دانلود نرم افزار متااستاک 11

   دانلود نرم افزار متااستاک 11( نرم افزار تحلیل تکنیکال بورس)  به همراه فیلم ...

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز

نرم افزار حقوق و دستمزد کاناز نسخه 11.4 ( نسخه رز) به روزرسانی در تاریخ 1396/08/01 (با قابلیت ...

فیلم آموزش ارسال معاملات فصلی مالیاتی با سامانه آنلاین(1396)

  فیلم آموزش تهیه و  ارسال معاملات فصلی مالیاتی با نرم افزار و سامانه آنلاین(مطابق ...

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین

 فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار و سامانه آنلاین(کاملا کاربردی و عملی) به ...

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز

نرم افزار ارسال ایمیل انبوه(تبلیغاتی) کاناز (نسخه 3) به همراه فیلم آموزش نرم افزار به روز ...

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار و سامانه آنلاین

فیلم آموزش تهیه و ارسال لیست مالیات برحقوق بانرم افزار(با نسخه جدید نرم افزار سازمان ...

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک به کانال تلگرام(کاناز)

نرم افزار ارسال مطلب اتوماتیک و براساس زمانبندی به کانال تلگرام(کاناز)- نسخه 3 به همراه ...

نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD)

  نرم افزار حذف و اصلاح نیم فاصله از فایل ورد(WORD) نسخه 2   همراه با فیلم آموزش نرم ...

نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)

  نرم افزار استخراج ایمیل و موبایل ژالان(نسخه 2)   به روز رسانی در تاریخ: 1395/09/05 ...

