینی شده در بودجه مصوب از یك طرف و مقایسه هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب سازمانهای دولتی از طرف دیگر.
در حسابداری دولتی اهمیت اعمال كنترل بودجه ای در مورد هزینه ها به مراتب بیشتر از درامدهاست زیرا تنها شرط لازم و كافی برای وصول درامدها وجود قوانین و مقرراتی است كه این امر را تجویز می نماید و نه پیش بینی درامدها در بودجه مصوب. قانون بودجه محدودیت قابل توجهی بای وصول درامدها ایجاد نمی كند و كنترل بودجه ای در مورد درامدهای دولت صرفا جنبه مقایسه ای دارد.
انجام هزینه های سازمان دولتی در سال مالی اجرای بودجه، علاوه بر آنكه طبق مقررات مشروط به كفایت درامدهای وصولی و سایر منابع تامین اعتبار است مستلزم رعایت دو شرط لازم و كافی نیز می باشد كه عبارتند از:
1) عدم تجاوز هزینه از اعتبارات مصوب برای هریك از طرحها، برنامه ها، فعالیتها و مواد هزینه
2) رعایت مقررات و تشریفات قانونی مصوب برای مصرف اعتبارات


5- لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی
حساب مستقل: هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و منابع مالی كه برای اجرای برنامه ها و عملیات معین یا جهت نیل به اهداف مشخص طبق قوانین و مقررات اختصاص داده شده است.
هر حساب مستقل معمولا شامل مجموعه ای از فعالیتهای مالی جداگانه و گروه حسابهای منفك و خودتراز برای ثبت انواع داراییها، بدهیها، ارزش ویژه، درامدها و هزینه های مربوط به آن می باشد. مابه اتفاوت درامدها و هزینه های هر دوره مالی مازاد یا كسری همان دوره را ایجاد می كند و مابه التفاوت داراییها و بدهیهادر پایان هر دوره مالی معادل ارزش ویژه حساب مستقل است كه اساسا شامل مازاد انباشته شده (مازاد تخصیص نیافته) و اندوخته هایی است كه برای مقاصد معین درنظر گرفته شده است.
در برخی از حسابهای مستقل علاوه بر حسابهای عادی، حسابهای بودجه متضمن درامدهای پیش بینی شده، اعتبارات مصوب و تعهدات قطعی نشده نیز نگهداری می شود. در این صورت مابه التفاوت داراییها و درامدهای پیش بینی شده با بدهیها و اعتبارات مصوب و اندوخته ها معادل مازاد انباشته ای بودجه ای حساب مستقل خواهد بود.


6- تفاوت سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی از نظر نحوه ثبت داراییهای ثابت

در اغلب سازمانهای دولتی هنگام خرید اموال، ماشین آلات و تجهیزات بهای تمام شده آنها مستقیما به حساب هزینه منظور می شوند در حالی که در حسابداری بازرگانی دارائیها در موقع خرید به بهای تمام شده به حساب دارائی منظور می گردند و به تدرج و بر اساس عمر مفید به حساب هزینه منظور می گردند.

7-تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی
زمان شناسائی و ثبت هزینه و درآمد در حسابداری تفاوت داشته و می تواند در سیستم حسابداری مورد عمل موثر واقع شود.انتخاب هر یک از مبانی حسابداری تاثیر قابل ملاحظه ای در انعکاس درآمد و هزینه سال مالی خواهد داشت برخلاف حسابداری بازرگانی به لحاظ رعایت اصل وضعیت هزینه های یک دوره از درآمدهای همان دوره فقط از مبنای حسابداری تعهدی كامل استفاده می شود، در حسابداری دولتی از مبنای حسابداری نقدی و سایر مبانی حسابداری متناسب با نوع فعالیتهای مالی هر سازمان دولتی یا حساب مستقل استفاده می شود.
بطور خلاصه
در سیستم ثبت نقد دریافت و پرداخت وجه مبنای ثبت درآمد یا هزینه است درحالیکه در سیستم تعهدی کامل تحقق درآمد و یا تحمل هزینه مبنای ثبت درآمد یا هزینه در دفاتر حسابداری می باشد و زمان دریافت و پرداخت وجه آنها مورد توجه قرار نمی گیرد.
مبانی حسابداری دولتی:
 1- حسابداری نقدی
2- حسابداری تعهدی
3- حسابداری نیمه تعهدی
4- حسابداری تعهدی تعدیل شده
5- حسابداری نقدی تعدیل شده
مبنای نقدی:
در حسابداری نقدی درآمدها در سال مالی وصول وجوه نقد مربوطه و هزینه ها در سال مالی پرداخت وجوه نقد مربوطه به حساب منظور می شوند.
صورتهای مالی که با حسابداری نقدی تنظیم می شود معمولاً فاقد حسابهای دریافتنی و پرداختنی است. اموال خریداری شده نیز ممکن است به جای انعکاس در حسابهای دارایی ثابت، در هنگام خرید مستقیما به حساب هزینه منظور شود.
مثال برای مبنای نقدی
اداره امور مالیاتی شیراز در 79/02/25 مبلغ 500.000 مالیات مشاغل آقای محمدی را که در سال 78 توسط اداره امور مالیاتی تشخیص و به ایشان ابلاغ شده بودوصول می نماید . درآمد مذکور علیرغم آنکه در سال 78 برای اداره مالیاتی تحقق پیدا کرده بود چون در سال 79 دریافت شده به حساب درآمد عمومی سال 79 منظور می گردد.