نرم افزار تبدیل شماره موبایل به VCF کاناز

نرم افزار تبدیل اکسل به VCF کاناز (تبدیل فایل اکسل به VCF) (نسخه 10.9) با قابلیت پشتیبانی کامل ...
نوشته: ویندور کومارا 
اولین بار، من در سال 1996 در تجارت 1 + 10 گواهینامه دریافت نمودم. در این کلاس، من چیزهای اولیه موضوع حسابداری که در پست فارغ التحصیلی خود در تجارت استفاده کرده بودم را به دست آوردم. در یادگیری و کار در این زمینه بیش از 12 سال سابقه دارم. از آنجا که، حسابداری موضوع مورد علاقه من در تجارت است و بنابراین این رشته را برای زندگی حرفه ای خود انتخاب کرده ام. چیزهای زیادی از این آموزش حسابداری آموخته ام که بطور خلاصه در "100 مورد" در اختیار شما قرار می دهم.
1. اول از همه،  با آموزش حسابداری، شروع به حفظ درآمد و هزینه حساب شخصی خودم نمودم.
2. محاسبه بعد از هر کار با توجه به این آموزش و این کار به من برای کاهش هزینه های شخصی خودم کمک کرده بود.
3. با استفاده از این آموزش، همچنین فهمیدم چگونه بهره وری یک شرکت را تعیین کنم.
4. مواردی در آن حسابداران مرتکب تقلب می شوند را تشخیص می دهم. 
5. چگونه می توان از ریاضیات در کسب و کار به طور موثر بهره گرفت؟
6. در زمان کالج، موقعی که ترازنامه چوب خط نشد، پس دوباره سعی کردم و فهمیدم چگونه آن را چوب خط کنم. با استفاده از این تمرین ذهنی، احساس خوبی از حسابداری به من دست داد و در همین زمان اوقات خوبی را سپری کردم.
7. اصلاح خطاهای حسابدار.
8. کاهش هزینه در حسابداری صنعتی و حسابداری بازرگانی.
9. اظهار نظر حسابداری در گزارش های مالی.
10. ممیزی (حسابرسی) حساب ها. زمانیکه، سیستم عملی حسابرسی تحت CA برای حسابرسی را یاد گرفتم. به منظور ممیزی حساب های یک مدرسه دولتی مشهور گماشته شدم و 10 اشتباه حسابداری حسابدار مدرسه مربوط به نوشته های مجله و واریز صندوق به حساب کارکنان دولت را یافتم. سپس پیگیر این اشتباهات شدم و حسابدار اشتباهات خود را پذیرفت.
11. رویارویی با مشکلات در حرفه حسابداری.
12. هیچ چیزی را اشتباه انجام ندهید و به خدا اعتقاد داشته باشید و از او بترسید که او حسابداری بزرگ و 24 ساعته است، او ناظر به اعمال ما در نگه داشتن درست و مناسب حساب ها است. ما نمی توانیم از طرز عمل حسابداری خود فرار کنیم.
13. ایجاد یک طرح خوب.
14. ارزیابی حرفه ای دوره ای کار حسابداری.
15. درک مسئولیت.
16. هنگامیکه، من حسابداری می کنم، به نظرم می رسد که مهمترین کار جهان را انجام می دهم.
17. در حرفه حسابداری خونسرد باشید.
18. عمیقاً به آموزش حسابداری فکر کنید.
19. در حسابداری، اشتباه یک روپیه به اندازه همان یک روپیه کرور در نظر گرفته می شود. مفهومی را که عیناً نادرست است باور ندارم.
20. کتاب های زیادی در زمینه حسابداری بخوانید.
21. در حسابداری همه این مشکلات قابل حل نیست، سعی کنید به بطور عملی در زندگی واقعی حل و فصل نمایید.
22. اندازه گیری کمیت، قیمت و ارزش محصولات مختلف شرکت های مختلف.
23. طبیعت حساب ها.
24. ویژگی های حساب ها را در حسابداری آموزش ببینید.
25. تمرکز
26. بررسی صورتحسابهای مالی قبل از اعطای کمک مالی بلاعوض به هر  NGO 
27. چرا، چگونه و چگونه به را آموخته ام.
28. راه هایی برای موفقیت در زندگی.
29. تدریس موضوعی که امروزه هر کس علاقه مند به آن است.
30. حفظ حساب ها به عنوان تجارت به همان اندازه مهم است.
31. گزارش های حسابداری به عنوان ابزار بازاریابی عمل می کند.
32. چرا کسب و کار حتی پس از سودآوری با شکست مواجه می شود؟
33. ظاهر نمائی چیست؟
34. چگونه با حقوق صاحبان سهام (آورده شرکاء) معامله کنم؟
35. چگونه دارایی خوب خرید کنم؟ - بودجه بندی سرمایه.
36. چگونه کسب و کار را از بیش اتکائی و کم اتکائی محافظت کنیم؟
37.ROI  چیست؟ چگونه می توان به آن رسید؟ چگونه می توان آن را بیشینه نمود؟
38. مقایسه آموزش حسابداری
39. علت و معلول در حسابداری
40. استفاده موثر و به موقع از منابع آموزش حسابداری.
41. تقسیم مناسب و درست سود شرکت به ذخایر، سود سهام و مالیات.
آموزش مالیات بر حقوق
42. آموزش حسابداری خدمتی مانند خدمات اجتماعی است.
43. یافتن شکاف مربوط به تقلب مالی - حسابداری قانونی
44. تکمیل به موقع کار.
45. اصول حسابداری اجتماعی را می دانم.
46. کاهش مالیات از طریق آموزش حسابداری.
47. تجزیه و تحلیل درآمد در سرمایه گذاری مجدد منافع سود.
48. افزایش دانش مالی در حیطه حسابداری.
49. برداشتن گام های رو به جلو از آموزش حسابداری به روانشناسی آموزش حسابداری.
50. تطبیقات، تطبیقات، تطبیقات.. در حسابداری را فراموش نکنید.
51. ماندگاری طولانی مدت در حرفه حسابداری.
52. انجام گام به گام یا مرحله به مرحله کار حسابداری.
53. واقعی و عملی بودن در زندگی.
54. وبلاگ نویسی، و بحث در blogsphare 
55. حل مشکلات خوانندگان آنلاین.
56. ایجاد پایگاه داده آنلاین در Google Docs(اسناد گوگل)
57. ارائه آموزش حسابداری.
58. نوشتن مقاله در حسابداری و اقتصاد منجر به افزایش تجربه می شود.
59. برقراری رابطه کاری با سایر حسابداران از اهمیت بالایی برخوردار است..
60. نظم و انضباط در حسابداری بسیار مهم است.
61. نگهداری نبض کسب و کار در حسابداری و مدیریت مالی.
62. دوستی با گوگل.
63. دوستی با چوب خط یا شمارش.
64. دوستی با جهان آموزش حسابداری.
65. سرمایه در گردش و اهمیت آن در مدیریت.
66. نفرت از سهل انگاری.
67. در بازیابی (بهبود) خطا خوشحال شوید.
68. حل سوالات دشوار عملی برای اولین بار در امتحان 
69. بررسی دوباره.
70. ویرایش.
71. شناسایی خود.
72. ایستادن روی پای خود
73. GAAP که یادگیری آن برایم دشوار بود و من آن را ساده کردم.
74. دانستن اهمیت صورت تطبیقی حساب های بانکی، حساب های دریافتنی و حساب های پرداختنی.
75. گزارش دقیق حقوق و دستمزد.
76. توجه به بودجه.
77. استاد شدن.
78. بهبود زبان انگلیسی خودم. آن زبان دوم من است.
79. یادگیری کامپیوتر و اصول اولیه فناوری اطلاعات
80. تهیه ویدئو از آموزش حسابداری.
81. مطالعه قوانین حسابداری هند و سایر کشورها.
82. کمک به دانش آموزان بازرگانی به حرفه ای شدن در حسابداری.
83. هیچ فرد حسابداری در جهان در حسابداری کامل نیست.
84. اطلاعات تاریخی نیز در حسابداری بسیار مهم است.
85. انجام کاری جدید به جای نگهداری حساب ها.
86. استدلال مربوط به راه حل مشکل حسابداری.
87. تبدیل شدن به مشکل گشا با آموزش حسابداری.
88. بررسی حرفه حسابداری.
89. عدم اطمینان از راه حل حسابداری را به عنوان برکت پذیرفته ام.
90. همچنین تصمیم گیری سریع در این زمینه را آموخته ام.
91. آموزش حسابداری نه تنها درهای جدید را به روی من گشود، بلکه یک ایده جدید به من داد.
92. ممکن است حسابدار به لطف روز بعد، وقتی حساب ایمیلم را باز میکنم از من تشکر کرده باشد.
93. موارد اولیه و پایه برای ثبت کتاب از کشورهای دیگر را به من آموخت.
94. حسابداری رایانه ای آسان تر از حسابداری دستی است.
95. ایجاد حساب در اکسل و چوب خط (ذیحساب).
96. موفق به حل مشکلات انگلستان، سنگاپور، امارات متحده عربی، آفریقا و ایالات متحده آمریکا شدم. 
97. دستیابی به تخصص در سرمایه گذاری و چند ارزی و حسابداری حق کسب و کار یا آموزش حسابداری با حسن نیت.
98. یادگیری بیشتر و جدید تر اما پیشرفته در حسابداری.
99. یادگیری و آموزش از حسابدار با تجربه برای تبدیل شدن به حسابدار کامل بسیار ضروری است.
100. حسابداری و آموزش ان مخزن دانش است. اگر آموزش حسابداری را یاد بگیرم. این یعنی من مقداری ریاضیات، اقتصاد، مطالعه کسب و کار، مدیریت، قوانین شرکت و جامعه شناسی را آموخته ام زیرا هماهنگی قوی بین حسابداری و زمینه های دیگر آموزش به خصوص آموزش حسابداری وجود دارد.

بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن

بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن 

بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن

چکیده 

در دنیای تجارت امروز، رقابت با گسترش روزافزونی همراه است. این حقیقت باعث می شود رضایت مشتری و تولید محصول با در نظر گرفتن خواسته های او از مهمترین استراتژیهای یک سازمان به ویژه سازمان تولیدی باشد. تکنیکهای پیشرفته مدیریت هزینه در شرکتهای تولیدی، این امکان را به تولید کننده می دهد تا بتواند با وجود رقابت همه جانبه، به حیات و دوام خود ادامه دهد. از مهمترین این تکنیک ها، سیستم هزینه یابی هدف است. این سیستم تاکید خاصی بر مهندسی ارزش، طراحی محصول و رضایت مشتری دارد و هدف آن تعیین بهای تمام شده محصولات قبل از تولید است.
تا کنون تحقیقات بسیاری در رابطه با کاربرد این روش در ایران انجام شده است. بیشتر این تحقیقات با این نتیجه و مضمون منتشر گردیده است که: بکارگیری این روش به دلایلی همچون عدم توجه به مهندسی ارزش و مشتری مداری، عدم وجود رقابت و دیگر موانع دشوار است.
تحقیق حاضر به بررسی کاربرد این سیستم در 10 شرکت تولید بتن آماده اهواز طی سالهای 1389 لغایت 1392 انجام یافته است. روش گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه ای است. نتیجه بررسی نشان می دهد این شرکت ها در این راه موفق بوده و  می توان با الگوبرداری از این     شرکت های هر چند کوچک اما موفق، مقدمات بکارگیری این سیستم را در صنایع ایران فراهم نمود.
کلید واژه: سود هدف، مدیریت هزینه،  محصول بتن، مهندسی ارزش،  هزینه یابی هدف.