79/02/25 بانک 500.000
درآمد 500.000
وصول مالیات مشاغل آقای محمدی
حسابداری تعهدی:
در حسابداری تعهدی درامدها در سال انجام خدمات یا فروش کالاها، و هزینه ها در سال دریافت کالاها و خدمات و ایجاد تعهد به حساب منظور می شوند.
در حسابداری بازرگانی به منظور رعایت اصل وضع هزینه های هر دوره مالی از درامدهای متعلق به همان دوره و تعیین سود یا زیان سال مالی و وضعیت مالی واقعی در پایان هر دوره مالی معمولا از حسابداری تعهدی استفاده می شود. افتتاح حسابهایی مانند پیش پرداختها، هزینه های معوق و پیش دریافتها و همچنین به حساب دارایی منظور نمودن موجودی کالای پایان دوره مالی از نتایج به کار بردن حسابداری تعهدی است.
دلایل دشواری استفاده ازروش تعهدی:
الف(عدم امکان اندازه گیری دقیق میزان درآمد
ب(عدم اطمینان از وصول درآمد در کوتاه مدت

مزایای حسابداری تعهدی:
1- حسابداری تعهدی برای تعیین بهای تمام شده و هزینه های واقعی اجرای برنامه ها، عملیات و فعالیتهای سازمانهای دولتی در قالب اعتبارات مصوب ضروری می باشد.
2- کنترل دقیق درامدها و سایر منابع تامین اعتبار و هزینه ها و سایر پرداختهای حسابهای مستقل در صورتی میسر خواهد بود که از مبنای حسابداری تعهدی استفاده شود.
3- مبنای تعهدی اطلاعات کاملتر و جامعتری جهت نظارت بر عملکرد سازمانهای دولتی و ارزیابی آنها در اختیار قوه مقننه، دولت و سایر مراجع قانونی و افراد کشور قرار می دهد.
4- حسابداری تعهدی اطلاعات و گزارشهای مالی صحیح تر و دقیق تری جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری و اجرای عملیات و برنامه ها در اختیار مدیران سازمانهای دولتی قرار میدهد.
5- در برخی حسابهای مستقل و سازمانهای دولتی انتفاعی شناخت درامدها و هزینه های واقعی و تعلق آنها به دوره مالی و نیز تعیین وضع مالی صحیح در پایان دوره مالی فقط با به کار گیری حسابداری تعهدی مقدور است.
مثال برای تعهدی کامل
اداره امور مالیاتی شیرازپرونده املاک یک مودی را در دهم خرداد سال 79 مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به قانون مالیاتهای مستقیم مبلغ 4000000 ریال مالیات تشخیص و به ایشان ابلاغ نموده مودی مورد بحث پس از ابلاغ در تاریخ 79/4/10 مالیات تشخیصی را به حساب اداره مالیاتی پرداخت نمود.

79/3/10مالیات دریافتنی4000000
درآمد4000000

79/4/10بانک 4000000
مالیات دریافتنی4000000

فرض کنید دانشگاه پیام نور در تاریخ 79/12/25مقداری کاغذ به ارزش 50000 ریال جهت مصارف آموزشی خریداری می نمایدو مقرر می گردد وجه آن را تا پایان تیر ماه 80 پرداخت نماید.چون دانشگاه مذکور در ثبت هزینه ها از مبنای تعهدی استفاده نماید. در تاریخ80/4/31 وجه کاغذ خریداری شده پرداخت می گردد .

79/12/25هزینه 50000
اسناد هزینه پرداختنی50000

80/4/31اسناد هزینه پرداختنی50000
بانک 50000
پرداخت بدهی ناشی از خرید کاغذ
حسابداری نیمه تعهدی:در حسابداری نیمه تعهدی برای ثبت درامدها از مبنای نقدی و برای ثبت هزینه ها از مبنای تعهدی استفاده می شود. یا به عبارت دیگر در مبنای نیمه تعهدی درامدهایی که عملا وصول و هزینه هایی که تعهد یا تحمل شده است (هزینه های واقعی دوره مالی) در حسابهای هر دوره مالی ثبت می شود.
دلایل استفاده از حسابداری نیمه تعهدی در سازمانهای دولتی بسیاری از کشورها:
1- استفاده از مبنای تعهدی برای ثبت هزینه ها به منظور کنترل بیشتر آنها ضروری تر از درامدهاست
2- همیشه احتمال عدم وصول بخشی از مالیاتها و عوارض و سایر درامدهای پیش بینی شده وجود دارد که بنابر اصل احتیاط به کار بردن حسابداری نقدی را در مورد آنها ایجاب می کند.
مثال برای نیمه تعهدی
درآمد مربوط به شهریه دانشجویان 1000.000است از مبلغ مذکور 800.000 نقدی وصول شده مابقی حداکثر تا اردیبهشت سال بعد تسویه خواهد شد و برای بقیه آن به دانشجویان فرصت داده شده که حداکثر تا پایان اردیبهشت 79 به حساب دانشگاه پرداخت نماید