1- مقدمه
هزینه یابی هدف  یک تکنیک مدیریت هزینه  است، که به طور عمده تمرکز خود را بر مدیریت هزینه محصولات آتی واحد تولیدی معطوف می کند . در هزینه یابی هدف نگرش این است که چون پس از طراحی محصول ، بخش عمده ای از هزینه های آن تعهد می شود، لذا کاهش هزینه ها فقط با طراحی مجدد محصول امکان پذیر است  . تا کنون  تعاریف گوناگونی از سیستم هزینه یابی هدف صورت گرفته است:
هزینه یابی هدف هزینه کل مورد انتظار یک محصول است که از پیش بینی قیمت فروش و سود انتظاری همان محصول به دست می آید.
هزینه یابی هدف « یک ابزار مدیریت هزینه برای کاهش مازاد بهای تمام شده یک محصول بر چرخه عمر آن به کمک تولید مهندسی طرح  تحقیق و توسعه .
با توجه به تعاریف فوق و نظر به مبحث جاری می توان تعریف زیر را بیان کرد:
هزینه یابی هدف، سیستمی است هدفمند، جهت تعیین بهای تمام شده محصولی خاص، با کیفیت و کارکرد مشخص، به منظور دستیابی به سود هدف  با در نظر گرفتن قیمت بازار.
در تعریف فوق واژگان کلیدی وجود دارد که تبیین آنها تعریف را روشن تر می نماید:
سیستم: هزینه یابی هدف یک سیستم است، این امر برگرفته از نقش اساسی مهندسی ارزش ، هماهنگی بین اعضای سازمان و مدیریت هزینه است.
بهای تمام شده محصولات: مقدم بودن این واژه در تعریف فوق به دلیل وظیفه مهم این سیستم جهت تعیین بهای تمام شده محصولات با عنوان هزینه هدف  است.
کیفیت و کارکرد مشخص: در این سیستم مدیریت هزینه و تلاش جهت کاهش آن نباید به قیمت کاهش کیفیت  و کارکرد محصولات باشد و تنها مواردی که تاثیری بر رضایت مشتری ندارند را می توان حذف یا تغییر داد .
سود هدف: قدم اول این سیستم هزینه یابی، تعیین سود هدف است تا بر اساس آن بهای تمام شده محصولات برنامه ریزی گردد.
قیمت بازار : در بازار رقابتی و غیر انحصاری تعیین قیمت تنها بر عهده تولید کننده نخواهد بود. لذا این سیستم با سیستم سنتی (چند درصدی به اضافه بهای تمام شده)  متفاوت است .
 
سیستم هزینه یابی هدف در حالت وجود انحصار کاربرد نخواهد داشت. داشتن انحصار در بازار، دلیلی برای استفاده از سیستم هزینه یابی سنتی (بهای تمام شده به اضافه چند درصد) خواهد بود. در صورتی که در سیستم هزینه یابی هدف این قیمت بازار و سود مورد انتظار یا پیش بینی شده است که بهای تمام شده را تعیین خواهد کرد.

هزینه هدف=بازار قیمت - سود هدف

تاریخچه هزینه یابی هدف به سال 1947 بر می گردد. در آن سال، شرکت جنرال الکتریک از این سیستم استفاده نموده است. در سال 1963 نیز شرکت تویوتا، آن را به کار گرفته است. اما نوشته های نظری آن به سال 1980 برمی گردد. از دلایل روی آوردن به این سیستم و منسوخ شدن سیستم سنتی می توان موارد زیر را ذکر کرد:
رشد سریع صنایع
اشباع بازار از محصولات تولید شده و به دنبال آن افزایش سطح انتظارات مصرف کنندگان
وجود رقابت شدید و لزوم استفاده از مدیریت هزینه جهت ادامه حیات در میدان رقابت
تغییر نگرش شرکت ها به مشتری مداری و دست یابی به ابزار آشنایی با خواسته های آنها با توجه به گسترش ارتباطات.
مزایای هزینه یابی هدف به صورت زیر بیان می گردد:
مشتری مداری
افزایش فروش و به دنبال آن افزایش سودآوری و ثروت سهامداران در بلند مدت
افزایش کارایی و بهره وری منابع
اصلاح الگوی مصرف و توجه به صرفه اقتصادی
مدیریت هزینه کارآمد از ابتدای فعالیت (طراحی محصول)
ایجاد نگرش جدید فرهنگی در رابطه با مدیریت کارآمد هزینه، مشتری مداری و رقابت طلبی.
موانع بکارگیری گسترده سیستم هزینه یابی هدف در ایران نیز به صورت زیر است:
وجود انحصار و عدم وجود بازارهای رقابتی
دشواری تعیین قیمت رقابتی به دلایلی همچون عدم ثبات اقتصادی، تورم و دخالت گسترده دولت در اقتصاد
عدم بکارگیری مهندسی ارزش در صنایع کشور
رایج نبودن نگرش مشتری مداری
فقدان کارگروهی منسجم
کیفیت نامناسب مواد اولیه و امکان مواجه شدن با تولیدات فاقد کیفیت و کارکرد مورد انتظار .
حال با عنایت به موارد ذکر شده بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن  را تشریح می نماییم و نحوه غلبه بر موانع ذکر شده را شرح خواهیم داد. بخش های مختلف این مقاله به صورت زیر تفکیک شده است:
در بخش اول توضیح کوتاهی از محصول بتن آماده و هزینه های ساخت آن، ذکر خواهد شد. در بخش دوم دلایل موفقیت بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن اهواز، با توجه به موارد ذکر شده در مقدمه و  بخش عدم بکارگیری گسترده آن در ایران، شرح داده می شود. در بخش های سوم و چهارم مقاله که مهمترین بخش های آن است، گامهای کاربرد سیستم و راه های مدیریت هزینه و تلاش جهت کاهش آن بدون کاستن از کیفیت و کارکرد بیان خواهد شد. در بخش پنج مزایا و معایب بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن تشریح و در پایان نتیجه گیری و پیشنهادات ذکر خواهد شد.

2- مبانی نظری
2- 1- محصول بتن
نوع سازه، کاربری و درجه اهمیت بنا، ویژگی های مختلف ساخت بتن را تعیین می نماید. این موارد هنگام ساخت، نگهداری و انتقال محصول مورد توجه قرار می گیرد.
اهمیت، کیفیت و کارکرد محصول و کسب رضایت مشتری در سیستم هزینه یابی هدف باید به همراه تائید دستگاه نظارت، آزمایشگاه بتن و دیگر ارگانهای نظارتی باشد. تولید این محصول با کیفیت غیرقابل قبول می تواند زیان قابل توجهی برای تولید کننده به همراه داشته باشد. به طور مثال با بررسی مقاومت بتن توسط آزمایشگاه و تشخیص مقاومت نامطلوب آن که پس از مرحله فروش (بتن ریزی) انجام می گیرد می توان رای به تخریب سقف، دیوار بتنی یا فنداسیون داد. انجام تخریب، تولید کننده را که طبق قرارداد، ضامن کیفیت است، با هزینه های بسیار هنگفت مواجه ساخته و استراتژی در نظر گرفته شده را با شکست مواجه خواهد ساخت.
شرایط اساسی و ویژگی های انواع مختلف بتن مطلوب از حوصله این مجال خارج است و تنها اشاره کوتاهی به این امور خواهیم انداخت.
این موارد شامل: اسلامپ، مواد افزودنی، درجه حرارت، نسبت آب به سیمان، حداقل مقدار سیمان، نوع سیمان، نسبتهای اختلاط، مقاومت فشاری و دانه بندی مصالح می باشد.
موارد فوق به نسبت نوع بتن تولید شده همچون بتن عیار 350 (میزان سیمان در هر متر مکعب بتن تولید شده 350 کیلوگرم) و یا بتن عیار 300 (میزان سیمان در هر متر مکعب بتن تولید شده 300 کیلوگرم) و دیگر اشکال آن متفاوت است .
2-2- هزینه های تولید بتن
جهت ساخت بتن با فرض وجود محل کارخانه، ماشین یا ماشین آلات بچینگ ( ماشین آلات اصلی تولید کننده بتن آماده)، ابزارآلات تعمیر و نگهداری ماشین آلات اصلی و متفرقه، به عنوان سرمایه، هزینه های زیر انجام گرفته است:
هزینه مصالح: سیمان، شن و ماسه، مهمترین و قابل توجه ترین هزینه جهت ساخت بتن است، که در تقسیم بندیهای حسابداری به همراه آب مصالح جزء هزینه های مستقیم شناسایی می گردد. از مهمترین مشخصه آنها بالابودن مبلغ ریالی است.
اجاره ماشین آلات: تراک میکسر ( ماشین حمل بتن آماده)، جرثقیل و لودر.
هزینه های حقوق و دستمزد: که به دو نوع هزینه های مستقیم شامل حقوق کارکنان بخش تولید و هزینه های غیرمستقیم شامل حقوق کارکنان اداری و فروش تقسیم می شود.
هزینه های تعمیر و نگهداری: تعمیرات دستگاه یا دستگاه های بچینگ، تراک میکسر، لودر، و ماشین آلات متفرقه ای، همچون موتور-جوش و  موتور برق.
هزینه های سوخت: گازوئیل تراک میکسر، موتوربرق و دیگر ماشین آلات
غیر از موارد ذکر شده فوق هزینه های دیگری همچون هزینه های اداری (مثل نوشت افزار و ملزومات)، غذا، آب و برق، پذیرائی و تشریفات، ایاب و ذهاب و بیمه نیز قابل ذکر است. هزینه های فوق به ترتیب اهمیت ریالی بیان شده است، مدیریت نیز جهت کنترل هزینه ها و تلاش جهت کاستن آنها اولویت خود را به صورت فوق در نظر خواهد گرفت، اما این مساله به معنای عدم توجه به هزینه های دیگر نخواهد بود. برای مثال مشاهده گردیده است که به دلیل بالا بودن رقم بالای هزینه های غذا، مدیریت شرکت، تصمیمات قابل ملاحظه ای را اتخاذ کرده است.
2-3- دلایل موفقیت بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن
در بخش دلایل عدم بکارگیری گسترده سیستم هزینه یابی هدف در ایران موانعی بیان گردید، طبیعی است جهت کاربرد این سیستم لازم است این موانع برداشته شود. در رابطه با انحصاری بودن تولید، که از عمده ترین موانع می باشد، در صنعت بتن و حداقل در اهواز چنین مشکلی وجود ندارد. تعداد زیادی شرکت و کارگاه تولید کننده این محصول در حال فعالیت هستند و جهت فروش با همدیگر رقابت می نمایند. همچنین امکان تبانی به منظور تعیین قیمت وجود ندارد. دلایل مهم دیگری نیز به صورت زیر قابل ذکر است:
بررسی قیمت بتن در اهواز بین سالهای 1389 لغایت 1392، نشان می دهد حداقل در طول یک سال قیمت بتن آماده با افزایش چشم گیری مواجه نبوده است. لذا نقش تورم در شکست بکارگیری این سیستم در این صنعت کمرنگ است.
افزایش قیمت مواد اولیه همچون سیمان، شن و ماسه و افزایش هزینه های سربار همچون سوخت و حقوق معمولا در پایان سال تعیین می شود، با توجه به رقابتی بودن این صنعت به میزان افزایش هزینه ها، قیمت فروش محصول هم با همان آهنگ افزایش می یابد.
نظر به اهمیت مسکن در جامعه و به دنبال آن اهمیت بتن که از مهمترین موارد به کارگرفته شده در ساختمان است، همچنین با عنایت به توجه گسترده دولت و دستگاههای نظارتی به کیفیت بتن، استفاده از مهندسی ارزش در این صنعت از موارد اساسی خواهد بود.
مشتری مداری در این صنعت نقش مهمی، جهت حفظ بازار تولید کننده و جذب مشتریان بالقوه دارد. عدم توجه به این خصوصیت می تواند مشتریان را به سوی سایر تولیدکنندگان سوق دهد.
تعداد اندک کارکنان بخش تولید، امکان ایجاد کار گروهی منسجم را ساده تر نموده است.
تعدد تهیه کنندگان مواد اولیه به خصوص شن و ماسه، امکان دسترسی به مواد اولیه مطلوب را ساده تر کرده است.
2-4- گامهای بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن
تعیین قیمت هدف با توجه به بازار رقابتی: این مورد با مطالعه قیمتها یا اعلام شده توسط رقبا، و قیمت بازار تعیین می گردد.
تعیین سود هدف: به تناسب سرمایه به کار گرفته شده، نیروی انسانی، محل کارگاه و دیگر موراد، مبلغ سود هدف متفاوت خواهد بود. شرکتی خود مبادرت به خرید تراک میکسر، لودر و دیگر ماشین آلات می نماید و شرکت دیگری این ماشین آلات را به صورت اجاره در اختیار می گیرد. طبیعی است با توجه به مواردی همچون صرفه اقتصادی و هزینه فرصت، شرکت اول انتظار دارد سود مورد نظرش بیشتر از شرکت دوم باشد.
تعیین هزینه هدف با استفاده از فرمول ذکر شده (1) 