بانک800000
درآمد 800000
وصول شهریه دانشجویان در سال 78

هزینه های ایجاد شده دانشگاه در سال 78 جمعا مبلغ 750000000ریال بوده است که از مبلغ مذکور 700000000ریال به صورت نقد پرداخت گردیده و مقرر شده است بقیه آن حداکثر تا پایان فروردین 79 پرداخت گردد.

هزینه 700000000
بانک 700000000
پرداخت هزینه های سال 78

هزینه 50000000
اسناد هزینه پرداختنی50000000
بابت هزینه های پرداخت نشده سال 78

4- حسابداری تعهدی تعدیل شده:
در حسابداری تعهدی تعدیل شده شناخت و ثبت درامدها و حسابها در دوره مالی ای انجام می پذیرد که در آن دوره درامد "آماده، در دسترس و قابل اندازه گیری" باشد. منظور از آماده و در دسترس بودن درامدها قابل وصول بودن آنها در دوره مالی جاری یا مدتی کوتاه پس از پایان دوره جاری است به ترتیبی که پرداخت بدهیها و تعهدات دوره جاری از محل درامدهای مذکور میسر باشد.
در حسابداری تعهدی تعدیل شده از مبنای تعهدی برای ثبت هزینه ها استفاده می شود.
در آن گروه از سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل که با استناد به قوانین و مستندات موجود تشخیص قطعی مالیاتهای دریافتی و سایر درامدهای آنها قبل از وصول امکان پذیر است، حسابداری تعهدی تعدیل شده به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده در نحوه شناسائی و ثبت درآمدها می باشد.بدین معنی که در حسابداری نیمه تعهدی درآمدها منحصرا در زمان وصول شناسائی و ثبت می شوند در حالیکه در حسابداری تعهدی تعدیل شده برخی درآمدها در زمان وصول شناسائی و ثبت می گردند و برخی درآمدها در زمان تحصیل یا تحقق شناسائی و ثبت می شوند.در هر دو مبنای حسابداری هزینه ها بر مبنای تعهدی و منحصرا در زمان ایجاد یا تحمل شناسائی و ثبت می شوند.
5- حسابداری نقدی تعدیل شده:
در حسابداری نقدی تعدیل شده ثبت درامدها در دوره دریافت وجوه نقد و ثبت هزینه ها مستلزم تحقق دو شرط لازم و کافی یعنی ایجاد تعهد و انجام پرداخت است.
در وزارتخانه ها و موسسات دولتی ایران درامدها و هزینه ها با حسابداری نقدی تعدیل شده شناسای و در حسابها ثبت می شوند.
در برخی از سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل انتفاعی که ناگزیر به تعیین سود یا زیان ویژه هر سال مالی می باشند از مبنای حسابداری تعهدی کامل استفاده می شود، لیکن در اغلب سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل برای ثبت درامدها و هزینه ها سایر مبانی حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد.

مثال برای تعهدی تعدیل شده ونقدی تعدیل شده

وضعیت مالی شهرداری تهران در سال 78 به شرح زیر است:

الف(درآمدها و عوارض تشخیص شده قابل وصول دریافت نشده 350000هزا ر ریال
ب(درآمدها و عوارض وصول شده 29650000هزار ریال
ج(هزینه های ایجاد شده پرداخت شده 17500000 هزار ریال
د(هزینه های ایجاد شده پرداخت نشده2500000 هزار ریال

مطلوبست: تعین میزان درآمدها و عوارض و هزینه های واقعی سال78 با مبنای تعهدی تعدیل شده و نقدی تعدیل شده

روش تعهدی تعدیل شده:
هزینه های واقعی سال 17500000+2500000=20000000)78
درآمدها و عوارض سال 350000+29650000=30000000)78

روش نقدی تعدیل شده :
میزان درآمدها و عوارض سال 29650000-78
هزینه های قابل شناسائی17500000-

12 مهر 1396 نویسنده: سید مصطفی هاشمی 0
ارسال نظر
نرم افزار حسابداری فراپیام
تماس با سید مصطفی هاشمی
فیلم آموزش مالیات بر حقوق
کانال کاناز اسپید در آپارات
سال 1396- سال اقتصاد مقاومتی-اشتغال
کانال تلگرام کاناز اسپید
افزونه اکسل اعتبارسنجی همه کاره برای حسابداران
نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز
فروشگاه محصولات آموزش حسابداری
دیکشنری آنلاین حسابداری و حسابرسی
ساخت آنلاین کد QR
پلیس فتا