در فرمول ذکر شده قیمت بازار و سود هدف ثابت است و بیشترین تلاش مدیریت صرف مدیریت هزینه و رساندن آن به مبلغ مورد نظر خواهد بود . چگونگی انجام این کار به صورت زیر خواهد بود:
الف- هزینه های مصالح: سیمان و شن و ماسه
الف: خرید از فروشندگانی که به همراه کیفیت، مناسبترین قیمتها را جهت فروش اعلام می نمایند.
الف- بستن قراردادهای بلند مدت جهت تشویق فروشنده به ارائه قیمت پائین
الف- بستن قراردادهای آتی خرید با عرضه کنندگان مواد اولیه در صورت امکان
الف- کاستن از هزینه های حمل با روشهای گوناگونی همچون سرمایه گذاری جهت خرید ماشین آلات حمل مصالح
الف- کاستن از هزینه های نگهداری و انبار با استفاده از سیستم jit  به خصوص در رابطه با شن و ماسه جهت کاستن از هزینه های مصالح اقدامات قابل توجه دیگری هم انجام شده است. برای مثال ملاحظه گردیده است که شرکت تولید کننده با شرکت خریداری که به مصالح ارزان قیمت دسترسی داشته است، اقدام به مبادله بتن تولید شده با مصالح کرده است.
ب- هزینه اجاره ماشین آلات
ب- بستن قراردادهای بلند مدت و مقطوع با دارندگان ماشین آلات حمل بتن (تراک میکسر)، لودر 
ب- سرمایه گذاری جهت خرید ماشین آلاتی همچون تراک میکسر و لودر با توجه به پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری آنها و هزینه فرصت با هزینه اجاره
ب- بستن قراردادهای روزمزدی، سرویسی (معادل تعداد دفعات حمل و تخلیه بتن) و مشابه آن، با عرضه کنندگان این ماشین آلات جهت کاستن از روحیه کم کاری و انجام برنامه ریزی هزینه ای مشخص
ب- بکارگیری ماشین آلات مناسب جهت پیشگیری از تعطیلی کار به علت خرابی یا نقص فنی آنها
ج- هزینه های حقوق
ج- اجتناب از استخدام نیروهای اضافی
ج- شناخت نیروهای زبده، جوان و کم توقع جهت کار مستقیم
استخدام نیروهای چند مهارتی یا آموزش نیروهای موجود 
ج- تلاش جهت کسب رضایت کارکنان به منظور جلوگیری از قطع رابطه آنها و تحمل هزینه های بکارگیری نیروهای جدید
د- هزینه های تعمیر و نگهداری
د- خرید ابزار آلات و ماشین آلات مناسب جهت کاستن از تکرار هزینه های تعمیر
د- بکارگیری سیستمهای هوشمند و دوربینهای مداربسته جهت کنترل فعالیتهای کارکنان و جلوگیری از اتلاف دارائیها
د- به کارگماردن نیروهای زبده و توانا به تعمیرات ماشین آلات به منظور جلوگیری از پرداختهای احتمالی و برنامه ریزی نشده به تعمیرکاران خارج از شرکت
هـ - سایر هزینه ها
در رابطه با هزینه های سوخت و دیگر هزینه ها نمونه هایی به صورت زیر مشاهده شده است:
هـ- به جای اجاره سرویس ایاب و ذهاب با پرداخت حق ایاب و ذهاب و درج آن به عنوان جزیی از مزایای حقوق کارکنان، ضمن کسب رضایت بیشتر کارکنان، هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
هـ- به جای خرید غذا از رستوران های سطح شهر، با خرید مواد اولیه و تحویل آن به منزل یکی از کارکنان ضمن ایجاد یک شغل خانگی، هزینه های غذا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
هـ- جهت کاهش هزینه های سوخت، از امور مطالعاتی قابل توجهی همچون انتخاب نزدیکترین راه جهت رسیدن به محل بتن ریزی و تهیه نقشه و ابلاغ آن به رانندگان استفاده شده است.
2-5- مزایا و معایب بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف در صنعت بتن اهواز
مزایای بکارگیری سیستم در ابتدای مبحث به صورت مفصل مورد بحث قرار گرفت، لذا می توان گفت در صنعت بتن نیز چنین مزایایی را می توان متصور شد. اما معایبی نیز در بکارگیری این سیستم مشاهده گردیده است، می توان با اتخاذ تصمیمات راهبردی آن را کاهش یا حذف نمود. اهم این معایب به صورت زیر بیان می گردد:
تمرکز بیش از حد بر کاهش هزینه و رقابت می تواند باعث گردد تولید کننده به خرید مواد اولیه (مصالح) با کیفیت نامطلوب روی آورده و جهت گرفتن تاییدیه های دستگاه های نظارتی به کارهای ناسالمی همچون پرداخت رشوه و ایجاد روابط غیر قانونی متوسل شود.
روی آوردن به کارهای غیرقانونی، به دور از چشم مسئولین همچون حفر چاه آب بدون اخذ مجوز از دستگاههای زیربط به منظور کاهش هزینه آب مصرفی
عدم توجه جدی به نیازهای کارکنان و امکان محروم ساختن آنها از مزایای قانونی، به منظور جبران هزینه های پیش بینی نشده به وسیله کاهش هزینه های حقوق و دستمزد
عدم پرداخت به موقع طلب بستانکاران، به دلایلی همچون توجه به ارزش زمانی پول
برداشت نادرست از مهندسی ارزش و مشتری مداری ، برای مثال کم کردن سیمان به کار گرفته شده در بتن با این استدلال که این امر تاثیری بر مشتری مداری که از ارکان این سیستم است، ندارد.

اعداد و ارقام
مبالغ عددی سال 1392کارگاه های مورد مطالعه تولید بتن به صورت زیر بوده است:
پیش بینی قیمت فروش هر متر مکعب بتن عیار 350 در بازار 000/740 ریال
سود هدف 000/40 ریال در هر متر مکعب
با توجه به فرمول مبلغ هزینه هدف نیز 000/700 ریال و  به صورت زیر  محاسبه شده است:
000/40 – 000/740 = 000/700
مبلغ 000/700 ریال هزینه قابل قبول جهت تولید یک متر مکعب بتن از نوع 350 است. یعنی در صورتی که جمع هزینه های مواد، دستمزد و سربار جهت تولید یک واحد، بیشتر شود انحراف از برنامه صورت گرفته است، و سود هدف کمتر خواهد شد. در صورتی که هزینه هر واحد کمتر از 000/700 ریال شود نیز انحراف وجود خواهد داشت، اما این بار باعث افزایش سود هدف خواهد شد.
در این مطالعه ، تولید 24000 واحد محصول ( متر مکعب) در بازه زمانی 01/03/92 لغایت 05/05/92 در جدول (1) مشخص شده است، دلیل انتخاب این بازه زمانی نیز نزدیک بودن مبالغ آن به میانگین کل داده های مطالعه است.

جدول (1): متوسط هزینه های ساخت بتن در شرکتهای نمونه
 
توضیح: به منظور ساده سازی، تقسیم بندی هزینه ها با کدینگ حسابداری مورد استفاده در واحد حسابداری آن شرکت متفاوت است.

مشاهده می گردد در بازه زمانی مورد مطالعه، انحراف از هزینه هدف مبلغ 350 ریال بوده است، این مبلغ کمتر از یک درصد می باشد. قابل ذکر است این شرکت ها در پایان هر فصل اقدام به بررسی هزینه ها نموده و در صورت وجود انحراف قابل توجه، در برخی از هزینه های خود تجدید نظر خواهند کرد. برای مثال بعد از بررسی حسابهای منتهی به تاریخ 31/03/93 وجود انحراف قابل توجه در هزینه هدف باعث شده است این شرکت اقدام به اخذ تصمیم ذکر شده در بخش مدیریت هزینه ها مبنی بر عدم خرید غذا از رستوران های سطح شهر نماید. همچنین شرکتی، اقدام به حذف هزینه سرویس ایاب و ذهاب و منظور نمودن حق ایاب و ذهاب در مزایای کارکنان کرده است. دو مورد ذکر شده فوق با اصول مهم سیستم هزینه یابی هدف که اهمیت داشتن مدیریت هزینه در حین تولید را مانند مدیریت قبل از تولید (طراحی محصول) مدنظر قرار می دهد مطابقت دارد .

نتیجه گیری و پیشنهادات
بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف هر چند مشکل به نظر می رسد اما قابل اجراست. به نظر می رسد غیر از صنعت بتن، صنایع دیگری نیز در ایران می توانند این سیستم را به کار گیرند، مدیریت بسیاری از شرکت های کشور از افرادی تشکیل شده است که دانش روز مدیریتی ندارند و معمولا دارای تحصیلات دانشگاهی غیر مرتبط هستند، برای مثال مدیران شرکتهای عمرانی اکثرا دارای دانش مربوط به مهندسی عمران هستند. معمولا اینگونه افراد روشهای سنتی را ترجیح می دهند و این امر به دلیل عدم آشنایی آنان با سیستمهای نوینی همچون سیستم هزینه یابی هدف است. با افزودن دانش مدیریتی به خصوص در زمینه های مالی می توان بر این مشکل غلبه کرد، پیشنهاد می شود تحقیقی در رابطه با تاثیر دانش مالی (یا تحصیلات مرتبط) مدیران، با میزان بکارگیری سیستمهای نوین حسابداری مدیریت  همچون هزینه یابی هدف و هزینه یابی بر مبنای فعالیت انجام گیرد. بکارگیری سیستم نوین و پویای هزینه یابی هدف نشاط خاصی به شرکت ها داده است، این امر به خصوص در ایران که حیف و میل دارایی ها، عدم توجه به هزینه های هنگفت بدون ارزش افزوده، اسراف و غیره به عنوان مشکلات تولید شناخته می شوند، حائز اهمیت است. همچنین بکارگیری گسترده این سیستم می تواند تلاش مسئولان را جهت اتخاذ سیاست های اقتصادی ضد تورمی، که مانع مهمی جهت بکارگیری این سیستم است را به منظور حمایت از تولیدات داخلی، بیشتر نماید. پیشنهاد می گردد شرکتهای که دارای تولیدات نسبتا ساده هستند این سیستم را حتی به صورت آزمایشی به کار گیرند و جهت موفقیت آن، همانند شرکت های تولید کننده بتن آماده اهواز، کمال سعی و تلاش خود را انجام دهند، تا بتوان زمینه بکارگیری این سیستم را به صورت گسترده مهیا نمود.
9 مهر 1395 نویسنده: سید مصطفی هاشمی 0